|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

פרשות השבוע מטות-מסעי

מִדְּיָן וְיִשְׂרָאֵל

בכל מלחמות ישראל מהיציאה ממצרים עד לירדן ירחו, לא נמצא בַּלֶּקְסִיקוֹן שלו המושג "מלחמת נקם", עד לפרשת מטות כי כבר נאמר שהנקמה מולידה שנאה והיא איננה רצויה, אלא אם המלחמה נכפית על ישראל בצו עליון כפי שזה קבל ביטוי במטות
12/07/2018  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
משה המנהיג לא התמהמה במילוי המצווה [צילום: יעקב נחומי/פלאש 90]

יוֹשְׁבֵי הַמִּדְבַּר נָעִים וְנָדִים הֶמָּה בַּמֶּרְחָב
הֵם הַמִּדְיָנִים שֶׁהַּמֶּרְחָב לָהֵם עִיר מוֹשָׁב
הַעֹשֶׁק עִקָר פַּרְנָסָתָם וְהַגְּזֵלָה אֻמָּנוּתָם
קָנוּ אֶת יוֹסֵף ומְכָרוּהוּ לַמִצְרִים כְּמַרְכֻלְתָּם
וְהֶחֱטִיאוּ אֶת יִשְׂרָאֵל בַּעֲצַת בִּלְעַם

הַחֶשְׁבּוֹן עִם מִדְיָן פָּתוּחַ וְיָד עַמֶּנוּ רוֹשֶׁמֶת
וּבְצַו אֵל עֶלְיוֹן נַעֲשָׂה יִשְרָאֵל אֻמָּה נוֹקֶמֶת
נָקַם בַמִּדְיָנִים כִּי פִּתּוּ יִשְרָאֵל לִמְעוֹל מַעַל
לִנְטוֹשׁ אֱלֹהָיו וְלִסְגּוֹד לְאֱלִיל מִדְיָן לַבַּעַל
וְנִתְפַּתָּה יִשְרָאֵל וָּמַעל שַׁעַל שַׁעַל

וְהַמִּדְיָנִים-הַיִּשְׁמֶעֵאלִים לֹא חַדְלוּ לִרְדּוֹף
נָדְדוּ מִמִּדְבָרָם לְהַצִּיק לְיִשְׂרָאֵל לְאֵין סוֹף
וְמִלְחֶמֶת נָקָם בְמִדְיָן בְּעִתָּהּ לֹא נִמְצָא מָזוֹר
וּמֵאָז עַמֶּנוּ צוֹעֵד קָדִימָה וּמִדְיָן נָסוֹג אָחוֹר
בְּתִתּוֹ לְתַאֲוַת הַדָּמִים דְּרוֹר

מלחמת נקמה-נקמת ה' או נִקְמַת ישראל

בכל מלחמות ישראל מהיציאה ממצרים עד לירדן ירחו, לא נמצא בַּלֶּקְסִיקוֹן שלו המושג "מלחמת נקם", עד לפרשת מטות. כי כבר נאמר שהנקמה מולידה שנאה והיא איננה רצויה, אלא אם המלחמה נכפית על ישראל בצו עליון כפי שזה קבל ביטוי במטות.

להוציא את מעשהו של פינחס שקנא לאלוהים וקם והרג שני בני אדם כאשר זנו בפרהסיה להכעיס, ישראל לא לחם מלחמת נקם. והינה בפרשה העוקבת פרשת פינחס במטות, מופיע שוב המושג מלחמת נקמה, והפעם אלוהים אומר אל משה: נְקֹם נקמת בני ישראל מאת המדינים (לא/ב).

אף על-פי שמשה נצטוה הוא על-ידי אלוהים לנקום נקמת בני ישראל, משה נהג אחרת בבואו לבצע את צו האלוהים באמרו לעם: החלצו מאתכם אנשים לצבא ויהיו על מדין לתת נקמת ה' במדין (לא/ג) ההבדל בשני הנוסחים בולט. בעוד אלוהים אמר למשה נְקֹם "נקמת בני ישראל", משה אומר לעם לנקום נקמת ה'.

