|   15:07:40
דלג
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הדרת היהדות

המציאות הישראלית איננה טעונה רק האשמות על "הדתה" ו"כפייה דתית" אלא דווקא עיקרה בהדרת הדת והיהדות מכל מקום ציבורי בישראל, ואף מהצבא, תוך נקיטת כינויים טרוריסטים לנשים חרדיות רק בשל לבושן
16/09/2018  |   אליהו קאופמן   |   מאמרים   |   תגובות
עוטות רעלה [צילום: איתמר לוין]


הקנס האנטישמי

הנחת התפילין איננה רק "מנהג חרדי" ואפילו איננה רק "מנהג דתי". הנחת התפילין היא כל כך קונצנזואלית בקרב יהודי העולם ומקיפה שכבות רבות של גברים ונערים יהודים שהם רחוקים אפילו משמירת שבת מינימאלית. בכל רחבי העולם מניחים יהודים תפילין במקומות ציבוריים כמו נמלי תעופה וים, תחנות אוטובוסים ורכבות, משרדים ציבוריים ועוד. הגויים מתפעלים מהקרבת הנפש הרוחנית של אותם יהודים ואיש מהם לא חשב אף פעם למחות נגד כך, ובוודאי שלא לקנוס את המעשה כעבירה. אבל בארץ הקודש הכל הפוך. הנחת התפילין של יהודים, ועוד ביוזמת יהודים אחרים כחב"ד, הפכה למושא של רדיפת מניח התפילין וסייענו עד שבאחרונה החלו גורמים עירוניים להטיל גם קנסות על הנחת תפילין ועל השידול לכך. אם המחאה והקנס הזה אינם אנטישמיים, אזי, מהי אנטישמיות?!

מי גרם ללגיטימציה של ה"גיור הפרטי"?

ביום שישי - ב-14 לספטמבר 2018, יצאה העיתון "יתד נאמן", שופרה של "דגל התורה", במחאה גדולה נגד ה"גיורים הפרטיים" וכינה אותם "פרצה חמורה במערכת הגיור". כל זאת לאחר שבית המשפט קבע כי יש ל"בתי דין פרטיים" זכות לגייר גם מחוץ לסמכותה של ה"רבנות הראשית לישראל". זו היא אומנם פרצה חמורה במערכות הגיור, פרצה שגם בחו"ל איננה קיימת בחוגי האורתודוקסיה היהודית. אין גם ספק שמערכת המשפט החילונית מעוניינת להוריד את רמת הגיורים ולפתוח את ה"גיורים" גם לכאלה שלא ישמרו תורה ומצוות, כדי להקל על חילוניזציה בקבלת נכרים לחיק ישראל. אבל מה שהעיתון החרדי-ליטאי "שכח" לספר הוא מי גרם לתקדים המשפטי הזה, שלאחריו בית המשפט יסתמך עליו כדי לאשר אח"כ לכל "בית דין פרטי" מזדמן ל"גייר" כל דכפין. ולא במקרה "שכח" העיתון ה"לוחמני" הזה לציין את הגורם האשם לכך...

בבני ברק קיים, מזה עשרות שנים, בית דין חרדי ששמו יצא למרחוק תחת הכותרת "בית הדין של הרב ניסים קרלי'ץ". למעלה מעשרה הרכבי דיינים חברים בו. ולצידו "בית דין לגיורים". הרבה סיפורים וטענות יצאו כנגד בית הדין הזה למרות צדיקותו של הרב ניסים קרלי'ץ עצמו. לא פעם ביקשו אלה שטענו כי בית הדין הזה פגע בהם שלא על-פי דין, לגשת לערכאות משפטיות בעולם החילוני אבל תמיד מישהו ידע - בעזרת "יד נעלמה", להשתיקם, אם על-ידי הגזר ואם על-ידי המקל. אבל "עקב עכילס" הגדול ביותר של בית הדין הזה, המזוהה עם "דגל התורה", היה והינו בענייני ה"גיורים". כל מי שלא הצליח "להתגייר" בכל מקום בעולם הגיע לבית הדין הזה. זה כלל "נערות ליווי" אוקראיניות שבאו "להתפרנס", אינדיאנים מדרום אמריקה, פסולי גיור של חב"ד, פסולי גיור של ה"רבנות הראשית לישראל", נכרים שרצו להמשיך בנכריותם מרומניה אך נזקקו לאזרחות ישראלית כדי להתפרנס חוקית ועוד מיני בעייתיים.

