|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

סוף הקדנציה של אלשיך

קומי רוני

נתוני המשטרה ומח"ש מגלים שרוני אלשיך לכל הפחות לא הצליח - ואפשר גם לומר שהוא נכשל מי שטוען שאין להחליף מפכ"ל בזמן חקירות רגישות, מזמין ביצוע פוטש
13/09/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משטרה במוקד   |   תגובות
המשטרה בקדנציה של רוני אלשיך (שינוי)
התחום
2017-2015
2017-2016
פשיעה מדווחת
3.1%-
0.4%+
פשיעה לאלף תושבים
6.7%-
1.4%-
עבירות רכוש
6.9%-
3.7%-
עבירות גוף
1.5%+
ללא שינוי
עבירות ביטחון
17.3%-
5.7%+
עבירות מין
10.6%+
8.3%+
פשיעה חמורה
3.7%-
1.9%+
אישומים מכלל מעצרים
10.1%-
2.8%+
אלימות חמורה
2.8%+
2.7%+
רצח פלילי
9%+
18.6%+
שוד
10.2%-
8.8%+
עבירות מין חמורות
10.8%+
8.5%+
עבירות אמל"ח
25.9%+
12.4%+
תיקי חשיפה
6%+
10.7%+
תיקי נוער
2.2%-
7.3%+
מעצרים
2%-
1.1%-
תאונות דרכים
3.7%+
4.9%+
הרוגים בתאונות דרכים
2.2%+
3.5%-
העמדת שוטרים לדין
34%+
26%+
העמדת שוטרים לדין פלילי
24%+
33%+
העמדת שוטרים לדין משמעתי
33%+
11.2%-
לפי יחסי ציבור [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

רוני אלשיך צריך ללכת
איתמר לוין
מי שהגיע מחוץ למשטרה במטרה לנער אותה, נדבק עד מהרה בחולאים שלה ואינו מסוגל - או אינו רוצה - לרפא אותם. בתי המשפט, מבקר המדינה, הסניגוריה הציבורית ומח"ש - כולם מצביעים על הפרות חוזרות ונשנות של זכויות חוקיות וחוקתיות, אין ספור מחדלי חקירה, ביקורת שיפוטית שנופלת על אוזניים ערלות והדלפות בלתי פוסקות. לכך נוסף החיפוי שנותן אלשיך לעבריינים בצמרת הארגון, וכל אלו מובילים למסקנה אחת ויחידה: המפכ"ל נכשל ועליו לפנות את מקומו
לרשימה המלאה

שיטור כבקשתך
איתמר לוין
סקר של המשטרה מלמד על אמון מוגבל של הציבור בה, וסביר להניח שהנתונים הללו אף מוטים כלפי מעלה. המשטרה גם קובעת את תוכניות העבודה שלה בהתאם לרצונו של הציבור - ממש כך
לרשימה המלאה

הנתונים שהמשטרה מצניעה: עלייה בכל הפשיעה החמורה בשנת 2017
איתמר לוין
מספר התיקים הכולל ירד ב-0.4% - בזכות ירידה חדה בעבירות הרכוש * עלייה במקרי הרצח, האלימות החמורה, השוד ועבירות המין החמורות * תוצאות מעורבות לשנתיים הראשונות של אלשיך
לרשימה המלאה

1. התשובה לשאלה מדוע לא מגיעה לרוני אלשיך שנה רביעית כמפכ"ל המשטרה, נמצאת בצורה ברורה למדי בטבלה שבראש הדברים. היא כוללת 17 נתונים של המשטרה ושלושה של המחלקה לחקירות שוטרים, המשקפים במספרים את השנתיים הראשונות לכהונתו של אלשיך. נתוני 2018 יתפרסמו רק בשנה הבאה, ולכן התמונה המלאה תיוודע רק אחרי שיפשוט את מדיו. אבל הנתונים הללו הם גם אלו שבהם יכול היה להשתמש השר גלעד ארדן.

בדקנו את הנתונים בשני פילוחים: 2017 מול 2015, השנה האחרונה לכהונתו של יוחנן דנינו, ו-2017 מול 2016. הסיבה לכך היא, שלפחות בחלק משנת 2016 לא ניתן היה להרגיש את חותמו של אלשיך, מסיבות ברורות ומוצדקות: הוא קיבל ארגון גדול שעבד לפי ההנחיות והתוכניות של קודמו. הכנסת שינויים היא עניין מורכב, ובחינת תוצאות השינויים מצריכה פרספקטיבה. לכן, ההשוואה ההוגנת היא כפולה: גם השנה השנייה של אלשיך מול הרביעית של דנינו, וגם השנייה של אלשיך מול הראשונה שלו - שכן 2017 כבר אמורה להביא לידי ביטוי מלא את פיקודו.

