|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

פרשות השבוע אחרי מות קדשים (המקאם ביאת וחג'אז)

לזכור ולא לשכוח

הפרשה מזהירה את ישראל מפני אכילת הדם שנאמר: כי הדם הוא הנפש, לכן מצווים שלא לאכול דם. בהקרבת הקורבנות ששם דם נשפך, נצטוו הכהנים לשפוך את דם הקרבן מן הבהמה על המזבח ובצורות שונות ונאסרה אכילתו
22/04/2018  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
דם הוא הנפש [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]


יָצָאנוּ מִיּוֹם אֵבֶל וּמִיּוֹם שִׂמְחָה בָּהֵם רַבִים הָיוּ מַזִילֵי הַדִּמְעָה
וְשׁוּב נֹאמַר אַחֲרֵי מוֹת קְדוֹשִׁים וּמַרְאִים אֵיך בַּצָּר מִתְגּוֹשְׁשִים
כִּי בִזְכוּת הַנּוֹפְלִים אָנוּ מִתְקיְמִים
זִכָּרוֹן וְנִצָחוֹן הֵם מָקוֹר לְאוֹן וְכֹחַ כֹּל שֶׁצָּרִיךְ לִזְכּוֹר וְגם לֹא לִשְכּוֹחָ
וְהוֹדֵנוּ לַנּוֹפְלִים כְמִדֵּי שָׁנָה בְּשָנָה עַל שֶׁחֵרְפוּ נַפְשָׁם רַק עַל אֱמוּנָה
ועָלֶינוּ אֵפוֹא לְקַיֵּם צַוָּאָתָם בִּתְבוּנָה
וּבַמֶּרְחָב סְבִיבֶנוּ
עַם בָּא וְעַם הוֹלֵךְ וְנֶעֱלַם וְאֵינֶנּוּ וְעַמֶּנוּ קַיָּם בִּזְכוּת סוֹד קִיּוּמֶנוּ
בַּכַּמּוּת, הַקָטָן בָּהֶם רַב מֵאִתָּנוּ בָּעֹשֶׁר, הֵם בָּחֹמֶר וְאָנוּ בְּרוּחֶנוּ
כּי דְבֵקִים אָנוּ בְמוֹרֶשֶׁת עַמֶּנוּ
אֶלֶּה הַמִתְגָּאִים בְּרֹב כֹּחַ וְעָצְמָה יוֹשְבִים עַל אוֹצְרוֹת טֶבַע בָּאֲדָמָה
אֵין לָהֶם צָר בַּמֵיצָר וְלֹא מִלְחֲמָה וְאַף עַל פִּי כֵן יֵשׁוּתָם כְּבַר נֶעֶלְמָה
וּמוֹרַשְׁתֶנוּ נִמְצֵאת גָּבֹהַ בָּרָמָה
הֶם לֹא כְּיִשְׂרָאֵל שֶׁשָּמְרוּ יִחוּדָם לֹא קִּדְּשׁוּ ה' בְּנַפְשָׁם עַל תּוֹרָתָם
בְּנֵי עַמֶּנוּ פָרוּ וְרָבוּ רַק בְּתוֹךְ עֲדָתָם וְלֹא פִּתּוּ בְּנֵי אָדָם לְצָרְפַם אֶל דָּתָם
וְכִי הֶמָּה בְּכֹחַ הַסָיִף יַצְרוּ אֻמָּתָם