השוני בכינוי שנתן למלחמה לפי המדרש כבא לומר לאלוהים: ריבונו של עולם, אם היינו ערלים או עובדי עבודה-זרה או כופרים במצוות, לא היו שונאים אותנו ואינם רודפים אחרינו, אלא בשביל תורה ומצוות שנתת לנו, הילכך "הנקמה לך". המלחמה במדין היא מלחמת-מצווה שישראל נצטוה בה לעשותה עוד בטרם ילך משה לעולמו שנאמר: נְקֹם נִקְמַת בני ישראל מאת המדינים אַחַר תֵּאָסֵף אל עמיך (לא/א,ב) אשמת המדינים שהכשילו את ישראל בכך שהפקירו את בנותיהם לִזְנוּת במחנה ישראל, שהחטיאו אותם ונענשו על-ידי הקב"ה, במגפה בקרב העם שבה מתו ארבעה ועשרים אלף (כה/ט) מלשון הכתוב ברור כי משה איננו נוטל חלק במלחמה זאת בעצמו, שלא כמנהגו בלכתו לפני העם, כאן הוא שלח את האחרים והוא עצמו לא נצטרף שנאמר: וישלח אֹתָם מֹשֶׁה אֶלֶף לַמַּטֶּה לַצָּבָא אֹתָם (לא/ו) והוא עצמו אינו יוצא איתם למלחמה, והשאלה מדוע כך נהג משה כשמדובר במלחמת נקם - מלחמת מצוה.

מדוע משה לא יוצא בראש העם ושולח אחרים להילחם, והמדרש מנמק זאת בכך, שמשה בא למדין בּבָרְחוֹ מפרעה ושם נתגדל והיה לנביא המוציא ישראל ממצרים, וממדין נשא לו אישה, מכאן שלא רצה הוא עצמו להילחם במדין אישית, ולהיות כפוי טובה, כיוון שזו מצוות מאת האלוהים עשה הוא מצווה זו בהוציאו את ישראל להילחם במדין.

משה המנהיג לא התמהמה במילוי המצווה

רואים אנו כי משה, למרות שלא נלחם בעצמו במדינים מפני כפיות טובה, לא התמהמה בקיום המצווה. למרות שידע כי בסיום מלחמה זו הוא יסיים את חייו שנאמר: נְקֹם נקמת בני ישראל מאת המדינים אַחַר תֵאָסֵף אל עַמֶּיךָ (לא/א,ב) היה משה יכול, לא להזדרז ולקיים מצוות אלוהים זו, שהיא מלחמת מצווה שכל יוצאי צבא מבני 20 ומעלה, נוטלים חלק בה, ובכך היה מעכב את מיתתו.

משה העדיף למות ובלבד שישראל ינקום את נקמתו מהמדינים, שכאמור הזנו את ישראל וכתוצאה מכך מתו ארבעה ועשרים אלך מבני ישראל במגפה. קם מייד משה והוציא מתנדבים למלחמה זו שנאמר: וַיִּמַָסְרוּ מאלפי ישראל אֶלֶף למטה שנים עשר אלף חלוצי צבא (לא/ה).

אף על-פי שיודעים אנו כי דור המדבר לא עשה נחת רוח למשה וגם לא לאלוהים, לכן נגזר עליו ולמות במדבר ולא להיכנס לארץ, בכל זאת רואים אנו כאן מעשה אצילי מצד המתנדבים לצאת למלחמה (שנים עשר אלף יוצאי צבא שנבחו לצאת למלחמה), זאת כי ידעו שבמילוי המשימה וּבְגבְרָם על המדינים, תסתיים המשימה ומשה ילך לעולמו, המדרש בא והוסיף דבר לשבחו של דור זה, בכך שאותם שנים עשר אלף מתנדבים, שֶׁחוּיְלוּ היו צריכים להמסר - וַיִּמַסְרוּ, והמדרש אומר על כך: מלמד שנמסרו על כורחם מפני חובתו של משה, לפי שתלה הכתוב מיתת משה בנקמת מדין, אמרו ישראל, נלך למלחמה על מדין וימות משה? ונמנעו מִלֵּילֵךְ.

אמר לו הקב"ה למשה: הטל גורלות על השבטים והם נמסרים מאליהם, אלא כיוון שדור זה חִבֵּב את משה, למרות כל התלונות שלהם לאורך כל הליכתם במדבר, התחילו מתחבאין, אף על-פי כן נמסרו על כרחן- וַיִּמַָסְרוּ. ומשה מצרף את פינחס בן אלעזר "הקנאי" אליהם שנאמר: וישלח אתם אלף למטה לצבא אתם ואת פינחס בן אלעזר (לא/ו) על צירוף פינחס נאמר: "מי שהתחיל במצוה הוא גומרה", כיוון שהוא (פינחס) השיב את חמת האלוהים והיכה את המדינית הוא יגמור מצוותו, על-ידי הצאתו עם המתנדבים בעם למחלמה במדין.

