|   15:07:40
דלג
  חובב לויטס  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

ושבו בנים לגבולם

השבת גופות החללים והנעדרים הוא תנאי מקדים, בל יעבור, לעצם פתיחתו של דיון עם חמאס בנושא הסדרה מעבר לאספקט האנושי, מוכרחים לאותת לעולם שישראל מבינה דבר או שניים בדיפלומטיה מזרח תיכונית כך מצהיר פרופסור עוזי רבי ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון
06/09/2018  |   חובב לויטס   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
נטוע עמוק ברצועה


מלחמת ההתשה בדרום - יש אור בקצה המנהרה או שלעולם נחיה על החרב

אנשים נוטים לחשוב שיבוא יום והציבור בעזה יקום על שלטון החמאס וזאת עקב המצוקה הכלכלית הקשה בה הרצועה שרויה. מדובר באשליית שווא. החמאס נטוע עמוק בתוך הרצועה והסיכוי להחלפתו הוא נמוך. הסרת שלטון החמאס על-ידי ישראל היא אופציה, אולם ישראל מעדיפה להותיר את המצב כמות שהוא כדי להנציח בקע פנים פלשתיני.

אנשים גם נוטים לחשוב ששיפור במצב הכלכלי ברצועה ימוסס את השאיפה להשמיד את מדינת ישראל. גם זה לא מדויק. מאבק בין עזה בהנהגת חמאס לבין ישראל ימשך עוד שנים ארוכות.

החמאס כרגע פועל במספר מישורים מקבילים בכדי להשיג את שתי המטרות הבאות - החזרת התמיכה של מדינות ערב בפעילותו והזרמת כספים כתוצאה מהסכמתו להשבית או להנמיך את הלהבות. הנהגת החמאס היא בעלת כישורים פוליטיים לא מבוטלים. היא יודעת ליצור מראית עין שונה בו-זמנית בקרב הציבור בישראל ובקרב הציר הרדיקאלי. הם יודעים מהו גבול הסבולת של החברה בישראל ומנסים לא לחצות אותו. בצורה זו, הם מונעים מהממשלה לקבל את תמיכת הציבור למבצע צבאי רחב היקף. הם גם יודעים מה יספק את המדינות התומכות בו ולכן פועלים בדרך שמאפשרת המשך קבלת תמיכה כספית למאבק.

מדובר במציאות מורכבת הכובלת את ישראל בלולאה חסרת מוצא. ישראל חייבת לשנות גישה ולא לאפשר לחמאס להמשיך להתיש אותנו באמצעות סבבים קטנים. ישראל חייבת להגביר את הלחץ באמצעות חידוש הסיכולים הממוקדים ופגיעה בראשי החמאס, גם במחיר התלקחות, היות שזו הדרך היחידה לגרום לחמאס לחשב את צעדיו מחדש. אחרת, אנחנו צפויים למאבק מתיש שיימשך עוד חודשים ארוכים. אבל, יש לתת את הדעת לכך שהשבת גופות החללים והנעדרים הוא תנאי מקדים, בל יעבור, לעצם פתיחתו של דיון עם חמאס בנושא הסדרה. מעבר לאספקט האנושי, מוכרחים לאותת לעולם שישראל מבינה דבר או שניים בדיפלומטיה מזרח תיכונית.

מה צופן לנו העימות האירני אמריקני - האם אנחנו עומדים בפני מלחמת יום הדין

אנחנו עדים לעימות בין שני צדדים שמוכנים ללכת רחוק מאוד בכדי להשיג את המטרה שלהם. שני צדדים שמאוד קשה לחזות את התגובה שלהם.

מצד אחד משטר אירני לאומני שלא יכול להרשות לעצמו להרכין ראש בפני ארה"ב המוצגת על ידם במשך שנים כשטן הגדול. משטר שמוכן להקריב את העם שלו במלחמה שעלולה לדרדר את האזור וגם את העולם לתהומות עמוקים. מצד אחר נשיא אמריקני שמרסק את כל הקונבנציות ולא מקבל עליו את כללי הדיפלומטיה המקובלים. וזה בעצם החשש הגדול של כל העולם.

המשטר האירני מביט בעיניים כלות על הנעשה ומוטרד מאוד מהבוטות ומהסגנון שמתלווים למדיניות האמריקנית. עד לאחרונה המשטר היה בטוח שהגרוע מאחוריו וכי דיבורים בנושא שינוי המשטר באירן חלפו מבלי שוב. אך הנה טראמפ מדבר ישירות אל העם באירן ויוצר קשר ישיר בין המחאות מבית לבין הסנקציות מחוץ כך שעלולה מבחינתו של המשטר האירני, בתסריט בלהות, לאפשרות של שינוי משטר באירן. המשטר באירן מצוי בעיצומו של המשבר הגדול ביותר שידע בארבעים שנות שלטונו. גם הוא צריך לדעת כי לא לעולם חוסן.

