|   15:07:40
דלג
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

לסגור את אתרי הבנייה ב"אלקטרה בנייה"

בשלוש השנים האחרונות נהרגו תשעה פועלי בניין באתרי בנייה של חברת "אלקטרה בנייה" חברה כזו אסור לה להמשיך לפעול, הגם שהיא ממהרת להביע צער ותנחומים למשפחות השכולות
14/08/2018  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   תגובות
חוזרים בארון [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

זה לא המקרה הראשון, שמוות פוקד את ההון האנושי העובד על פיגומי בניינים, שבונה חברת "אלקטרה בנייה". השבוע מצאו את מותם שני פועלים פלשתינים - אברהים זכריא בן 32 וראמי עבדאללה בן 34 באתר הבנייה של החברה בראש העין. כשעל פיגומי הבניין משתולל לו המוות וגובה מחיר דמים יקר של פועלי בניין, תמוהה ולא מובנת היעדרות תגובה הולמת של האיגוד המקצועי. הסתדרות העובדים בשתיקתה מועלת בתפקידה.

בשלוש השנים האחרונות נהרגו תשעה פועלי בניין באתרי בנייה של חברת "אלקטרה בנייה". חברה כזו אסור לה להמשיך לפעול, הגם שהיא ממהרת להביע צער ותנחומים למשפחות השכולות.

בשנה האחרונה חלה עלייה של כ-50% במספר ההרוגים באתרי הבנייה. רק ביממה האחרונה נהרגו 3 פועלי בנייה. פועל אחד באתר בנייה במושב אחיסמך ושניים באתר בנייה בראש העין שלו אחראית חברת "אלקטרה בנייה". אנחנו מתקרבים לממוצע כואב ומדמם של ארבעה פועלים, שכל חודש עוזבים את אתרי הבניין בארונות מתים. כל חודש כארבעה פועלי בניין - שהיה להם שם, היו להם אהבות, משאלות ותקוות - מצאו את מותם באתרי הבנייה בישראל. בעיקר מנפילה מפיגומים מגובה רב. ולא דיברנו על מכת מאות הפצועים, חלקם פצועים קשה, המתרחשת כל שנה על פיגומי הבנייה. זו מכה אנושה, שפוקדת אותנו בשנים האחרונות. מצער, שאנחנו עוברים לסדר היום, כשמלט וחצץ, ברזל ודם של פועלי בניין יצוק ביסודות המגדלים הגורדים את שחקי ארצנו.

השיח הציבורי פוסח לחלוטין על המספר הלא סביר של פועלי בניין, שכל חודש מסיימים את עבודתם עם אחוזי נכות גבוהים. מספר שיא של פועלים במדינות האיחוד האירופי, שנכותם מביאה אסון למאות משפחות של פועלי בניין, כשאבי המשפחה נטול כל אפשרות להמשיך לעבוד עקב נכות קשה.

מספר כפול

אנחנו באמצע חודש אוגוסט 2018, כשמפיגומי הבניינים נפלו אל מותם בשמונת החודשים האחרונים כמעט פי שנים יותר הרוגים מאשר בשמונת החודשים אשתקד.

הייתה לנו תקווה שמסמך, שחיברו ראש מנהל הבטיחות במשרד הכלכלה, ורדה אדוארדס, ומנהלת אגף נכויות במנהל המחקר והתכנון במוסד לביטוח לאומי, רבקה פריאור, שפורסם כבר לפני למעלה משנה יביא בעקבותיו שינוי. מסמך המציין שמכל 100,000 מועסקים, הממוצע באיחוד האירופי הוא 5.8 הרוגים בתאונות עבודה. בישראל משום מה המספר הוא כפול, ואף יותר מכפול - 13.2 הרוגים. והשנה גם נעבור את המספר הזה.

מסמך, שהוגש לוועדת העבודה והרווחה בכנסת, הפך לנייר חסר ערך, מצער ואך כואב, שלא חל כל שינוי. מסתבר, ששפת המספרים הפכה להיות יותר קודרת. נותרנו באותו מצב של שיא במספר ההרוגים בתאונות העבודה בישראל ובעיקר בענף הבנייה. מהדוח שצוין לעיל ניתן ללמוד, שפחות מאחוז אחד מהתשלומים שמעביר הביטוח הלאומי מוקדש למניעת תאונות עבודה. התקציב מעיד על סדר עדיפות מעוות של הגורמים האחראיים ובראש ובראשונה שרי הכלכלה ושרי העבודה והרווחה ההולכים ובאים.

