|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

הברית

כאשר משה מצוה לחקוק את דברי התורה בסלע לבל תשכח, כי בשמירה על הכתוב בה, ישמר העם לעד, דבר שאכן כך קרה. מכאן שהנסיון להתנער מן התורה זה ישמיט מידינו את הראיה על זכותנו זו, ומפקירה לפלשתים לעמלקים ולפולשים מן המדבר, שנהגו כמו בכל מקום שכבשו את קדושי ישראל הרסו והפכום לקדושי ישמעאל
04/08/2018  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: עודד בלילטי/AP]

בְרִית יִשְׂרָאֵל עִם אֱלֹהָיו חֲקוּקָה בַסֶּלַע
קִיּוּמָה לֹא מֻתְנֶה בְּאָמְרַם נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמַע
בְשִים יִרְאַת ה' בַּלֵב וּבְקַיֵּם תּוֹרָתוֹ לָעָד
כִּי עַל כֵן נֶאֱמַר עַמֶּנוּ בָּעַמִּים יִשְׁכּוֹן בָּדָד

יֶשׁ מֵטִיפִים וְקֻפַּת שְׁרָצִים תְּלוּיָה לָהֶם
נֹפֶת צוּפִים בְפִיהֶם וְקוֹרָה בֵּין עֵינֵיהֶם
מַטְרָתָם לָשֵׂאת חֶן וְלַעֲזָאזֵל טוֹבַת עַמָּם
כי עֵינֵיהֶם נִסְתַּמְאוּ מֵרֵאוֹת נְכוֹחָה גָּם

שַׁכְחוּ שֶׁאֶרֶץ זוֹ לְנַחֲלָה נִתְנָה לְרִשְׁתָּהּ
אֶרֶץ יְחִידָה נוֹעֲדָה לְיִשְׂרָאֵל וְאֵין בִּלְתָּהּ
וֶאֱלֹהֵינוּ צִוָּנוּ לְכַבֵּד זְכוּיוֹת הַגֵּר הַגַּר בָּהּ
הַמְקַבֵּל עָלָיו חֻקֵּיהָ וְנוֹשֵׂא בּעֹל הֲגָנָתָהּ
יַעַן כִי כַךְ נֶחֱקַק וְכַךְ נֶאֱמַר:
תּוֹרָה אַחַת יִהְיֶה לָאֶזְרָח וְלַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם(1) (שמות יב/מט)
זֶה אֲשֶׁר צִוָּנוּ מֹשֶׁה וְ"עֵקֶב" כַּךְ חֵרוּתֶנוּ נְקַיֵּם


