|   15:07:40
דלג
  יעקב עמידרור  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
יש הצדקה למתקפת מנע [צילום: איברהים נורוזי, AP]

ישראל מול אירן (ד')

ישראל החליטה להציב קו אדום: לא לאפשר לאירן לבנות מכונת מלחמה בסוריה שתהיה מכוונת נגדה. כדי להשיג מטרה זו, היא מוכנה להסתכן בהידרדרות לעימות כולל
20/08/2018  |   יעקב עמידרור   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות

בתחילת המאבק הפנימי האכזרי בסוריה ב-2011, קיבלה ישראל החלטה חד-משמעית שלא להתערב במלחמה שבין הרוב הסוני, המכונה "המורדים", לבין שלטון המיעוט העלאווי (ורוב המיעוטים הנוצרי והדרוזי). משטר אסד זכה לסיוע אירני ורוסי מסיבי ביותר, בלעדיהם הוא לא היה שורד, וגם איתם הייתה זאת מלחמה ארוכה ועקובה מדם. ככל הנראה למעלה מ-600,000 איש נהרגו בה ו-12 מיליון גלו בעקבותיה; מחצית הפליטים נמצאים מחוץ לסוריה ומחציתם בתוכה, רובם ככולם סונים. למעלה ממחצית תושבי סוריה, שמנתה 23 מיליון איש ערב המלחמה, הם פליטים.

זהו טיהור אתני בקנה מידה היסטורי שנעשה באופן מחושב ושיטתי. ללא ספק ניתן להגדיר את האמצעים שבהם השתמש המשטר הסורי כפשעי מלחמה, כולל השימוש בנשק כימי. עם זאת, לאחר בחינת המצב לאשורו, ישראל הבינה שאין במאבק זה צד האוהד אותה, וכי שני הצדדים אכזריים זה כלפי זה באותה מידה. לא הייתה שום סיבה מוסרית, ולא היה היגיון פוליטי או אסטרטגי, להעדיף את אחד הצדדים במלחמת האזרחים.

אילו התפתחה קבוצת מורדים בהשפעתן ובסיוען של סעודיה ומדינות המפרץ, אולי הייתה ישראל מעדיפה את הצד הזה על פני המשטר המגובה על-ידי אירן. אלא שענין זה נותר שאלה תיאורטית, כי קבוצת מורדים כזאת מעולם לא הארגנה במציאות. כישלון זה מהווה עוד הוכחה לחולשת הרוב הסוני בעולם הערבי. רוב זה חסר הנהגה אל מול הנחרצות והמנהיגות שמגלה אירן כמובילת העולם השיעי.

התחלנו לפעול בסוריה

ישראל החלה להפעיל את כוחה הצבאי בסוריה רק כשהסתבר שאירן וחיזבאללה מנצלים את התוהו ובוהו הסורי כדי לחזק באופן משמעותי את חיזבאללה בלבנון. חיל-האוויר הישראלי פגע באמצעי לחימה שהועברו לידי חיזבאללה בכל רחבי סוריה על בסיס מודיעין מדויק. צה"ל נמנע מלפעול כנגד אמצעים אלה בלבנון כדי שלא לדחוק את חיזבאללה לפינה ולהביא לכך שהארגון יגיב מלבנון, ובתהליך של מדרון חלקלק יגיעו שני הצדדים לעימות רחב, כמו מבצע צבאי בסדר גודל כפי שהיה ב-2006, אך כאמור הרסני הרבה יותר.

צה"ל פעל בעוד תחום כדי לבלום מהלכים מסוכנים לישראל, כאשר התברר שחיזבאללה ואירן מנסים להקים ברמת הגולן בסיסים בקרבת הגבול עם ישראל. באחת הפעמים הרגה ישראל גנרל אירני שסייר בקו. היא גם פגעה בבכיר מחיזבאללה בסוריה, והייתה זאת הפעם היחידה שהארגון הגיב באש מן המארב מלבנון, בקרבת הגבול הסורי. שני חיילי צה"ל נהרגו באירוע, והפעם הייתה זאת ישראל שנמנעה מתגובה חריפה, על-אף נפגעיה. זאת כדי להימנע ממבצע גדול שעלול היה להתפתח. הקווים האדומים של ישראל בסוריה היו: מניעת התחמשותו של חיזבאללה באמצעים שוברי שוויון, ומניעת בנייתם של בסיסים של אירן או חיזבאללה בקרבת גבולה של ישראל.

