|   15:07:40
  מיכאל מירו  
עיתונאי אזרחי וחוקר בתחומי חברה וסביבה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

יבוא מוצרים בני קיימא

הנושא הזה של הצפיפות של אדם/מכונית חייב להיות מרכזי בשיח הציבורי אם ניקח את העלויות הישירות לנו האזרחים, העלויות הציבוריות בסלילת כבישים, אכיפה, טיפול בנפגעי תאונות דרכים, אובדן של מיליארדי שקלים בגלל הפקקים בדרכים, נבין את העלות הכבדה ואת הנזק הכלכלי והחברתי
12/09/2018  |   מיכאל מירו   |   מאמרים   |   תגובות
כלי רכב חדשים [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

רבות נכתב על העומס בכבישים, עומס שנגרם מעודף כלי רכב על כל ק"מ סלול ברחבי ישראל. נתון מוכר וידוע שמשתנה מדי חודש בחודשו. כמו להמחיש, הנה נתוני רשות המיסים שמהם עולה כי בחודש אוגוסט 2018 הובאו לארץ 22,525 כלי רכב פרטיים, עלייה של 14.5% בהשוואה ליבוא באוגוסט 2017. מתחילת השנה נוספו לכבישי ישראל 194,770 כלי רכב, עלייה של 32.0% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. רשות המיסים מספקת לנו את ההסבר לעליה במבט במספרים ועל פיו יבוא נמוך של כלי רכב נרשם בתחילת שנת 2017 בשל הקדמת היבוא לדצמבר 2016 ובהמשך נרשם יבוא גבוה של כלי רכב נוסעים לאורך שלושת החודשים הראשונים בשנת 2018 שנובע בחלקו מהרצון לרישום כלי הרכב כמודל של שנה חדשה.

כך מדי חודש בחודשו סופרים אנשי רשות המיסים את כל הרכב החדשים שעולים על כבישי ישראל. התוספת למידע החשוב הזה היא סעיף ההכנסות לאוצר המדינה, הן ממיסוי על הרכב והן ממיסוי על הדלק. בהערכה גסה מדובר בהכנסות שוטפות מדי שנה של למעלה מארבעים מיליארד שקלים, כמעט עשרה אחוזים מתקציב המדינה.

לכאורה ניתן לומר שזה המחיר שאנחנו האזרחים משלמים על המכונית המפנקת שרכשנו. מכונית חדשה שאנחנו מוכנים לשלם בעבורה הון עתק שמרביתו מיסים, אגרות שנתיות וביטוחי חובה ורשות. המדינה, אם נשפוט זו בפשטנות קונסת את רוכשי הרכבים ומטילה עליהם מס גבוה מאוד. הציבור מקבל זאת כהכרח שאין מנוס ממנו וכך גם מקבלי ההחלטות שאינם מבחינים בהתמלאות ההולכת וגוברת של כבישי ישראל. אלה רואים את הנתונים ומחפשים את הפתרון בהרחבה ותוספת כבישים. כך גם משטרת ישראל שמתמודדת עם עומס תנועה כבד מנשא. אולי המילה הנכונה לא יכולה להתמודד עם הפקקים בכבישי ישראל. גם כבישי האגרה לא פותרים את הבעיה, כי האזרחים מוכנים לשלם כמעט כל מחיר כדי לשמר את מה שהם מגדירים נוחיות. כך יש עוד ועוד מכוניות ואנחנו אזרחי ישראל נהנים ממה שיש.

אנחנו לא כועסים על עומס המכוניות שסותם את הכבישים, הרחובות ואפילו את המדרכות. אנחנו לא כועסים כשאנחנו תקועים בפקקים, אפילו בכביש האגרה, כביש 6. "זה כורח המציאות" כך אנחנו אומרים וממשיכים לנהוג במכונית המפנקת, להאזין לרדיו או לפטפט באמצעות המכשיר הסלולרי. אגב כך אולי המכשיר הסלולרי והשיחות האינסופיות גורמים לנו להירגע במהירות מהפקק או תאונת הדרכים שאך זה ראינו.

שיח ציבורי

אנחנו האזרחים עוברים לסדר היום, חושבים רק על מה שחשוב לנו לקיום היומיומי. מקבלי ההחלטות לא מוכנים לוותר על הכנסות, עבורם זהו עוד נדבך בבניית תקציב המדינה. הם משתפים בכך פעולה עם פקידי האוצר שמסתכלים בטבלאות של הכנסות מול הוצאות. אף לא פקיד אחד וברור שגם פוליטיקאית או פוליטיקאי אחד יעלה בדעתו לעשות מעשה שיפחית את הכנסות המדינה מהאזרחים. מכאן מובן למה הם לא קיימו ולא מקיימים חשיבה מערכתית בסוגיה זו שנוגעת לכל אחת ואחד מאתנו. הנושא כאמור שיש להעלותו הוא, עומס המכוניות פוגע באיכות חיינו, בבריאותנו ובתקציבים האישיים והציבוריים.