לא בכדי נמצא ישראל בארצו מאז ומתמיד

למרות שממלכת יהודה וישראל נכבשו על-ידי ממלכות זרות שארית ישראל נשארה בארץ לאורך תהפוכות הזמנים ושמרה על הישות הלאומית שקמה והייתה לפני כארבעת אלפים שנה. לכן בארץ זאת לא הצליחו אנשי המדבר שפלשו לכל ארצות הגובלות בישראל, להקים בארץ ישות מדינית על סממניה לא מלך בראשה ולא בית נבחרים ולא ממשלה או צבא או משטרה, כפי שעשו פולשי המדבר למשל בעירק (כלומר בבבל ובאשור ובנהרים) או כמו בסוריה שם קם בית נבחרים והורכבה ממשלה, והייתה משטרה (מדובר בסוריה - ארם צובא ודמשק ופיניקיה,היא לבנון) או כמו במצרים שם נעלמו עקבות הפרעונים, שיתכן ששרידיהם הם הקופטים גם שם הומלך מלך פואד ואחריו פארוק ויש בית נבחרים וממשלה וצבא ומשטרה. ואילו בארץ ישראל לא הצליחו לעשות הם או אפילו המעצמות שכבשו את הארץ, הפרסים והביזנטים, והרומאים, והיונים והצלבניםוהעותומאנים והבריטים אחרוני הכובשים. עם הסתלקות הבריטים מן הארץ חודשה עצמאות ישראל בארצו וממנה גורשו כל אלה שחשקו בה. שרידי עמנו בארץ תושבי ממלכת יהודה - "היהודים" שמרו על הגחלת בשמרם על צביונם על-פי דת משה וישראל ובקימם את מצוות התורה כל אחד לפי דרכו, עשו כדבר משה. נשוב אל תקופת משה כאשר משה מצוה לחקוק את דברי התורה בסלע לבל תשכח, כי בשמירה על הכתוב בה, ישמר העם לעד, דבר שאכן כך קרה. מכאן שהנסיון להתנער מן התורה זה ישמיט מידינו את הראיה על זכותנו זו, ומפקירה לפלשתים לעמלקים ולפולשים מן המדבר, שנהגו כמו בכל מקום שכבשו את קדושי ישראל הרסו והפכום לקדושי ישמעאל. זו דרך פעולתם בארצות כיבושיהם (בערבית נאמר "פָתָחוּ" את הארצות והמעשה עצמה נקרא פוּתוּחְ והגוף שעושה זה מכונה אל פָתְח.) לכן משה כנביא ומנהיג ראה את הנולד ודבר על לב העם לאמור: ושמרת את מצות ה' אלוהיך ללכת בדרכיו וליראה אֹתוֹ כי ה' אלוהיך מביאך אל ארץ טובה ארץ נחלי מים עֲיָנֹת ותְהֹמֹת יֹצאים בבקעה ובהר, ארץ חטה ושעורה וגפן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן ארץ זית שמן ודבש ארץ אשר לא בְמִסְכֵּנוּת תֹאכל בה לחם לא תחסר כל בה ארץ אשר אֲבָנֶיהָ בַּרְזֶל וּמֵהֲרָרֶיהָ תַּחְצֹב נְחֹשֶׁת. (ח/ו-ט) ומוסיף משה להזהיר את העם בצורה חדה וברורה לאחר פן העם לאחר שיקבל את כל הטוב: וְרָם לְבָבְךָ וְשָׁכַחְתָּ את ה' אלוהיך המוציאך מארץ מצרים מבית עבדים, המוליכך במדבר הגדל והנורא ...המוציא לך מים מצור החלמיש.(ח/יד-טו) ואז תאמר לעצמך: כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לי את החיל הזה (ח/יז) אם כך יתנהג העם עלול הוא לאבד את ארצו ויפקירה לזרים האורבים לו בפתח.

חנוך לדור הצעיר ברוח ישראל סבא.

לאורך כל חמשת חמשי התורה חוזרת וּמְצַוָּה התורה על ישראל להחזיק באמונתו בבורא עולם, וזה תופס מרבית הפרשות בתורה. ובכל פעם נזכרת הברית שבין ישראל ואלוהיו שהוא אלוה כל הבריות, אדון כל התולדות ונזכר החסד של ה' עם עמו ישראל והברית שכרת עם אבותינו, לכן שוב חוזרים אנו ואומרים יום יום יותר מפעם אחת דברי הנאמנות לה': "ואהבת" את ה' אלוהיך ושמרת משמרתו וְחֻקֹּתָיו ומשפטיו ומצותיו כל הימים. (יא/א) וכפי שקראנו עד כה משה חוזר ומזכיר זאת בדברו אל העם, כי כשלו אבותינו ולעתים גם אנו כושלים בכך. לא די שכושלים, אלא שגם מתאוננים ומתלוננים ומורדים וסוטים מהדרך שנצטוינו ללכת בה, בחטא העגל ובעבודת הבעל ועוד כהנה וכהנה להכעיס. משה בדברו אל העם נשמע כחושש על סמך נסיונו עם ישראל, כי לא ישמרו על החוקים והמשפטים ולא יקימו אותם ולא ילמדו צאצאיהם לקימם. בא ומשה ומזכיר לעם את מעלליו של העם שנתגלמו במעללי דתן ואבירם במרד קֹרַח ועדתו והענש שנענשו בכל חמרת הדין. משה מזכיר ומצוה: ושמרתם את כל המצוה אשר אנכי מְצַוְּךָ היום למען תֶּחֶזְקוּ ובאתם וִירִשְׁתֶּם את הארץ אשר אתם עברים שמה לְרִשְׁתָּהּ .....ותַּאֲרִיכוּ יָמִים על האדמה אשר נשבע ה' לאבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם ולזרעם ארץ זבת חלב ודבש. (יא/ח,ט) וזאת רק אם נאהב: את ה' אלוהיכם ולעבדו בכל לבבכם ובכל נפשכם (יא/יג) החזרה על דברים אלה שנאמרו באים להדגיש חשיבותם .