הדוח חושף גם נזק כבד שנגרם למדינה בגין פיצויי נפגעי תאונות עבודה. בשש השנים האחרונות שולמו למעלה מ-24 מיליארד שקלים לנפגעי תאונות עבודה. בשנת 2015 שולמו יותר מ-4.5 מיליארד שקלים לנפגעים בתאונות עבודה, כשלמעלה מ-60% נפגעו בענף הבניין. התשלומים רק האמירו בשנת 2016.

נושא כאוב

ישראל חייבת להתנער מהיותה שיאנית, המחלקת את התואר המפוקפק עם פורטוגל, במספר ההרוגים השנתי. המספר של שלושה פועלי בניין כל חודש המוצאים את מותם בעבודתם על פיגומי הבניין צריך לחייב את משרד הכלכלה ומשרד העבודה והרווחה למעשים. חובת ההסתדרות לעלות את הנושא הכאוב לסדר היום הציבורי.

מצער, שמסדר היום של התקשורת הישראלית מוסר הדיון על הממצא המחריד בדוח, לפיו בשנת 2015 נפצעו 50,000 עובדים בתאונות עבודה. 70% מהפצועים עבדו בענף הבניין. לפי ממצאי הדוח "אובדן ימי העבודה כתוצאה מתאונות הללו נאמד מעל שני מיליון ימי עבודה, ואובדן הפריון למשק נאמד במיליארדים נוספים".

במסמך מתפרסמים לראשונה גם נתונים קשים על מערכת נצלנית של קבלני בניין. הדוח קובע, כי למעלה מ-50% של העובדים, שנפגעו בתאונות קטלניות, הם פועלי בניין שעבדו במסגרות קבלניות ללא ביטוח מתאים לעובדים. המצב מחמיר יותר כשיש בשטח קבלני משנה של הקבלן הראשי ועוד קבלן משנה של קבלן משנה. הנפגעים בתאונות עבודה במקרים אלו מתמודדים מול התנערות מוחלטת של החברות הגדולות מכל אחריות לנפגעים שנפצעו או נהרגו. החברות הגדולות אחראיות לביצוע העבודה באתר הבנייה, אך הן אלו שיצרו את שרשור ביצוע העבודה באמצעות אוקיינוס של קבלני משנה. היראכייה לא מובנת של קבלן מתחת לקבלן מעמידה את הפצועים ואת משפחות ההרוגים בפני דלתות נעולות וקושי להגיע אל הגורם האחראי לאסון.

אני מברך על הדוח, אך מלווה אותי החשש שנישאר עם דוח ונמשיך להישאר עם אזלת יד של רשויות האכיפה. רשויות שהיו משותקות לחלוטין בימי שלושת שרי הכלכלה האחרונים אינן מגלות תנופת עשייה למגר את תופעת המוות על פיגומי הבניין. נותרנו עם מלל מרהיב של שר העבודה והרווחה על עשייתו למען פועלי הבניין במשך שנות כהונתו, אך למרבה הצער, מספר ההרוגים על פיגומי הבניין נמצא בעלייה שאסור להשלים אתה.

ביטוי של כאב

הגיע העת למעשים. אתרי בנייה שבהם ניגר דם של הון אנושי חייבים להיסגר. אתר הבנייה לו אחראית חברת "אלקטרה בנייה" חייב להיסגר, ומיד. חברה שאחראית למותם של תשעה פועלים בכשלוש שנים אסור לה להמשיך לפעול.

לסיום, אני רוצה לשתף את הקוראים בתחושה קשה שלי לנוכח האדישות שלנו כחברה. עמדתי ביום ששי 25 במאי במשמרת מחאה מול בניין ברחוב מנחם בגין פינת שדרות שאול המלך בתל אביב, בו נפל למותו פועל מרמלה. כאב לי לראות קהל של עוברים ושבים אדיש כלפי המשמרת. כאבה לי, שבאתר הבניין הכל המשיך לפעול. לא עצרו אפילו לרגע. לא הייתה מודעת אבל, לא היה כל ביטוי של כאב על פועל, שבא מרמלה לאתר בניין בתל אביב כדי לעבוד ולקיים את משפחתו ונפל למותו מפיגום שקרס.

תאריך:  14/08/2018   |   עודכן:  14/08/2018
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לסגור את אתרי הבנייה ב"אלקטרה בנייה"
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ב .ל
14/08/18 14:57
 
תגובה לבהמה ב,ל
14/08/18 18:40
 
אני ב.ל לא יהודי
14/08/18 20:34
2
המגיב הראשון
14/08/18 17:28
3
אני ב.ל ..
14/08/18 17:57
4
נאור גל.
14/08/18 18:12
5
ה.א
14/08/18 19:58
 