דווקא ה"רבנות הראשית" נלחמה נגדם. היו מקרים שבית הדין הזה מבני ברק - "לגיורים", פתח "ביה"ס לגיורים" וגבה כספי עתק מנשים נכריות במשך כשנתיים ואף "חיתן" אותן עם חבריהן ואח"כ רק גילה להן את האמת שההליך לא היה חוקי ועליהן לחזור ל"רבנויות". כספן כמובן לא הוחזר... משנחשפו התעלולים הללו, שנעשו בראשות רב בשם ויזל, פנו ראשי בית הדין לבג"ץ החילוני ועוד תבעו הכרה ל"גיורים" שלהם, מחוץ ל"רבנות". לפני כשנה הם זכו להכרה של בית המשפט, שהתרשם כי בית הדין הזה "ליבראלי" יותר מה"רבנות" ובמדינה הזו כל דבר "ליבראלי" יותר מהדת מיד מקודם. זה היה התקדים שבו נאחזו הפעם שופטי בית המשפט כשהתירו "גיורים" מחוץ ל"רבנות" ל"בתי הדין הפרטיים" של הציונות הדתית.

אז בבקשה מלבלרי "יתד נאמן" לא לבוא בטענות למדינה ולשופטיה החילוניים אלא לבית הדין שהעיתון שלהם שמזוהה איתם, ואשר הרב ניסים קרלי'ץ עצמו ברח מראשותו לפני מספר שנים.

עוד סיבה מדוע אסור לדתי להתגייס...

כאילו שלא היה די בענייני "שירת נשים" ושרות קרבי עם חיילות והנה הצבא משליך עוד מהמורה לפני הציבור הדתי מלהתגייס אליו, בו בזמן שחוק גיוס החרדים עומד שוב להתעדכן. הפעם הסיפור מגיע בהחלטת הצבא לגייס "משגיחות כשרות". כדאי להבהיר כאן כי אי-קבלת נשים לתפקיד ההשגחה בכשרות נובעת משיקולים דתיים-הלכתיים ברורים, שגם ה"שולחן ערוך" אישר זאת כהלכה פסוקה. כך למשל ב"יורה דעה" של ה"שולחן ערוך" מביא הש"ך ("שפתי כהן") כי הסיבה לאי הסתמכות על נשים בהשגחה היא כי "הן מתעצלות בבדיקת תולעים". ה"בן איש חי" בכלל טוען שמי שמשגיח על הכשרי המאכלים חייב להיות "תלמיד חכם ובקיא בפוסקים", ומאחר שאין הנשים לומדות תורה הרי שהן אינן יכולות להשגיח.

צדדים אחרים שמונעים את הצבתה של אישה כמשגיחה שייכים לעניין הצניעות, ומנגד לתקיפות שצריך להפגין בהשגחה. גם בשוק החופשי ההשגחה על הכשרות קשורה בעוצמה של תקיפות המשגיח כלפי מושגחים בעייתיים, ולכן באמת זו עוד סיבה להיעדרות "משגיחות" גם "מטעמים פראקטיים". ועל אחת כמה וכמה כשזה מדובר במערכת הצבאית, שם רס"ר המטבח הוא העיקר והחוק הצבאי יכול לשלוח כל משגיח לכלא רק משום שלא שמע למפקד זה או אחר בעניין "הקלות בהשגחה". אין גם ספק שהתלונות על "הטרדה מינית" בצבא רק תעלנה עם הכנסת ה"משגיחות". מנגד גם אם תימצא "משגיחה" תקיפה וקולנית הרי שמבחינה דתית זה ינגוד את כללי הצניעות של האישה, על-פי ההלכה. ומי שעוקף את ההלכה איננו יכול לבוא ולהכתיב את עיקרי הדת בצבא. אבל קיימת בעיה הרבה יותר קשה מכל אלה.

