|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

הפרשה הכלכלית של השבוע

סוכני הביטוח נגד סלינגר

יו"ר לשכת עורכי הדין הטיח דברים קשים בפני המפקחת על הביטוח. נשיא לשכת הסוכנים ויו"ר וועדת הפנסיה הצטרפו להתקפות: "לקחה רחוק סמכויות שנתנו לה – ויש לצמצמן"; "מנסה לחסל את סוכני הביטוח ולפגוע בתחרות". וגם הרהור נוסף: האם היה ראוי לתקוף ברבים אורח?
27/04/2018  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
סוכני הביטוח מריעים [צילום: שלומי דעי]
נוה. מתכסח [צילום: שלומי דעי]

מיכאל נוימן [צילום: שלומי דעי]

הראל שרעבי [צילום: שלומי דעי]

"שיח אלים ולא תרבותי"
שר האוצר וסגנו יצאו להגנת המפקחת
יממה לאחר התקרית באילת, החליטה סלינגר להגיב. היא חזרה לתל אביב, ועלתה על הבימה בכינוס מכון קסירר לחשבונאות. סלינגר: "השיח של נוה היה אלים, מתלהם ולא תרבותי. הוא חצה קו אדום וניסה לפגוע בי אישית. המדיניות שלי היא להגן על המבוטחים, שקולם לא נשמע".
שר האוצר משה כחלון פירסם הודעה רשמית, המגבה את סלינגר. סגנו, ח"כ יצחק כהן, אמר שהוא דוחה "בשאט נפש" את דברי נוה. בכינוס עצמו, בין הרצאה להרצאה, אמרו סוכנים ל-News1, שגם אם נוה צודק, "לא מתנהגים כך לאורח שלנו".

עוד לא ראיתי כדבר הזה ב-30 השנים ויותר, שאני מסקר את הוועידות השנתיות של לשכת סוכני הביטוח: יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה, עמד על הבימה, בערב הפתיחה החגיגי של הוועידה באילת, והטיח ישירות במפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, שישבה מולו: "את המפקחת הגרועה ביותר בתולדות ענף הביטוח!". בכירים שישבו ליד סלינגר סיפרו שהיא הייתה המומה – ולא פלא.

לפני שנים, בכינוס אחר, מתחו סוכני ביטוח ביקורת על המפקחת דאז, ציפורה (ציפי) שביט. היא נעלבה. אחר כך התפייסו. הפעם, היה זה סיפור אחר לגמרי. לאורך ארבעת ימי הכינוס מתחו בכירים ביקורת קשה על המפקחת. באולמות נשמעו לא פעם קריאות "שתעוף הביתה".

לכאורה, זה עומד לקרות. בעוד כארבעה חודשים, ב-31 באוגוסט, מסיימת סלינגר את הקדנציה בת חמש השנים שלה. אז מה הטעם להעליב אותה בפומבי, כאשר ממילא היא מסיימת? אלא שסלינגר עצמה ליבתה את האש. בערב הפתיחה, לפני נאומו של נוה, עמדה על הבימה ואמרה: "אני אומנם מסיימת ב-31 באוגוסט, אבל אינכם עומדים להיפרד ממני כל כך מהר. יש לי עוד עבודה לעשות". כלומר, צפו לעוד הוראות וגזירות בחודשים הקרובים.

"אין לה שום הישג מהותי"

מה בעצם רוצים הסוכנים, וגם אחרים, מהמפקחת על הביטוח? נשיא הלשכה ליאור רוזנפלד, הסוכן הבכיר מיקי נוימן, וגם אחרים, ביטאו את הדברים. הישיר ביותר, כמדומה, היה עו"ד נוה. דבריו חשובים, משום שהוא עומד לכאורה – זה לא בטוח – מחוץ למאבק בין הצדדים. בנאומו בוועידה, וגם בראיון לפני הוועידה לביטאון מקצועי, אמר: "סלינגר אומרת שהיא דואגת לציבור המבוטחים. האמת היא שאין לה שום הישג מהותי. היא מציגה עצמה כ'אבירת המבוטחים'. לאמיתו של דבר, כל מה שעשתה הם ספינים. הקמת רשות הביטוח ושוק ההון נתנה לה יותר מדי כוח. על הכנסת לתקן את החוק כדי להפחית את הסמכויות שלה ושל אלו שיבואו אחריה".

מהו הנושא שמרגיז אותך יותר מכל?

נוה: "היא הוציאה הוראה, המגבילה את זכותן של חברות הפנסיה, לשלם עמלה לסוכן הביטוח. הסוכן מברר את צורכי הלקוח וממליץ בפניו על הגוף והמוצר. אבל אם לא עשה את העסקה בפועל – לא יקבל עמלה. היא רוצה שהסוכנים יעבדו בחינם, ללא עמלה. היכן ראינו דבר כזה? אם היא דואגת למבוטח, כפי טענתה, איך יכול המבוטח לפעול כאשר אין מאחוריו סוכן מקצועי? האם סלינגר רוצה לגרום לכך שיהיו פחות סוכנים, שהמקצוע יעלם? אם את רוצה לבטל את הסוכנים, ולעשות הכל באמצעות דיגיטציה, תגידי!".

