|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

כשדון-קישוט נלחם בפטה-מורגנה

מאמרו של ליאונהרדט ב-NEW YORK TIMES עוסק בתפקודו של הנשיא טראמפ. המאמר כושל פעמיים במטרתו המוצהרת לבקר: משתמש בעובדות שגויות בכדי לנמק תחושות-בטן, ומגיע למסקנות מתוך השוואת מעשי המבוקר לציפיותיו שלו, במקום להתחייבויותיו של השני. המאמר משקף היטב את הסיבות לסלידה של הנשיא מהתקשורת הממסדית
16/07/2018  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: איוון ווצ'י/AP]

נמשך מחול השדים בארה"ב מצד האופוזיציה הדמוקרטית, החוגים הפוסט-מודרניים ושלוחותיהם באקדמיה, חלק גדול מרשתות התקשורת ואירגוני המהגרים והאפרו-אמריקנים, שהעמידו עצמם בחזית אחת עם ארגוני המהגרים, נגד הנשיא טראמפ. חלק גדול למדי מאוכלוסיית ארה"ב אינו מכיר עדיין בתוצאות הבחירות לנשיאות מ-2016. חוגים רחבים מחפשים עדיין את "הקשר הרוסי" בבחירות אלה ואחרים מסרבים להשלים עם הכרעת הבוחרים והוראות החוקה.

טראמפ עצמו נוהג בקרוב-רב על-פי התחייבויותיו לבוחרים במסע הבחירות. במקרים שאין הוא עושה כך, הדבר נובע כמעט באופן מלא מאילוצים כפויים: אי-שת"פ של הסינט בחקיקה (למשל: בנושא אובמה קֵאר וסירוב להקצות את התקציבים הדרושים לבניית המכשול הפיסי על גבול ארה"ב מקסיקו). אופוזיציה אקטיביסטית במדינות שבהן רוב דמוקרטי ומושלים דמוקרטיים (כגון: התנגדות אקטיבית למדיניות ההגירה ושימוש בכלים המפוקפקים של ערי מקלט) ואי-שתוף פעולה מצד מדינות ידידות, במיוחד נאטו, בהצגת חזית מערבית משותפת, בכללי משחק כלכליים מאוזנים יותר.

אמצעי התקשורת מבקרים את הנשיא באופן ארסי ובלתי מאוזן, תוך התעלמות מההתקדמות שחלה בנושאים כגון הצמיחה הכלכלית, התעסוקה, התחזקות הבורסה, פעילות אקטיבית לבלימת תפוצת הנשק הגרעיני ותיקון יחסי הסחר הבינלאומיים של ארה"ב.

השגיאה הגסה ביותר שיכול לעשות אנליסט שמנסה לנתח מהלכים פוליטיים של מדינאי בשיעור קומה והשפעה כנשיא ארה"ב, היא לא להקשיב למה שהוא אומר, לא לקרוא מה שכתב בעבר ולפרשן את דבריו ומעשיו כ"זומבי", מול אמונותיו של המבקר ותוך התעלמות מכוונת מהבטחות הבחירות ומרמת הגשמתן. זה בקרוב רב מה שעושה דויד ליאונהרדט1 במאמרו: "TRUMP TRIES TO DESTROY THE WEST". לפיכך, בחרתי להעריך את ההוויה האמריקנית העכשווית מול עמדותיו של ליאונהרדט כמודל.

שיטת הטיפול משפיעה כמובן על התוצאות. מסקנותיו תלושות מהמציאות והתמונה שהוא מצייר הינה היפוך המדיניות המוצהרת ומבוצעת של טראמפ. הערכותיו של ליאונהרדט נעדרות יושר אינטלקטואלי וקשרים עובדתיים. יש, כמובן, הבדל מהותי בין נשיא שמתחייב לבוחרים על תוכנית פעולה ומבצע את הבטחותיו, אם לא את כולן ומיד, אזי את רובן, בהתמדה ולאורך פרקי-זמן סבירים, לבין מי שמבטיח ואינו מקיים או מותיר את בוחריו באפילה לגבי כוונותיו ויעדיו. אצל מבקר רציונלי, פרקי זמן סבירים הדרושים ליישום הבטחות מוקדמות הם מציאות מובנת מאליה. ליאונהרדט מתבלבל לאורך כל הדרך: הוא מייחס לטראמפ, מבלי להוכיח זאת או תוך התעלמות מקשיים והתנגדויות אוביקטיביים, אי-עמידה בהבטחות הבחירות וכשל במימוש ציפיותיו האישיות של ליאונהרדט עצמו. טראמפ הרי מעולם לא הבטיח ללכת בדרכו של ליאונהרדט; האם השימוש בשיטת השללה נגטיבית כפולה זו היא מקרה? - מסופקני. נראה שהפרשן ליאונהרדט שואב את ההשראה לציפיותיו מדברי נשיאים קודמים, במיוחד אובמה, שדרכם הייתה שונה או הפוכה ותוצאותיה היו בהתאם. ברור שאין לשפוט את הנשיא על-פי מה שליאונהרדט היה רוצה לראות, כשדרכו המוצהרת הפוכה לכך.

