|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
תחנת בית שאן - 1925-1923 [צילום: באדיבות מוזיאון הרכבת]

סיפורה של תחנת הרכבת ההיסטורית בית שאן

התחנה נבנתה ב-1904, לפני יותר ממאה שנים, על-ידי הסולטאן העות'מאני עבדול חמיד השני בסיוע ויעוץ גרמני, מצפון לעיירה הבדואית העזובה והנידחת ביסאן
16/09/2018  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
תחנת בית שאן - בניין התחנה הבריטי 1935 [צילום: אוסף מוזיאון הרכבת]

תחנת בית שאן מיד לאחר כיבושה בידי הבריטים סביב 1918 [צילום: אוסף פול קוטרל]

מבנים של תחנת הרכבת ההסטורית בית שאן [צילום: אלי אלון]

תחנת הרכבת בית שאן ההיסטורית, שנבנתה לפני יותר ממאה שנים על-ידי הטורקים מצפון לעיירה הבדואית הנידחת והעזובה ביסאן, היא אחת מ-8 תחנות הרכבת המקוריות של רכבת העמק ההיסטורית, והייתה מהמפוארות שבהן. סיפורה של התחנה.

סמוך לכניסה הצפונית מערבית לבית שאן, סביב תחנת הרכבת החדשה של בית שאן שנחנכה לפני כשנתיים באוקטובר, 2016, פזורים עד היום שורה של מבני אבן נטושים ועזובים. אלה הם שרידיה של תחנת הרכבת ההיסטורית בית שאן (ביסאן) שפעלה במקום במשך כ-43 שנים, משנת 1905 ועד סגירתה במאי 1948.

ראשיתה של התחנה

התחנה נבנתה ב-1904, לפני יותר ממאה שנים, על-ידי הסולטאן העות'מאני עבדול חמיד השני בסיוע ויעוץ גרמני, מצפון לעיירה הבדואית העזובה והנידחת ביסאן, כתחנה גדולה ומרכזית, כנראה כדי לקדם ולפתח את עמק בית שאן אשר אדמותיו נקנו על-ידי הסולטאן העות'מאני, וכדי לעודד התפתחות כלכלית באזור שתביא לעליית תשלומי המיסים. התחנה הוקמה כאחת משמונה תחנות הרכבת שחיברה בין חיפה למסילת הברזל החיג'אזית דרך עמק יזרעאל, עמק בית שאן וצמח. היא שכנה בקילומטר ה-59 מחיפה, והייתה חמישית במספר בסדר הקמתה, מתוך 8 התחנות המקוריות של מסילת רכבת העמק. התחנה נקראה בשנותיה הראשונות "ביסאן", כשמו הערבי של המקום.

מבני התחנה נבנו פעמים. המבנה המקורי נבנה על-ידי העות'מאנים ב-1904. הוא היה גדול ומפואר ונבנה בסגנון הבנייה האירופית שאפיינה את שאר התחנות המקומיות לאורך קו תחנת העמק ואת סגנון הבנייה במושבות הטמפלרים בארץ. בתקופת המנדט התערערו יסודות מבנה התחנה העות'מאני והוא הוחלף במבנה חדש וצנוע בהרבה מעברה השני של המסילה.

התחנה בתקופה העות'מאנית

מתחם התחנה בתקופה העות'מאנית כלל שני בניינים מרכזיים גדולים יחסית - טרמינל לנוסעים ומחסן לסחורות, וכן מספר מבני עזר וכמובן מגדל מים. כידוע רכבת העמק הייתה רכבת קיטור עד 1948 ונדרש שימוש בכמויות גדולות של מים להנעת הקטרים.

בפניי מונח צילום משנת 1906-1905 של מבנה טרמינל הנוסעים בתחנת בית שאן (ביסאן) בתקופה העות'מאנית. היה זה מבנה אבן מרשים בן שתי קומות בעל גג רעפים שיפועי בראשו, בנוי בסגנון טמפלרי-אירופי בשילוב אלמנטים אוריינטליים, די דומה לרוב מבני התחנות המקוריות של הרכבת החיג'אזית. בחזית קומתו הראשונה היו 4-5 פתחים בנויים בצורת קשתות ובחזית הקומה השנייה היו 4 חלונות וכן מרפסת מתוחמת בעמודי אבן.

