|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מדד השלום - האמנם

בסעיף הכללי: "בין סקרים לשקרים", נדונו כבר בעבר הרגישויות של סקרים שהמתודה הטכנית שלהם תקינה מדעית, אבל הלוגיקה המחוללת אותם מוטה פוליטית דומני ש"מדד השלום" האחרון, מדגים שוב; סקר מתודי מבחינה מדעית, הופך בלתי רלוונטי ציבורית, משום שהוא מוכוון אג'נדה
18/06/2018  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
אין נאמנות [צילום: דריו סמשז/פלאש 90]

ב-5.6.18, פרסם "המכון הישראלי לדמוקרטיה" את "מדד השלום" לחודש יוני 20181. נושא מרכזי בממצאים, מתייחס לאירועי עזה ולעמדות הציבור הישראלי כלפי המציאות העזתית.

בפרסום הממצאים, ישנן הפרדות בין שמאל לימין ומרכז או מיון לפי שיוך פוליטי, אידיאולוגי או אחר; ופילוח הממצאים לפי הפרדות אלה. הפילוח אינו עושה תמיד הפרדה דומה בין יהודים ללא יהודים, אף על-פי שברור לעורכי הסקר ומפענחיו, שחילוקי הדעות באוכלוסייה הישראלית בשאלת הסכסוך בין יהודים לערבים, כפי שגם בא לידי ביטוי במהומות שליוו את הפגנות ההזדהות עם עזה בחיפה, הן מהותיות ואפילו תהומיות. עד כמה ראוי לראות סקר מסוג זה כמשקף מציאות "לאומית", זו שאלה חשובה, שסקרי "מדד השלום" לרוב אינם מתמודדים עימה בתום לב.

ברור לכל שיש בישראל אוכלוסייה ערבית מוסלמית, שרובה אוהדת במידה רבה או רבה מאוד את העניין הפלשתיני. פורמלית הם אזרחי ישראל, אבל התנהלותה, בהנהגת הפוליטיקאים של הרשימה המאוחדת, מהווה איום מהותי על הסיכוי לחיים בצוותא בארץ של יהודים וערבים. בנסיבות כאלה, נראה סביר מאוד להדגיש את השסע הלאומי העמוק, באמצעות הפרדת הנתונים "הערביים-מוסלמים" מהנתונים היהודיים; רק כך מתקבלת תמונה ריאלית של ההוויה הישראלית, בשאלת היחסים בין יהודים לערבים ובכללם הסכסוך המתמשך.

האבחנה המלאכותית שעשה הנשיא ריבלין בין "ארבעת השבטים" בישראל, כאשר הוא מעמיד באותה רמת שסע יהודים - חילונים מסורתיים וחרדים - וערבים מוסלמים, מוטעית מיסודה מאותה סיבה בדיוק. אלה אינם שסעים באותה רקמה חברתית, אלא שתי רקמות הדוחות למעשה זו את זו. יש בהן, כמובן, חלקים בעלי רצון טוב אמיתי ולצידם אחרים המשלמים מס שפתיים "לקיום בצוותא". ברם, החלק הדומיננטי, להערכתי, עדיין אינו בשל לקיום בצוותא. בשלות זו לא תגיע כל עוד לא יבינו הערבים אזרחי ישראל, את משמעותה של נאמנות אזרחית במדינת לאום אחר שבה הם המיעוט. ניתן להתפלמס רבות בנקודה זו, בין היתר בשאלה מהו ההבדל בין מחלוקת "רב-תרבותית" לבין מחלוקת "טוטלית". בינתיים, במציאות הישראלית, בעטיה של ההנחה הערבית ש"שיבה" ו"ביטול תוצאות הנכבה" מ-1948 הן מטרות ריאליות, יחסי יהודים (רוב מכריע) וערבים מוסלמים, הם יחסים של מחלוקת טוטלית.

סקרים שאינם לוקחים בחשבון עובדות אלה, אלא נדרשים באופן מלאכותי להגדרות הסטטיסטיות הפורמליות, מבטיחים להיות מוזרים, אם לא בלתי-משמעותיים בעליל.

להערות אלה ראוי להוסיף שסקר "מדד השלום", שאינו עומד על סתירות לוגיות בין השאלות שהוא שואל והמענים להן שהוא מפרסם, לבין שאלות רלוונטיות לא פחות, שאינן נשאלות (או אינן מפורסמות) כלל ומותירות את החלל הריק לפרשנות אישית של קוראי הסקר, מאיינות את ערכו כתמונת מצב שניתן להפיק ממנה תועלת.

