|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

אמור עח

כשלים חינוכיים <br>

כאשר מתבוננים במציאות ובוחנים אותה על-פי הכללים של התורה, תורת ה', או אז האירועים עשויים לקבל משמעות ברורה לגמרי
27/04/2018  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
גשם שלא בעיתו [צילום: דוד כהן/פלאש 90]

גשמים בְּעִתָּם הם ברכה, בכל יום אנחנו מזכירים עובדה זו בפרשה שניה של קריאת שמע, אבל שלא בעתם - נו, לפעמים כן ולפעמים... השבוע זכינו, או שמא "זכינו" לגשם שוטף בעוצמה שלא חווינו כאן מזה זמן רב, בטח לא בחורף האחרון. וזה לא שירידת גשם בתקופה זו של השנה היא תופעה חריגה כל כך, בעבר כבר נרטבנו מגשם בחודש אייר ואפילו בתאריכים מאוחרים יותר, אבל הזקנים בסביבה אינם זוכרים גשם שירד בעוצמה כזו בתקופת האביב. וברד. והפעם למרבה הצער נגרמו גם אבדות בנפש לא עלינו, מעבר לנזקים קשים למבנים וכו'. לעצם ירידת הגשם מתייחסים אצלנו כאל תופעת טבע שלפעמים מופיעה ולפעמים נעדרת, ומכיוון שכך, אין לנו שום שליטה על זה.



ואכן שליטה ישירה אין לנו, אבל באותה תזכורת יומית כפולה שהזכרנו למעלה אומרת לנו התורה שירידת הגשם והזמן שבו ירד תלויים בנו (דברים יג): [יג] וְהָיָה, אִם-שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל-מִצְו‍ֹתַי, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם... [יד] וְנָתַתִּי מְטַר-אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ, יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ; וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ, וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ. כל חקלאי יודע שגשם היורד בזמן הנכון משביח את התוצרת החקלאית. ובאותה פרשה שקוראים בכל יום מובא גם הצד השני של המטבע: [טז] הִשָּׁמְרוּ לָכֶם, פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם; וְסַרְתֶּם, וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים... [יז] וְחָרָה אַף-ה' בָּכֶם, וְעָצַר אֶת-הַשָּׁמַיִם וְלֹא-יִהְיֶה מָטָר... כמו שגשמים בחורף הם סימן ברכה כך אחרי פסח הם סימן הפוך. שעל כן מי שבתפילתו הזכיר "מוריד הגשם" או ביקש "ותן טל ומטר לברכה" צריך להתפלל שוב.



אבל זה מפרשת עֵקֶב בספר דברים שאליו נגיע בעוד כשלושה חודשים. בינתיים אנחנו בספר ויקרא בפרשת אמור (ויקרא כא): [א] וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, אֱמֹר אֶל-הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן; וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, לְנֶפֶשׁ לֹא-יִטַּמָּא בְּעַמָּיו. הפרשה הזאת גדושה בכל טוב; ענייני כהונה, טומאה וטהרה, כל החגים ועוד אבל גשם לא נזכר בה כלל, אז איך הפרשה הזאת קשורה לענייננו? ובכן, פשוט לגמרי שמה שציטטנו קודם מקריאת שמע היומית אמור להוות עבורנו מסר חינוכי תמידי, שעל כן חוזרים עליו פעמיים בכל יום. והנה פרשת השבוע שלנו כל התוכן שלה הוא חינוך; וזה עולה בבירור מפירוש רש"י לפסוק הראשון: אֱמֹר אֶל-הַכֹּהֲנִים - אמור ואמרת, להזהיר גדולים על הקטנים. האחריות החינוכית לדור הבא.

לזכור את יהדותנו

ומהו היסוד שעליו מתבסס כל התהליך החינוכי? לְנֶפֶשׁ לֹא-יִטַּמָּא בְּעַמָּיו. זהירות מטומאה, תחום שהוא לגמרי מעבר להיגיון. וכלשון הרמב"ם בהלכה (הלכות מקוואות יא, יב): דבר ברור וגלוי שהטומאות והטהרות גזירות הכתוב הן ואינן מדברים שדעתו של אדם מכרעתו. כלומר מפרשת השבוע החינוכית שלנו עולה שחינוך של ילד יהודי חייב להיות מושתת על ההכרה שנטמיע בו, שלא הכל זה שֵׂכֶל, שהחיים שלנו מורכבים קודם כל מרבדים שהם מעבר לשכל. לפיכך לא כל דבר יכול להיות מובן בשכל ולא לכל דבר אפשר למצוא הסבר כאן ועכשיו. מובן מאליו שרק מחנך שתודעה כזאת היא טבעית לו, רק הוא יכול להנחיל אותה למחונכים הצעירים. וזהו שמצטט רש"י מחז"ל: להזהיר גדולים על הקטנים.