הנושא הזה של הצפיפות של אדם/מכונית חייב להיות מרכזי בשיח הציבורי. אם ניקח את העלויות הישירות לנו האזרחים, העלויות הציבוריות בסלילת כבישים, אכיפה, טיפול בנפגעי תאונות דרכים, אובדן של מיליארדי שקלים בגלל הפקקים בדרכים, נבין את העלות הכבדה ואת הנזק הכלכלי והחברתי.

הפתרון הוא הפסקה לאלתר של אחזקת רכב במקומות העבודה הציבוריים והפרטיים ומתן תגמול לכל המשתמשים בחלופות, נסיעה בתחבורה ציבורית, אופניים או הליכה ברגל. יש לצמצם את אישורי הנסיעה של רכבים פרטיים ברחבי הערים. פרט לכל אלה יש לעצור את תופעת חניית מכוניות על מדרכות. יש להגדיל את שטח המדרכות להולכי רגל.

אלה גם אלה פתרונות של כאן ועכשיו. יש לקיים דיון ציבורי רחב בסוגיה ולשנות את הגישה לגבי אחזקת מכוניות פרטיות.

ועוד הערה בשולי הדברים, הכותרת של המאמר היא "יבוא מוצרים בני קיימא", כותרת שנלקחה כלשונה מההודעה של רשות המיסים והכוונה למוצרים שהקיום שלהם לאורך זמן, הביטוי במקורו הו "בר קיימא". בסיכום הדברים ברור שהשם שקיבלנו על עצמנו מוצרי קיימא מייצג את המוצרים שאכן קיימים לאורך זמן אך מהווים נטל כבד מהרגע שהם מיוצרים ועד לרגע שהם עוד מרכיב בערמות הזבל שהאנושות מייצרת.

תאריך:  12/09/2018   |   עודכן:  12/09/2018
ד"ר מיכאל מירו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יבוא מוצרים בני קיימא
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
המדינה הולכת
12/09/18 14:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מזל טוב לאתי (ולכלל הזוגות הטריים, שנישאו זה עתה) לרגל נישואיה!
12/09/2018  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בחודשים האחרונים בוחנת לשכת עורכי הדין בקליפורניה את האפשרות לפיה מי שאינם עורכי דין או גופים מסחריים יוכלו להחזיק בבעלות במשרד עורכי דין. תומכי המהלך, ביניהם אקדמאים ומשפטנים בכירים, טוענים, כי פתיחת השוק לבעלות יכולה להוביל לשוק עריכת דין חדשני ותחרותי, לייעל מערכות, להביא השקפות עולם שונות ולבצע שינויים במבנה שכר הטרחה. זאת, לאור השקעות כספים אפשריות ממקורות נוספים.
12/09/2018  |  עו"ד זהר פישר  |   מאמרים
למרבה הצער, גולת הכותרת של ההתעוררות והתשובה נתפסת בהתמסרות מוחלטת לעינוי הנפש. צום נתפס כתשובה הנאותה אין כל משמעות לצום אם אינו מלווה בנטילת מאמץ לכינונה של חברה המושתתת על אדנים של צדק חברתי
12/09/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
אם אלה לא בוגדים, אזי מה פירושה של המילה בגידה? על-פי המילון זו הפרת אמון, מעילה, אבל אלה כבר השאירו מאחור כל פירוש שהוא, כל פשר קטן עליהם. עמותת בצלם פנתה לאיחוד האירופי, בדרישה "להעניש את ישראל", מאחר שהמדינה עומדת לפנות את חאן אל אחמר, ישוב בדואי בלתי חוקי שממזרח לירושלים.
12/09/2018  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
הנשיא טראמפ ממשיך במלחמה הפתוחה נגד הרש"פ והעומד בראשה תוך כדי שהוא מנצל את חולשתה ורפיסותן של מדינות ערב כדי להפעיל לחץ על מחמוד עבאס בניסיון לקדם את תוכניתו המדינית החדשה לפתרון הסכסוך הישראלי פלשתיני.
12/09/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
[צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
מתן גולדבלט
בית המשפט העליון של קנדה בבחינה חוקתית של פגיעה בחופש ההתאגדות של מנהלים זוטרים בבתי קזינו: האם יש הבדל בין פגיעה בזכות שלילית לפגיעה בזכות חיובית?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il