ברקע הדברים חשוב להעיר: שאלה בסיסית, שכמעט לא הוזכרה בדיונים, היא האם העמלות שמקבלים סוכני הביטוח בענפים השונים סבירות והוגנות או אולי גבוהות מדי. דומה שיש מקום לדיון בנושא עם הצגת טבלאות, מספרים ונתונים מפורטים, ועם בדיקה של גוף חיצוני, גם בוועדת הכספים או הכלכלה של הכנסת.

"ניסתה להגניב חוק"

יש לך עוד טענות נגדה?

נוה: "לפני שנתיים ניסתה להכניס לחוק ההסדרים סעיף של בוררות חובה בין מבוטחים לחברות. היועץ המשפטי של הכנסת בלם אותה, כאשר קבע שהנושא אינו קשור בתקציב המדינה, ולכן אינו יכול להיות בתוך חוק ההסדרים. השנה ניסתה לחזור על התרגיל, ולהגניב נושא זה לחוק ההסדרים".

לגופו של עניין, מה רע בבוררות חובה?

נוה: "בדקתי ומצאתי, שהיא לא פנתה להנהלת בתי המשפט, לא לאיגוד חברות הביטוח, לא ללשכת סוכני הביטוח, לא ללשכת עורכי הדין. כל החוכמה אצלך?! מי שמך להחליט על כך? בהנהלת בתי המשפט אמרו לי, שלא ידוע להם שיש בעיה עם תביעות ביטוח, ההליכים מתנהלים בצורה מצוינת, ויותר מ-75 אחוז מהתביעות מסתיימות בפסיקה לטובת המבוטחים היא לא יכולה להוציא 80 אלף תיקים מבתי המשפט בחקיקת בזק שאין לה קשר לבתי המשפט".

אינך אוביקטיבי, כי אתה עצמך עורך דין בנושאי ביטוח, ורוצה שלך ולעמיתיך תהיה פרנסה.

נוה: "אני מייצג חברות ביטוח, אבל גם תובעים נגד החברות. רוב התביעות מיושבות באמצעות סוכנים, שהם ולא עורכי הדין מקדמים את ההסכם והפשרה".

הזכיר לה את תפקודה ב"מעלות"

לראש לשכת עורכי הדין יש "בטון מלאה" על סלינגר. לא פלא שהאשים אותה בכך שהיא המפקחת הגרועה ביותר בהיסטוריה. הוא מזכיר הוראה אחרונה שלה, שתאסור על בעלי שליטה בחברות ביטוח להיות דירקטורים בחברה, וודאי לא לעמוד בראשה. "היא כאילו אומרת לבעלי החברות: אני אנהל לכם את החברה, אני אקבע מי יישב בדירקטוריון. סליחה, גבירתי, החברה היא של הבעלים ולא שלך".

אפי נוה התכונן יפה להופעתו הדרמטית בכינוס הסוכנים. הוא פתח את האתר של סלינגר במחשב, ושלה ממנה פנינה, לטעמו, שאותה קרא בקול רם מול סלינגר המופתעת.

נוה: "התפקיד הקודם שלך היה מנכ"לית חברת הדירוג מעלות. באותה עת ב-2008, נתת ראיון עיתונאי, ובו אמרת שהתפקיד שלך הוא לדאוג לחברות. המראיין שאל אותך האם תפקידך הוא גם לדאוג לציבור בעלי המניות, ואת אמרת שזה לא נוגע לך. אז מה קרה לך אחרי כמה שנים? החברות שילמו למעלות בעד הבדיקה, ואת בעדן. פתאום הפכת את עמדתך, ואת בעד הציבור?".

זוהי מן הסתם השוואה לא נכונה. תפקידה של חברת דירוג הוא לבדוק, מקצועית, את הדירוג של חברה ציבורית, ותו לא. למפקח על הביטוח יש תפקיד הפוך, לדאוג בעיקר לציבור. זה לא הפריע לנוה לפגוע ישירות בסלינגר בנקודה רגישה נספת. הוא הזכיר לה, שחברת מעלות נתנה בזמנו דירוג גבוה לחברות של טייקונים שלאחר מספר שנים נקלעו לקשיים.

מאות סוכנים הגיבו במחיאות כפים רמות לדבריו של נוה, ובכך הביעו את עמדתם כלפי המפקחת.

"היא לא מביאה תועלת למבוטחים"

בכירי ענף הביטוח הצטרפו להתקפתו של נוה, שנתנה במידה רבה את הטון בוועידה. נשיא הלשכה ליאור רוזנפלד: "היא לא מביאה תועלת למבוטחים. איזו תועלת תהיה לציבור בהוראה הקובעת שתהיה פוליסה אחידה בביטוח בריאות, ללא אפשרות לתחרות וללא חופש בחירה? היא חייבת להתייעץ אתנו לפני שתוציא הוראות. לא נוותר על זכות סוכני הביטוח לקבל עמלה. הסוכנים פשוט לא ימכרו פוליסות ומוצרי ביטוח, אם לא יקבלו עמלה!".