משהחלו משמרות המהפכה בבניית מכונת המלחמה האירנית בסוריה - השתנתה המדיניות. בשנתיים האחרונות, לאחר שרוסיה ואירן הצליחו לייצב את משטרו של אסד ולהחזיר לו את השליטה ברוב חלקיה של סוריה, החליטה אירן לעבור לשלב הבא בתוכניתה האסטרטגית. היא ניסתה להפוך את סוריה לבסיס נוסף של מכונת המלחמה האירנית נגד ישראל, כולל מל"טים חמושים (אחד מהם שוגר לישראל בפברואר 2018), טילים ארוכי טווח וטילי נ"מ. המאמץ הזה מגובה במערך איסוף מודיעיני שהיה פזור ברחבי סוריה ועקב בדקדקנות אחרי הפעילות הישראלית.

האירנים גם ייבאו לסוריה אלפי לוחמים של מיליציות שיעיות מפקיסטן, מאפגניסטן ומעירק, הרבה יותר ממספר הזרים שלחמו לצד דאעש בסוריה ובעירק, והם מתכוונים להשאירם ככוח לוחם בסוריה בעתיד הנראה לעין (ואולי אף להעביר את משפחותיהם לסוריה, כחלק משינוי המבנה האתני של המדינה). לאחרונה תוגברו גם כוחות משמרות המהפכה, כוח איכותי הנעזר רבות באלפי לוחמים של חיזבאללה מלבנון, שמהווים עדיין מרכיב משמעותי בכוחות הקרקע שלחמו לצד המשטר ועתה מהווים חלק מכוח המחץ שבונים האירנים בסוריה.

מה תהיה חלוקת האחריות בין המיליציות השיעיות לבין חיזבאללה בעת לחימה בסוריה ובלבנון, ומי יפעל היכן, וכיצד יכלכלו האירנים את מעשיהם בין שתי הזירות - עדיין לא ברור. אבל אין ספק שהצירוף של אלפי לוחמי מיליציה שיעים שנאמנותם נתונה לאירן בלבד, תשפיע על המהלכים בשדה הקרב שבו הם יטלו חלק.

500 ק"מ מתל אביב

אל מול המאמץ האירני החדש לבנות מכונת מלחמה אירנית בסוריה, ישראל נחושה לפעול באופן נחרץ. חלק מהתקיפות שעליהן לא לקח איש אחריות - מכוונות כנגדו. ישראל אף התחייבה בפומבי שהיא לא תאפשר את התרחבותו של האיום האירני מסוריה. לכן, בניגוד למאמץ הזהיר שהתנהל (ומתנהל עדיין) כנגד התבססות חיזבאללה ברמת הגולן והעברת אמל"ח לארגון, ישראל מוכנה עתה לקחת את הסיכון שבהידרדרות למלחמה, ובלבד שתעצור את המאמץ האירני לבניית מכונת הלחימה בסוריה (בכל רחבי סוריה, 1,500 ק"מ מטהרן ו-150 ק"מ מתל אביב).

האירנים ממשיכים לחזק את חיזבאללה, והיו רוצים להגיע למידת השליטה שיש להם בלבנון הן בעירק והן בסוריה, למרות שבמדינות אלה ההתנגדות לכך מצד הממשלות והעם אמורה להיות חזקה יותר מכפי שהיא בלבנון. נראה כי בעירק הם מצליחים לשחזר את הצלחתם, אם כי בקצב איטי יותר וביתר זהירות, כנדרש במדינה שיש בה כוחות שיעים אנטי-אירניים חזקים יחסית למה שהיה בלבנון. בסוריה נשארה השאלה פתוחה. לא ברור עד כמה יסכימו אסד והרוסים ללכת לקראת האירנים בשינוי אופיה של סוריה בלא לאבד שליטה במצב.

סיבת המאבק של ישראל נגד התחזקותם של שליחי אירן, החיזבאללה בלבנון והמיליציות השיעיות וכוחות אל קודס בסוריה, היא כפולה. בצידה הישיר והמיידי, היא נועדה למנוע את היכולת הנבנית על-ידי אירן לחנוק את ישראל וללחוץ אותה בשתי חזיתות, מסוריה ומלבנון, בתיאום ובשליטה אירנית. בצידה העמוק יותר, והסמוי במידה רבה, היא נועדה למנוע את הקמת "מחסום ההרתעה", שעלול לשלול מישראל את היכולת לקבל את ההחלטה לפגוע בתוכנית הגרעין האירנית לכשתתחדש.

אם לאירן תהיה יכולת לתקוף את ישראל ברמת דיוק גבוהה בטילים מסוריה ולבנון, המצב האסטרטגי של ישראל ישתנה מאוד לרעה, בלשון המעטה. ישראל מבינה שיש למנוע זאת בכל מחיר, גם אם המשמעות היא שבעקבות תקיפותיה של ישראל תתפתח מלחמה, קרי מבצע גדול ולחימה קשה בסוריה ובלבנון, כולל פגיעות רבות וקשות בעורף הישראלי.

מאחר שבניין הכוח האירני בסוריה נועד להרתיע את ישראל מלפעול נגד התקדמות אירן בתחום הגרעין הצבאי, מניעת קידומו מצדיקה אפילו מתקפת מנע ישראלית, אם ייווצר הצורך או שתהיה הזדמנות ראויה.

