|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

הגיגים תקל"ז

קרבות מיותרים

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - על תרמית אוסלו וארבע הערות על מלחמת יום הכיפורים גמר חתימה טובה
17/09/2018  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
נתיבי האש [צילום: איתן הריס/לע"מ]


25 שנה

25 שנה מלאו לאסון הנורא, שהמיטו עלינו שמעון פרס וחבורתו - הסכם אוסלו. יאסר ערפאת, יצחק רבין ופרס קיבלו עליו את פרס נובל לשלום; ויותר מ-1,500 יהודים שילמו על רעיון העיוועים בחייהם, ומניין הפצועים וההלומים לא קטן.

הבעיה העיקרית, שכרגיל לא הפקנו לקחים. הימין נותר קפוא בעמדותיו, והשמאל ממשיך לעסוק בתעמולה, באמצעות האקדמיה, התקשורת ויצרני התרבות, ומסתיר את האמת סביב הסכם אוסלו, ובעיקר, על התרמית, שעלתה בדם רב, ולא סיימנו לשלם את מחירה.

ב. 45 שנה

במלאת 45 שנה למלחמת יום הכיפורים, עשו אילן כפיר, ידידי, ודני דור חסד, וגאלו מתהום הנשייה את סיפורם של לוחמי חטיבת מילואי השריון 600 'נתיבי האש' במלחמה. שבע אוגדות הפעיל צבאנו במלחמה ועוד כמה חטיבות, שלא היו במסגרת האוגדות. רוב האוגדות והחטיבות נותרו עלומות, וסיפור הקרבתן נעלם, גם כיוון שמפקדיהן לא טרחו להנציח את פועלם של אנשיהם.

מקווה לסקור את הספר על חטיבה 600 בהקדם, ורשימה זו אינה במקום סקירתו. כפיר ודור הזכירו לי את העובדה המרה, כי במלחמת יום הכיפורים היו כמה וכמה קרבות מיותרים לחלוטין - כלומר, קרבות ללא כל היגיון צבאי, אלא נבעו מגחמות מפקדים. כזו הייתה התוכנית לתקוף בסירות גומי את פורט סעיד, שתודה לאל, בוטלה בדקה התשעים. קרב מיותר אחר היה הקרב על העיר סואץ ביומה האחרון של המלחמה. מה שנעשה שם נגד כל היגיון מבצעי; ואכן, שילמנו על כך בדם רב.

והגענו לקרב על מתחם 'מיסורי' ממזרח לתעלה ב-21 באוקטובר. אלוף אריאל שרון, מפקד אוגדה 143, נאנס לקבל תכתיב של אלוף שמואל גונן, אלוף פיקוד הדרום (שגובה על-ידי רב-אלוף חיים בר-לב, מפקד החזית) - שניהם אויבים מרים של שרון, לתקוף את המערכים הקדמיים של ארמיה 2 המצרית במתחם מיסורי ממזרח לתעלת סואץ. למבצע, שכנראה ניזום על-ידי רב-אלוף דוד אלעזר, הרמטכ"ל, הוקצתה חטיבה 600, שהיו בה רק קצת יותר מארבעים טנקים - יחס כוחות זוועתי, כשמדובר בהתקפה. התורה הצבאית מדברת על יחס של אחת-לשלוש בהתקפה.

מיסורי לא איים על הצליחה, ולא הייתה כל סיבה לתוקפו, אך אלעזר וגונן התעקשו, והמבצע יצא לדרך, למרות ששרון וטוביה רביב, מח"ט 600, ניסו לבטל את הפקודה המטופשת; ונכשלו.

יתר על כן, למרות דרישת החטיבה, לא ניתנו לה סיוע אווירי ולא סיוע ארטילרי. כלומר, מעט הטנקים שלה נשלחו להתאבד מול מערך חפור ומבוצר היטב של ארמיה 2. רק גדולתו של יהודה גלר, מג"ד 410, הצליחה לחלץ מעט מהטנקים המסתערים. עשרות מלוחמי חטיבה 600 נהרגו, נפצעו ונפלו בשבי בקרב המיותר לחלוטין.

האם למדנו לקח? כפי שאומר תא"ל אמציה חן, פצי, התשובה שלילית, ובמלחמותינו הבאות נשנו התקלות הללו.

ג. הונאה

הכל מדברים על ההונאה המצרית, שהמודיעין שלנו בלע בתאווה, והלך שולל אחריה (אולי עד עצם היום הזה). כמו הרבה עניינים, הדיון במלחמת יום הכיפורים פוליטי לחלוטין. אנשי השמאל, כולל חוקרים ידועים, מאשימים את גולדה מאיר, ראש הממשלה, את השר ישראל גלילי ואת משה דיין, שר הביטחון, באי-רצון לוותר על שעל בסיני. לא היו דברים מעולם.

