|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

פדופיליה, פשיעה, הסתה, טרור

בר-קמצא וצוקרברג

כמו חכמי ירושלים שהתעלמו מעלבונו של בר-קמצא, כך ענקיות הטכנולוגיה מתעלמות מהשימוש לרעה בהן. ישראל יכולה להיות חוד החנית במאבק ציבורי ומשפטי במטרה לשנות מצב זה
24/07/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   תגובות
28.7 מיליארד דולר [צילום: מארק לניהאן, AP]

הן לא רוצות להגביל
החופש המוחלט להעלות כל דבר לרשת - וממילא לתוצאות החיפוש של גוגל - ולומר כל דבר בפייסבוק, הוא חלק חיוני בתוכנית העסקית של שתי החברות. הן לא רוצות להגביל את הגולשים, כי זה עלול להביא לירידה משמעותית בנפח הפעילות, וממילא - בהכנסותיהן וברווחיהן. לא מעטים מחפשים בגוגל מתכונים לא רק לסטייק אלא גם לפצצות. לא מעטים נכנסים לפייסבוק לא רק כדי לדעת מה קורה במשפחת קרדשיאן, אלא גם כדי להתעדכן בתעמולה של דאעש

צריכות לשאת באחריות
גוגל ופייסבוק חייבות לשאת באחריות לתכנים שהן מפרסמות. אם הקנסות על הפרת הכללים יהיו מספיק גבוהים, השתיים ישקיעו את מה שצריך כדי למנוע את פרסומם או להסיר אותם באופן מיידי. אפשר לקבוע חזקה לפיה הן אחראיות, ולאפשר להן לסתור אותה במקרים נדירים. משמעותה של אחריות זו: גם הפעלת אמצעים מינהליים, גם העמדה לדין במקרים חמורים וגם יכולת של הנפגעים מאותם תכנים לתבוע מהן פיצויים

מידע פיננסי גנוב נמכר בגוגל ופייסבוק
איתמר לוין
הפעילות שהתנהלה עד כה רק ב"דארקנט" עברה לחזית האינטרנט: חיפוש פשוט מוביל לעשרות פורומים ודפים המציעים למכירה את המידע
לרשימה המלאה

מי שקרא בתשומת לב בתשעה באב את אגדות החורבן המובאות במסכת גיטין, יכול היה לראות מה גרם לבר-קמצא הידוע לשמצה ללכת ולהלשין לרומאים, ובכך לגלגל את כדור השלג שהביא לחורבן בית המקדש. זה לא היה העלבון הנורא שבסילוקו בבושת פנים מהסעודה שערך אויבו, אלא העובדה שחכמי ירושלים ישבו שם ושתקו. זאת אומרת, הסיק בר-קמצא, שהם מסכימים עם המעשה; על זה הוא החליט להתנקם בצורה איומה.

אנחנו מכירים את המושג "הסכמה בשתיקה": אם מישהו אינו מוחה, סימן שהוא מסכים. זה כמובן לא כלל רוחב, אבל יש בו היגיון בנסיבות המתאימות. דומה שהוא חל בצורה מובהקת בהתנהלותן של ענקיות הטכנולוגיה ובראשן פייסבוק וגוגל, היושבות בחיבוק ידיים אל מול ניצול לרעה בוטה של הפלטפורמות שהן מעמידות לרשותנו.

העובדות אינן חדשות, והן רק מחמירות מדי יום. מנוע החיפוש הגדול ביותר והרשת החברתית הגדולה ביותר מאפשרים להביע בהן דברי שנאה ושטנה, לפרסם קריאות וגם מדריכים לטרור ולרצח, לשתול הסתה ודיסאינפורמציה, למכור מידע גנוב וכלי נשק, לפגוע בפרטיות ולפרסם תכנים מיניים בוטים ופדופיליים. אבל גם גוגל וגם פייסבוק מתנהגות בדיוק כמו אותם חכמי ירושלים: הן שותקות. יש להן שני נימוקים רשמיים: חופש הביטוי ומגבלות טכנולוגיות. וישנו הנימוק האמיתי: כסף. אלא שכל הנימוקים הללו מופרכים.

שישקיעו שבריר מהרווחים

חופש הביטוי אינו ביטוי קסם המכשיר כל דבר וכל דיבור. כמו כל זכות, גם הוא מוגבל ויש לאזנו מול זכויות אחרות. למשל: הזכות לפרטיות, הזכות לשם טוב, הזכות לקניין ובוודאי הזכות לחיים. הרי לכולנו ברור, שאין לאפשר חופש ביטוי למי שקורא לרצח-עם או למי שמציע מדריך מעשי לפדופיל המתחיל. נכון שלעיתים קשה לקבוע את קו הגבול בין ביטוי מקומם אך מותר לבין ביטוי פסול, אך היה הרבה יותר קשה להקים את גוגל ופייסבוק - ועובדה שהראש היהודי המבריק של לארי פייג', סרגיי ברין ומארק צוקרברג התגבר על קשיים אלו.

