|   15:07:40
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

חלום על נמל

נחום תשבי חלם על נמל באילת זמן רב לפני בן-גוריון כ-100 שנה לרעיון הקמת נמל מסחרי במפרץ עקבה
15/04/2018  |   חנינא פורת   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
נמל אילת [צילום: משה שי/פלאש 90]

לצעיר הישראלי הממוצע "חולם הנגב" הוא בן-גוריון. הוא אומנם למד על עוד חוזים והוגים וביניהם הרצל ואחרים אך בן-גוריון נותר בזיכרון הלאומי כאבי הנגב. כוונתנו להזכיר בשורות הבאות הוזה וחולם על הנגב ועל עקבה כאזור התיישבות ציוני שנים רבות לפני בן-גוריון והוא נחום תשבי. יתרונו היה בגישתו הכלכלית, הבוחנת את הצורך האסטרטגי-כלכלי-מסחרי של מפרץ עקבה לארץ-ישראל העתידית.

זאת ועוד, בהנהלה הציונית לא נתנו אמון בתוצאות הוועדה האנגלו-מצרית שראו בה ועדה בלתי מקצועית. חסרונו של תשבי היה באי- השתייכותו למפלגה כל שהיא ומבלי שהיה לו ניסיון מעשי בהכרת השטח, ומבלי שיכול היה להוכיח כי יש אפשרות ראלית לקיום בנגב הדרומי. משום שלא השתייך לשום מפלגה באופן בולט הוא לא נחשב בהנהלה הציונית בלונדון כ"רציני" והמנהיגות סירבה להקשיב להצעותיו. חבל, ייתכן שלו שעו אז, הגאוגרפיה-ההיסטורית של ארץ-ישראל הייתה נראית אחרת.

תחנות חשובות בחייו
[צילום: Charles Ommanney, אימג'בנק/מראות אימג']

ויתר על התפקיד
בשנת 1920 עמדו לצרפו מטעם בריטניה, בגלל בקיאותו בעניינים ושליטתו בשפות (שלט בשבע שפות בדיבור ובכתב), למשלחת בינלאומית למשאל עם ולקביעת גבולות גרמניה-דניה בשלזוויג-הולשטיין. אך הוא ויתר על התפקיד הדיפלומטי ונענה להזמנה לשרת את התנועה הציונית כמנהל המחלקה למסחר ותעשיה, שנוסדה אז בהנהלה הציוניות בלונדון.

ב-1916 נתקבל לשרות בתפקיד אחראי במיניסטריון המלחמה בלונדון וזכה להכרה על המצאותיו לשיפור כלי הנשק
▪ ▪ ▪

נחום (טיש) תשבי נולד ב-1985 ברוסיה, לאביו יעקב טיש ולאמו אסתר לבית רזניק. ב-1905 נתקבל ללמוד אלקטרו-טכניקה בפוליטכניקום בעיר קייתן שבגרמניה, אח"כ עבר ללמוד באוניברסיטת לוזאן שבשווייץ. שם היה פעיל במפלגה הסוציאליסטית הרוסית, שהייתה מהפכנית במגמתה, והשתתף בה יותר לשם מלחמה במשטר הצארי האנטי-יהודי מאשר לשם הפיכת המשטר הכלכלי. במפלגה היו גם סוכנים פרובוקטורים, שמסרו לבולשת הצארית ידיעות על דיבוריהם ומעשיהם של חברי המפלגה, וכשבא נחום טיש ב-1907 לבקר את הוריו ברוסיה נאסר ונדון ל-15 שנות מאסר. אחרי שש שנות ישיבת בכלא, הצליח להשתחרר ולצאת לבלגיה והתחיל ללמוד חקלאות. כשפרצה מלחמת העולם ב-1914 והצבא הגרמני פלש לבלגיה, היה תשבי כנתין אויב (רוסי), צפוי להיכלא במחנה הסגר, וברח לאנגליה.

בלונדון נתקבל ללמוד בקולג' המלכותי בלונדון, גמר והוסמך למהנדס מרקנטיל. ב-1916 נתקבל לשרות בתפקיד אחראי במיניסטריון המלחמה בלונדון וזכה להכרה על המצאותיו לשיפור כלי הנשק. בשנת 1920 עמדו לצרפו מטעם בריטניה, בגלל בקיאותו בעניינים ושליטתו בשפות (שלט בשבע שפות בדיבור ובכתב), למשלחת בינלאומית למשאל עם ולקביעת גבולות גרמניה-דניה בשלזוויג-הולשטיין. אך הוא ויתר על התפקיד הדיפלומטי ונענה להזמנה לשרת את התנועה הציונית כמנהל המחלקה למסחר ותעשיה, שנוסדה אז בהנהלה הציוניות בלונדון. שם הוטל עליו ליצור אותה יש מאין ולקבוע לה דרכי פעולה. ב-1922 נתמנה למנהל המחלקה למסחר ותעשיה בהנהלה הציונית בירושלים. באותה שנה, 1922, עלה לארץ, השתקע בירושלים והתחיל במילוי תפקידו.