אין שלמות לישראל אלא בארץ ישראל.

עשרת הדברות שנאמרו בסיני לעם, חוזר משה עליהם ב-ואתחנן למען ישמעו אותם צאצאי דור המדבר שנכחד, כי הדור הזה לא היו במעמד הר סיני. כיון שקיום הדברות איננו מותנה בישיבה בארץ ישראל, לכן ניתן לקימם בכל מקום שם ישב אדם מישראל. וכבר אמרנו כי עשרת הדברות נועדו לכל אדם עלי אדמות בתנאי שהאדם בוחר בה' לאלוהיו, ובאמצו את יום המנוחה כיום השביעי. ברם הנצרות והאישלאם ביטלו את העיקר שֶׁבַּדִּבֵּר של השבת את אִסּוּר עֲשִׂיַּת מלאכה בו וקבעו להם יום אחר כיום לתפילה בלבד ולא כיום מנוחה. עם ישראל נצטוה עוד לקים מצוות נוספות שקיומן מותנה בישיבה בארץ, ובשימוש באדמה למחיתו כגון: דיני שמיטה, עבודת הכהנים בבית המקדש, עבודת האדמה, והבאת הַבִּכּוּרִים. מכאן שאין אדם מישראל יכול לראות עצמו שלם, אלא אם יושב קבע בארץ. וּמִשֶׁישַׁב עליו לשמור על זכויות הפרט ובכללן זכויות הגר והתושב הגרים בארץ. רש"י שישב בצרפת מבהיר כי לא כל אדם בישראל מקיים את כל תרי"ג המצוות והוא לעתים טועה ולא מקים מצוה קלה פה ושם. לכן נאמר: והיה עקב וגו...

כלומר עקב קימך מצוות התורה, יכול שתטעה ותשכח לקים מצוות קלות. ומדמה זאת כאדם הדש בַּעֲקֵבָיו, מלשון "עֲקֵב" כלומר בשל רגילותן, של מצוות קלות שוכח לקימן כגון לא מברך בנטילת ידיים או באכילת פרי או בלהתעטף בציצית, או אפילו בקריאת שמע בטעות בטרם עלות השחר ובברכת המזון, שהן מצוות קלות שלעתים לא מקפידים בקיומן מתוך הסח הדעת. ומשנזכר יכול לשוב ולברך, ובכך מתקן חטאו. לא כך במקרה של לקיחת שוחד, עוות דין, רצח, וכיוצא בזה, כאן את הנעשה אין להשיב ועל האדם להזהר לבל יחטא במעשים אלה, אלה הן נקבעו בעשרת הדברות. כולל מצות ישוב הארץ.מכאן כשעומד העם בפני קיום מצות כיבוש הארץ, הוא עומד בפני המבחן הקשה ביותר בחייו. כולל בימינו בהגנה עליה שזו מצוה בעלת חשיבות ראשונה במעלה.