אצלנו למרבה הצער, בחרו לחנך על יסודות של שכל והשגיות מה שאומר בהכרח הינתקות מהתשתית החינוכית שמנחילה לנו פרשת השבוע בפרט והתורה בכלל. הזכרנו כאן לא מזמן את התפארותו של ראש הממשלה בעובדה שפתרנו את בעיות המים. השכל והחדשנת הישראלים; התפלה, טיהור מי שופכין ואנחנו מסודרים. באה עצירת הגשמים לרמוז לנו בעדינות כי עדיין אנחנו צריכים את הקשר החיובי עם בורא עולם ומנהיגו. לא נרמזנו ברמז העדין יחסית, נמשכה ההתפארות בהישגים הכלכליים והמדיניים ולמרבה הצער באו הגשמים האחרונים שלא בעתם ולא באזור שהם יכולים להועיל והם כבר לא רומזים, הם אומרים בפירוש: מי שמנהל את העולם זה הקב"ה.



אז נכון שאין לנבראים שום יכולת להבין בדיוק את המסרים של בוראם, אבל זה נכון כאשר מסתמכים על השכל והרגש האנושיים בלבד. השכל האנושי מוגבל מדי. עם זאת כאשר מתבוננים במציאות ובוחנים אותה על-פי הכללים של התורה, תורת ה', או אז האירועים עשויים לקבל משמעות ברורה לגמרי. הרי לא אנחנו יזמנו את המלחמות הפנימיות אצל שכנינו אויבינו, אבל המלחמות האלה שִׁפְּרוּ את מעמדנו המדיני והביטחוני. לא אנחנו בחרנו את מר טראמפ לנשיא ארה"ב, אבל היחס שלו אלינו שידרג את מעמדנו בעיני כל העולם. הקב"ה עשה את כל זה ומה שהוא מצפה מאתנו זה רק שנזכור אותו, שנזכור את יהדותנו ושלעובדה זו תהיה משמעות חינוכית/התנהגותית ומעשית בחיינו היומיומיים.

תאריך:  27/04/2018   |   עודכן:  27/04/2018
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
32 פקידי יערות, פזורים ברחבי הארץ סמכויותיהם רחבות להחלטותיהם השלכות כלכליות וסביבתיות לעיתים משמעותיות מי מפקח עליהם ומה מידת הפיקוח עליהם? האם קיימת שקיפות מידע לגבי החלטותיהם?
26/04/2018  |  אלי אלון  |   מאמרים
הצעת חוק "שבת יום המנוחה" אותה מתעתד להגיש חבר הכנסת אלעזר שטרן ממפלגת יש עתיד היא לא יותר מאשר הצהרת חוק, שנועדה לתפוס כותרות תקשורתיות ואולי גם לאגף מימין את האגף בציונות הדתית אותו הוא מכנה חרד"לי. את הצעת החוק החובבנית ניסח ארגון "נאמני תורה ועבודה", שמסרב להשיב על השאלות הרבות בהצעת החוק.
26/04/2018  |  עידן יוסף  |   מאמרים
מה משותף לעוזי, מנהל החשבונות; לניצה, המורה למלאכה; לדודי, מכונאי הרכב; ולאיילת, מעצבת התכשיטים? מסתבר שכל הארבעה נמנים עם קבוצה של 50 רווקים ורווקות, יוצאי צבא (בני 33-21), הנושאים את עיניהם להקמתו של מושב חקלאי עצמאי משלהם.
26/04/2018  |    |   מאמרים
מכל עדר הפרות הרזות שניסו לבלוע את החזון הציוני רק הפרה הדמוקרטית עדיין חיה ובועטת ולאחרונה גרמה לנשיא המדינה להישמע מגוחך: מדינתנו, אמר הנשיא, "יהודית ודמוקרטית" וכמו מתוך נוירוזה כפייתית מיהר להוסיף, חסר נשימה: "דמוקרטית ויהודית". שלא יחשדו בו בשמץ העדפה, חלילה, של האלמנט היהודי על פני הדמוקרטי.
26/04/2018  |  אליקים העצני  |   מאמרים

26/04/2018  |  אברהם הללי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il