הישיבה בארץ זכות ולא חובה

הרוצה לראות עצמו חלק מעם ישראל, עליו לשבת בארץ ולא בנכר, אף אם לכאורה החיים שם נראים נוחים יותר ופחות מטילים חובות, כגון להגן על הארץ ולעשות בבנינה והפיכתה לארץ זבת חלב ודבש לתושביה, כולל הַגֵּר הַגַּר בתוכה. לכן הבוחר לרדת מן הארץ ולשבת בנכר, כי נדמה לו שטוב לו שם, אינו אלא משלה את עצמו, כי שנאת ישראל טבועה בעמי הארצות והישראלי וא לצנינים בעיניהם.

ובין לילה הופך כל אחד מעמי הארצות מידיד לצר ושונא, שלוטש עיניו בישראלי בביתו וברכושו, כי הוא סובר שהישראלי גזל אותו וחי באושר ובעשר על חשבונו, זאת תורת שנאת ישראל.

כאן מתחילה התופעה של ויתור על הישיבה בארץ. משגבר ישראל על מדין באו בני גד ובני ראובן אל משה ואל אלעזר הכהן ואל נשיאי העדה ואמרו: אם מצאנו חן בעיניך יֻתַּן את הארץ הזאת (ממזרח לירדן מחוץ לגבולות הארץ ) לעבדיך לאחוזה אל תעבירנו את הירדן. (לב/ב,ה) בכך בני גד ובני ראובן ויתרו על נחלה בארץ נחלת ישראל מהירדן מערבה, זאת כיוון שצברו עושר ורכוש, כאותם יורדים שהזכרנו אותם קודם-לכן, זאת התאוה לעושר ולצבירת הון.

והמדרש מתאר זאת באמרו: שני עשירים עמדו בעולם, אחד מישראל הוא "קֹרח" שנאמר עליו "עשיר כקרח", כיוון שנאמר שהארץ פתחה פיה ובלעה אותם ואת רכושם. ואחד מאמות העולם הוא "המן" שעליו נאמר כי שקל עשרת אלפים ככר כסף אל גנזי מלך אחשורוש. ושניהם אבדו מן העולם, למה? לפי שלא הייתה מתנתן מן הקב"ה, אלא הם היו חוטפין אותה להן, וכך אתה מוצא בבני גד ובני ראובן שהיו עשירים הרבה והיה להם מקנה גדול, וחיבבו את ממונם וישבו להם חוצה לארץ, לכן גָּלוּ תחילה מן השבטים, שנאמר: וַיַגְלֵם לראובני ולגדי ולחצי מנשה (דה"י א, ה/כו) ומי גרם להם להפריש עצמם מאחיהם? מקניהם הוא עָשְרָם.

לכן משה נזף בהם: האחיכם יבאו למלחמה ואתם תשבו פה (לב/ו) למעשה בכך "תניאון את לב בני ישראל מעבר אל הארץ אשר נתן להם ה'(לב/ז) למעשה הם מתגדרים ברכוש שאין בו ברכה, זה המקנה הרב שנפל בידי ישראל במלחמת מדיון. בא חִנַּם ילך חִנַם. דברים אלה קשורים להתנחלות בעבר הירדן המזרחי, שהם מעדיפים חבתם לממון על פני חבתם וחובתם לארץ.

תּוֹשְׁבֵי הַמִּדְבַּר הַפַּעַם כְּצֶאֱצָאֵי יִשְׁמַעאֵל
הוּא מִדְיָן שֶׁנֻצַח וּמוֹסִיף לְהַצִיק לְיִשְׂרָאֵל
וְיֵש כָּאֶלֶּה מִבְנֵי עַמֶּנוּ שֶׁלֹּא יֵדְעוּ וְלֹא יָבִינוּ
שֶצָּרֵינוּ לֹא לְבִנְיָנָם דּוֹאָגִים אֶלָּא לְחָרְבָּנֵנוּ