בחודש האחרון התדרדרה הכלכלה האירנית בעקבות חידוש הסנקציות האמריקניות. אנחנו גם עדים לניצני מחאה רבתי בכל רחבי אירן בעקבות המשבר הכלכלי. אולם אין בכך כדי להסיק שהדבר יביא לכניעת המשטר בטהרן. המשטר האירני מורגל ב"כלכלת מלחמה" ומגלה במצבים כאלה יד חזקה ואורך רוח. המשטר ידכא ביד קשה ואפילו אכזרית כל ניסיון מחאה מצד הציבור וכצעד נואש בהחלט יכול להחליט על שורה של צעדים שיפגעו במשק הנפט העולמי ובכלכלה העולמית. אבל יעשה זאת בתחכום. כנגד כל צעד קדימה, חצי צעד לאחור.

מדובר בהליך מתמשך היות שהאירנים הם אשפי המשא-ומתן. הם ינסו להתל ככל האפשר בארה"ב ובעולם כולו, למשוך זמן, להגיע לעוד הסדר זמני, והעיקר לשמור על המשטר מתפקד ועל תוכנית הגרעין פעילה. אם טרמאפ יאפשר להם זאת, הרי שלא צפוי עימות בתקופה הקרובה, אולם אם טרמאפ ילחץ על ההדק, כל האופציות פתוחות, וכולנו יודעים איך מתחילות מלחמות, ירייה אחת קטנה ומשם אי-אפשר לעצור את כדור השלג.

הדמוקטטור הגדול - רג'יפ ארדואן

רג'יפ ארדואן הוא פוליטקאי ממולח וזאת מלבד היות לאומן ופאנט דתי. הוא מצליח מצד אחד להפוך את טורקיה מדמוקרטיה לדיקטטורה וזאת בכלים דמוקרטים ומאידך עדיין מצליח לשמור על יחסים קרובים עם המערב הסולד ממהלכיו.

ארדואן משתמש בישראל למושא הסתה בכל פעם שהוא נמצא במצוקה מבית, או מעוניין לחזק את מעמדו בעולם המוסלמי. אבל זו לא הסיבה היחידה. ארדואן פשוט סולד מישראל ואפשר לומר אפילו מתעב.

בדומה למשטר האירני, גם ארדואן צריך להסתגל לנשיא אמריקני הפועל בשונה מכל נשיא שקדם לו, דמוקרטי או רפובליקאי. המהלכים שנוקט בימים אלו הנשיא האמריקני כנגד הכלכלה הטורקית לא היו באים בחשבון בשנים קודמות.

אבל, יש לתת את הדעת להבדל הגדול בין טורקיה לאירן. בניגוד לאירן, טורקיה לא מהווה סכנה ביטחונית לישראל, ולכן ישראל צריכה להימנע מלהיגרר לעימות איתה, וזאת למרות ההתגרויות . ישראל צריכה להניח לארדואן לשקוע במאבקיו הפנים ארציים, במאבקיו בסוריה, מול האירופים, הרוסים והאמריקנים ולחכות ליום שבו עידן כהונתו יסתיים.

סוריה - לאן פנינו מועדות

סוריה הולכת לקראת השבת השליטה לידי בשאר אל-אסד וליום נקם ושילם כנגד המורדים ובעלי בריתם. במקביל מתקיימת מדיניות של הטמעה של כוחות פרו אירניים במרקם הסורי.

סוגיית הנוכחות האירנית ניצבת בראש מעייניה של ישראל. ישראל מעוניינת ונדרשת לדחוק את רגלי האירנים מכל סוריה. אולם המציאות מורכבת יותר, לכן ישראל תתמקד בהקטנת המעורבות האירנית ככל שתוכל. מדובר באתגר מורכב היות שהאירנים צפוים להמשיך ולחזק את מעמדם בסוריה באמצעות משלוחי נשק לעבר לבנון, ולהטמיע כוחות שיעים במרקם הסורי תוך ציודם באזרחות סורית.

הרבה מאוד ישראלים מאוכזבים מכך שאסד מנצח את מלחמת האזרחים ומחזיר לעצמו את השליטה בסוריה. אבל ממש קשה לומר האם הניצחון של אסד טוב או רע לישראל. כי לא ברורה מהי האלטרנטיבה שהייתה אמורה לבוא במידה ואסד היה מודח מכסאו. ישראל צריכה לשאוף לכך שמעבר לגבול יהיה משטר יציב שלא יהווה עליה איום ביטחוני. מלבד זה לא אמורה להיות לנו כל אינטרס להתערב בסוגיה הסורית.

אפילוג - פוטין

בסוריה הוכיח פוטין לעולם דבר אחד. אני, בניגוד למערב, לא נוטש בעלי ברית. רוסיה שילמה מחיר כבד עבור המעורבות שלה בסוריה, אולם יצרה מציאות בה כל מדינה בעולם שתשים את יהבה על הדב הרוסי, תדע שהוא לא ינטוש אותה בזמן משבר. ומדובר בנדוניה מאוד גדולה.