בין השאלות שהייתי מצפה לראותן חלק חיוני מסקרים מסוג זה, ניתן למנות:

א. כיצד מיישבים את הסתירה הנובעת מתמיכה ציבורית גבוהה יחסית בשיפור המצב האזרחי ברצועה, עם הבנת הציבור שמהלכי החמאס בעזה עד כה, לרבות "תהלוכת השיבה", הם פרובוקציה שמחמירה את המציאות הקשה - עובדה שידועה גם לציבור העזתי ומתקבלת על ידו בהבנה ובמידה רבה של שת"פ?

ב. מדוע הציבור העזתי נתפס כחף מכל אחריות למצבו? האם לעובדה שהוא העלה את חמאס לשלטון ומקיים אותו שם - כאשר הוא יודע שחמאס גוזל ממנו נתחים עצומים מכל האספקות ה"אזרחיות" המגיעות לרצועה ומהכספים המוזרמים אליה - אין שום משקל במציאות שהתפתחה ברצועה ובאחריות העזתים למציאות זו?

ג. מדוע צריכה ישראל לדאוג לציבור העזתי, אם הוא עצמו אינו חף מיצירת המצב הקיים ואינו עושה דבר למנוע אותו?

ד. מהו הרציונל של תמיכת הציבור בחיזוק האויב הפוטנציאלי, המובהק, חמאס? אילו אשליות או צריבות אידיאולוגיות ממלאות תפקיד מפתח באוטופיה פוליטית זו?

ה. מהו המשקל בעיצוב דעת הציבור הישראלי של העמדות שמשמיעה בפומבי מערכת הביטחון שלנו בנושא זה? האם היא שליחת הממשלה בכך, או "רשות אוטונומית" בעיצוב המדיניות הלאומית?

ו. האם הציבור מבין היטב שאין דרך אפקטיבית להבטיח שהסיוע המוזרם לרצועה ינוצל ניצול אזרחי בלבד ולא יוקדש להמשך ההתעצמות? או, אולי, תמיכתו היא פונקציה של ההנחה (השגויה) שיש דרך כזו, וניתן יהיה לממשה ביעילות?

ז. האם הציבור מבין שסיוע שיפרוק את הלחץ הקיים מהאוכלוסייה האזרחית העזתית, עשוי להיתפס על ידה כחולשה שראוי לנצלה, בין היתר גם ע"י הפרת הסדרים בי-לטרליים. הואיל וניסיון העבר מוכיח שזו המציאות השכיחה, האם הולך הציבור בעיניים פקוחות למיטה חולה?

נושא "שלום" אחר, הוא מעורבותו של ראש הממשלה בבחירת מפכ"ל חדש. כאן מבשרים לנו הסוקרים ש-41% מהישראלים סבורים שיש להאריך את כהונת המפכ"ל - אז מה?! ממתי הציבור בוחר באופן ישיר מפכ"ל ומה הוא באמת יודע על תפקודו? OK, נקבעה עובדה בסקר, שחלק לא מבוטל מהציבור סבור שיש להאריך בשנה את הקדנציה של המפכ"ל. אולם, כאשר קוראים את המשך ממצאיו, יוצא המרצע מן השק: רק שליש מבעלי העמדות הימניות תומך בכך, לעומת כשני שלישים מתומכי מחנה האופוזיציה (כלומר: הרוב במיעוט). וכשקוראים עוד משפט, מתבררת הכוונה במלואה: 61% סבורים שאסור שראש הממשלה יהיה מעורב בהליך מינוי מפכ"ל חדש, בגלל החקירות המתנהלות נגדו. כלומר: הוא יכול להכריז מלחמה, וצנע, לקשור יחסים מדיניים ולבטלם, לנגוע בכל נושא או מינוי אחר במדינת ישראל, יהיה רגיש ככל שיהיה - רק לא להשתתף בבחירת מפכ"ל2. המסקנה הנובעת מממצא זה, היא שמוחו של הציבור נשטף עד כדי טשטוש חושים מוחלט על-ידי התקשורת המגויסת והרעשנית שלנו. כל עוד תמשך החקירה וכל עוד ימצאו עדי-מדינה שיש להם או נדמה שיש להם מה למכור, וכל עוד התקשורת לא תאהב את ראש הממשלה והאופוזיציה תשאף להדיחו - דה פקטו או דה-יורה - צריך רק להמציא תרוץ לפתוח בחקירה, ותחומי הסמכויות שמעניק החוק לראש ממשלה, יהיו כלא היו - טירוף מערכות בחסות תרבות הסקרים וה-FAKE NEWS. זו מסקנה הזויה; במקום שיש חוק, הוא שקובע ולא ממצאי סקרים.