קדנציה של נשיא היא בת 4 שנים. חלק מזמן זה אובד בחיכוך הפנימי במערכות הממשל האמריקניות המסורבלות במיוחד בקונגרס ובמערכות הבקרה העצמית הבין-אירגונית. תוצאת הבחירות ב-2016, לא נפלה רק על הדמוקרטים כרעם ביום בהיר. גם אצל חלק מהרפובליקנים, הייתה זו הפתעה גדולה ולא בהכרח רצויה. חלק מהמאמצים והאנרגיות של ממשל טראמפ בכלל ושל הנשיא בפרט מושקע "בתאום ציפיות" בתוך מפלגת השלטון עצמה. חלק מחברי בית הנבחרים והסנטורים, במיוחד אלה שיעמדו לבחירות "בבחירות האמצע"2 בנובמבר 2018, נקלעו לקונפליקט לא פשוט מול הנשיא, משום שהם מתקשים להעריך את עמדות קהל הבוחרים שלהם מול מהלכיו; גם זה הוא חלק ממחיר הדמוקרטיה.

ליאונהרדט תוקף בין היתר את מדיניות החוץ של טראמפ מול נאטו מצד אחד ומול רוסיה מן העבר השני. לחיזוק עמדותיו הוא מביא את תוצאות מלחמות העולם במאה שעברה. אולם, כדרכו הוא עושה כאן מלאכה עלובה כאשר הוא מייחס את הניצחון במלחמות אלה "למערב" כאילו מדובר כאן במקשה מדינית אחת וכאילו בשתי המלחמות היה ה"מערב" אותו "מערב". המערב אכן ניצח בשתי מלחמות-עולם, אבל אם הוא כולל ב"מערב" את גרמניה, איטליה וספרד וגם את יפן - התיאור העובדתי העכשווי נכון, אבל הפוך לזה ששרר בפועל במלחמת העולם ה-2, הגרועה מבין השתיים, ובאופן חלקי גם בראשונה. במלחמה זו הייתה ארה"ב הכוח המרכזי של המערב הליברלי-דמוקרטי שנלחם בשתי החזיתות במקביל - במערב (אירופה והמזה"ת) ובמזרח הרחוק (יפן), והיה דומיננטי בהכרעת המערכה בשתיהן. גם ניתוחיו את המלחמה הקרה שגויים שלא לומר מוזרים. הכוח המרכזי של המערב, ברמה הקונבנציונלית וגם ברמה הגרעינית הייתה ארה"ב. מי ששיקם כלכלית את המערב אחרי מלחמת העולם ה-2 הייתה ארה"ב (תוכנית מרשל) ומי שהביס בסופו של דבר את בריה"מ וכפה עליה את התפרקותה- הייתה ארה"ב. לנאטו היה ויש עדיין תפקיד משני במערך הכוחות של המערב בגלל הפיצול הפנימי בתוך הקהילה האירופית, שיסודותיו האידאולוגיים "דולפים" גם לארה"ב. יסודות אלה משסעים כיום את ארה"ב מבפנים, מאיימים על הסולידריות הלאומית ומחלישים את לכידות המערב. הסתמכות יתרה על נאטו במציאות זו היא שגיאה אסטרטגית וההסתייגות האירופית מנטילת חלק משמעותי יותר בהגנה ובתקצוב ההגנה של הגוש המערבי, מעוררת חוסר-אמון בבן-ברית זה.