לאמיתו של דבר הרי שבנות דתיות כמעט ואינן מתגייסות לצבא ולכן אותן "משגיחות" תהיינה רובן ככולן חילוניות ובמסגרת זו תיכללנה לא מעט רפורמיות ואנטי דתיות שתהפוכנה את הכשרות בצבא לחוחא והיטלולא, כאשר טריפות ונבילות ירעידו את סירי החיילים. גם בחירת המכ"שים (משגיחי הכשרות) הצבאיים - הגברים, איננה כל כך "מהודרת". לא מעט חילוניים ואפילו אנטי דתיים משתחלים לתפקיד הדורש יראת שמים יותר מידע, והתוצאות ברורות. אסיים רק בסיפור היסטורי פרטי שיעיד עד כמה עניין הכשרות בצבא פרוץ. אודה ולא אבוש כי את עוונותיי אני מזכיר עכשיו - בימים הנוראים ממש. בסוף שנות השבעים של המאה העשרים שימשתי מפקד צבאי בהר בעל חצור (היום ההתנחלות "עמונה") מעטם חיל הקשר של פיקוד המרכז.

במטבח הבסיס שירתו שני חיילים - אחד טבח ממש, שהיה חילוני "למהדרין", והשני "משגיח כשרות". הם התחלפו מדי שבוע בשבוע. כמובן בשבוע של הטבח הכל היה טרף "למהדרין". אבל גם בשבוע של ה"משגיח" המצב לא היה טוב יותר. הוא עצמו היה חילוני ממש ומחלל שבת אך היות שהוריו היו "מסורתיים" הרי שכך הוא הגיע לתפקיד ה"משגיח". בשבתות שבהן הוא היה נשאר עימנו הוא היה מסיע אותנו, בחילול שבת כמובן, לירושלים כדי שנצפה בקבוצות הכדורגל של בית"ר (אז במגרש ימק"א) והפועל (אז במגרש בשכונת קטמון) ירושלים. בחזרה מהכדורגל היינו עוצרים ברמאללה הערבית וקונים שם סטיקים למטבח הצבאי ה"כשר"...

חבל שאנשי ה"רבנות הצבאית" אינם מתפטרים כאיש אחד לנוכח ההוראה ה"פמניסטית" החדשה, ואילו הנציגים החרדים בכלל לא מעלים את העניין כסיבה להתנגדותם לגיוס החרדים. ומנגד, כדאי לדתיים הלאומיים להרהר שוב על המשך דרכם כשהדת נרמסת שוב ושוב בצבא והם אלה היחידים שצאצאיהם יהיו אמורים לשלם את מחיר הרמיסה.

"נשות הטאליבן"

נצא מההנחה כי הנשים העוטות רעלה הן באמת יוצאות דופן, שבדרך התנהגותן הן גם רומסות את רצון בעליהן וכופות על ילדיהן מנהגים קיצוניים ומגיעות עד כדי הזנחת הילדים הללו. נאמר כי האשמות נגדן הן אמיתיות בכמעט מאת האחוזים. אבל גם לאחר כל זאת מדוע אמצעי התקשורת הכי רשמיים, ומוסדות המדינה, מכנים אותן "נשות הטאליבן", רק בגלל לבושן החיצוני? זה נשמע מוגזם. תנועת ה"טאליבן" איננה רק תנועה דתית אלא מדובר בתנועה פוליטית קיצונית שכל הווייתה היא טרוריסטית, והאשמה בשלל מקרים של רצח בדם קר, כשיטת פעולה ציבורית. השימוש בשם "טאליבן" כנגד הנשים הללו יוצר בלב הצופה והשומע את ההרגשה כי מדובר בטרוריסטיות רצחניות. אם מישהו כבר חוקק חוק נגד קריאה בכינוי "נאצי" הרי שהוא היה צריך לעשות זאת גם עם המושג "טאליבן". עצם השימוש במושג הזה גורם להפללת הנשים הללו עוד לפני הגשת כתב האישום נגדן.

