|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

שישה בשישי

הרהורי מונדיאל

מדוע הנבחרות הגדולות נכשלו הצעה לחזאים לקראת המונדיאל הבא יש צורך בשינוי מתכונת בעיטות ההכרעה כוכבים גדולים אינם מספיקים לבדם רמי וייץ ומוטי איווניר הורסים את החוויה רעיון לחרם על מונדיאל קטר
13/07/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   תגובות
התחזיות התבדו [צילום: תנסיס סטוורקיס, AP]


הגאוותנות של הגדולות
[צילום: נטשה פיסרנקו, AP]

את ההיבריס הזה ניתן היה לראות בצורה ברורה במשחק שמינית הגמר בין ספרד לרוסיה. ספרד עמוסת הכוכבים והתארים העבירה עוד ועוד ועוד ועוד מסירות – למעלה מ-1,000 כאלו ב-120 הדקות של המשחק – כאילו זה רק עניין של זמן עד שהרוסים האפורים יישברו. גם כאשר זה לא קרה, הספרדים המשיכו בשלהם, תוך שהם משדרים תחושה ברורה של "מי אלה בכלל". זה עלה להם בהדחה בפנדלים

על שולחני מונח המוסף (המצוין!) שפרסם הארץ לפני פתיחת משחקי הגביע העולמי. עוזי דן דירג בו את 32 הנבחרות המשתתפות, ואלו היו שמונה המובילות: ספרד, גרמניה, ברזיל, ארגנטינה, צרפת, בלגיה, אורוגוואי ופורטוגל. בפועל, רק ארבע מתוכן הגיעו לרבע הגמר (אורוגוואי, צרפת, ברזיל ובלגיה); לגמר עלתה רק אחת מהן – צרפת.

בעמוד קדמי יותר באותו מוסף הופיעו סיכויי הזכייה בטוטו וינר. לפי מומחי הטוטו, שטעויות שלהם יכולות לעלות לחברה המון כסף, הדירוג היה: ברזיל, גרמניה, ספרד, צרפת, ארגנטינה, אנגליה, פורטוגל ורוסיה. מבין אלו, רק צרפת נמצאת בגמר ורק אנגליה הגיעה לחצי הגמר; גרמניה לא עברה את שלב הבתים, והאחרות עפו לכל המאוחר ברבע הגמר.

מומחים טובים ממני ינתחו מה קרה כאן, אבל תרשו לי להציע סיבה שאולי נותנת מענה חלקי: גאוותנות-יתר ועודף עצום של ביטחון עצמי. חלק משמעותי מן הנבחרות הגדולות היו בטוחות שהן באות לטיול, ודאי בשלבים המוקדמים – וחטפו על הראש. גרמניה היא הדוגמה הבולטת ביותר: אלופת העולם סיימה אחרונה בבית שלה, אחרי נבחרות שאמורות להיות חלשות ממנה בהרבה – שבדיה, מקסיקו ואפילו קוריאה הדרומית.

את ההיבריס הזה ניתן היה לראות בצורה ברורה במשחק שמינית הגמר בין ספרד לרוסיה. ספרד עמוסת הכוכבים והתארים העבירה עוד ועוד ועוד ועוד מסירות – למעלה מ-1,000 כאלו ב-120 הדקות של המשחק – כאילו זה רק עניין של זמן עד שהרוסים האפורים יישברו. גם כאשר זה לא קרה, הספרדים המשיכו בשלהם, תוך שהם משדרים תחושה ברורה של "מי אלה בכלל". זה עלה להם בהדחה בפנדלים.

שימו לב להכנה
[צילום: דמיטרי סרברייקוב, AP]

גרמניה, שכאמור רשמה טורניר מבזה, השיגה רק 33% במשחקי ההכנה: היא ניצחה רק את סעודיה ורשמה תיקו בלבד מול אוסטריה. ארגנטינה, שעפה בשמינית הגמר, השיגה 66% - אבל בזכות נצחונות על האיטי ואיטליה (שלא העפילה למונדיאל); היא הובסה 6:1 בידי ספרד. זו מצידה רשמה גם היא 66%, אך למעט הניצחון הגדול על ארגנטינה – ניצחה רק את טוניסיה וסיימה בתיקו עם גרמניה ושווייץ

הצעה לחזאים ולמנחשים לקראת הגביע העולמי הבא: שימו לב למשחקי ההכנה. נכון שהם לא מדד מושלם, אבל גם אסור לפטור אותם בנפנוף יד מזלזל כפי שרבים נוהגים לעשות. התשובה המקובלת לחולשה במשחקים אלו היא ש"בשביל זה הם נועדו, כדי שנדע מה לתקן". אבל אם נבחרת מובילה צריכה לעשות תיקונים חודש לפני המונדיאל, ייתכן מאוד שהיא בבעיה.