יו"ר ועדת הפנסיה של הלשכה, מיכאל נוימן, המשיך בקו של נוה: "המפקחת לקחה את הסמכויות למקום רחוק מאוד. נתנו לה סמכויות של מחוקק. היא עושה שימוש ללא גבול בסמכויות אלו, כולל חוזרים שבאים במקום חוקים".

גם הוא פגע בנקודה רגישה של דורית סלינגר, אם כי ביום אחר, שבו לא נכחה באולם: "אני רוצה להזכיר לה, שלה עצמה יש סוכן ביטוח הדואג לה. הוא הדין לגבי בכירים אחרים ברשות שוק ההון. המשרד שלי מייצג אנשים נבונים ומכובדים, בהם שופטים. אני יושב מול שופט ומסביר לו את פרטי הפוליסה. אחרי חמש דקות הוא אומר לי: אינני מבין את העניין, וסומך עליך. תראה לי היכן לחתום".

התגובה: "איננו מנסים לטאטא את הסוכנים החוצה"

מי שניסה, בכינוס, להגן על המפקחת היה סגנה, אולי היורש, הראל שרעבי: "לסוכני הביטוח ערך עצום וחשוב בביטוח הפנסיוני. איננו מנסים לטאטא אותם אל מחוץ לענף. אנחנו רוצים לחזק את הציבור מול החברות, כי הן הצד החזק. נכון, שלא נסכים בכל הדברים עם דרישות הסוכנים".

חברת הכנסת מירב בן ארי (כולנו) הפעילה בכנסת בעניינם של הסוכנים, סיפרה מנסיונה האישי: "לפני שנים כסטודנטית, הייתה לי תאונה, והרכב נפגע מאוד. ישבתי שעות וימים ליד הטלפון ולא הצלחתי לטפל. בעלי הציע לי שאעביר את הטיפול לסוכן הביטוח שלו, אמיר גבע. מאותו רגע הכל התנהל במהירות, הסוכן יעץ ועזר לי כל העת. היום הוא יועץ הביטוח של המשפחה המורחבת".

לא פלא, שבן-ארי היא אחת מקבוצה של חברי כנסת, הלוחמים את מלחמתם של הסוכנים. בימים אלו גם שכרה הלשכה את שירותיה של חברת השדלנות ריפאבליק. הכל מבטיחים "להגן בכנסת על סוכני הביטוח, גם מפני סלינגר וגם מפני היורש". האם יהיה צורך בהגנה כזו? ימים יגידו.

עודד בן-עמי וליאור רוזנפלד [צילום: שלומי דעי]
כל הנדל"ן בכף-ידך
תאריך:  27/04/2018   |   עודכן:  27/04/2018
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלעד ארדן צודק בכוונתו שלא לתת לרוני אלשיך שנה רביעית - גם משום שאינו חייב, גם משום שאין לזה שום קשר לפרשות נתניהו וגם ובעיקר משום שאלשיך נכשל בתפקידו
27/04/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
הבימאית מאיה שעיה, בעלת הרגישות למצב הנפשי של נשים וביכולתה לרדת לעומקי נשמתן, מעלה בהצגה שבהפקת בית צבי, המחשה של סרטו התזזיתי והדרמטי בכל דקה, שכתב וביים פדרו אלמודובר, הנודע בסרטיו הנועזים חסרי הפשרות. סצינת הפתיחה בה האם ובנה בן 17 מגיעים לתיאטרון לחזות בכוכבת הנערצה הומה רוחו, המבצעת את תפקיד בלאנש דובואה ב"חשמלית ושמה תשוקה", מתחילה עם הטרגדיה, כאשר בטרם הספיק הנער לקבל את חתימת הכוכבת - הוא נדרס. בבית החולים בו הוא מחובר למכונת הנשמה, נאמר לאם שהילד מת מוחית, והרופא מבקש ממנה לתרום את אבריו.
26/04/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
קשה לדעת כיצד יפול דבר בערעורם של נוחי דנקנר ואיתי שטרום, אבל ניתן כבר כעת להצביע על התנהלות בעייתית ומעוררת תהיות של המדינה באחת הנקודות המרכזיות בתיק: עד המדינה, עדי שלג. ומדובר בתהיות רוחביות, העולות בכלל בנוגע לעדי מדינה בתיקי צווארון לבן.
26/04/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
ישראל ינאי היה מאנשי החינוך הבולטים בבני ברק והיה מורה, מחנך ומנהל במוסדות חינוך בעיר במשך שנות דור. לצד עבודתו כמורה ומנהל היה שנים הרבה בעל קורא בתורה ובהפטרה בתוכניות רדיו בקול ישראל.
25/04/2018  |  אלי אלון  |   כתבות
במדינת ישראל ישנם כ-22,000 איש נושאי תעודת לקוי ראייה/ עיוור באופן פורמלי. הזכאות לתעודה רשמית של לקוי ראייה/ עיוור, ניתנת למי שעומד באחת מהאפשרויות הבאות:
25/04/2018  |  בת-אור יחזקאל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il