כפי שניתן לראות, התוצאות אינן חד-משמעיות. בפשיעה ביחס ל-1,000 תושבים חלה ירידה בשנתיים אלו, אך היא התמתנה בשנה השנייה. כנ"ל לגבי עבירות המרמה. עבירות הביטחון, עבירות הנוער וכלל הפשיעה החמורה ירדו בחישוב השנתיים ועלו בחישוב השנה. עבירות המין עלו בשני המדדים. במקרי הרצח נרשמה עלייה בתקופת השנתיים וזינוק כפול בתקופת השנה. בעבירות האמל"ח המצב הפוך: זינוק בשנתיים ועלייה בשנה. עבירות החשיפה - אלו שמתגלות בזכות פעולה יזומה של המשטרה - עלו בשתי התקופות, אך יותר בתקופת השנה. שיעור כתבי האישום מכלל המעצרים ירד בשתי התקופות, ובעיקר בחישוב השנתיים. מספר המעצרים כמעט שלא השתנה.

הנתונים של מח"ש ברורים יותר. מספר העבריינים בשורות המשטרה נמצא בעלייה מתמדת. הן בתקופת השנתיים והן בתקופת השנה נרשמו עליות במספר כלל ההעמדות לדין ובמספר התיקים הפליליים. הנתון היחיד בו יש ירידה הוא במספר התיקים המשמעתיים בתקופת השנה - אך במידה רבה זוהי תמונת הראי של הזינוק בתיקים הפליליים.

אם להיות נדיבים עם אלשיך, המספרים של המשטרה מלמדים על קיפאון: קצת פחות פשיעה בכלל, יותר פשיעה חמורה. אם להיות פחות נדיבים, הנתונים הללו מלמדים על כישלון: רוב הנתונים החיוביים שייכים לתקופת השנתיים, בעוד רוב הנתונים השליליים שייכים לתקופת השנה. ואם להיות מחמירים, זהו כישלון מהדהד: עבירות הביטחון, עבירות המין, הפשיעה החמורה בכללותה, עבירות המין החמורות, מקרי הרצח, מעשי השוד, עבירות האמל"ח - כולם עלו במשמרת של אלשיך, חלקם בצורה חדה. כאשר מצרפים לכך את נתוני מח"ש, ההחלטה של ארדן נראית סבירה לחלוטין אם לא מתבקשת.

2. אלו הדברים שכתב ראש מח"ש היוצא, אורי כרמל, בדוח האחרון שלו: "תיקי החקירה של מח"ש, המתפצחים חדשים לבקרים, עלולים להביך את המשטרה ואף לקלוע את ראשיה למצוקה בהיבט הפיקודי או הציבורי.

"מי שאינו מבין את מהותם של הדברים ואת תכלית קיומה של המחלקה לחקירות שוטרים, עלול לראות במח"ש גורם זר, עוין, כזה המייצר 'אי שקט תעשייתי' במערכת. המדובר, כמובן, בתפישה מעוותת של המציאות ובחוסר הבנה בסיסי של המצב הנורמטיבי ושל מערכת האיזונים והבלמים המתקיימת בתוך המערכת פנימה.

"...על-רקע המתח המובנה בין המשטרה למח"ש, נוכח מצוקה אליה נקלע פיקוד המשטרה בעקבות מספר אירועים מביכים, נאלצה המחלקה לספוג במהלך השנה מספר מתקפות פומביות ואחרות, חסרות תקדים בגסותן ובבוטות שאפיינה אותן, ומשוללות יסוד מטיבן, וזאת מצד גורמים שונים במשטרה. המשכיל (במח"ש) בעת ההיא ידום".

גם אנחנו נידום. הדברים ברורים.

3. זה היה צפוי מראש: מתקפה על ארדן בטענה שהחלטתו מונעת משיקולים פוליטיים ובעיקר מהחקירות נגד בנימין נתניהו. להתקפות הללו - המונעות משיקולים פוליטיים ובעיקר עוינות לבנימין נתניהו - אין שום בסיס. החוק קובע שלוש שנים עם אפשרות לרביעית. ארדן פעל בדיוק כחוק. היו עוד מפכ"לים ששירתו רק שלוש שנים. השר איננו חותמת גומי.

חוץ מזה, לפי ההיגיון העקום של המתקיפים, כל מה שצריך לעשות קצין משטרה בכיר כדי להבטיח את המשך כהונתו, הוא לדאוג לחקירה נגד ראש הממשלה, השר לביטחון פנים או שר בכיר אחר - ואז לא יעזו להזיז אותו, שמא הדבר ייתפש כפגיעה בחקירה. ולמה רק שלוש שנים? למה שהמפכ"ל וראש אגף החקירות וראש להב וראש יאח"ה לא יכהנו עד שיסיימו את כל החקירות נגד כל הבכירים? קבלת הטיעון הזה משמעותה פוטש, לא פחות מכך: מתן אפשרות לשוטרים לפברק תיקים נגד נבחרי ציבור כדי להבטיח את המשך כהונתם.