מה שמוביל אותנו לנימוקים הטכניים: קשה ביותר ואולי אפילו בלתי אפשרי לנטר כמויות עצומות של חומר אינטרנטי, טוענות החברות. אבל עובדה היא, שהחברות כן מצליחות לאתר בזמן אמת חומרים פסולים. זאת אומרת שהבעיה היא השקעת המשאבים; יתכבדו וישקיעו את מה שדרוש. אלפאבית, חברת-האם של גוגל, הרוויחה אשתקד 12.7 מיליארד דולר; פייסבוק הרוויחה 16 מיליארד דולר. יש לי תחושה, שהשקעה של אחוזים בודדים מהרווחים הללו תספיק כדי להעסיק את כוח האדם הנחוץ או כדי לפתח את הכלים הטכנולוגיים הדרושים.

אלא שזאת הנקודה האמיתית: הרווחים. גוגל ופייסבוק אינן גובות תשלום תמורת שירותיהן, אך מקבלות מאיתנו נתונים ששווים להן מאות מיליארדי דולרים: פרטינו האישיים, הרגלי הגלישה שלנו, מוצרים בהם אנו מתעניינים. רבים וטובים מדברים ולמעשה זועקים על הפגיעה הקשה בפרטיות, שלמעשה נכפית עלינו; לכו תסתדרו בלי גוגל (ויש שיאמרו: ובלי פייסבוק).

החופש המוחלט להעלות כל דבר לרשת - וממילא לתוצאות החיפוש של גוגל - ולומר כל דבר בפייסבוק, הוא חלק חיוני בתוכנית העסקית של שתי החברות. הן לא רוצות להגביל את הגולשים, כי זה עלול להביא לירידה משמעותית בנפח הפעילות, וממילא - בהכנסותיהן וברווחיהן. לא מעטים מחפשים בגוגל מתכונים לא רק לסטייק אלא גם לפצצות. לא מעטים נכנסים לפייסבוק לא רק כדי לדעת מה קורה במשפחת קרדשיאן, אלא גם כדי להתעדכן בתעמולה של דאעש. גוגל ופייסבוק אינן מפרסמות את נתוני הכניסה לאתרים ולדפים מהסוגים הללו - והן מן הסתם יודעות מדוע.

לחזור לרגולציה ממשלתית

שיהיה ברור: מדובר בפרסומים הרסניים וקטלניים - פשוטו כמשמעו - ליחידים, למשפחות, לקהילות, לעמים ולמדינות. לא צריך להסביר מה המשמעות של עידוד פשעי מין ושל מתן הדרכה בהלבנת הון. לא צריך להסביר מה המשמעות של התערבות חיצונית בבחירות ושל הסתה נגד מיעוטים. לא צריך להסביר מה המשמעות של הכפשת נערות ושל השמצת עובדים סוציאליים. לא צריך להסביר - כי יש כבר הרבה מצבות של מי ששילמו בחייהם על מעשים כאלו.

קשה להניח שגוגל ופייסבוק יטפלו בעצמן במה שמאפשר את הפרסומים הללו, כי כבר אמרנו שהן מרוויחות מהן. כאשר מסבים את תשומת ליבן אליהם, הן מואילות בטובן למחוק אותם - אבל כמעט שום דבר מעבר לזה (ראו תחקיר דיילי מייל בקישור משמאל). אין מנוס מלהכריח אותן לפעול. אין מנוס מלהתייחס לכלכלה החדשה בדיוק כמו לכלכלה הישנה: רגולציה ממשלתית.

ממשלת ארה"ב והאיחוד האירופי צריכים לקבוע כללים ברורים לחסימת תכנים ולהסרתם, בלי יותר מדי ביורוקרטיה מסורבלת והליכים משפטיים ממושכים. צריך לקבוע רשימה של מקרים בהם הניצול לרעה של חופש הביטוי הוא כל כך בוטה והסכנה היא כל כך ברורה, עד שהרגולטור יוכל לתת הוראה מיידית ומחייבת להסרה. לגבי תכנים אחרים - הדרך צריכה להיות הוראה רגולטורית עם אפשרות לערעור משפטי מזורז ביותר.

גוגל ופייסבוק חייבות לשאת באחריות לתכנים שהן מפרסמות. אם הקנסות על הפרת הכללים יהיו מספיק גבוהים, השתיים ישקיעו את מה שצריך כדי למנוע את פרסומם או להסיר אותם באופן מיידי. אפשר לקבוע חזקה לפיה הן אחראיות, ולאפשר להן לסתור אותה במקרים נדירים. משמעותה של אחריות זו: גם הפעלת אמצעים מינהליים, גם העמדה לדין במקרים חמורים וגם יכולת של הנפגעים מאותם תכנים לתבוע מהן פיצויים.