הכנסת אש זרה

פרשת אחרי מות שני בני אהרן מחוברת השנה לפרשת קדושים, למשה הפרשה מזכירה את מות שני בני אהרן וממשיכה בקשר לאופן בו יכנס אהרן לקדש הקדשים. אלא שאני כאן נשוב לסיבת מות שני בני אהרן שהיו קדושים וכי כל חטאם היה בְּהַכְנִיסַם אש זרה לקודש הקודשים שנאמר: ויקריבו לפני ה' אש זרה אשר לא צוה אֹתָם ותצא אש מלפני ה' ותאכל אוֹתָם וימותו לפני ה' (שמיני י/א, ב). הדגש הוא על המשך הפסוק שם נאמר: "אשר לא צווה אתם". בני אהרן עשו מעבר למה שנדרשו לעשות כלשון ימינו עשו על דעת עצמם מבלי שנצטוו לעשות כן. מכאן לומדים כי כאשר אדם לא נדרש לעשות דבר מה בביצוע משימה, יכול גם להזיק. מוסר השכל יש לעשות את אשר מְצַוִּים אותנו לעשות ולא לפעול על דעת עצמנו. כאן לא חל הכלל "כל המרבה זה משובח" כי יש ובביצוע פקודה יחול הכלל "כל המוסיף גורע" מכאן שאין עמנו זקוק ל"אש זרה" דהיינו לתורות זרות, כדי לקיים מדינה מסודרת ומוסרית. הרעיון מהזכרת האירוע המעציב של מות בני אהרן במיתה משונה, למרות שכונתם הייתה טובה ורצונם לקדש את הקב"ה, אלא שזה נתפרש גם שהיה להם ספק אם אומנם תרד אש מן השמים. כאמור אזכרת האירוע המעציב בא להזכיר לאהרן הכהן שעליו להזהר בהכנסו לקודש הקודשים, לבל אהרן יחטא גם הוא בכך ויעשה כמעשה בניו. נזכיר שוב דברי רבי אלעזר בן עזריה - התנא מחכמי המשנה בן דורו של רבן גמליאל דְּיַבְנֶה, שהסביר מדוע חוזרים על פרשת מות בני אהרן, שכבר הייתה ונסתימה, וזאת במשל שהמשיל על חולה שנכנס אצלו רופא, אמר לו: אל תאכל צונן ואל תשכב בטחב, ברטיבות שמזיקה לגוף. בא אחר ואמר לו: אל תאכל צונן ואל תשכב בטחב, שלא תמות כדרך שמת פלוני, ללמדך שהדברים כֻּוְנוּ לאהרן להזהירו שלא לבוא אל הַקֹּדֶשׁ, בכל עת שיחפוץ, פן ימות גם הוא, כפי שמתו שני בניו. כי הכניסה לקודש הקדשים על-ידי אהרן הכהן צריכה להיות רק ביום הכפורים. דבר זה נאמר בפרוש בהמשך הפרשה עצמה: בחדש השביעי בעשור לחדש תענו את נפשותיכם וגו'... (טז/כט) (דהיינו בעשירי לחודש תשרי) ולא יבא אהרן לְקֹדֶשׁ הַקֳדָשִׁים ככל שתחפץ נפשו לבוא.

ושמרתם את חֻקֹתַי ואת מִשְפָּטַי

הפרשה מזהירה את ישראל מפני אכילת הדם שנאמר: כי הדם הוא הנפש, לכן מצווים שלא לאכול דם. בהקרבת הקורבנות ששם דם נשפך, נצטוו הכהנים לשפוך את דם הקרבן מן הבהמה על המזבח ובצורות שונות ונאסרה אכילתו. כל זה לא גרם שעלילות הדם נגד עם ישראל יפסקו, נהפוך הוא כי הנצרות המציאה מתוך שנאה לישראל עלילת דם, בהאשימה את היהודים בשימוש בדם אדם לאפית המצות. זה הדביק גם את האיסלאם שאף הם העלילו על ישראל עלילת דם - כעלילת דמשק. האיסלאם, כמו הנצרות, לא אסר אכילת הדם. ברם לנו הדברים בפרשה זו לא משתמעים לשתי פנים, אכילת הדם מהוה חטא חמור ביותר, שנאמר: ונתתי פני בנפש האכלת את הדם והכרתי אותה מקרב עמה (יז/י). דבר נוסף בפרשה זו היא הטהרה. לשאלת הטהרה הוקדש חלק נכבד בפרשה כגון באיסור "גילוי עריות" בין "שארי בשר" מדרגה ראשונה אשר מפורטים הם בפרשה. דעת הרמב"ם בשאלת גילוי עריות מלמדת כי הדבר מהווה עובדה פיסיולוגית. האיסור בא לצוות על האדם לשלוט על יצרו ודחפיו המיניים. ולדעת פרשנים אחרים העריות הן ביטוי ליצר החזק ביותר הפועל אצל האדם מטבעו, והכוונה לכל אדם לאו דוקא לאלה שאינם מקימים את מצוות התורה. כי השליטה של האדם על יצרו, מהווה תכונה שעליו לפתחה ולאמצה, כך גם לא יעשה מעשי פשע לתאוות בצע או להתמכר לדברים אסורים. האדם יכול לכפות על עצמו המנעות מעריות ומהתמכרות, אם הוא מקבל עליו את התורה כדרך חיים. בכך יכול לנצח את יצרו ולגבור על הכוחות הפועלים בתחום נטיותיו הטבעיות. במלים אחרות בשאלת הנטיות הטבעיות, אין העונש שצפוי לאדם מרתיע אותו. כי כאשר יודע שהממונים על ביצוע החקים אינם עולים עליו הוא יבצע זממו, לעומת האדם שמקבל עליו עול תורה ומצוות, כופה על עצמו להנזר מתאוותיו ויצרו. לא בכדי פרשת העריות נקראת ביום הכפורים שבו האדם מתיחד עם אלוהיו לכפר על חטאיו שלא יכול היה לעמוד בפני הפיתוי לעשותם. הנושא נשאר בתחום המצפוני ואל בתחום הרתעתה מחמת העונש הצפוי.