ב-1925 נשא לאשה את צילה בת זליג וויין ובבואו לארץ החליף את שם-משפחתו טיש בשם העברי תשבי. לפי תפקידו היה עליו לטפח את המסחר והתעשיה כגורמים כלכליים שישמשו יסודות לבניין "הבית הלאומי" היהודי בארץ. במסחר כבר היו מצויים אנשי הון ובעלי ידע וניסיון ויזמה, ומצד המחלקה היה צורך בעיקר בהכוונת הפעילות המסחרית שבישוב שתהא תואמת את צרכי בניין הארץ, ואילו בתעשיה היה צורך ליצור יש מאין, ליזום, לעודד, לעזור שתעשיה תוכל לקום, להתקיים ולהתפתח. והוא הבין את ייעודו ובמשך עשרות שנים שקד על מילויו בכושר ובמסירות. שקד על ארגונם של בעלי התעשיה בגוף מלוכד והיה אחד מראשי המייסדים של התאחדות בעלי התעשיה ונבחר לחבר כבוד בוועד הפועל ובנשיאות שלה. בכל ענין שיזם או שנתבקש לעזור בו, היה לומדו לכל פרטיו ממראה עיניים ולא חס על הטורח לנסוע ולעמוד על תהליכי העבודה. ביזמתו הובאה לארץ תעשיית היהלומים, בהשפעתו נוסדו מפעלי-מפתח רבים בארץ ("וולקאן", פניציה", "אתא", "חבק". "תרזה" ועוד), ואף המציא המצאות שונות שאושרו כפטנטים. היה סולל דרכה של תנועת התעמולה למען "תוצרת הארץ" ומהראשונים להשתמש בפועל במוצרים מקומיים.

תשבי מגלה עניין במפרץ אילת
עקבה [צילום: לשכת העתונות עקבה]

לאחר שהתמנה למנהל המחלקה למסחר של ההנהלה הציונית בירושלים, הגביר חקירותיו באשר להיבטים הכלכליים של מפרץ עקבה
▪ ▪ ▪

כבר בשנת 1919 החל תשבי לגלות עניין במפרץ אילת. הוא החל לאסוף חומר על האזור בהיבטים שונים - כלכליים, מדיניים וגאוגרפיים-יישוביים במטרה להכין תזכיר מפורט עבור המנהיגות הציונית באותה תקופה וכל זאת בלא שעדיין היה בארץ-ישראל. מסקנתו הייתה שבמפרץ גלומות אפשרויות רבות אולם לאכזבתו, נוכח שאין מי מבין ההנהגה שמוכן היה לדון בנושא.

בשנת 1922 עלה ארצה והמשיך באיסוף מידע לגבי המפרץ. לאחר שהתמנה למנהל המחלקה למסחר של ההנהלה הציונית בירושלים, הגביר חקירותיו באשר להיבטים הכלכליים של מפרץ עקבה. הוא המשיך בשנים הבאות לשלוח תזכירים בנושא אך שוב לא נכונה הייתה ההנהלה הציונית על מחלקותיה לדון בנושא ואף נזפה בו על שגילה יוזמה פרטית בתחום בלא אישור הוועדות הציוניות.

התזכיר בדבר פיתוח חוף עקבה
אום רשרש [צילום: איתמר לוין]

תשבי ניסה לברר מהו "הכפר הקטן" במקום (כנראה אום-רשרש) אך ללא הצלחה יותר מכך, הוא ניסה לבדוק למי הוא שייך מבחינה מדינית האם לחיג'אז או לעבר-הירדן וגם זאת לא עלה בידו לברר
▪ ▪ ▪

במרס 1924 שלח תשבי תזכיר אל ואן פריזלנד (גזבר ההנהלה הציונית) וקולונל פ' קיש (ראש המחלקה המדינית של ההנהלה הציונית בירושלים וחבר הדירקטוריון של הקק"ל).התזכיר מובא בשלמותו בקובץ "יישוב הנגב" בהוצאת יד יצחק בן-צבי על-ידי החוקר שמעון רובינשטיין. בפסקת הפתיחה של המסמך מסתבר שהוא נכתב בשנת 1921 בלונדון והונח ללא מתעניינים.