בל ירום לבבנו

לעתים נדמה כי אנחנו עדין במדבר ולא הפנמנו את דברי משה שאמר אותם לעם. לפי התנהגותנו אנו מבטיחים ולא מקימים, מדברים ולא עושים, מתכננים ולא מבצעים, הנה אנו כיום בארץ שְׁחוּנָה שאין בה מים. או שהמים שהיו אינם עוד ולא כפי שהובטח לנו: כי ה' אלוהיך מביאך אל ארץ טובה ארץ נחלי מים עֲיָנוֹת וּתְהֹמֹת יֹצְאִים בבקעה ובהר. (ח/ז) משה מוכיח את העם בצינו כי כאשר יִרְוַח לעם, הוא ישכח את אלוהיו: ורם לבבך ושכחת את ה' אלוהיך המוציאך מארץ מצרים וגו..... המוציא לך מים מצור החלמיש (ח/יד) מה אנחנו מסיקים מדברי משה כי מי שמבטיח צריך לקיים מתחיל בעבודה, צריך לסיימה. אין לבטוח שאחרים יעשו את המלאכה בשבילו. והחשוב מכל אל ירום לבבנו ואל נזלזל בזולתנו. כלנו בני עליון והצנע לכת, ולהיות כדברי חכמינו ז"ל להיות מאוד שפלי רוח, לא רק מאד, אלא מאוד מאד, ואפילו לא קמצוץ של גאוה. אסור לאדם להתנשא על רעהו. אל ירום לבבנו, גם תלמיד חכם צריך לנהוג בענווה ובצניעות גם אם הוא חכם כרבי עקיבא, עליו לראות עצמו כחֹמֶץ בן יין. כלומר לראות את עצמו ענו אפילו הוא גדול בתורה וכיין טוב. כללים אלה חלים גם על הכלל ולא רק על הפרט.

לִרְאוֹת אֶת מַצָּבֶנוּ נְכוֹחָה תִּצְמַח מִכַּךְ הַצְלָחָה וּרְוָחָה
לֹא לִהְיוֹת שָׁאֲנָן וְלִסְמוֹךְ וְזַעֲמֶנוּ זֶה עַל זֶה בַּל נִשְׁפּוֹךְ
לָדַעַת לְאבְחֵן אֶת הַמַּחֲלָה נוכַל לְטַפֵּל בָחולִי בְּהַצְלָחָה
כִי כְבַר הָיוּ דְּבָרִים מְעוּלָם וְהֵטִּפּוּל בָּהֶם הָיָה מוּשְׁלָם

לְלַמֵּד מְשׁלְחֵי הָאֶש בְּצַעַר כִּי אִשָּׁם בָּהֵם תּוֹכַל וְתִבְעַר
וְאִם אֻמָּתֶנוּ מְעַט קוֹדַחַת עוֹד יַעֲלֶה אוֹר וְשֶׁמֶשׁ זוֹרַחַת
נַשִּׁיל מֵעַל הַגַּב הַדַּבֶּשֶׁת וַתְּהִי אֻמָּתֶנוֹ בָּאוֹיֵב כּוֹתֶשֶׁת
כִּי עַמֶנוּ בָּנָה לוֹ תַּשְׁתִּית שֶׁאֶת הַקָּמִים עָלָיו יַשְׁחִית
יִהְיֶה זֶה פְּלִשְתִּי אוֹ עָמָלֶק יְסַלֵּק