כוחה של ארה"ב איננו רק צבאה. הוא גלום גם במשקה העצום והמשגשג,3 רמתה הטכנולוגית והשפעותיה הפוליטיות הנרחבות והמגוונות. מאמציה כיום לרסן את מגמות ההתפשטות של הנשק הגרעיני, כחלק מהמאמץ לבסס יציבות עולמית, משמעותיים הרבה יותר מאלה של כל האירגונים הבינלאומיים האחרים גם יחד. שותפתה העיקרית במאמץ זה מול קוריאה הצפונית היא סין ומול אירן -ישראל וסעודיה. אירופה נעה במסלול משותף עם רוסיה, אותה מציג המאמר כאויבת. אינני סבור שרוסיה היא אויבתה של ארה"ב, אעל-פי שמבחינה צבאית טהורה, בזכות יכולותיה הגרעיניות וממדיה הפיסיים העצומים, היא היריבה הראשית. בעבר, בעידן בריה"מ, הייתה המעצמה הקומוניסטית האויבת הראשית, מסיבות אידיאולוגיות ובגלל מגמות ההתפשטות שאפיינו אותה; זה אינו עוד המצב. אין כיום בעולם מי שמתייחס למלחמה גרעינית כאל דרך פעולה ריאלית, אלא כאל אסון. פוטנציאלית, סין היא היריבה הגדולה בזכות הפוטנציאל וקצב ההתפתחות המאפיינים בה את כל גורמי העוצמה המדינתית-לאומית. ארה"ב יכולה בנקל לראות את סין, רוסיה ובעתיד הרחוק גם הודו כיריבותיה בתחרות על הגמוניה עולמית. אירופה יכולה להשתלב בקבוצה זו, אם תשמר את לכידותה ותשפר את תפקודה האורגני כמסגרת על-לאומית אינטגרטיבית בעלת קו אידיאולוגי ופוליטי שאיננו לעומתי לארה"ב.4

אירופה חייבת להבין את המוטיבים המובילים את טראמפ כנשיא אמריקני אם היא רוצה להגיע לכלל הבנות והידברות קונסטרוקטיבית מולו. מסיבות של הגמוניה, הדבר לא יקרה בדרך הפוכה. סיסמת טראמפ: MAKE AMERICA GREAT AGAIN"", איננה סיסמת סרק אלא תנאי הכרחי לשימור ההגמוניה העולמית של ארה"ב.

בנקודה זו גישותיהם של טראמפ ואובמה - כל אחד והנוהים אחריו - הן הפכים גמורים. לא מקרה הוא שארה"ב משקמת את יכולותיה הצבאיות מתוך ראייה גלובלית יחידה מסוגה בעולם כיום. היא פועלת לשיקום כלכלתה מאותה סיבה בדיוק, ואינה מתכוונת להניח לארגונים בינלאומיים קיקיוניים, מסורבלים, צבועים והפכפכים להכתיב לה מהלכים בשום נושא מרכזי בתחומי הביטחון הלאומי. אירופה צריכה להחליט: היא יכולה להיות שותפה או נטל - זה המסר של טראמפ לאירופה, גם בוועידת נאטו האחרונה. בכדי שתהייה שותפה עליה להתחשב בצרכים האמריקנים יותר משעשתה זאת בעבר, בראש וראשונה בתחומי הסחר והכלכלה.

טראמפ איננו מנסה לרסק את העולם המערבי. הוא מנסה לשנות בו כיוון ולעשות זאת ללא גרירת רגליים וסחבת, בסגנון אישי בלתי-קונבנציונלי. אין לו כוונה לראות בגלובליזציה תפיסה חלופית לגיטימית למדינת הלאום, כאבן בניין יסודית של החיים הלאומיים והבינלאומיים. לכך יידרשו לו גם כמה וכמה שינויים אידיאולוגיים ואולי אפילו חוקתיים, אבל לאלה יגיע רק בקדנציה שניה אם תתאפשר לו. למהלכים שהוא עושה כיום ארבע מטרות: שיקום, פיתוח, שינויי מגמה מעשיים ועיצוב מחדש של מערכות היחסים הפנימיות בין הקהילות בתוך ארה"ב, תוך החלשת הנטיות לפוסט-ליברליות וייצוב השמרנות המתונה.