בצד המדיני, האתגר הישראלי הוא כפול. ראשית, ישראל צריכה לייצר לעצמה חופש פעולה בסוריה על-אף נוכחותם של כוחות צבא רוסיים עצמאיים וכחלק ממערך הייעוץ של צבא סוריה. בה בעת, וללא פגיעה במרכיב הראשון, עליה לגייס את ארה"ב המהססת לפעול לצידה באופן פעיל, ולא רק כצופה אוהדת מן הצד.

שני המאמצים המדיניים הללו מלווים את הפעילות הצבאית באופן קבוע. בלעדיהם הייתה ישראל מתקשה לעשות שימוש בכוחה הצבאי, באזור שיש בו נוכחות צבאית של שתי המעצמות הללו, ושבו אירן משקיעה את מאמציה לכתר את ישראל ללא נסיון מצד שתי המעצמות לבלימה.


הכותב הוא עמית בכיר ע"ש אן וגרג רוסהנדלר במכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים.
תאריך:  20/08/2018   |   עודכן:  20/08/2018
אלוף (מיל') יעקב עמידרור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל מול אירן (ד')
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שוחר-שלום
21/08/18 10:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
הרובד השני של מאמצי אירן, הרובד הפחות גלוי, ולאחרונה גם הפחות מדובר, הוא המאמץ האירני לייצור נשק גרעיני. מאמץ זה אומנם עוכב לאחר שלחץ סנקציות כבדות הביא את אירן לשולחן המו"מ, שהניב לפני כשנתיים הסכם בדבר הגבלת צעדי האירנים בתחום למשך כעשור. אך עשור זה יסתיים בעוד כשבע שנים, ואירן תוכל לחזור ולבצע את תוכניותיה ביתר הצלחה. בתום התקופה יהיו ברשות אירן טילים עם טווח ארוך יותר ומדויקים יותר, צנטריפוגות חדשות - היעילות פי עשרה או עשרים מאלה שהיו לה - ותהיה לה הלגיטימציה שהוענקה לה בתום ההסכם.
אירן מצויה מבחינתה בשלב מתקדם מאוד של עיצוב המזרח התיכון. הפעולה האירנית אינה מקרית, היא מבוססת על האידאולוגיה הדתית השיעית שהתווה, בעקבות הצלחת המהפכה באירן (1979), מייסד הרפובליקה האיסלאמית, חומייני, וממשיך אותה יורשו, חמנאי. עיקרה ביסוס מעמדה של אירן כמובילת המהפכה השיעית ברחבי המזרח התיכון (מה שנקרא "ייצוא המהפכה"), ויצירת עמדת השפעה על (ובתוך) מדינות רבות ככל האפשר במרחב, תוך ניצול היותה של אירן מנהיגת השיעים, אם כי לא רק שיעים זוכים לסיוע אירני כשהדברים נוגעים ל"מהפכה" או למאבק באויבי אירן.
בשבוע שעבר נכנסו מחדש לתוקפם חלק מהעיצומים האמריקניים על אירן, אבל החשובים שבהם עדיין בדרך: ב-5 בנובמבר ייאסר על חברות אמריקניות לרכוש נפט מאירן, וממשל טראמפ הבהיר שיעניש חברות לא-אמריקניות שיבצעו רכישות שכאלה. העיצומים הללו יכולים להיות הרסניים מבחינתה של אירן, שמכרה אשתקד נפט ב-50 מיליארד דולר - 70% מהייצוא שלה. ניתוקו של המשטר, המעורער ממילא, ממקור המזומנים הגדול ביותר שלו עשוי להיות בעל השלכות עצומות.
13/08/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מבוכה בהנהגה האירנית (שבת, 11.8.18) בעקבות כישלון הצעד בו נקט הנגיד החדש של הבנק המרכזי בטהרן בניסיון לשמור על ערכו של המטבע המקומי.
11/08/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
המטבע הטורקי קורס (יום ו', 10.8.18) לאחר שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הכפיל את המכסים המוטלים על יבוא לארה"ב של פלדה (50 אחוזים) ואלומיניום (20 אחוזים) "הקשרים שלנו עם טורקיה אינם טובים בזמן זה", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "הלירה הטורקית קורסת אל מול הדולר החזק שלנו".
10/08/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי  
רוחאני: ארה"ב תצטער על העיצומים  /  איציק וולף
טראמפ חתם על העיצומים נגד אירן  /  איציק וולף
ישראל איימה בפעולה צבאית - המעבר בים האדום נפתח  /  עומר כרמון
"שיילך לעזאזל המשטר"  /  איתמר לוין
לא לומדים לקח  /  איתמר לוין
הפצע הוא תוצרת אירן  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il