הנתונים הבאים מתייחסים למשחקים שקיימו הנבחרות בין תחילת 2018 לבין פתיחת המונדיאל. ברזיל רשמה 100% הצלחה במשחקים אלו (כולל נצחונות על רוסיה, גרמניה וקרואטיה) ועפה ברבע הגמר – אך היא היוצא מן הכלל. לשלוש מבין ארבע הנבחרות שעלו לחצי הגמר הייתה הצלחה של 83%: צרפת, אנגליה ובלגיה. קרואטיה, הרביעית בשלב זה, רשמה 50% הצלחה. לגמר עלו, כידוע, צרפת וקרואטיה.

גרמניה, שכאמור רשמה טורניר מבזה, השיגה רק 33% במשחקי ההכנה: היא ניצחה רק את סעודיה ורשמה תיקו בלבד מול אוסטריה. ארגנטינה, שעפה בשמינית הגמר, השיגה 66% - אבל בזכות נצחונות על האיטי ואיטליה (שלא העפילה למונדיאל); היא הובסה 6:1 בידי ספרד. זו מצידה רשמה גם היא 66%, אך למעט הניצחון הגדול על ארגנטינה – ניצחה רק את טוניסיה וסיימה בתיקו עם גרמניה ושווייץ. לפורטוגל היו 53% הצלחה, בזכות נצחונות על נבחרות חלשות ממנה – מצרים ואלג'יריה; היא הפסידה להולנד וסיימה בתיקו עם בלגיה וטוניסיה. היחידה שבאמת הפתיעה הייתה רוסיה, עם 8% בלבד במשחקי ההכנה (הפסדים למקסיקו, צרפת ואוסטריה ותיקו מול טורקיה).

כאמור, זה לא מדד מדויק – ראו הסטיות לשני הכיוונים מצד ברזיל ורוסיה – אבל בהחלט כדאי לתת עליו את הדעת. התייחסות רצינית יותר של הפרשנים למשחקי ההכנה הייתה מלמדת אותם שלגרמניה יש הרבה בעיות, שאנגליה בנתה נבחרת מצוינת ושספרד וארגנטינה אינן נוצצות כפי שנדמה.


זה משחק קבוצתי
[צילום: מנו פרננדז, AP]

שלוש שעות בלבד הפרידו בין סוף הטורניר של ליאו מסי לבין זה של כריסטיאנו רונאלדו, פער שהביא לפרץ של ממים ברשתות. שני הכוכבים הגדולים ביותר של הכדורגל העולמי הצליחו להביא את נבחרותיהם לשלב שמינית הגמר – וזהו. וכזכור, הדעה המקובלת הייתה שהן אמורות להגיע לכל הפחות לרבע הגמר. מצרים ומוחמד סלאח לא עברו את שלב הבתים, ונזכיר שוב את שלל הכוכבים של גרמניה. כנ"ל לגבי אלו של ספרד.

גם לנבחרות שהגיעו הכי רחוק יש כמה כוכבים גדולים: קיליאן אמפבה בצרפת, אדן הזאר בבלגיה, הארי קיין באנגליה, לוקה מודריץ' בקרואטיה. אבל הנבחרות הללו הן הרבה יותר תלכיד של שחקנים מאשר אוסף של כוכבים, והתלות שלהן בכוכב בודד נמוכה בהרבה משל אלו שהוזכרו קודם לכן.

כיף לראות את הכוכבים, באמת כיף; הם נותנים את הטעם למשחק, הם עושים דברים ענקיים. אבל בסופו של יום, כדורגל הוא משחק קבוצתי וכך מנצחים בו לאורך זמן. אם הכדורגל הוא תבשיל, הכוכבים הם הטיבול; בלי טיבול התבשיל טפל, אבל בלי תבשיל – אין טעם לטיבול. ייתכן שזה יהיה אחד הלקחים מהמונדיאל הנוכחי: הסתמכות על קבוצתיות ולא על הברקות של שחקן או שניים, גדולים ככל שיהיו.

