|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

"העבודה" הולכת ימינה - האמנם

אין שום ודאות שהעבודה הולכת ימינה, יותר נכון יהיה לטעון שהעבודה נמצאת כבר זמן רב על פרשת דרכים והיא אינה מבינה די הצורך עד כמה מצבה קריטי יסודות הכשל הפוליטי של העבודה, הם בכך שהפכה למתחרה ב"מר"צ" במקום לחזור ולהיות מפא"י ההיסטורית במיטבה - מפלגת שלטון ציונית אמיתית
05/06/2018  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
גבאי. עבודה [צילום: גילי יערי/פלאש 90]

חשבון נפש
הטענה שהציבור זז ימינה, נבעה משגיאה אנליטית בהבנת המציאות ומנוחיות אידאולוגית. היא פטרה את השמאל מחשבון נפש אמיתי, סיפקה לו אג'נדה מול הימין הלאומי והקלה עליו להאשים את הימין בכל צרותיו.

בחלק מהעיתונות היומית הופיעו בסוף השבוע כתבות שכללו אמרות בנוסח: "מפלגת העבודה פונה לצד הימני במפה הפוליטית". בהדרגה התפשטה "המגיפה" לעבר אמצעי תקשורת נוספים ומוקדה בדבריו של ח"כ כבל1, לשעבר מזכיר המפלגה וכיום יו"ר ועדת הכלכלה. אילו הייתי מאמין שמפלגה זו מסוגלת לחשב מסלול מחדש ובאופן רציונלי, הייתי מברך על ההתפתחות וההתפכחות. לדעתי ולצערי אין יסוד ריאלי להנחה כזו. אין זו פעם ראשונה שבכיר במפלגה מתבטא ברוח ריאליסטית דומה, אך ההתבטאות חסרה בסיס קונספטואלי ופוליטי ממשי. יו"ר המפלגה הנוכחי, אבי גבאי, עשה כך זמן קצר לאחר שנבחר ליו"ר וספג קיתונות של ביקורת מחוגים שונים בה. עוצמת הביקורת הייתה כה רבה, עד כי דומה היה שהמפלגה עומדת שוב לערוף את ראשה, שחטא "באמת". כשם שהמהלך של גבאי היה פוליטי ונועד לשפר את מעמדה של המפלגה שהתדרדר בסקרים במהירות, אני רואה גם את "התרגיל" של כבל באותו אור ממש.

שנים רבות אני גורס שיסודות הכשל הפוליטי של מפלגת העבודה, כיורשתה הכושלת של מפא"י ההיסטורית, ולא כשלוחה עלובה של השמאל ההזוי באירופה (כיום גם בארה"ב), קשורים בשגיאה מהותית בקריאת המציאות. רבים בה נטו לחשוב שהציבור נע ימינה ובקשו לאזן זאת באמצעות הליכה, מוגזמת, שמאלה. למעשה, נותר הציבור כמעט במקומו, ומפלגות השמאל, מ"העבודה" ושמאלה, הגזימו בנטייתן החדשה ואיבדו את משקלן והשפעתן בציבור היהודי בישראל. הטענה שהציבור זז ימינה, נבעה משגיאה אנליטית בהבנת המציאות ומנוחיות אידאולוגית. היא פטרה את השמאל מחשבון נפש אמיתי, סיפקה לו אג'נדה מול הימין הלאומי והקלה עליו להאשים את הימין בכל צרותיו. כמי שהיה חלק ממחנה השמאל המתון בעבר, קל לי יחסית להעריך את מקורות המגמה המכרסמת במעמדה הציבורי של המפלגה העיקרית במחנה זה - מפא"י לשעבר. המשבר העיקרי התחולל עם פרישת בן-גוריון מהמפלגה. בשל מעמדה ההגמוני של מפא"י בישוב היהודי בשנות העצמאות הראשונות, נדרש זמן רב להבנת מלוא המשמעות של משבר זה. אצל חלק מאנשי מחנה השמאל, ההתפכחות לא הגיעה עד עצם ימים אלה. מאותה סיבה אין לי ספק שחלק מרכזי מהתמיכה הפוליטית שמקבל מחנה "המרכז" של לפיד, נובע מפורשי מפא"י הפחות אידיאולוגיים של פעם, שלא העזו להחליף את הדגל האדום במשהו מציאותי יותר.