הקומה הראשונה כללה אולם נוסעים, קופה למכירת כרטיסים, משרדו של מנהל התחנה וחדרי משרדים לעוזרי המנהל. הקומה העליונה שימשה כנראה למגורי מנהל התחנה ולשימושים נוספים.

מחסן ורציף הסחורות

מחסן הסחורות ורציף הטעינה והפריקה בתחנת בית שאן נבנה כמעט צמוד (על-פי הצילומים) משמאל לטרמינל הנוסעים. היה זה המבנה השני בגודלו בתחנת בית שאן ולו קומה אחת וגג רעפים דו שיפועי. המבנה היה מוגבה ממסילת הרכבת כדי להקל את הפריקה וההטענה. סחורות, מוצרים וחבילות שנשלחו באמצעות הרכבת, אוחסנו במחסן הנוסעים לעיתים יום יומיים, לעיתים במשך תקופה ארוכה יותר. מספר הרכבות שעברו בממוצע דרך תחנת בית שאן לאורך רוב שנות קיומה, נע בין 2 ל-4 רכבות ביום. הקרונות נגררו על-ידי קטרים שרובם מתוצרת גרמניה, ומיעוטם מתוצרת שוויץ. הרכבות היו בדרך כלל רב תכליתיות וכללו הן קרונות נוסעים והן קרונות משא. לעיתים הועברו בהן גם בעלי חיים כמו, בקר, עיזים, כבשים, עופות ועוד.

מגדל המים

מגדל המים של תחנת הרכבת בית שאן שכן מימינו של טרמינל הנוסעים. כידוע רכבת העמק הייתה רכבת קיטור עד 1948, ונדרש לשם הנעת הקטרים שימוש בכמויות מים גדולות. רכבת העמק נעצרה כל 20 קילומטרים לערך ואל מיכל מיוחד שהיה מותקן בקטר הוזרמו ממגדל המים בתחנה, כמויות גדולות של מים ליצירת אדי הקיטור. המים נשאבו מבאר מקומית באזור בית שאן והועלו למיכל מתכת ששימש לאגירה.

בצילום של תחנת הרכבת בית שאן (ביסאן) משנת 1918 זמן קצר לאחר כיבושה בידי הבריטים, שנשלח אלי ממוזאון רכבת ישראל, אני מבחין בסימן של ירח ולידו כוכב (או מעין כוכב) המצויר בראש מגדל המים. אני מניח שמדובר בסימן טורקי אבל לא ראיתי כל אסמכתאות לכך.

בתקופת המנדט

עם כיבוש ארץ ישראל על-ידי הבריטים ב-1918 עובר ניהול תחנה הרכבת בית שאן (ביסאן) לידיה של יחידת "הרכבת הצבאית בפלשתינה". בתקופת המנדט התערערו יסודות מבנה התחנה העות'מאני המרשים ולקראת סוף שנות ה-20 תחילת שנות ה30 הוא הוחלף במבנה חדש וצנוע בהרבה מעברה השיני של המסילה. היה זה מבנה אבן חד קומתי עם גג רעפים שיפועי ובחזיתו הוצב שלט עליו צוין שם התחנה בשלוש שפות: באנגלית - BEISAN, בעברית - ביסן (בית שאן) ובשפה הערבית.

בתקופת מאורעות "המרד הערבי הגדול", 1939-1936, חובלה לא פעם מסילת רכבת העמק וגם באזור בית שאן. כמו בתחנות אחרות גם בתחנת בית שאן גרמו מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט להפרעות ושיבושים בתיפעול השוטף, כמו, איחורים ועיכובים ביציאת והגעת רכבות, סגירת מסילות לפרקי זמן ועוד. וכך דווח בעיתון דבר מיום 18.11.1938 מודיעים לנו מעפולה: רכבת חיפה צמח מהיום רק עד בית שאן. השינוי חל עד להודעה חדשה. הסיבה היא מלאכת התיקון... לאחר פירוק הפסים בשבוע שעבר קילומטרים אחדים מאחורי תחנת בית שאן מחמת חבלה זו נהפכו אז הקטר וקרונות אחדים... עתה יש לפרק את הקרונות השבורים המוטלים בדרך. הנוסעים לאפיקים אל יסעו ברכבת".