חידושים והמצאות
[צילום: פאבל גולובקין, AP]

אני הייתי מכניס שינוי בבעיטות ההכרעה. כיום מי שזוכה בהגרלה מבצע את הבעיטה הראשונה בכל צמד בעיטות, וכך יש כמעט תמיד יותר לחץ על הקבוצה שצריכה לבעוט שנייה. זו הפרה ברורה ולעיתים מכרעת של כללי השוויון וההוגנות. במקום זה, צריך לבעוט לסירוגין

הרבה דובר ועוד ידובר על השימוש בשופטי הווידאו – VAR – שנעשה לראשונה במונדיאל 2018. אני מודה שבעבר סברתי שאין בכך צורך, משום שטעויות שיפוט הן חלק מהמשחק בדיוק כמו טעויות של שחקנים. אבל הניסיון בחודש האחרון מלמד שבהחלט היה מקום להכנסת הווידאו, בצורה המוגבלת בה הדבר נעשה. שטף המשחק אינו נפגע, ודאי לא יותר מאשר בכל מיני נפילות תיאטרליות (ד"ש לניימאר) ובזבוזי זמן ילדותיים. השיפוט צריך להיות אוביקטיבי ומדויק ככל הניתן, ואם אפשר לצמצם את הטעויות ואת השפעתן על התוצאה – יש לעשות זאת.

עוד שינוי נכון היה התרת חילוף נוסף בהארכה. מאמנים מתכננים את המשחק ל-90 דקות, שחקנים בונים לאותו פרק זמן את חלוקת הכוחות שלהם. רק הגיוני הוא, שאם המשחק מתארך בשליש – צריך גם להגדיל בשליש את מספר החילופים. אני לא מבין איך זה לא נעשה קודם, וכעת הכלל הזה צריך לחול בכל מקום ובכל מסגרת בה יש הארכות.

אני הייתי מכניס שינוי בבעיטות ההכרעה. כיום מי שזוכה בהגרלה מבצע את הבעיטה הראשונה בכל צמד בעיטות, וכך יש כמעט תמיד יותר לחץ על הקבוצה שצריכה לבעוט שנייה. זו הפרה ברורה ולעיתים מכרעת של כללי השוויון וההוגנות. במקום זה, צריך לבעוט לסירוגין: הזוכה בהגרלה תבעט ראשונה, ואז שתי בעיטות לקבוצה השנייה, עוד שתיים לראשונה וכך הלאה. אם צריך יותר מחמש בעיטות – תיעשה הגרלה מחודשת. אם יהיו שש בעיטות ויותר – שוב יחזרו למתכונת של לסירוגין. זה הרבה יותר פשוט מכפי שזה נשמע, וכאמור – זה הרבה יותר הוגן.

אוי, השדרים
[צילום: פאבל גולובקין, AP]

ראיתי פעם אמרה אמריקנית: הומצא נשק הפוגע רק בבני אדם ומשאיר את הבתים שלמים – קוראים לו "משכנתא". אני מחכה שמישהו ימציא נשק דומה שיאפשר להשתיק את שדרי הטלוויזיה הישראלים ולשמוע רק את הקהל. כי אם יש מישהו שיכול להרוס את החוויה, אלו רמי וייץ ומוטי איווניר – הצמד שאיכשהו הפך להיות המוביל של שידורי המונדיאל בערוץ כאן.

וייץ לא מסוגל לסתום את הפה, פשוטו כמשמעו. למרות 40 שנה בערוצי הטלוויזיה השונים, הוא עוד לא קלט את הדבר הבסיסי ביותר של המדיה הזאת: אנחנו רואים! לא צריך לספר לנו שהכדור מעל השער! ובמיוחד לא צריך לעשות זאת באיחור של כמה שניות, כאשר המהלך הבא כבר בעיצומו. ובוודאי שלא צריך להפיל עלינו גשם של נתונים מלפני שנות דור. ואין שום מקום להתיימר לדעת מה המאמנים והשחקנים אומרים. ולומר לנו מה הם חושבים – זה כבר שיא האידיוטיזם.