מפא"י ההיסטורית הוכתה פוליטית על-ידי שלוש תופעות: השחיתות מבית מדרשו של הבולשביזם, והביורוקרטיה והאפליה שזו הנהיגה בחברה ובכלכלה הישראלית, כחלק מהאמצעים שנועדו להבטיח את אחיזתה בשלטון. הכשל האדיר של מלחמת יום הכיפורים וההתרחקות השיטתית ממוטיב יישוב הארץ על-ידי הקמת היאחזויות וישובים בכל שטח משטחי ארץ-ישראל ששוחרר במלחמות ישראל. העובדה שלמנחם בגין, שעלה לשלטון אחרי מותו של בן-גוריון, היה שאר הרוח הפוליטי לוותר על סיני בכדי להשיג שלום עם הגדולה ביריבותיה של ישראל, מצרים - קיבעה סופית את המגמה הפוליטית, שלימים נקראה "המהפך של 1977". ההסתייגות של העבודה מהתיישבות באיו"ש עד כדי חבלה בה ואפילו ויתור מלא עליה, לצד האילוץ של פינוי מלא של סיני כתוצאה מתוצאות מלחמת יום הכיפורים נרשמו ועודם נרשמים לחובתה של המפלגה. ספק אם היא יכולה כיום לשנות "מורשת" זו על-ידי הצהרות "ימניות" מסויגות של מנהיגיה הלא כריזמטיים.

לשיקולים אלה היו בעבר השפעות מכריעות על עיצוב המפה הפוליטית, השפעות, שכאמור, נתקבעו בתודעה הישראלית. כיום אין לדבר אותה חשיבות, מפני שבתחום הכלכלי-חברתי נעים כולם, למעט השמאל הקיצוני, פחות או יותר באותה מגמה. יהודים מטבעם הם עם אינדיבידואליסטי, שמעדיף חופש החלטה ופעולה אישיים על פני אוֺמֽנוּת מוגברת של המדינה. בתחום הביטחוני והלאומי, הליכוד כיום הוא המפא"י של ישראל ואין צורך במפא"י אחרת. גם בזיקה לציונות "הקלאסית", המגשימה והמיישבת, הליכוד כיום יותר מפא"י ממפלגת העבודה, גם כשהוא לפעמים מתון מדי. העבודה עדיין מדברת ביותר מדי קולות שאינם מסונכרנים. הואיל והציבור איננו טיפש, ספק אם תרגיל הצהרתי כזה או אחר, יציל את המפלגה ממפולת בבחירות הקרובות ויעניק לה תנופה חדשה. אם תהיה חצי ליכוד וחצי שמאל, תצא קרחת מכאן ומכאן.

אמון פוליטי

תרגיל "אוסלו" של העבודה גרם נזק חמור למדינה כמעט בכל מבחן אפשרי, החל מפילוג וקיטוב פנימיים וכלה באובדן חיים וממון במספרים בלתי-סבירים בעליל. בראיה פוליטית, הנזק העיקרי שלו הוא חבלה באמון הציבור. כל מי שזוכר את דברי רבין ערב נצחונו בבחירות 1992 והיה נוכח בהן וראה את תוצאותיהן, מבין שרבין ניצח מפני שזכה לאמון העם - אמון אישי ולא אמון פוליטי. אילו עמד שמעון פרס בראש המפלגה אז, הייתה, לדעתי, זו מפסידה באותן בחירות. תרגיל "אוסלו" פגע פגיעה אנושה באמון זה2, הן מפני שהוביל בדרך הפוכה לזו שעליה התחייב רבין לפני הבחירות והן מפני שהיה כולו מקח טעות ונוהל בשיטות נכלוליות; שיא השיטות הללו היה "תרגיל גולדפרב".

סילוק בן-גוריון (1963)3, והניסיון הכושל של אוסלו (1993), היו שני מבחני אמון קריטיים שבהם נכשלה המפלגה. מה שנחוץ לה כיום איננו עוד הכרזה סתמית, שהציבור מבין היטב את כוונותיה הסמויות, אלא חידוש האמון. הציבור שאינו מאמין בעבודה ואינו תומך בה, בין אם הוא ימין ובין אם הוא מרכז, יהיה זה שיקבע את גורלה. רק אם תשכנע חלקים אלה בציבור, שהיא מבינה את שגיאותיה וכנה ברצונה לשנות דרך ולעבור ממאבק על הגמוניה של קבוצות אינטרסים שרוכבות על גבה, למפלגת המונים שרצון הציבור וצרכיו הם המצפן המרכזי לדרכה, רק אז תצליח. ברגע זה אינני מאמין שהיא מבינה "דקויות אלה".