מנגד, הרי שכאשר יהודים חרדים מכנים בתואר "פרוצות" נשים מעורטלות - רק בשל לבושן, מיד הם נלקחים למעצר ואח"כ יוצאים אשמים בבית המשפט. היה רצוי לאמץ את העיקרון של מעצר ומשפט נגד הפוגעים בנשים רק בשל לבושן גם במקרה של הגדרת נשים מכוסות "מדי" בכינוי הטרוריסטי "נשות הטאליבן".

תאריך:  16/09/2018   |   עודכן:  16/09/2018
אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זוכת פרסי ספרות לאין ספור, כתבה איזבל איינדה (ילידת 1942) את ספרה "בית הרוחות" המבוסס על התקופה הסוערת של צ׳ילה תחת שלטונו הרודני של אוגוסטו פינושה. הרציחות, העינויים והרעלות המתנגדים ומאסרם בצ׳ילה אז, קורים בארצות מסוימות עד היום. מכאן, מדוע המחזה כה פופולרי ומגיע ללב כל אחד. גם נושא מעמד האישה שהייתה נחותה ועד היום לא זוכה למלוא השוויון - אף נושא זה המהוה חלק מהמחזה - גם הוא רגיש לכולנו.
16/09/2018  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
בשיעור השבועי שלי בכוכב יאיר, הלכתי אצל המקורות הוותיקים והמתחדשים כדי לעמוד על מה שאמרו חכמי ישראל על מנהג הכפרות. המנהג שזכה בקרב משתתפי השיעור לתשומת לב ידידותית מרובה מעוגן בפירושו של רש"י על התיבות >FONT COLOR=BLUE<"האי פרפיסא - שרי לטלטולי" (שבת דף פ"א עמוד ב'). פרפיסא היא מילה נדירה בתלמוד ואין אנו יודעים מה פירושה אלא מתוך מה שלמדנו מפי רש"י על-פי מסורת ותיקים שהייתה בידו, "עציץ נקוב שזרעו בו". על עציץ זה, אמר רב פפא שמותר לטלטלו בשבת מפני שהצומח בו איננו מחובר לקרקע. אגב כך וללא כל קשר לסוגיה הנדונה בתלמוד מוסיף רש"י:
16/09/2018  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
הנשיא טראמפ מנסה להקים לתחייה את האופציה הירדנית שטורפדה ב-1987 על-ידי ראש ממשלת ישראל דאז יצחק שמיר. האם יש סיכוי להחיות את האופציה הירדנית?
16/09/2018  |  ד"ר רבקה שפק ליסק  |   מאמרים
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הודיע בישיבת הוועד הפועל של אש"ף ב-15 בספטמבר כי בשובו מדיוני העצרת הכללית של האו"ם בניו-יורק בסוף החודש הוא יכנס את המועצה המרכזית של אש"ף כדי לדון בקבלת החלטות לגבי הקשרים המדיניים, הביטחוניים והכלכליים עם מדינת ישראל.
16/09/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
יום הכיפורים תשל"ד-1973 אינו יכול לסלוח לחטא היוהרה של כיבושים טריטוריאליים שהחל ביוני 1967, חטא שקבר מאות צעירים ישראלים בחולות סיני ועל סלעי הגולן. מי ייתן וחטא היוהרה של כיבוש ושליטה על עם אחר יביא אותנו לחשבון נפש ביום הכיפורים תשע"ט-2018.
16/09/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il