איווניר לא תורם כמעט כלום, פרט לתיאורים חוזרים במילים אחרות של מה שכבר ראינו ממילא. לתחזיות שלו דווקא יש ערך: תדעו שכמעט תמיד יקרה ההפך. לאיווניר גם יש חוצפה למתוח ביקורת על בכירי המאמנים בעולם (ועל השופטים) ולתת להם עצות. כדאי שנזכיר את הרזומה של אדון איווניר: 13 משרות אימון ב-20 שנה, רבות מהן בגילאי הנוער או בליגות הנמוכות; בשמונה השנים האחרונות פוטר ממכבי תל אביב, עירוני קריית שמונה והפועל תל אביב; כיום הוא מאמן בליגה השנייה בצ'כיה. במקרה שלו, ענווה אינה מספיקה; הוא בכלל לא צריך להיות ליד המיקרופון.

להתראות בקטאר?
[צילום: דרקו בנדיץ', AP]

המדינות הנאורות צריכות להודיע: אנחנו לא נשתמש במתקנים הללו. תארו לעצמכם שהודעה כזאת תימסר בידי אנגליה, צרפת, גרמניה, ספרד, פורטוגל, הולנד, בלגיה, איטליה, ארגנטינה, ברזיל – מעצמות כדורגל שבלעדיהן אין שום טעם במונדיאל. תארו לעצמכם שיצטרפו אליהן מעצמות כלכליות כמו ארה"ב, קנדה ויפן, שיכולות להרים בקלות טורניר מתחרה

אין ספק שקטאר קיבלה את אירוח מונדיאל 2022 בדרך מושחתת. זוהי מדינה ללא שום מסורת של כדורגל, שמעולם לא הגיעה בעצמה למונדיאל, ושתנאי מזג האוויר בה חייבו להזיז את הטורניר לחודש נובמבר ולשבש לחלוטין את עונת הכדורגל בכל העולם. לכך יש להוסיף שמדובר במדינה תומכת טרור, בעלת ברית של אירן ומי שמעניקה מימון וסיוע לחמאס ולחיזבאללה. רק ארגון ארכי-מושחת כמו פיפ"א היה בכלל שוקל את המועמדות שלה, שלא לדבר על בחירה בה.

פיפ"א לא תשנה את החלטתה, אלא אם רשויות האכיפה ברחבי העולם ובמיוחד בארה"ב יצליחו להוכיח בצורה ודאית מי קיבל שוחד וכמה – וגם זה לא בטוח. להחרים את המונדיאל בגלל התנאים והזמנים – זה לא יקרה, כי פיפ"א היא הגוף המחליט. החרמה על-רקע פוליטי גם היא פסולה, ומוטב לנו הישראלים שלא להעלות בכלל את הרעיון הזה. אז מה כן? – על-רקע זכויות האדם סביב המונדיאל עצמו.

לפי שורה ארוכה של דיווחים, את האצטדיונים ויתר המתקנים בונים פועלים זרים שהם למעשה עבדים. הם מועסקים בתנאים קשים והיו כבר מקרי מוות בשל החום הנורא והבטיחות הירודה. קרוב לוודאי שאין הם מקבלים את מלוא הזכויות הנהוגות במדינות המתוקנות, וספק אם ביכולתם להתפטר ולחזור לארצותיהם אם רצונם בכך.

לאור כל זאת, המדינות הנאורות צריכות להודיע: אנחנו לא נשתמש במתקנים הללו. תארו לעצמכם שהודעה כזאת תימסר בידי אנגליה, צרפת, גרמניה, ספרד, פורטוגל, הולנד, בלגיה, איטליה, ארגנטינה, ברזיל – מעצמות כדורגל שבלעדיהן אין שום טעם במונדיאל. תארו לעצמכם שיצטרפו אליהן מעצמות כלכליות כמו ארה"ב, קנדה ויפן, שיכולות להרים בקלות טורניר מתחרה (ארה"ב וקנדה ממילא אמורות לארח עם מקסיקו את טורניר 2026). אז יקרה אחד משניים: או שפיפ"א תיכנע, או שיתקיים מונדיאל חסר כל ערך שיותיר את הקטארים עם הלשון בחוץ וכיסים ריקים. והכי חשוב: זה יהיה מסר מוסרי ראשון במעלה, שיש דברים חשובים יותר מאשר הגביע העולמי, שבני אדם אינם כדור משחק.

