|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

הגיגים תקל"ו

קונצרט בבירת הרוע

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - ביקש סיוע אמריקני, ראייה אישית, חברתית והיסטורית, אוטונומי וקונצרט כתיבה וחתימה טובה ושבת שלום
13/09/2018  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
גרמניה הנאצית [צילום: AP]


א. חמקן בריטי

למרות שארצות-הברית ובריטניה מושקעות בייצור מטוס-הקרב החמקן אף-35, ביקש גאווין ויליאמסון, שר ההגנה הבריטי, מארצות-הברית לסייע לארצו לפתח את מטוס-הקרב המתקדם והחמקן טֶמפֶּסט, שהוצג בראשונה בתערוכה האווירית בפארנבורו ביולי השנה.

ויליאמסון סבור, כי סיוע אמריקני יכול לשפר את הרעיונות הבריטיים למטוס המתקדם, שאמור להיות מהדור השישי של מטוסי-קרב, למרות שהוא דומה יותר למטוסי-קרב מהדור החמישי (שהמטוס אף-35 משתייך אליו).

ממשלת בריטניה הקצתה כבר שני מיליארדי ליש"ט למיזם. המטוס אמור להחליף את המטוס טייפון של אירופייטר, בשנת 2035, וייוצר במשותף על-ידי תאגיד, שחברות בו BAE, רולס-רויס ו-MBDA הבריטיות וליאונארדו האיטלקית.

אם ייצא המיזם לדרך, טמפסט יצטרך להשתלב מבצעית עם מטוסים אף-35 מדגם בי, שרכשה בריטניה, ועם המטוסים בחילות האוויר של נאטו. בריטניה רכשה כחמישים מטוסים אף-35, שהספקתם החלה כבר, ותימשך בעשור הבא.

למטוס תהיה יכולת רבה לאסוף מודיעין, ולהשתתף בקרב היבשה כשהוא אוסף מודיעין מבצעי מצד אחד ומשמש ממסר מעופף מצד שני. בפארנבורו שיערו, כי תיתכן גרסה לא-מאוישת של טמפסט, ובתצורה זו יופעל בנחילים נגד כטב"מים.

ב. כתבי חידה

זאב אילון, ידידי, יציג בתערוכתו, "מה שכתוב", מעבודותיו בשנה האחרונה. על התערוכה כותבת ד"ר יהודית שפלן, אוצרת התערוכה: "אחד מציוריו של זאב אילון בתערוכה מוקדש לשיר, 'דוגית נוסעת' לנתן יונתן. השיר, שנשמע לכאורה תמים, מספר על סירת-דיג, שכל מלחיה נרדמו, ומעורר את החרדה שמא לא תגיע לחוף. בפרשנות מרחיבה של השיר ניתן לראות בו ייצוג של מצבים שונים, אישיים וחברתיים, ואף לזהות בו מטאפורה למצב הישראלי: נדמה, כי בשיר מובעת דאגה לגורל העם היושב בארץ, בשעה שהמנהיגות הרדומה אינה רואה את הדרך ולא מגדירה את יעדיה.

ראייה אישית, חברתית והיסטורית, מכוונת את היצירות המוצגות בתערוכה, ומציעה פענוח של משמעותיהן מנקודת מבטו הייחודית של האמן. בציורים מוצגת אסופה של מושגים, של דימויים ושל ערכים, המוכרים לנו במקום הישראלי שבו אנו חיים. עם זאת, חלקם מוכר לנו גם מתוך המקורות הקדומים, החל מהתקופה הכנענית (תקופת הברונזה המאוחרת, כ-3,300 לפני הספירה) ואילך.

המוטיב המשותף לכלל הציורים הוא כתב 'כנעני', שממנו התפתח כתב האלף-בית העתיק. בכתב הזה צורת האות מסמלת את אופן הגייתה (לדוגמה: האות ע' מיוצגת על-ידי דימוי בצורת עין). מהכתב הזה התפתחו האלף-בית העברי, הערבי והלטיני.

הטקסט הכתוב באותיות כנעניות בציורים הוא מרכיב בלתי-נפרד מהדימויים. הוא מייצג את משמעות הדימוי, משמעות שאולי לא השתנתה, והיא נמשכת ומסתעפת גם בימינו אלה - בבחינת 'מה שהיה הוא שהווה'. הראייה ההיסטורית משלבת אזכורים מהתנ"ך (שרה) ומתוך ממצאים ארכאולוגיים (עשתורת, בעל, אשקלון). בחלק מן הציורים נוספו כתובות בכתב העברי הקדום אך גם בכתב לטיני ובאותיות עבריות בנות זמננו.