תמצית פרשת ִקְדשִׁים

פרשת קדושים הנקראת ביחד עם אחרי מות מכילה מצוות רבות של התורה כולל מצוות שבעל פה, והעיקרים שבהם הם המצוות האלה: לא תעשוק את רעך. לא תגזול. לא תלין פעלת שכיר. לא תקלל חרש. לפני עִוֶּר לא תתן מכשל. לא תעשו עול במשפט. בצדק תשפט עמיתך. לא תשא פני דל, ולא תהדר פני גדול. לא תלך רכיל בעמך. לא תשנא את אחיך בלבבך. לא תעמד על דם רעך. לא תִּקֹּם ולא תִּטֹּר את בני עמך. ואהבת לרעך כמוך. לא תֹאכלוּ על הדם. אל תפנו אל הָאֹבֹּת ואל הַיִּדֶּעֹנִים. מפני שֵׂבָה תקום. והדרת פני זקן. לא תוֹנוּ את הַגֶּר הַגָּר אתכם, ואהבת לו כמוך. הלל הזקן אמר: דעלך סני לחברך לא תעבד (פרושו מששנוא עליך אל תעשה לחברך). גם עשרת הדברות חוזרות בניסוח שונה מספר שמות וספר דברים.

למרות השם שניתן לפרשה קדושים, בשום מקום לא נאמר שישראל הם קדושים. נאמר כי ישראל יהיו קדושים אם יקימו המצוות שנקבעו בתורה. על כך אמר מדרש תנחומא: זכיתם, אתם נקראים קדושים לא זכיתם אתם נקראים עדה רעה, שנאמר: עד מתי לעדה הרעה הזאת (במדבר יד/כז) כדי להיות קדושים לענייננו, חייבים ישראל להתרחק ממצוות המטמאות אותם - כמו מן העריות וּמֵאִסּוּר עֶרְוָה שכל מקום שאתה מוצא גֶּדֶר ערוה כלומר סִיג מן הערוה אז ימצאו קְדֻשָה כולל התרחקות מאיסורים אחרים המובאים בפרשה כגון יראת וכבוד בפני אב ואם, ברם אם אביך או אמך יאמרו לך חלל שבת אל תשמע להם. התורה כאן מלמדת את הדרך שיש ללכת בה כדי להיות קדושים להיות בני אדם וראויים להקרא עם השם.

לִהְיוֹת בֶּן אָדָם זֶה עִקָּרָה שֶׁל תּוֹרָה
בֶן אָדָם זֶה שֶׁאוֹהֵב אִיׁש מִן הַשּׁוּרָה
קָדוֹשׁ זֶה שֶׁהוֹלֵךְ עִם הַתּוֹרָה וּלְאוֹרָהּ
לֹא בִּכְדִי אֻמָּתֶנוּ בַגּוֹיִים אֻמָּה נְאורָה

בְּרַם צָרִיךְ לְפַשְפֵּשׁ בְּמַעֲשֵׂינוּ לְעִתִּים
לְסַלֵּק סִיגִים וּלְהצְדִּיק תֹאַר קְדוֹשִׁים
זֶה תֹאַר המחיב לִצְעוֹד יָשָׁר בְּמִשְׁעוֹל
זֶה גָּם מְחַיֵּב קוֹרָה מִבֵּין עֵינָיִם לִנְטוֹל