אחד הממצאים המובלטים בדיווח הנ"ל הוא ש-46% מהציבור חוששים לשלטון הדמוקרטי. אבל אין ציון ברור לשאלה: דמוקרטיה לפי איזו אסכולה?3 ובכלל, מה כאן הפלא? הרי נתון זה דומה מאוד לחלוקה הפוליטית הקיימת בין ימין לשמאל או בין קואליציה לאופוזיציה בכנסת. האם איננו מודעים לכך שקיימים חילוקי דעות בישראל באשר להגדרת מהות הדמוקרטיה המתאימה לנו?! כחלק מהקמפיין המתמשך להשלטת התפיסה הליברלית-אקסטרמלית על מהות הדמוקרטיה, נשמעת מפי "כוהני" "ונביאי" תפיסה זו, טענה חוזרת לפיה בדמוקרטיה "מודרנית" חייבים להחליף את שלטון הרוב בדיקטטורה של המיעוט וללא שינוי זה נשקפת סכנה לדמוקרטיה. הפרופ' אהרן ברק, אבי "הכל שפיט", הוא מן הדוברים המובהקים של גישה זו. אני גורס שהמצב הוא דווקא הפוך ושלילת הריבונות מן העם, היא קץ הדמוקרטיה. לא מקרה הוא, אפוא, שהממצא המדגיש את הבלבול הקיים בציבור בסוגיית הקשר בין ריבונות לזכות ההכרעה האולטימטיבית, הוא הראשון בפרסום המכון בדוח "מדד השלום" האחרון. נראה שגם במכון יש הסבורים שכל עניין במדינה שאינו מתנהל לפי תפיסתם האידאולוגית או דעתם הטרומית, מהווה "סכנה לשלום העולם".

לפי הממצאים העיקריים של סקר זה, ארבעת השבטים של "ריבלין" הופכים לשניים: גוש ימין וגוש מרכז-שמאל (למעשה, האופוזיציה), כאשר בכל הנושאים הפוליטיים הנוגעים לסכסוך או משליכים עליו, ערביי ישראל הם האגף המיליטנטי של גוש השמאל.

מומלץ שסקר מדד השלום יעבור רוויזיה, על-מנת שיתוקף מחדש למציאות בה אנו חיים ויציע הסברים ותמונות מצב שלמים ואמינים לתופעות הנבדקות.

אני סבור שלא יהיה שינוי אמיתי של המציאות בעזה, כל עוד החמאס שולט בה והציבור העזתי "אינו עושה לביתו" אלא מחכה ל"הכרעת ישראל". לפיכך, הסקר הנ"ל נראה בעיני בלתי-רלוונטי בעליל. אפשר שהציבור הישראלי טועה בהבנת המציאות. אבל אפשר גם שהשיב ב"פשטות" על מה שנשאל, אבל לא נשאל כל מה שראוי היה שישאל עליו.

הערות

1. סקר "מדד השלום" הוא סקר רב-שנתי, שמפרסם מדי חודש "חתך יציג" לאותו חודש. בסקר שאלות חוזרות, שבאמצעותן נבחנים שינויים תקופתיים בדעת הקהל בנושאי מהשלום (כפי שהם מוגדרים ע"י מנהלי הסקר), ושאלות משתנות שבוחנות אד-הוק נושאי אקטואליה. את הסקר עורך "מרכז גוטמן", שמתמחה בסקרים והוא חלק מהמכון, ונמצא בשליטתו. הסקר האחרון הוא מ-5.6.18, ועורכיו הם הפרופסורים תמר הרמן ואפרים יער. ראה: [קישור]).

2. החוק קובע ממילא שבחירת מפכ"ל, בדומה לבחירת רמטכ"ל, היא מעשה ידיהם של שלושה גורמים: השר הממונה, ראש- הממשלה והממשלה.

3. לפי ההגדרות הקלסיות הפוליטיות המייצגות ישות מחברתית-מדינית מתפקדת, או לפי פרשנות פוסט-מודרנית אינדיבידואליסטית, משפטנית, המעלה על נס את שיגיונות הפרט וזכויותיו ודוחקת לשוליים את המשמעויות החברתיות, שהן הפן המשלים לאינדיבידואל. אני דוגל בדמוקרטיה מאוזנת שבה העם הוא הריבון ולא שום גורם אינטרסנטי אחר.