במרץ 1948 פוצצו גשרי הירדן, ובכך למעשה הופסקה פעילותה הסדירה של "רכבת העמק" ופעילותה של התחנה.

במלחמת השחרור במהלך "מבצע גדעון" בפיקודו של אברהם יפה מג"ד 13 של חטיבת גולני פעלה באזור תחנה הרכבת בית שאן עמדה צבאית של ההגנה, ממנה יצאו אנשי הארגון לכיבוש בית שאן.

התחנה לאחר קום המדינה

לאחר קום המדינה פסקה פעילות רכבת העמק לגמרי. חלק מסוים ממבני ומתקני התחנה נהרסו, ואלה שנותרו הוזנחו. אולם יחסית נשמרו בתחנה בית שאן מבנים רבים הניצבים עד היום. רבות דובר על שימור מתחם תחנת הרכבת ההיסטורית של בית שאן ונערכו ישיבות ודיונים. עוד בשנות ה-2000 הראשונות, הוכרז המתחם ההיסטורי של תחנת רכבת העמק בבית שאן כמתחם לשימור, והעירייה, בשיתוף המועצה לשימור אתרים, הודיעו כי יפעלו לשיקומו.

השימור מתנהל בעצלתיים. במקום לשמר ולשחזר את טרמינל הנוסעים של התחנה - לב התחנה - הוחלט באופן לא מובן ומתמיה לשמר מבנה אבן סתמי במתחם ששימש בן השאר למגורי עובדים והניצב בקצהו המזרחי של המתחם. עד היום עומדים פזורים במקום, נטושים ושוממים, חלק ניכר מהמבנים שנותרו מהתחנה ההיסטורית. צילמתי את כל המבנים שנותרו ומצבם לא מלבב. בחלק מהמבנים נעקרו גגות הרעפים שלהם ובתוכם גדל עשב לגובה.

לא רחוק ממבני תחנת רכבת בית שאן ההיסטורית נפתחה עם חידוש פעילות רכבת העמק, באוקטובר 2016 תחנת רכבת בית שאן החדשה.

תאריך:  16/09/2018   |   עודכן:  16/09/2018
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורה של תחנת הרכבת ההיסטורית בית שאן
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גינגי רחובות
17/09/18 22:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דגשים צורניים ותכניים לספרה של כרמית רינצלר "חולות הקרב בתהום הנפש"
16/09/2018  |  חגי קמרט  |   כתבות
צום יום הכיפורים הוא הזדמנות נהדרת לערוך חשבון נפש אישי. במהלך כ-25 שעות הצום, אנו מעמיקים במחשבות כשהעולם החומרי שאנו מכירים וחווים ביום-יום מושם בהמתנה.
16/09/2018  |  שני ששון  |   כתבות
והשבוע נגיע מזל טוב למזל החודש - מזל מאזניים, תאריך המזל: בין ה-23.9 ל-23.10,
16/09/2018  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
צום יום כיפור בפתח מהווה אתגר משמעותי בפני הסוכרתיים ורופאיהם ההלכה היהודית החמירה בצום זה ואינה פוטרת ממנו אלא מי שנמצא בסכנת חיים מאידך-גיסא, מי שאכן מסתכן בצום, אסור לו לצום אז מה סוכרתיים יכולים לעשות בכיפור?
כל בעל מקצוע מכיר את המושג "אחריות מקצועית", אשר חייב להיות כמצפן המנחה אותו בעבודתו (הן כלפי לקוחותיו והן אל מול צדדים שלישיים). הפרת אחריות מקצועית, כאשר היא נעשית בחוסר תום לב וכאשר היא גורמת לנזקים, עלולה לגרור הליכים משפטיים ופיצויים בסכומים ניכרים.
14/09/2018  |  עו"ד יוסף ויצמן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il