4. למרות שאלשיך הגיע מבחוץ ונכשל, מן הראוי שגם המפכ"ל הבא יבוא מבחוץ. המשטרה זקוקה לניעור רציני ביותר, ואין סיכוי שהוא יבוצע בידי מי שגדל בשורותיה. זוהי משטרה ששוב ושוב מפרה זכויות יסוד של חשודים, שמוסרת לבית המשפט מידע מטעה, שמבצעת רבבות מעצרים מיותרים, שנכשלת באכיפת החוק במגזר הערבי ובמגזר הבדואי, שפועלת על-פי סקרי דעת קהל (זה נאמר במפורש בדוח האחרון שלה), שאינה נראית ברחובות, שמוקיעה את חושפי פגמיה במקום את העבריינים שבשורותיה.

נכון שאנחנו לא במצב של 2015, כאשר כמעט שלא ניתן היה למצוא מועמדים מתוך המשטרה משום ששורה ארוכה של ניצבים התגלו במערומיהם (לעיתים באופן מילולי). אבל מבחינה של תרבות ארגונית - המצב חמור לא פחות ואולי אפילו יותר, כפי שמגלים נתוני מח"ש. לכן, המשטרה צריכה לא רק מפכ"ל מבחוץ, אלא גם איש מקצוע אזרחי שיהיה אחראי על משאבי האנוש שלה, יועץ משפטי חיצוני שיאכוף עליה את קיום החוק - ובעיקר מחויבות חד-משמעית לחוק, לנהלים ולפקודות שלה עצמה. קרוב לוודאי שארדן לא יעשה זאת; את התוצאות נמשיך כולנו להרגיש.

תאריך:  13/09/2018   |   עודכן:  13/09/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קומי רוני
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשף כמה
14/09/18 01:30
2
ארי כספי
14/09/18 07:42
3
יוסי מ.
14/09/18 07:54
4
שמ
16/09/18 15:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משטרה במוקד
"הפעולות מתמקדות בעיקר ולא בטפל, בחשדות פליליים ולא ברכילות. הדבר היחיד שאנחנו רודפים אחריו הוא האמת, והיא תהיה הבסיס היחיד לקבלת ההחלטות". כך אומר (יום ג', 4.9.18) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בנוגע לתיקי בנימין נתניהו. הוא דיבר בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין.
04/09/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
מחדלי חקירה משמעותיים של המשטרה תרמו (יום ג', 4.9.18) לזיכויו מחמת הספק של נאשם באונס בידי בית המשפט העליון.
04/09/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
"אז המשטרה אמרה" - הגיבו בסוף השבוע עורכי דינה של שרה נתניהו על דברי נציג המשטרה, ולפיהם רעיית ראש הממשלה חשודה בקבלת שוחד בתיק 4000. איננו יודעים האם ומה תניב פרשה זו. אנחנו כן יכולים לבחון האם ומה מניבות בחודשים האחרונים חקירות מתוקשרות אחרות של המשטרה ומה קורה לאורך הדרך לחשדות שהיא מציגה בבית המשפט.
02/09/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
עבריינות היא דבר גרוע מאוד, והיא עוד יותר גרועה במקרים בהן רשויות האכיפה מתעלמות מן החוק כאשר הדבר נוח להן. הימנעות מאכיפת החוק או אכיפה בררנית שלו, הם הדרך הבטוחה לאנרכיה - מהסוג שגורם לקריסתו של הסדר החברתי ולהתפוררותה של מדינה. הנה כמה דוגמאות אקטואליות
31/08/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
המשטרה הפרה את זכותו של חשוד בנסיון רצח להיוועץ בעורך דין, וכאשר הגיע המקרה לפתחו של בית המשפט העליון - גיבתה אותה הפרקליטות. כך עולה (יום ה', 23.8.18) מהחלטתו של השופט יוסף אלרון לבחון את שחרור שני החשודים לחלופת מעצר, בשל הפגמים שנפלו בחקירה.
23/08/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משטרה במוקד  /  מי ומי  
תנ"צ ניר: אמסור מסמכים - בתנאי לחסינות  /  עידן יוסף
"ביבי הבטיח לי שאהיה השר לבט"פ"  /  עידן יוסף
מנדלבליט לתנ"צ ניר: מסור החומר שבידיך  /  איתמר לוין, איציק וולף
2018, לא 2006  /  איתמר לוין
המשטרה מקדמת את הלהט"ב  /  איתמר לוין
השקר של דוברת המשטרה  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
יואב קיש
יואב קיש
אין אפילו אחד מכל המרואיינים בכתבה שהיה איתי בקשר ב-20 השנים האחרונות, וכולם מרואיינים מטעם. כולל "הטייס" שהוא פעיל במחאה שאף הודיע שהוא מסרב לשרת ומעולם לא היה חבר שלי ולא היה אית...
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
עדנה בקנשטיין לשעבר נשיאת בתי משפט השלום במחוז תל אביב ושופטת בבית המשפט המחוזי מספרת על חיזוריו של אריק בעלה והגעגועים אליו, ושוללת מעבר לדיור מוגן    כתבת דיוקן החושפת דמות שופטת ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il