במהלך 1973 העבירו מאיר ודיין הצעה מדהימה למצרים: ישראל תיסוג מסיני בתמורה להסכם אי-מלחמה. אלא שהנסיגה תהיה רק אחרי 31 באוקטובר 1973, יום הבחירות, כדי שמנחם בגין והליכוד לא ישתמשו בה לתעמולתם. כלומר, הצעת הממשלה חייבת הייתה להישמר בסוד מאזרחי ישראל עד אחרי הבחירות. ממשלת מאיר הונתה בריש גלי את הציבור הישראלי, כדי לנצח בבחירות בהונאה.

המצרים קיבלו את ההצעה, שהועברה אליהם, גם באמצעות האמריקנים. אנואר סאדאת, נשיא מצרים, לא הסכים ללוח-הזמנים. הוא היה צריך נסיגה מיד - לפני המועד, שקבע למלחמה: רמדאן ויום הכיפורים.

מצד שני מנתח שמעון מנדס, עמיתי, את המערכת המצרית, ומראה, שלסאדאת לא הייתה אופציה לא לצאת למלחמה. אני תומך בדעתו.

יתר על כן, לפני כמה שנים ראיינתי בוושינגטון הבירה את ארנו דה-בורגרייב, שהיה ראש משרד כתב העת ניוזוויק בקאהיר בשנות השבעים. בנוסף להיותו עיתונאי בכיר ומנוסה מאוד, היה דה-בורגרייב ידיד אישי של סאדאת ושל ד"ר הנרי קיסינג׳ר, שר החוץ האמריקני. לפי העיתונאי הבכיר, סאדאת אמר לו, שייצא למלחמה למרות שיפסיד בה. סאדאת ודה-בורגרייב נפגשו ביום, שדווח על נסיגת האמריקנים מוויטנאם. סאדאת ציטט את מה שכתב העיתונאי במאמרו על הניצחון האמריקני במתקפת טֶט (פברואר 1968), והסביר, כי גם ניצחון בקרב יכול להסתיים במפלה במערכה. הנשיא המצרי, כך אמר לי העיתונאי הבכיר לשעבר, היה משוכנע, שצבאו יובס בקרב, אך לא במערכה.

דה-בורגרייב ניסה להתקבל אצל גולדה מאיר, ונדחה. הוא טס לארצות הברית, ובדרך יירטה אותו הבשורה, שמאיר תסכים לראותו. הוא שינה כיוון, והגיע לפגישה עמה, ונתקל בזלזול תהומי בו ובנשיא המצרי. לא הצלחתי לברר עמו האם נפגש בארצות-הברית עם קיסינג'ר, ודיווח לו על כוונת הנשיא המצרי.

התקשורת הישראלית לא דיווחה - אז ובארבעים וחמש השנה שחלפו - על ההונאה הישראלית, ודבקה במצג השווא של התעקשות ישראלית על-אף שעל. כמותה האקדמיה הישראלית, שטעתה מאוד בהערכת סאדאת וצבאו.

ועדת אגרנט, שראתה ייעוד לעצמה להציל את המדינה מרעידת אדמה פוליטית (ומונתה לחקור רק את המחדל בהתרעה ואת שלושת הימים הראשונים למלחמה), לא העזה להרים את מסך הסודיות מעל הצעת ההונאה הישראלית.

כך, ארבעים וחמש שנה אחרי המלחמה, אנחנו ממשיכים לדשדש במי-האפסיים של שטויות מבית-מדרשה של ועדת אגרנט, שתלתה את האשם באגף המודיעין (אמ"ן) במטכ"ל. היה מחדל בהתרעה, אך הוא לא היה לוז הבעיה הישראלית באוקטובר 1973. היה נוח להפוך את אמ"ן לשעיר לעזאזל, כדי לשמור על ישבנה של המערכת הפוליטית מחד-גיסא ועל ישבנה של המערכת הצבאית, שלא הייתה מוכנה כלל למלחמה מאידך-גיסא.

ד. שכחה

בתחילת 2018 הוצאנו חבריי ואני - אנשי פורום אלפרדו - את ספרנו, ניצחון בסבירות נמוכה, שדן בעיקר ברמה הלאומית ובחזית הדרום במלחמה. מדפי ספרייתי הפרטית גדושים בספרים על מלחמת יום הכיפורים, למרות שהיבול דל. ובעיקר, ספרות המלחמה מקפחת יחידות רבות, שמפקדיהן לא טרחו להוקיר את פקודיהם, ואחרים ניכסו את הישגיהן.

באין רישום, סיפורי הלחימה של מרבית החטיבות נאלמו ונעלמו, למרות הגבורה והתעוזה. יש כרגע כמה מאמצים להעלות על הכתב סיפורי עוצבות. לחלקם אנחנו, פורום אלפרדו,

שותפים: אנחנו עובדים כעת על חקר המערכה על הגולן ביום הכיפורים. עוד כותבים מנסים להציל את הזיכרון, והלוואי שיצליחו.

