דחוס בין הקומה הראשונה לקומה השנייה במגדל משרדים בלונדון, חבוי חלל בעל תקרה נמוכה. רק אחת מבין 11 המעליות של המגדל עוצרת כאן. ברוכים הבאים לחדר הדואר של המאה ה-21 – מתאר פייננשל טיימס.
זהו חדר הדואר של פירמת עורכי הדין הבינלאומי אינס ושות', שמשרדיה מצויים באחת הקומות העליונות של המגדל. שבעת העובדים בו מועסקים בידי חברת הובס און-סייט, חברת משלוחים דיגיטלית המעניקה שירותי הדפסה ודיוור לחברות.
כאשר משרדים ועובדיהם מתאימים את עצמם לטכנולוגיות החדשות, גם השירותים הנלווים צריכים לעשות זאת. משרד אינס עבר לשירותי דיוור דיגיטליים כדי לאפשר לעובדיו לקבל דואר מחוץ למקום העבודה ולאחר שהחלל העומד לרשותה הצטצמם עם המעבר למגדל. כעת מגיעות למשרד עצמו רק חבילות, ורק מסמכים בעלי חשיבות משפטית – כמו דרכונים וצוואות – נשלחים בפורמט פיזי.
סימון קלי, מנכ"ל הובס, אומר, שהעברת דואר לשולחנות היא חסרת יעילות. הדואר צריך להישלח ישירות לנמען, בלי שום קשר לשאלה היכן בעולם הוא נמצא. התוכנה של הובס בוחרת מראש שמות של נמענים וכתובות, לפני שפריטי הדואר נסרקים ונשלחים. "אנחנו צריכים רק לסמן 'כן, כן, כן' ולאשר את היעד במערכת", מסביר ג'ון קלרק, מנהל חדר הדואר של אינס. המכתבים הפיזיים נשמרים מספר שבועות ומושמדים לאחר מכן.
25 מבין 50 חדרי הדואר שמנהלת הובס הם כעת דיגיטליים, ו-15 לקוחות נוספים שוקלים לבצע את אותו שינוי. אבל השינוי אינו אומר שעובדי חדרי הדואר ירוצו בפחות מדרגות; כעת מוטלות עליהם משימות נוספות, כמו טיפול בניירת המשרדית וארגון חדרי הישיבות.
לעומת זאת טוענת לואיזה בול, מארגון העובדים "יונייט", כי הצירוף "חדר דואר דיגיטלי" הוא סתירה פנימית. "התפקיד הבסיסי של הדוור לא הפך לדיגיטלי; הוא נעלם", היא אומרת ומדברת על פיטורים נרחבים של עובדים בחדרי דואר. במשרד אינס היו 14 עובדים לפני שנה וחצי; כעת נותרו כאמור שבעה.
במבט רחב יותר, מציין פייננשל טיימס, משלוח המכתבים נמצא בירידה ומשלוח החבילות נמצא בעלייה. הדואר המלכותי הבריטי רשם ירידה של 30% בהיקף שוק הדואר בשנים 2012-2005, ואילו פירמת ראיית החשבון PwC צופה שעד שנת 2023 תגיע הירידה ל-50%. העלייה בתחום החבילות נובעת מהגידול ברכישות האישיות; הובס מדווחת על זינוק של 54% במספר החבילות בחדרי הדואר שבניהולה בחמש השנים האחרונות. כמה מעסיקים גדולים, ובהם בנק HSBC ורשת בתי הכלבו ג'ון לואיס, אסרו על העובדים לקבל חבילות למקומות העבודה. מעסיקים אחרים דווקא מעודדים זאת, כדי שהעובדים לא יצטרכו לצאת מוקדם יותר כדי להגיע לסניף הדואר. חברת הובס מציעה מה שהיא מכנה "לוקרים חכמים" – נקודת מסירה דומה לזו של
אמזון, אך ממוקמת במקום העבודה ומיועדת לכל המסירות לעובדים.