ב .ל
14/08/18 21:25
 
ה.א
15/08/18 02:47
 
למטורף ב.ל
15/08/18 16:57
6
איתן ...
15/08/18 12:09
7
ידידיה.
15/08/18 16:32
 
ב .ל
15/08/18 20:47
 
תגובה למגיב ב.ל
16/08/18 05:03
 
תגובות של ב.ל
16/08/18 13:28
8
לנעול
15/08/18 17:36
9
למגיב המחנטרש ב.ל
16/08/18 11:43
 
ב .ל
16/08/18 19:46
10
אלקטרה בנייה רצחה
16/08/18 11:53
 
אלקטרה בנייה פצעה
18/08/18 11:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא אטעה אם אנסה להמר שעצם תגובתו של נתניהו לדגלים הפלשתינים - בהפגנת הערבים והמיעוטים בת"א, הייתה בעצם העילא האמיתית לחקיקת "חוק הלאום". נתניהו וחבריו מביטים כבר למעלה מעשור בצעדות ה"נכבה" ורואים מולם את הדגלים הפלשתינים נישאים אל על. הבעיה העיקרית של נתניהו ודומיו בימין הקיצוני היא העובדה שהם חפצים מלאכותית לנתק כל קשר בין המושג "פלשתיני" ל"ערביי ישראל" אבל באותה נשימה לחבר בין "ישראלי" מישראל שהוא יהודי או נכרי סלאבי לשאר יהודי העולם. אז כמו שיהודי בישראל מחובר לאחיו היהודיים בעולם כך גם מחובר ה"ערבי הישראלי" לאחיו ובני דודיו הפלשתינים שחיים במרחק כמה עשרות ומאות מטרים או קילומטרים ממנו. וכשחפצים לנתק את בני העם הזה זה מזה בנימוקים "גאוגרפיים" משונים הרי שלסרט החיבור קוראים דגל. כמו שיהודי ארה"ב, שהפריעו לנשיא האמריקני לעבר, אובמה, בהנפת דגלי ישראל, אינם רואים בדגל הישראלי אך ורק דגל של מדינה זרה ששמה ישראל אלא זהו גם דגלם כיהודים כך גם הדגל הפלשתיני איננו עבור "ערביי ישראל" רק ה"דגל של הרשות הפלשתינית" אלא גם דיגלו של העם הפלשתיני בכלל. אם נתניהו וליברמן חושבים בעזרת "חוק הלאום" לעקור את הדגל הפלשתיני מלבבות "ערב יי ישראל" הרי שטעותם איננה רק טעות יסודית אלא מהולה, חס ושלום, בעוד התפתחות של מרחץ דמים.
14/08/2018  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
בשם ה'. זה צריך להפסק. בישראל אין בית אשר אין בו מת. אין משפחה אשר לא ידעה שכול. ישראל היא ארץ של אבות, ושל אימהות, של אחים, ושל אחיות, של בנים ושל בנות, של חברים, ושל חברות, שחוברים יחדיו בשבעים שנותיה - ואף לפני שבעים שנותיה - לעדה אחת שיש בה שבעים לשון של כאב ושל פצעים פעורים ושל צלקות, על אבדן יקיר נפש על מעלות מלחמות הקיום של העם הזה.
14/08/2018  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
חיים בגן עדן ויורקים לבאר ממנה שותים
14/08/2018  |  משה חסדאי  |   מאמרים
הרחק מהזרקורים, מתחמי ההייטק של תל אביב והערים הגדולות, הקיבוצים הפכו להיות שחקנים לא קטנים בעולם הסטארט אפים, ההשקעות והחדשנות במפעלים גם כאן יש להם פוטנציאל להיות חלוצים, ולתפוס עמדת הובלה באומת החדשנות וגם המסלול המבטיח להחזיר את הבנים הביתה
14/08/2018  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
חברה פתוחה משולה לעיר שלבתיה כולם כתלים של זכוכית. היא רואה דרכם מה קורה לה בחלונות הגבוהים שברום, אבל מן החלונות הגבוהים רואים גם מה מתרחש בכל בית ובית. על כן חברה פתוחה היא גם חברה המפתחת תעשיית תריסים ווילונות מצלים, כדי שיהיה מותר לראות עקרונית אבל בדרך שמקשה, לפעמים גם אינה מאפשרת, לראות הלכה למעשה. החלונות הגבוהים לא מעוניינים שייראו כל מה שעושים שם. דיירי השכונות גם הם לא מעוניינים שייראו את חדרי השינה מבתי השכנים ואת חדרי האירוח מן החלונות הגבוהים. על כן גם בשכונות תעשיית הווילונות והתריסים שוקקת. התוצאה הבלתי נמנעת היא כי בחברה פתוחה שוררת האפלה. וולונטרית. איש לא גוזר עליה. בחברה פתוחה אין כפייה. היא מאפילה על מה שקורה מרצון, כי היא חברה פתוחה.
14/08/2018  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il