תשבי ניסה לברר מהו "הכפר הקטן" במקום (כנראה אום-רשרש) אך ללא הצלחה. יותר מכך, הוא ניסה לבדוק למי הוא שייך מבחינה מדינית האם לחיג'אז או לעבר-הירדן וגם זאת לא עלה בידו לברר. תשבי בדק אצל מומחים שונים בבריטניה וגם הם לא סייעו בידו בנקודה זו. תשבי מדגיש את החשיבות האסטרטגית של המקום בטיעונים הבאים - הוא שמע שחוסיין בן עלי, שריף ואמיר של מכה, מלך הערבים ומי שהכריז על עצמו ב-1924 כחליף, רוצה לספח את עקבה על-מנת ליצור "טריטוריה נפרדת"; עם זאת שמע שאותו חוסיין העניק זיכיון לסורי אחד, ל-15 שנה, על-מנת להקים ולתפעל מערכת תחבורה ממען לעקבה. גורמים בינלאומיים החלו לשלוח משלחות מחקר על-מנת לבדוק את ערכו המינראלי של המקום. תשבי התלונן בפני קיש וטען שבשל הזנחת התזכיר ואי ההתייחסות אליו כנראה "שאיבדנו את עקבה".

חמש שנות בדיקות
בשל מיעוט התושבים במקום וריחוקו ממרכזי אוכלוסייה ערבית - די לדעתו במאמץ דיפלומטי במסדרונות הממשל הבריטי
▪ ▪ ▪

תשבי קבע, לאחר חמש שנות התעניינות במקום כי ראש מפרץ עקבה הוא בעל חשיבות עליונה עבור התנועה הציונית בהיבט של מסחר, שליטה על הנגב וקשר עם הבריטים. בשל מיעוט התושבים במקום וריחוקו ממרכזי אוכלוסייה ערבית - די לדעתו במאמץ דיפלומטי במסדרונות הממשל הבריטי כדי להשתלט על המקום אם בדרך של זיכיון או החכרה.

שליטה באזור זה כולל הפתח לוודי אל-יתם תקנה לתנועה הציונית שליטה על כל המפרץ ותבטיח את תושביו העתידיים מפני כוונות זדון מצריות או מצד הוואהבים מתנגדיו ומדיחיו של חוסיין.

מסקנותיו הכלכליות
תעלת סואץ [צילום: AP/Hassan Ammar]

ההיטל שגובה חברת תעלת סואץ על כל טון מלח הוא 9 פרנקי-זהב הופך את ההובלה דרך התעלה ללא כדאית
▪ ▪ ▪

תשבי קבע כי את "מלח האבן" שיופק מהרי סדום (שמחירו זול בשוק העולמי) ניתן יהיה למכור ברווח רק בתנאי שיובל דרך עקבה ויימכר בערים לאורך חופי ים-סוף, בהודו ובאפריקה המזרחית. האפשרות להובילו לבאר-שבע ומשם לעזה אינה רנטבילית משום הצורך בבניית נמל מיוחד בעזה.

ההיטל שגובה חברת תעלת סואץ על כל טון מלח הוא 9 פרנקי-זהב הופך את ההובלה דרך התעלה ללא כדאית. לכן האפשרות הטובה ביותר לבנות נמל מתאים בעקבה (עומק המים נמדד ונמצא מתאים) ולהוביל אליה את המלח באמצעות מסילת ברזל מהרי סדום דרך ואדי הערבה. מסילה זו, אם תיסלל, תשתלב יפה בתוכנית הרחבת המסילות שמתכננן המנדט הבריטי.

יתר על כן, תשבי עיין בדוח שהפיקה המשלחת האנגלו-מצרית "לדרום מדיין" שקבעה כי נמצאו מרבצים מסחריים של ברזל, עופרת, נחושת ואף סימני זהב. במידה ויופקו עפרות אלה ניתן יהיה לשווקם דרך נמל עקבה העתידי. תשבי אף הזכיר את עושר החי במי עקבה וראה גם בו ענף כלכלי עתידי. הוא הכין על דעת עצמו מפות קטנות וגדולות וביקש להעבירן להנהלה הציונית. לצערו, חלקן הלך לאיבוד אך הוא ישוב ויציירן.