תאריך:  04/08/2018   |   עודכן:  04/08/2018
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"וְאכלתָּ אֶת כָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נוֹתֵן לְךָ, לֹא תָּחוּס עֲלֵיהֶם...", הפסוק הזה מפרשת השבוע, פרשת "עקב", פרץ לעברי מאחד מתחנות הרדיו, אותו נידב לקהל הנוסעים נהג באוטובוס של חברת "דן", בו נסעתי ביום ששי. לפסוק הזה נדרש בהתלהבות רבה הקרין, ששמש גם בתפקיד דרשן, פעם שניה ובהטעמת יתר. משם דילג והגיע לספר דברים פר' ז' פס' כ"ד: "וְנָתַן מַלְכֵיהֶם בְּידְךָ וְהֶאֱבַדְתָּ אֶת שְׁמָם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם, לֹא יִתְיַצֵּב אִישׁ בְּפָנֶיךָ עַד הַשְׁמִידָם וְנָתַן מַלְכֵיהֶם בְּידיך וְהֶאֱבַדְתָּ אֶת שְׁמָם...". גם פסוק זה נקרא בהטעמה רבה והקרין מצא לנכון לחזור ולשנות את הפסוק באטיות רבה ובהטעמה רבה.
04/08/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
עולה בי זעקה גדולה וקריאה גדולה, כזאת אשר אדם רגיש מאוד, זועק וכותב, תכף ומיד, כאשר יהודי נרצח, ועתה זהו יהודי כמו יותם עובדיה: הנני כולי דמעה אחת, נמזגת לתוך אוקיינוס הדמעות, על חללי והרוגי עמנו. בכל פעם נוסף שק של דמעות חדש, ודמעות חדשות, על חללים חדשים, תינוקות וילדים, צעירים ומבוגרים, שנשפך דמם בידי בני נכר ערביים פה בארץ אבות. ולא סתם יהודים, אלא יהודים בעלי לב ורגש, בעלי נשמה וענווה ואצילות, כמו יותם, שהקים משפחה עם אשת חיל, ולהם צאצאים יפי תואר ויפי מראה. ועתה אם הבנים אלמנה והילדים יתומים.
04/08/2018  |  משה חסדאי  |   מאמרים
יש להניח שרובכם שמעתם, ולו בחטף, על בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין - בחינה מכשילה, איומה, ובלתי-פתירה, אותה עברו במועד יוני האחרון 12% בלבד מהנבחנים. הנתון ההזוי הזה הוא תוצר ישיר (ומוצהר) של מדיניות דרקונית שמנהיגה לשכת עורכי הדין כלפי המתמחים החוסים תחת כנפיה - אלה המעותדים להיכנס בשעריה כחברים לאחר השלמת תואר אקדמי במשפטים, סיום תקופת התמחות ("סטאז"), ועמידה בבחינת הלשכה. הלשכה נוקטת במדיניות זו באמתלות שונות ומשונות של "הצפת המקצוע" ו"סרסור" תארי משפטים מצידם של ראשי הפקולטות למשפטים במכללות.
04/08/2018  |  נתן גורמן  |   מאמרים
"מספר המתאבדים באינתיפאדה הראשונה היה 2,026 ובשנייה 5,050. כמה היו בשתי האינתיפאדות?" כך לומדים תלמידי כיתה ד' ברשות הפלשתינית (ספר מתמטיקה, חלק 1, עמ' 25).
04/08/2018  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
השכר בענפי ההסעדה, השמירה, האבטחה והניקיון עלה משנת 2014 ועד היום בשיעור גבוה משמעותית מהשכר הממוצע במשק, כך עולה מבדיקה שערכה ההסתדרות. במספרים מוחלטים מביאים בהסתדרות כדוגמה את השכר הממוצע בענף השמירה שעלה בתקופה המדוברת מ-5,128 שקל ל-6,400 שקל.
04/08/2018  |  אלכס טנצר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
ממשלת נתניהו מובילה אותנו למציאות מכאיבה, כששורה ארוכה של מדינות באירופה ובאמריקה מגנות בחריפות רבה את מדיניותה של ישראל ואף נוקטות בימים אלו בשלל צעדים מעשיים הפוגעים בכלכלה של מד...
[צילום: יח"צ, הרבלייף]
סוזן בוורמן
חמישה צירופי מזון מומלצים לתזונה נכונה    הוספת מעט שומן בריא מאבוקדו או שמן זית לסלט תעזור לכם לספוג את הקרוטנואידים שמצויים בחסה רומית, גזר ועגבנייה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il