תאריך:  06/09/2018   |   עודכן:  06/09/2018
חובב לויטס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ושבו בנים לגבולם
תגובות  [ 28 ] מוצגות   [ 28 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גביש
7/09/18 16:13
 
חובב
8/09/18 21:53
2
רואה חשבון
7/09/18 20:35
 
חובב
9/09/18 00:15
3
modelim
8/09/18 00:37
 
חובב
9/09/18 09:53
4
יהודה ציפור
8/09/18 20:26
 
חובב
9/09/18 10:08
5
סבתא מנתניה
8/09/18 20:45
 
חובב
9/09/18 13:26
6
משולם
8/09/18 21:49
 
חובב
9/09/18 13:43
7
שלום567
9/09/18 09:47
 
חובב
9/09/18 18:46
8
אבי שטיין
9/09/18 10:39
 
חובב
11/09/18 20:11
9
מלך הרצליה
9/09/18 15:43
 
חובב
11/09/18 20:17
10
סתם מישהו
11/09/18 13:05
 
חובב
11/09/18 20:24
11
גיא ק
12/09/18 11:18
 
חובב
13/09/18 10:29
12
עובד פשוט
7/10/18 15:27
 
חובב
9/10/18 23:25
13
שמעון הקצר
7/10/18 15:30
 
חובב
10/10/18 09:21
14
עובד פשוט
31/10/18 16:14
 
חובב
10/11/18 23:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
שר המודיעין, ישראל כ"ץ, קורא להקמת ברית כלכלית בין ישראל למדינות מוסלמיות סוניות כחלק מן המאבק האסטרטגי באירן ובתמיכתה בטרור במזרח התיכון.
05/09/2018  |  איציק וולף  |   חדשות
אתר החדשות הלבנוני, "אל-מסדר", המקורב למשטרו של נשיא סוריה בשאר אסד, דיווח (שבת, 1.9.18) מפי מקורות ביטחוניים בדמשק, כי אירן תמכור לצבא הסורי את מטוס הקרב החדש מתוצרתה, "קוסוואר" (המבוסס על מטוס ה-F5F, אותו קנתה אירן מארה"ב בשנת 1974), וכן סוללות מערכת הגנה אווירית ניידת מסוג "בוואר 373", המוגדרת בידי האירנים כמקבילה למערכת ההגנה הרוסית המתקדמת, S-300.
01/09/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
"אויבינו יודעים היטב מה ישראל מסוגלת לעשות, הם מכירים את המדיניות שלנו. מי שמנסה לפגוע בנו - אנו פוגעים בו. מי שמאיים עלינו בכליה - מעמיד את עצמו בסכנה דומה", כך איים (יום ד', 29.8.18) ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בטקס קריאת הקריה הגרעינית בדימונה על שם הנשיא המנוח שמעון פרס. "אינני מפריח סיסמאות באוויר, אני מתאר מדיניות עקבית, ברורה ונחושה. זו המדיניות שלנו. היא מגובה בהיערכות מתאימה, בהצטיידות, במוכנות, ובשעת הצורך בפקודות מתאימות", ציין.
29/08/2018  |  איציק וולף  |   חדשות
ארה"ב מתכננת תקיפה צבאית רחבה בסוריה נגד משטר הנשיא בשאר אסד, כך נמסר במוסקבה (שבת, 25.8.18) - בעקבות פגישתם של היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון בולטון, עם מקבילו הרוסי, ניקולאי פטרושב.
25/08/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
חברות התעופה בריטיש איירווייס ואייר פראנס יפסיקו בסוף ספטמבר את טיסותיהן לאירן. על-פי הודעות שפרסמו שתי החברות (יום ה', 23.8.18) קווי הטיסה הללו נמצאו לא רווחיים באופן המצדיק את המשך הפעלתם.
23/08/2018  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
תדהמה בהנהגה האירנית: המטבע ממשיך להתרסק  /  עומר כרמון
טראמפ פתח במלחמה כלכלית; ארדואן: אללה יעזור  /  עומר כרמון
רוחאני: ארה"ב תצטער על העיצומים  /  איציק וולף
ישראל מול אירן (ד')  /  אלוף (מיל') יעקב עמידרור
ישראל מול אירן (ג')  /  אלוף (מיל') יעקב עמידרור
ישראל מול אירן (א')  /  אלוף (מיל') יעקב עמידרור
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
טובה חוכמת השיח המדיני מהפעלת כלי הקרב, לשם כך יש גם לאמץ הצעת ארה"ב, מדינה ידידותית לישראל
נעם סולברג
נעם סולברג
דברי השופט נעם סולברג בטקס הסמכת עורכי דין חדשים, בבנייני האומה בירושלים [י' באדר ב' תשפ"ד, 20.03.2024]
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il