ה. העירקים באים

בשנים-עשר באוקטובר 1973, שלח תא"ל עמנואל שקד, קצין הצנחנים והחי"ר הראשי, את רס"ן שאול מופז, מפקד פלוגת הסיור של חטיבת הצנחנים 35, לתקוף בגבול סוריה-עירק, כדי להפריע לכניסת כוח המשלוח העירקי, שנע לחזית הגולן. סיירת הצנחנים פשטה בליילה, וחיבלה במעביר-מים על הכביש הראשי.

באותו הבוקר כבר התכתשו כוחות אוגדה 210 עם חלוץ הכוח העירקי, שהתקבל בהפתעה עצומה. באוגדה הייתה הרגשה, שקוויה מתמוטטים מול הכוח הטרי, שהגיע למערכה.

ואז, כשחלק מעוצבות המוכות של אוגדה 210, נערכו לנסיגה כללית, הסתערו הטנקים של חטיבה ממוכנת 9 - חטיבת המילואים 'עודד' - ובלמו את העירקים בקרב מדהים. המיוחד בקרב הזה, שבראש הכוח של חטיבה 9 עמדו אז טנקים שרמן מיושנים מאוד. בהובלה מקצועית ביותר של סא"ל בנצי פדן (אביו של אלוף נדב פדן), הסתערו השרמנים של גדודו על טנקים T-55 עירקיים, שהיו עדיפים מהם, ובלמו אותם. הקו של אוגדה 210 לא התמוטט, אך הקרב נותר כמעט עלום, למרות שפדן עוטר בזכותו בעיטור המופת.

כמו הקרב הזה, היו במלחמת יום הכיפורים עוד הרבה מעשי גבורה, תעוזה ותבונה, והם מחכים לגואל, שיכתבם ויפרסמם.

תאריך:  17/09/2018   |   עודכן:  17/09/2018
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קרבות מיותרים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בלפור חקק
17/09/18 20:55
 
דב שטיין
18/09/18 12:31
 
טודא
23/09/18 20:13
2
מחכים שתכתוב על
20/09/18 21:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
קרבים ובאים ימי תשובה לישראל. מי הוא נביא התשובה, זה המלמד את מהלך התשובה שמוביל לתיקון.
17/09/2018  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
לקראת כניסת יום הכיפורים, ייסגר המרחב האווירי של ישראל. התנועה האווירית בנמל התעופה בן-גוריון תיפסק מחר (יום ג', 18.9.18) בשעה 13:40 בנחיתת טיסה אחרונה של אל-על והמראה אחרונה מנתב"ג ב-13:55, טרם סגירת המרחב האווירי של ישראל. מוצאי יום הכיפורים בתאריך ה-19.9 תחול נחיתה ראשונה בנתב"ג ב-21:30 והמראה ראשונה ב-23:30.
17/09/2018  |  מירב ארד  |   חדשות
חברת סודהסטרים השיקה מהדורה מיוחדת לרגל חגי תשרי. המהדורה כוללת את בר המשקאות סודהסטרים SPIRIT, שלישיית בקבוקי חג, המאופיינים בקו עיצובי בסגנון "רטרו" המעוטרים באיחולים וברכות לרגל השנה החדשה וסירופ חדש במהדורה מוגבלת בטעם "תפוח בדבש".
בשיעור השבועי שלי בכוכב יאיר, הלכתי אצל המקורות הוותיקים והמתחדשים כדי לעמוד על מה שאמרו חכמי ישראל על מנהג הכפרות. המנהג שזכה בקרב משתתפי השיעור לתשומת לב ידידותית מרובה מעוגן בפירושו של רש"י על התיבות >FONT COLOR=BLUE<"האי פרפיסא - שרי לטלטולי" (שבת דף פ"א עמוד ב'). פרפיסא היא מילה נדירה בתלמוד ואין אנו יודעים מה פירושה אלא מתוך מה שלמדנו מפי רש"י על-פי מסורת ותיקים שהייתה בידו, "עציץ נקוב שזרעו בו". על עציץ זה, אמר רב פפא שמותר לטלטלו בשבת מפני שהצומח בו איננו מחובר לקרקע. אגב כך וללא כל קשר לסוגיה הנדונה בתלמוד מוסיף רש"י:
16/09/2018  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
צום יום הכיפורים הוא הזדמנות נהדרת לערוך חשבון נפש אישי. במהלך כ-25 שעות הצום, אנו מעמיקים במחשבות כשהעולם החומרי שאנו מכירים וחווים ביום-יום מושם בהמתנה.
16/09/2018  |  שני ששון  |   כתבות
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  /  מי ומי  
הפרי רב הגרעינים מככב מחוץ לישראל  /  יפעת גדות
אלפי שוטרים ברחבי הארץ וצפי לפקקים  /  מירב ארד
"ראש השנה הראשון לעצמאותנו המדינית"  /  מירב ארד
תהיות ערב יום הכיפורים  /  איתן קלינסקי
חשבון נפש  /  אלברט שבות
איך סוכרתי יעבור את כיפור בשלום  /  ג. אהרון-חננאל, ע. מזור-בקר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il