לא בטוח שבוושינגטון ובבריסל ישנו הרצון הפוליטי לנקוט בצעדים כה קשים נגד פלטפורמות שמשרתות גם את הפוליטיקאים. ממשל טראמפ דוגל בהפחתת הרגולציה והמעורבות הממשלתית, וקשה להניח שדווקא הוא ייצא נגד ענקיות הטכנולוגיה. האיחוד האירופי קשוח יותר - בשבוע שעבר נקנסה גוגל ב-5 מיליארד דולר - אבל כאן מדובר בצעד שיחייב הרבה מאוד עבודה מתואמת, והאיחוד רחוק מלהיות מאוחד.

אולי דווקא מציון תצא הבשורה. ישראל, מעצמת היי-טק ברמה עולמית ומדינה שיודעת משהו על ההשלכות של טרור והסתה, יכולה לתת דוגמא. ברור שאנחנו לא יכולים להיות השוטרים הגלובליים ולכפות מניעה והסרה כלל-עולמיות, אבל אנחנו יכולים לפעול בחלקת אלוהים הקטנה שלנו. הפרקליטות כבר הרחיבה משמעותית את פעילותה בתחום, ובתי המשפט כמעט תמיד נענים לבקשותיה להסרת תכנים. ראוי להגביר עוד יותר את המאבק הזה, ולתת לו את כל הגיבוי הכספי והפוליטי הדרוש. מדובר בחיי אדם ובחיי המדינה, לא פחות מזה.

תאריך:  24/07/2018   |   עודכן:  24/07/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בר-קמצא וצוקרברג
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטע קאקער
24/07/18 11:57
2
לא לפייסבוק
24/07/18 19:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"שלושה ימים לאחר הכרזת המדינה התמקמו משרדי הממשלה במבנים הריקים במושבה שרונה בתל אביב, לצידם של משרדי ארגון 'ההגנה'. חשוב היה לבן גוריון לממש מיידית את רעיון המדינה היהודית בהפעלת ה"מכשיר" החשוב ביותר של 'מדינה' - משרדי ממשלה מתפקדים. ולמה בתל אביב ולא בבירת המדינה החדשה? ירושלים עדיין נצורה. דרך בורמה תיפתח לתנועה רק חודש אחר-כך.
24/07/2018  |  יגאל יששכרוב  |   כתבות
תענוג לחזות כיצד מנצים ופורחים מסיימי מחזור נ"ג של סטודיו ניסן נתיב במחזהו הסוריאליסטי של לורקה, והודות לבימויה הנפלא והרגיש של אנה בניאל הם יוצרים קומפוזיציה מופלאה, פיוטית של המחזה "ככלות חמש שנים". המחזה הועלה לפני כמה חודשים במסגרת שנה ג' שלהם, ואמש חזר חד-פעמית במסגרת הפסטיבל שעורך הסטודיו (וזה חכם מאד) בסיום כל שנת לימודים אחרונה שלהם, כמאסף, עבור מי שהחמיץ אחת מהצגותיהם במשך השנה. חרף הזמן שעבר מאז הוצג, הצעירים והצעירות המחוננים הגישו הופעה מלוטשת, קולחת ומקצועית ללא רבב.
23/07/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בשלהי מאי שנת 1928 נסעו במכונית יחדיו דוד בן-גוריון וברל כצנלסון ל"ועידת הבחרות הסוציאליסטית" שהתכנסה בבן שמן. יחד עימם במכונית נסעו שבעה נוסעים נוספים וביניהם פולה רעייתו של בן-גוריון ושתי ילדותיהם, בקרבת לוד סטתה לפתע המכונית מהכביש והתנגשה בעוצמה בעץ לצד הדרך.
23/07/2018  |  אלי אלון  |   כתבות
והשבוע נגיד מזל טוב למזל החודש - מזל אריה. תאריך המזל - בערך בין 22.7 ועד 23.8. אלמנט: אש, יציב. סמל המזל: אריה. איבר בריאוי רגיש: לב וכלי דם. נאמנות: קיימת נטייה לפלרטט בעיקר לחיזוק האגו.
23/07/2018  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בילוי בים או בבריכה יכול להיות מהנה מאוד, או חלילה להסתיים בפציעה או באסון. הרחצה בים/בבריכה טומנת בחובה סכנות רבות. לא רק טביעה, אלא אף פציעות, חבלות, שבירת איברים ועוד. כך למשל, פעוטות טבעו בבריכות שחייה, נערים נפצעו כאשר ביצעו קפיצות ראש למים רדודים, אחרים נפצעו כאשר סירותיהם התנגשו בים ועוד. בתוך שניות ספורות עלול בילוי תמים להסתיים בנזק בלתי הפיך, ואף במוות.
22/07/2018  |  ורד כהן, רענן בר-און  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il