וּכְבַר הָיוּ דְבָרִים מֵעוֹלָם מוּטָב זֹאת שֶנֵּדַע
אִם נְאַחֵד שׁוּרוֹת הַיָד שֶׁתּוּרַם עֲלֵינוּ תִּגָדַע
וְנוֹסִיף לִבְנוֹת וּלְהִבָּנוֹת וְאֵין לַבְּנִיָה חֲלוּפָה
וְיָדֶנו לְשָׁלוֹם לֹא תּוּרַד חַרְבֶנוּ תֵהֵא שְׁלוּפָה

לוּ טַרְחוּ יִשְׁמַעֵאלִים-הַמִדְיָנִים בְּנֵי הַמִּדְבַּר
לְעַיֵּן הֵיטֵב בְּמִקְרָאָם יִוכְחוּ שֶׁזֶה אַלָּא גָזַר (בקוראן אלוהים)
שֶׁזּוּ אֶרֶץ לְיִשְרָאֵל נִתְנָה וּבָהּ בָּנוּ מִקְדָּשָׁם
וְהַכַּעְבָּה בְּמַכָּה וּבְמִָדִינָה קִדֵּשׁ לָהֵם נְבִיאָם

וְאִם הַדֵעוֹת חֲלוּקוֹת עַל כךְ עֲדָיִן בְקִרְבֶנוּ
מַה נָלִין עַל אֶלֶה הַמְבַקְשִׁים מִפּהֹ לְעָקְרֵנוּ
אָמְנָם תָּמוּ מַסְעֵי הַמִּדְבַּר אַךְ הַמַסַּע נִמְשַׁךְ
אֶפְשָׁר גָּם לִזְכּוֹר שֶׁמֹּשֶה עַל כֹּהֶן מִדְיָן סָמַךְ

וְהִשְׁתִּית אֶת הַשִּׁלְטוֹן עַל הַפְרָדַת רָשׁוּיוֹת
לוּ יְהִי וְיִלְמְדוּ גָּם הַיִשְמְעֵאלִים זֶה לַעֲשׂוֹת
וְלֹא יִהְיֶה צֹרֶךְ בְּעוֹד מִלְחֲמוֹת מצְוָה וְנָקָם
וְיַשְתִּיתוּ עֲתִידָם עַל בנְיָנָם וְלֹא עַל חָרְבָנָם

תאריך:  12/07/2018   |   עודכן:  22/07/2018
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בין עסוק אחד בשאלות יסוד עקרוניות ומהותיות לאחר, ראוי לפעמים להעיף מבט סביב ולראות גם מה קורה במקומותינו ביום-יום. מטבע הדברים, מקום בו מתרחשת פעילות אלימה וקיים חשש מתמיד להתפוצצות צבאית, כפי שנהוג לכנות זאת במקומותינו, הרגישות והעניין גדולים יותר. חזרתי להתבונן בעזה ובמה שמתרחש לאורך גבול העוטף - מצאתי שערורייה.
12/07/2018  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
מעשה בנסיך אחד יפה תואר, שיום אחד החליט שהוא תרנגול הודו. ישב הבן מתחת לשולחן, ללא בגדי שְׂרד וכמו תרנגול ליקט פירורים בפיו. הזמין אביו המודאג את מיטב הרופאים והמומחים העולמיים לטפל בבנו החולה וּלרפאו. אולם ללא הועיל. בעוד המלך כמעט אמר נואש, הגיע חכם אחד וּבישר למלך שהוא יוכל לרפא את הנסיך בטיפול מהיר.
12/07/2018  |  ציפי לידר  |   מאמרים
"הדואג לימים זורע חיטים, הדואג לשנים נוטע עצים, הדואג לדורות מחנך אנשים." ציטטה זו המיוחסת ליאנוש קורצ׳אק פתחה את דברי אבי גבאי בדף הפייסבוק שלו לתחילת שנת הלימודים לפני שנה. המסר סיים:
12/07/2018  |  ארי בוסל  |   מאמרים
חוקרי המשטרה שהגיעו אל בית פרטי במושב "נתיב השיירה", התקשו להאמין. המידע המודיעיני שקיבלו היה מדויק. מזקקת אלכוהול פיראטית, שהיא אולי הגדולה ביותר שנתפסה בארץ בחודשים האחרונים, פעלה בתוך הבית במלוא התפוקה. באוויר נישא ריח חריף של מתנול, שהוא כוהל פשוט חסר צבע ששתייה שלו עלולה לגרום לעיוורון ולמוות.
12/07/2018  |  משה נסטלבאום  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - דרוש הדהוד, מייקרים, קרואטיה בגמר ומימון חודש טוב ושבת שלום
12/07/2018  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il