הסכם אוסלו הראשון, היה לא רק הונאה ציבורית קולוסלית, א גם חולל וייצב קו שבר חמור בחברה הישראלית, באג'נדה הציונית ובלכידות החברתית. ללא תיקון אלה, הציבור לא יעניק בכורה, לא במודע ובוודאי לא באינסטינקט למפלגה האחראית להם. אני מסרב לדמיין מה יתרחש כאן אם יטעה הציבור ואמין שוב בתרגיל הונאה חדש של העבודה: המשבר של אוסלו יהיה כאין וכאפס לעומת הקיטוב והניכור ד'היום; הציבור חייב להיות ער לכך וזהיר עד מאוד.

אני שותף, להערכה שללא תפנית פוליטית אמיתית ותיקון משבר האמון שהוא תנאי לה, מפלגת העבודה בדרך לחידלון פוליטי. בעולם התקשורתי הנוכחי, כאשר החיים המוחצנים נחשבים בטעות כביטוי מלא ואמין לחיים האמיתיים, הרעש התקשורתי שמחוללים המנגנונים העובדים עבור מפלגת העבודה במימון זר ובערוצים גלויים וסמויים, עשוי לבלבל חלקים בציבור. זו סכנה העומדת לפתחנו, אבל יש בה גם הזדמנות, אם ראשי העבודה יפנימו את מצבם ויעסקו בתיקון המהות ולא בלוחמה פסיכולוגית נטו.

עצם הסכנה שהעבודה "תדעך" עד להתפרקות, איננה חמורה בעיני. אם יתחולל הדבר, סביר שיוביל להתפוררות המפלגה, ותומכיה יתפזרו בסיבוב הבחירות הבא וייטמעו במפלגות אחרות, רובן כאלה שקיימות גם כיום. בראיה היסטורית זו התפתחות חיובית. גוף פוליטי שאין לו מסר חיובי של ממש כמפלגת העבודה, הוא גוף שסיים את תפקידו הציבורי. גוף פוליטי שסיים את תפקידו הציבורי, ראוי שיתפרק - מנפלאות "הברירה הטבעית". התפרקות העבודה תשנה את המאזן בכנסת, תחזק את הגוש הלאומי-ציוני האמיתי ותעצים את יכולותיו לקדם לצד הנושאים המדיניים, שייהנו מתמיכה ציבורית פורמלית חזקה יותר, גם את הנושאים החברתיים. עיקר המאמץ בתחום החברתי צריך לחתור לצד המשך הצמיחה המואצת, להגדלת השוויון - הזדמנויות, הכנסות, שירותים, חינוך וכו' - באמצעות מנגנונים חזקים לשיפור חלוקת העושר הלאומי. הכל יחד עתיד לשקם את הסולידריות הלאומית, לחזק את ביתנו הלאומי ולעשותו טוב ואטרקטיבי יותר.

הערות

1. ראה: "הגיע הזמן להתפכח", משה זיסטוך, כיפה-חדשות, 25.5.18, [קישור]/ דבריו של כבל נגזרים מתוך דיון כביכול בשאלת הדמוגרפיה, "איום-סרק" של מפלגת העבודה על הציבור בישראל כבר כ-40 שנה. איום זה, לא רק שאיננו מתממש, בעשור האחרון הוא הולך ונמוג. עדיין הוא כלי פוליטי, המעיד על שגיאות-עבר של המפלגה ועל מה שלא למדה גם בהווה. די לעיין במחקרו של הדמוגרף יעקב פיטלסון בכדי להבין את יסוד הסתירות בין הדברים. כבל מבין שיש לשנות עמדות-יסוד של המפלגה בכדי לתת לה סיכוי פוליטי, אך בדומה לפוליטיקאי אופייני, הוא "מחפש מים" בעומק של 20 ס"מ, כאשר הלחות מתחילה רק בעומק של חצי מטר.

2. לדעתי, יש לחפש בפגיעה זו באמון הציבור את הסיבה העמוקה לרצח רבין, ולא באסיפה בפוליטית כזו או אחרת במהלך הקמפיין שניהל רבין לשכנוע הציבור בדיעבד בצדקת דרכו החדשה. שכנוע זה צריך היה להתבצע לפני חתימת הסכמי אוסלו ולאשר מראש את ההתחייבויות הלאומיות שנלקחו בו בניגוד למעשה להבטחות הבחירות.