להערכתי כמשקיף מן הצד, אבל משקיף בעל-עניין, אינני סבור כליאונהרדט שטראמפ הוא אסונה של ארה"ב, אלא דווקא הסיכוי היחיד כמעט להצלתה. במקום לטפטף דברי ארס ולגזור מעובדות נכונות מסקנות הזויות, כדאי להקשיב לדבריו לנסות להבין למה בדיוק הוא מכוון ולהשתתף בהרפתקה האדירה שהוא מוביל, ללא השתעבדות לכל תג ותו בדבריו או מעשיו.

הערות

1. Trump Tries to Destroy the West. ", David Leonhardt, NYT, Internet, June 10, 2018"
2. בחירות של שליש מחברי הקונגרס וחלק ממושלי המדינות, שעשויות לשנות את מאזן הכוחות הפוליטי בבית הנבחרים, שבו כידוע שולטים כיום הרפובליקנים.
3. תוצר של למעלה מ-20 טריליון דולר, צמיחה של כ-2.5% ב-2017, אבטלה של כ-4.2% אוכלוסייה של 320 מיליון נפש עם ריבוי טבעי מהגבוהים במערב והפיכתה ליצרנית הנפט והגז הגדולה בעולם.
4. כפי שכבר ציינתי לעיל, זו איננה המציאות כרגע וגורלה של אירופה כגוש מדיני, במיוחד אחרי פרישת בריטניה, מוטל בספק רב.

תאריך:  16/07/2018   |   עודכן:  16/07/2018
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כשדון-קישוט נלחם בפטה-מורגנה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חובה
17/07/18 05:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סגירת משתלות בשבת תביא לחיסול הענף - שכולל למעלה מ-400 משתלות, ובהן 60-50 גדולות, מייצר בהיקף של 500 מיליון שקל כאשר 25% עד 30% מההכנסות הן מעבודה בשבת. מהענף, המעסיק 1,500 עובדים, יפוטרו מאות עובדים אם אכן יתממש האיום. כך לפחות טוען חבר הכנסת איתן ברושי (המחנה הציוני), שהגיש הצעת חוק לפיה יבוטל האיסור בחוק שעות עבודה ומשתלות יוכלו להעסיק בשבת עובדים יהודיים.
16/07/2018  |  עידן יוסף  |   מאמרים
ראשי החמאס מחוסלים, מאות רבות עד כדי אלפים מהמחבלים מתים, נזק מאסיבי לתשתית, ניתוק אמיתי מעזה וחיסול מעבר סחורות במעברים, העברת מלט וכסף לרוצחים ועוד פעולות ממשיות בהם יש כדי להכריע את האויב.
16/07/2018  |  בעז שפירא  |   מאמרים
מפגש פסגה בין נשיאי ארה"ב ורוסיה - ובעבר בריה"מ - היה תמיד אירוע שהעולם צפה בו ולתוצאותיו. היה ידוע מה עומד על הפרק ולאיזה תוצאות מצפים. לא הפעם הזו כאשר טראמפ נפגש עם פוטין בהלסינקי.
16/07/2018  |  בצלאל לביא  |   מאמרים
הסכיתו ושמעו, אספר לכם סיפור על חוטב עצים וארנב, ועורב שחור. חוטב העצים לקח על עצמו עבודה בבירוא יערות, בשממה שמעבר לאגם, במרחק שמונה קילומטרים מהכביש. אזור של קו פרשת מים, שממה מיוערת וקודרת, אבל שילמו לו תמורת העבודה, והארנב שלו לא נאלץ לחיות בשטח מיושב. חוטב העצים התגורר בסוכה לצד ביצה רחבת ידיים, בקצה חלקה קטנה של יער אורנים. פעמיים בשבוע ביקר בכפר הקרוב ביותר, שם קנה אוכל וטבק ושאל ספרים אחדים מספריית המועצה המקומית. באותה תקופה קרא הרבה ספרים טובים. תנאי המחייה שלו היו נחשלים ביותר. העבודה הייתה קשה, אבל מצאה חן בעיניו: הוא חש שכוחותיו מתעצמים והולכים.
16/07/2018  |  משה חסדאי  |   מאמרים
"אזרח טוב מחויב להבין ולדעת להיות גם קצין וגם נתון". (אריסטו)
16/07/2018  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il