וְלַעֲמוֹד מוּל צַר וְאוֹיֶב לָדַעַת לְסַכֵּל תְכָכָיו
לְהַבְהִיר לוֹ כִי כְּבַר הָיוּ לָנוּ אוִיְבִים לְפָנָיו
כִּי אלוהים העלימם מִן הָעוֹלָם וְהֶם אֵינָם
וְסוֹפוֹ כְסוֹפָם יִהְיֶה אִם יִתְנַכֵּל וְיִתְעַלָם

כִי הָאֵל הֵשִׁיב שְׁבוּת יִשְראֵל לְאַרְצוֹ כָּאן
בָנוּ עָרִים וְנַטְעוּ כְרָמִים וְשָׁתוּ אֶת יֵינָם
וּבְנֵי יִשְרָאֵל לֹא יִנָּתְשׁוּ שׁוּב מְעַל אַדְמָתָם
וְרַבִּים אוֹיְבָיו שֶׁנֶּעֶלְמוּ וְאֵינָם וְאַחַת דַּתָם
לְשַלֵּם בְּדָּמִים על הִתְנַכְּלוּתָם

תאריך:  22/04/2018   |   עודכן:  22/04/2018
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
את יולי אדלשטיין, יו"ר הכנסת, הכרתי טרם נשא בתפקיד בכיר זה. באותו זמן, לפני עשור, הייתי מגיע תכופות לכנסת, שכן שקלתי לרוץ לכנסת. היה לנו חבר משותף, והוא תמיד דיבר בשבחו של יולי ידידו.
21/04/2018  |  ארי בוסל  |   מאמרים
השינאה לבנימין נתניהו מעבירה אותם על דעתם. הם אינם יודעים את נפשם מרוב צער על מצבה האיתן של המדינה בתחילת שנתה ה-71. וגם העובדה שלא הרבה יישאר מן "החקירות" הכי מוזרות, אם בכלל, לא נותנת להם מנוח. התבוננתי בפניהם המעוותות מתסכול, של רוני דניאל ושל אמנון אברמוביץ', צמד פרשניו-ליצניו של ערוץ "החדשות", שדומים בעיני לשתי החבובות הזכורות לטוב, ולא יכולתי שלא להרגיש בושה. שני הפרשנים, מדושני השכר, ישבו בערוץ הממלכתי-כביכול ופשוט ניבלו את הפה.
21/04/2018  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים
האמת צריכה להיאמר: בחירות (אם זה הוא המושג הראוי) שבהן הנשיא המכהן זוכה ב-87% מקולות המצביעים אינן סיבה למסיבה. ולדימיר פוטין, שאינו חשוד יתר על המידה בנטיות דמוקרטיות, הסתפק בהרבה פחות מהרוב הזה, בו זכה עבד אל-פתאח א-סיסי בכהונה נוספת כנשיא מצרים.
20/04/2018  |  ד"ר ערן לרמן  |   מאמרים
השבת אנחנו קוראים בתורה שתי פרשות, אחרי מות וקדושים. הפרשה הבאה נקראת אֱמוֹר ומהסדר הזה של הפרשות נוצרה האמירה העממית "אחרי מות, קדושים אמור". כפי שאפשר להבין, הכוונה היא שאחרי מותו של אדם יש לדבר עליו רק טובות. זה נשמע אנושי ויפה, אבל זה לא הפירוש הנכון למה שהתורה מלמדת אותנו בפרשת השבוע. אדרבה, ההקפדה היא על החיים, שעליהם אסור לדבר רע (ויקרא יט): [יד] לֹא-תְקַלֵּל חֵרֵשׁ--וְלִפְנֵי עִוֵּר, לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל; וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹקֶיךָ, אֲנִי ה'. רש"י מביא מחז"ל שאמנם התורה אוסרת לקלל שום אדם: אם כן, למה נאמר (לֹא-תְקַלֵּל) חֵרֵשׁ - מה חרש מיוחד שהוא בחיים אף כל שהוא בחיים, יצא המת שאינו בחיים. כלומר, ביחס למת אין עלינו ציווי "לא תקלל".
20/04/2018  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
לסופר דויד גרוסמן
19/04/2018  |  יובל שרלו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il