תאריך:  13/07/2018   |   עודכן:  13/07/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרהורי מונדיאל
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נובאמת
13/07/18 12:22
2
רון ה.
13/07/18 12:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הסיפור של לווין מתאר אירוע בו שלושה חיילים נתקלים בצעיר ערבי, מחבל לכאורה, ובלהט התיגרה אחד מהם שולף סכין ותוקע בגב המחבל. גם כשהוא גוסס, הם מניחים לו למות, בעוד הוא מתחנן על חייו ומבקש את אביו. כשאביו מופיע הוא מבקש לדעת מה היו דבריו האחרונים של בנו, אך לשווא. לדבריהם, הוא קילל וניאץ. תאור שלושת החיילים מאפיין את חיילי צה"ל כרוצחים בפוטנציה.
11/07/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בשבוע שעבר היינו בסיור אתרים בירושלים, שהעיר מרובה בהם וסיפוריהם עצומים. התגוררנו במלון ימק"א, שהיינו מרוצים ממנו בעבר וגם הפעם. המדריכה, אפרת אסף (ארכיאולוגית ומדריכת סיורים), הכינה לנו הפתעה: בפינת החצר הקדמית, במקום שאיש כמעט אינו מגיע אליו, נמצא מכסה של ביוב. מכסה שיש לו סיפור. "אלבינה, דוניה, קטינקא" - כתוב עליו, וכן "ימק"א" 1932.
11/07/2018  |  יאיר דקל  |   כתבות
הבה ונשווה את עיקרי הצעת חוק יסוד הלאום, כפי שגיבש ח"כ אמיר אוחנה בעקבות דיוני הוועדה שבראשותו, עם כמה ממסמכי היסוד של המדינה. אני לא מדבר על חוקי יסוד, אלא על מסמכי יסוד: הצהרות וחוקים העומדים בבסיסה של מדינת ישראל ומשקפים טוב מכל את ערכיה ומטרותיה. מן הראוי לזכור ולהזכיר, כי מסמכים אלו נוסחו ואושרו בהובלת מפא"י שהייתה "מפלגת שמאל" בלשון ימינו. לאחר מכן ננסה להגיע למסקנה בשאלה המרכזית: האם מדובר בהצעה גזענית, כפי שטענו בלהט (ובצעקות) מתנגדיה.
10/07/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
ועדת הכלכלה סיימה את חמשת הדיונים בשימוע הציבורי בנושא תחלואי התחבורה הציבורית "ישראל עומדת", שהוביל היו"ר כבל, יחד עם חברי הכנסת דב חנין ותמר זנדברג, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית ויו"ר משותף לשדולה לתחבור בת-קיימא. אולם למרות שחלק מן הדוברים בדיונים הצביעו על העדר תחבורה ציבורית בשבת כבעיה, לא השתכנעה הוועדה בכך שמדובר בנושא חשוב וחיוני, ובחרה שלא לכלול אותו בדוח הארוך שחיברה (31 עמ').
10/07/2018  |  עידן יוסף  |   כתבות
לאחר קום המדינה, אי-שם בשנות החמישים, נפתחה בצמוד למגדל המים בבית שאן תחנת אגד-אש"ד מרכזית. הייתה זו למעשה תחנת האוטובוסים המרכזית הראשית של בית שאן, ששירתה את תושבי העיר ותושבי האזור במשך עשרות שנים. מתחנה מרכזית זו יצאו או עברו דרכה אוטובוסים עירונים ובין-עירונים. כמו-כן יצאו מהתחנה אוטובוסים לישובים ולקיבוצים באזור בית שאן. במתחם התחנה שכנה מסעדה שנקראה "מסעדת פרוספר" אותה ניהל פרוספר אוחנה ושימשה את הנהגים ואת עוברי האורח ולמעשה היוותה מעין סוג של טרמינל נוסעים בתחנה המרכזית. בהעדר טרמינל נוסעים מסודר המתינו הנוסעים עד ליציאת האוטובוס. המסעדה שכנה, כפי שניתן לראות בצילומים, ממש מתחת למגדל המים. סביב המסעדה ומגדל המים היו פזורות התחנות ומשרדי התחנה.
10/07/2018  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il