תאריך:  18/06/2018   |   עודכן:  18/06/2018
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדד השלום - האמנם
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
18/06/18 20:13
 
רפי לאופרט
20/06/18 11:13
2
אהוד פרלסמן
19/06/18 17:22
 
רפי לאופרט
20/06/18 11:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
התופעה המסואבת של הלשנה של יהודים על בני עמם בפני הגויים, חוזרת (היום בסגנון שונה אך אותו העקרון של הלשנה), כשהמניע הוא ברור: רצונם של היהודים (אז, בשנות ה-40) להיפטר מהחומר האנושי הלאומי, שהתעקש לגרש את האנגלים מהארץ, ולהביא לביסוס מעמדם בעיני השליט הזר, ובהמשך להקמת מימסד נקי מכאלה. מאיר פעיל היה מסתובב אז ברחובות ירושלים עם נבוט/אלה לירכו, עימה היה מכה באלימות את אלה שתפס בטרם הסגירם, ומתגאה במעמדו כראש היחידה להסגרת יהודים לבריטים. טדי קולק לא הסתפק בהלשנה על פרטים בודדים. יום אחד הוא שלח לוינסטון צ'רצ'יל רשימה של שמות 1,000 חברי אצ"ל ולח"י, ביניהם הסטודנט למשפטים, ולימים נשיא בית המשפט העליון מאיר שמגר, שכולם נשלחו לכמה שנים מאסר בכלא גילגיל בקניה שבאפריקה. צ'רצ'יל היה כה המום מ"ההישג" הזה, שטרח לצאת באמצע ישיבת קבינט המלחמה על-מנת לשלוח מברק תודה במילים "THANK YOU FOR THE LOVELY GIFT".
18/06/2018  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
עניין השרפה בדומה איננו יורד מסדר היום וטוב שכך. תקוות רבים היא שבית המשפט הדן במשפט הזוטא יקבל את ההחלטה היחידה האפשרית מבחינת הדין, מבחינת השכל הישר ומבחינת הצדק. ההחלטה המתבקשת היא שאי-אפשר לעשות שימוש בהודאת נאשם משזו הושגה לאחר עינויים קשים ובהשפעתם.
18/06/2018  |  בעז שפירא  |   מאמרים
אנו נמצאים רק בראשיתו של הקיץ ולפנינו עוד חודשים ארוכים של חום ושמש חזקה המסייעים בהבערת שדות החיטה והחורשות על גבול רצועת עזה באמצעות בלוני ועפיפוני טרור מרצועת עזה. כל הסימנים מעידים גם על כך שאנו רק בראשיתה של מלחמת ההתשה הפלשתינית החדשה בגבול הדרום והפסקת אש או הסכם "הסדרה" בין ישראל לתנועת חמאס אינם נראים באופק, לכן, ישראל צריכה להזדרז ולמצוא את הפתרון המתאים למלחמה בתופעה החמורה הזו שהינה טרור לכל דבר ועניין.
18/06/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הותר לפרסום כי שירות הביטחון הכללי, צה"ל ומשטרת ישראל חשפו במהלך החודשים האחרונים תשתית טרור של חמאס, חריגה בהיקפה ובפעילותה, אשר פעלה באזור העיר שכם, ממנה יצאו לאורך השנים תשתיות טרור קטלניות שאחראיות לפיגועים רבים וקשים.
17/06/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשמו לפניכם את התרחיש הבא, ללא שום היסוס אף לרגע אחד: אחרי המו"מ המוצלח בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לבין שליט קוריאה הצפונית, קים גונג און, הגיע תורו של מו"מ ישיר בין ישראל לבין הפלשתינים, בין אם ירצו בו ובין אם לא. כי הנשיא האמריקני נחוש בדעתו לקיימו, ולא יתן לשני הצדדים פתח מילוט ממנו...
17/06/2018  |  ראובן לייב  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
ח"כ טיבי התקשר לבכיר החמאס  /  עומר כרמון
שליחי טראמפ למזה"ת יפרסו תוכנית לשלום  /  עידן יוסף
הושמדה מנהרת טרור ימית התקפית  /  עידן יוסף
מלחמת אחים  /  אביתר בן-צדף
מכתב גלוי לנשיא ישראל   /  עזרא אלנקם יכין
לא יורים על אזרחים בעזה!   /  איתן קלינסקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il