3. בן -גוריון התפטר מהממשלה פעמיים: 1953 ו-1963. בשתי הפעמים נבע הדבר מאותה סיבה, אך התנהל בערוצים שונים. בן-גוריון לא הודח פורמלית מהמפלגה. הוא נדחק ממנה החוצה בשיטתיות. ב-1953, הבחין ב-גוריון בהיחלשות השפעתו במפלגה. גברו הכוחות שחתרו לנורמליזציה של החיים בישראל ע"ח החלוציות והפיתוח הלאומי – ציוני: גידול האוכלוסייה היהודית ופיזורה ביישובי הארץ, לרבות הפריפריה. אף שבן-גוריון היה קנאי, חריף ותקיף בהעמדת הגוש הסוציאליסטי בראש המדינה, מתוך הנחה שהוא זה שמייצג את פוטנציאל הצמיחה ו"כיבוש השממה" האמיתי, ביסוד מחשבתו עמדה המדינה ולא המפלגה. ב-1963, הבין סופית שהמגמות, "השליליות" לדעתו, מתגברות, כוחו והשפעתו נחלשים עוד יותר ועל כן החליט לפרוש מהמסגרת המפלגתית. גם כאן שם את הדגש על החזון החלוצי, ובפרישתו, עד יום מותו, כ-10 שנים מאוחר יותר, הקפיד להתגורר בשדה בוקר שבמרכז הנגב הלא מיושב.

תאריך:  05/06/2018   |   עודכן:  05/06/2018
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"העבודה" הולכת ימינה - האמנם
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תרצה
5/06/18 10:56
2
לא נורמלית,
5/06/18 11:14
 
רפי לאופרט
7/06/18 09:15
3
שמ
5/06/18 18:25
4
יהודי מפוכח
5/06/18 22:44
5
היא תקועה
7/06/18 18:53
 
שומקום
8/06/18 00:04
 
רפי לאופרט
15/06/18 11:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התפכחות במחנה הציוני - איתן כבל במאמר בהארץ 18 שנה לבריחה המבוהלת מלבנון - אהוד ברק מגמגם ח"כ אמסלם חורג וחורק מסמכותו - בנושא שלילת הערעור תקיפת הפצמ"רים בעוטף עזה - רק בכח וביותר כוח הפרשנות הלא אוביקטיבית של אמנון אברמוביץ' - כעיוורון פוליטי
05/06/2018  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
ארצות הברית דנה בכובד ראש באפשרות משפטית מפלנטה שאיננה ארץ. האם אכן, שואלים, יכול הנשיא לחון את עצמו? גם אם יימצא אשם בגיוס תמיכה רוסית למועמדותו, או בפיטורים בלתי חוקיים של ראש חוקריו, או בכל עיוות דין אחר, עדיין תישאר בידו הסמכות הבלבדית לחון כל אזרח בארצות הברית שנדון והורשע, כולל את עצמו. אחר הכל הוא איננו פחות אזרח מכל אמריקני אחר. כך נטען על-ידי פרקליטים בכירים בצוות ההגנה שלו. כך הוא עצמו כותב בציוץ. הוא לא יעשה כן, הוא מוסיף, כי לא חטא ולא יואשם, ואם לא יואשם אין כל צורך שייחון עצמו. עדיין בוודאי לא. אבל עקרונית, הוא קובע בציוץ, "יש לי זכות משפטית אבסולוטית לחון את עצמי. משפטנים אמריקנים מובילים מאשרים זאת".
05/06/2018  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
נוכח מה שמעוללים בריוני החמאס באש שהם משלחים אל פרי עמלם של תושבי עוטף עזה, הגיע הזמן שמדינת ישראל תפעיל נגדם את העיקרון המוסרי הידוע בכינוי "מידה כנגד מידה". מהותו של עיקרון זה שאלוהים גומל לבני אדם באותו האופן שבו הם מתנהגים זה אל זה, במלים פשוטות: מי ששורף את השדה שלך שעמלת על טיפוחו, זכותך להעלות באש את שדהו. ממש בנוסח עין תחת עין. דוגמה טובה לעיקרון זה גלומה בשריפה הגדולה של רומא. כאשר הצית הקיסר נרון את בירתו הוא לא העלה על דעתו כי האש תשרוף עד היסוד גם את ארמונו המהודר.
05/06/2018  |  עמי דור-און  |   מאמרים
לא רק עפיפונים, גם תובנות לרוב מעניקה לנו עזה.
05/06/2018  |  אליקים העצני  |   מאמרים
עפיפוני התבערה הפכו לנשק החדש של האינתיפאדה של רצועת עזה המכונה "צעדות השיבה" ולמקור גאווה לכושר ההמצאה של תושבי רצועת עזה. בשבועות האחרונים הפכו העפיפונים האלה לכלי המרכזי של חמאס נגד עוטף עזה לאחר שנכשלו כל הניסיונות שלה, לפרוץ את גדר הגבול, לידות אבנים, בקבוקי תבערה ומטעני חבלה על חיילי צה"ל ולחטוף או להרוג אזרחים וחיילים. שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר ב-4 ביוני כי צה"ל יירט 400 עפיפונים אך 200 אחרים הצליחו להגיע לשטח ישראל ולגרום נזק לחקלאות.
05/06/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il