בין הדימויים המופיעים בציורים גם מושגים של זהות, פריטים, הנוגעים לתולדות המדינה הצעירה והקמתה ('ג'יפ', 'צעצועים'), וגם כאלה שהם בעלי משמעות אישית עבור האמן ('צריף', 'עמוד תווים'). כך נמזגים בציוריו של אילון האישי והציבורי, החברתי וההיסטורי, העבר וההווה - למקשה אחת, כשמתוכם עולה סימן שאלה מטריד לגבי העתיד.

המאפיינים האמנותיים בציוריו של אילון קשורים באוונגארד של ראשית המאה העשרים: הפשטת דימויים, קטיעתם, פירוקם וצירופם, השטחת נפחים, שימוש בקו מתאר ובחומריות הצבע כטקסטורה. באמנות המושגית היה השימוש בטקסט למרכיב מובהק, כשלעתים רק מלה או אף חלק ממנה שימשו כביטוי לרעיון נרחב. האמנות הישראלית ספגה והכילה טקסט ודימוי, וביצירתו של אילון ניתן לזהות את השפעת המקורות הללו.

התערוכה הנוכחית מדברת בשפה מודרניסטית נוסטלגית מתוך עולם המושגים הישראלי, במבט דואג, ועם זאת בהומור שנון. הצופה מוזמן להתבונן ולעיין בכתבי החידה, המזומנים לו בציורים האלה, ולנסות לפענחם".

התערוכה, "מה שכתוב" תיפתח במוצאי-שבת, שישה באוקטובר, בגלריה "הבית לאמנות", רחוב בנימין מטודלה 55, שיכון דן בתל אביב.

ג. הטנק האוטונומי כשל בקרב

מקורות רוסיים אישרו את דיווחי התקשורת, כי אוּראן-9, הטנק האוטונומי הרוסי, נכשל בניסויים מבצעיים בסוריה, שהיו כנראה, הפעם הראשונה, שטנק אוטונומי הוכנס ללחימה.

לאוראן-9 יש צוות של שלושה-ארבעה, שנוהגים אותו מרחוק. כלומר, אינו מאויש. הוא חמוש בתותח 30 מ"מ, במקלע 7.62 מ"מ ובמגוון נשק, כולל יותר מעשרה משגרים לטילים נ"ט. הטנק מתוכנן לפעול עצמאית בטווח של שלושה ק"מ ממפעיליו. אם מפעילים דבוקה של כמה טנקים אוטונומיים יחדיו, הטווח מהמפעילים יכול לגדול לשישה ק"מ. כעת מפתחים הרוסים אלקטרוניקה מתקדמת, שתאפשר להפעיל את הטנק ממרחק רב יותר.

בפועל, הופעל אוראן-9 בטווח 500-300 מטר בלבד בשטח בנוי בלחימה בסוריה, והיו מקרים, שאבדה השליטה על הכלי לזמן קצר ואף למשך שעה וחצי. במהלך הפעלתו בסוריה התגלו תקלות בהילוכי הטנק האוטונומי, במערכת המתלים, זחלים וקפיצים (מזקו"ם) שלו ובמערכות החיישנים. כתוצאה מכך הוגבלה יכולתו לזהות מטרות לטווח של שני ק"מ בלבד. יתר על כן, יכולתו לזהות מערכות אופטיות של היריב שובשה, והפריעה לפעילות אחרת ביבשה ובאוויר. עוד נמסר, כי התותח האוטומטי 30 מ"מ פעל רק כשהטנק היה נייח, והיו תקלות ועיכובים בתפעולו. מערכת התצפית של הטנק ומערכת הכיוון שלו לא היו יציבות במהלך תפעולו.

בסיכומו של דבר, מעריכים, כי אוראן-9 סובל ממחלות ילדות, כמו כל מערכת-נשק חדשה, ויתגברו עליהן בהמשך הפיתוח. הרוסים מסרו, כי ניסו בסוריה כמאתיים מערכות-נשק, והטנק האוטונומי רק אחד מהן.

בניגוד לכלי-טיס ולכלי-שיט לא-מאוישים, רכב אוטונומי מהווה עדיין בעיה טכנולוגית בלתי-פתורה. התנועה ביבשה מסובכת בהרבה משיט ומטיסה, ודורשת פתרונות נוספים. הלקחים הרוסיים מהפעלת אוראן-9 מצביעים על בעיות בשליטה על הטנק ממרחק, בעיות בתקשורת, בשליטה ובבקרה, באיתור מטרות, בזיהוי עמית/טורף (זע"ט), בתחזוקה ובתיקון תקלות.