דחיפות
הנהלת התנועה הציונית בלונדון שגתה שגיאה חמורה והיסטורית שהתעלמה מתזכיריו וממצב בו היא עשויה, בשל הזנחה, לאבד את השליטה בעקבה ובמפרץ
▪ ▪ ▪

תשבי גילה כי ההנהלה הציונית ובראשה הד"ר חיים ויצמן מנהלת מו"מ עם משרד המושבות הבריטי אודות גבולותיה העתידיים של ארץ-ישראל. משום כך חשש תשבי שעקבה והמפרץ לא יכללו בגבולות. מדבריו של תשבי עולה כי ויצמן לא התייחס ברצינות לתזכיריו של תשבי והפנה אותו לאחד ממנהיגי התנועה הציונית האנגלית - ג'וזף כהן.

האחרון אף הוא לא התייחס ברצינות למפות ולתזכירו של תשבי וניסה להפיג את חששותיו באומרו כי ממילא הגבול הדרומי של ארץ-ישראל אינו עומד להיקבע בקרוב. בסוף התזכיר פונה תשבי נרגשות לנמענים וטוען חזור וטעון כי הנהלת התנועה הציונית בלונדון שגתה שגיאה חמורה והיסטורית שהתעלמה מתזכיריו וממצב בו היא עשויה, בשל הזנחה, לאבד את השליטה בעקבה ובמפרץ. לדעת תשבי יש למהר ולדון על כך בהנהלה ולהציג עמדה ברורה וחד-משמעית בפני משרד המושבות כי שטח זה חייב להיכלל בשל כל הטענות שהוצגו לעיל, בשטח ארץ-ישראל המנדטורית.

לעיון נוסף

גשורי מ', לנחום תשבי, קובץ זיכרון, ירושלים 1935.

רובינשטיין ש', חזונו הגדול של נחום תשבי, ירושלים 2008.

תשבי נ', מרשתת.
תאריך:  15/04/2018   |   עודכן:  15/04/2018
חנינא פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חלום על נמל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חנינא פורת
20/04/18 20:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
׳זה לא נקרא׳,
אז כפי שכבר ציינתי, כבר התחלתי, יחד עם עוד מכרה טובה מימי הלימודים בתיכון, לארגן את פגישת המחזור של בני כיתתי. ההתמקדות הייתה בכיתה דווקא ולא בשכבה, כי מעולם לא היינו חלק מהשכבה הזו של מחזור כז'. כחלק מהרצון לבדל אותנו בני כיתה ז1 משאר המחזור, וכמי שהיו כיתת ה"מצויינים" של בית הספר והמחזור הראשון של ההגדרה הזו "מצוינות", ניתקו אותנו גם חברתית וגם פיזית משאר השכבה. הכיתה שלי הייתה קרובה יותר לחדר המורים, בעוד שהשכבה כולה מוקמה בקצה השני של בית הספר.
11/04/2018  |  יוסף קנדלקר  |   יומני בלוגרים
בתור מחאה לאשר מעולל השלטון הישראלי לאחינו העזתים האומללים החיים בתנאים מחפירים מעבר לגבול, התאספנו כאן, ליד הגדר, כדי למחות ולהביע הזדהות.
10/04/2018  |  רחלי בן-צור  |   יומני בלוגרים
חבר טוב סיפר לי לאחרונה שהוא ממהר. יש לו פגישת מחזור של חברים משירותו הצבאי שמלפני ארבעים שנה. זה משובב את הלב מראות כאלו. אני נתקל לא פעם בתמונות של אנשים שנפגשים, עשור עשרים או חמישים שנה, אחרי הקרב ההוא. בלי אימת הגנרלים ובלי דרגות על הכתפיים. עם האמת כפי שהיא ניבטת מעינם של לוחמים פשוטים, שידעו פחד וגבורה מהולים זה בזה. ולרגע אחד, נראה שלא רק מראות הקרב חוזרים לפניהם של הנוכחים, אלא גם האהבה והתמימות שהייתה פעם חוזרת ולו לרגעים קטנים.
10/04/2018  |  יוסף קנדלקר  |   יומני בלוגרים
אני יודע להעריך פאב טוב שאפשר לא רק "לדפוק בו את הראש" עם בירה, וודקה או קוניאק טובים, אלא גם ליהנות מאווירה אמתית כמו שרק בית בירה גרמני יכול להציע. פאב כזה מצאתי באזור ה-MITTE שבמזרח ברלין. החלטתי לאמץ אותו לא רק בזכות האוכל הטוב אלא גם בזכות האווירה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il