נראה, שהרוסים יעשו מאמץ ניכר לתקן את התקלות הללו, כדי שטנקים אוטונומיים אכן ייכנסו לשירות במערכיהם. לרוסים מנוסים בפיתוח מערכות-נשק אוטונומיות ליבשה, שטרם נכנסו לשירות - כולל הטנקים האוטונומיים הקלים סוֹראטניק, אוּדאר ונֶרֶטה. מצד שני מוזר, שהתעשיה הרוסית כה גלויה בניתוח פומבי של לקחי הפעלת הטנק האוטונומי בקרבות בסוריה.

ד. אירוע מרגש

ב-25 במאי 1945, ימים ספורים אחרי כניעת גרמניה הנאצית, התקיים קונצרט מיוחד סמוך לעיר מינכן, בירת הרוע. מוסיקאים יהודים ששרדו את מחנות המוות חברו יחד לביצוע יצירות קלאסיות.

אחרי 73 שנים החליטו הגרמנים לשחזר את אותו האירוע בצירוף יצירות חדשות, למען הנצחת הקונצרט ההוא, וכמחווה לישראל בשנת הולדתה השבעים.

הקונצרט המשוחזר יתקיים באותו המקום ב-23 בספטמבר. לתוכניתו נבחרו שני שירים מולחנים של המשורר הישראלי יעקב ברזילי, שריד מחנה המוות ברגן בלזן, שהיה על אדמת גרמניה - "אמא רעה" ו"בת חורגת לאלוהים" - מתוך המחזור המשותף עם המלחין אהרון חרל"פ, "תמונות מאוספו הפרטי של אלוהים", שתשיר זמרת הסופרן הילה בג'יו. תנגן תזמורת בית-הספר למוזיקה על-שם בוכמן מהטה באוניברסיטת תל אביב, וינצח זאב דורמן,

תאריך:  13/09/2018   |   עודכן:  13/09/2018
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קונצרט בבירת הרוע
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמעון מהצפון
13/09/18 10:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
אם העיתונאית המוכשרת והשנונה יפעת ארליך הייתה נוסעת בישראל, לא באירופה, במחלקה ראשונה ברכבת מתל אביב לחיפה, וכרטיסן היה מבחין שבידה כרטיס למחלקה רגילה, היא הייתה מתבקשת לעבור מהמחלקה הראשונה למחלקה הרגילה. גם אם במחלקה הראשונה היו בה מקומות פנויים. יש ברכבת ישראל קרון - מחלקה ראשונה - מיועד למקומות שמורים תמורת תוספת קטנה במחיר הנסיעה. הכניסה מותרת רק למי ששילם עבור כרטיס המיועד לאותו קרון.
12/09/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
  • סטניסלב אהרונסון בן ה-93, המתגורר בישראל, הוא ניצול מגטו ורשה ולוחם במרד הפולני של 1944. במאמר בעיתון גארדיאן הוא הסביר בסוף השבוע (6.9.18) לקוראים הבריטים את המשמעות של הקיצוניות השוטפת את אירופה. הדברים נכתבו בגוף ראשון וכך מובאים כך עיקריהם.

09/09/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
לקראת ראש השנה הודיע הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר) על העברתם של כמיליון שקלים ל-142 ניצולי שואה נזקקים יוצאי רומניה המתגוררים בארץ. בין מקבלי התשלומים לקראת החג - ניצולת שואה בת 104 המתגוררת בגפה בחולון ששמחה על קבלת התשלום.
09/09/2018  |  מירב ארד  |   חדשות
היא נולדה בזגרב, קרואטיה. בשנת 1941 נתפס אביה בדרכו לעבודה, נשלח למחנה ריכוז יאסנובץ, ובניסיון בריחה נרצח על-ידי הקרואטים, שלדבריה, היו אכזרים יותר מהנאצים. היא ברחה עם אמה ואחותה ברפסודה על הדנובה, מקרואטיה הנאצית לכיוון הונגריה, שם הוסגרו והוכנסו למאסר. האסירים נשלחו לאושוויץ וניספו שם, אך הן ניצלו בנס, בזכות אמה שהייתה מתקנת גרביים לכל החיילים והשומרים.
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - טענה מגוחכת, דבר הבורים, עוינים, שולטים בלהבות, אינו סיפור הצלחה, סוכל, צדק של קנגורו ותקלה
03/08/2018  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי  
מחקר חדש: האנטישמיות בפולין הרימה ראשה  /  איציק וולף
הנקמה של פרקליט המחוז בכתב News1: ביטול הרצאה על השואה  /  איתמר לוין
"שקלתי להתפטר מיד ושם"  /  עידן יוסף
נתניהו מחלל את זכר השואה  /  איתן קלינסקי
שבבים  /  מרדכי ליפמן
הראיון  /  יצחק מאיר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il