|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח

משבר ביחסי ישראל רוסיה

המשבר הדיפלומטי בין ישראל לרוסיה בעקבות הפלת המטוס הרוסי עלול לפגוע בפעילות האווירית הישראלית נגד ההתבססות הצבאית האירנית בסוריה. ישראל פועלת בערוצים מדיניים שקטים להביא לסיום מהיר של המשבר
20/09/2018  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
פוטים ונתניהו. הפתרון ייקח זמן [צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ]

ישראל מנסה לשמור על פרופיל נמוך בכל הקשור להפלת מטוס התובלה הרוסי שעסק במשימות ביון מול חופי סוריה, לכן נשלח דובר צה"ל לפרסם ב-18 בספטמבר הודעה, שתואמה עם ראש הממשלה ועם שר הביטחון, שבה הובע צער על מותם של אנשי צוות התובלה הרוסי שהופל כתוצאה מפגיעת אש נ"מ סורית, בהודעה הטילה ישראל את האחריות המלאה לתקרית על הצבא הסורי ועל אירן וחיזבאללה שהינן שותפות באחריות לאסון.

הדרג המדיני מנסה להימנע ממשבר פומבי ומתמשך עם רוסיה לאחר שיחת טלפון נזעמת משר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו לשר הביטחון ליברמן ולאחר שסגן שגריר ישראל במוסקבה זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ הרוסי.

הפלת מטוס התובלה הרוסי הביכה את הנשיא פוטין והעיבה על מה שהוא מחשיב כהישג מדיני חשוב הקשור למדיניותו בסוריה והוא ההסכמה עם הנשיא ארדואן על הקמת אזור חיץ באידליב והימנעות ממבצע צבאי גדול לכיבוש העיר.

הפעילות המדינית העיקרית של ישראל נעשית מאחורי הקלעים בערוצים המדיניים אבל עדיין לא ברור עד כמה רוסיה מעוניינת למנף את המשבר והאם היא מוכנה להבליג על תקרית הפלת המטוס ולשוב לסדר היום, ללא תגובה, בעקבות הבעת הצער הישראלית שאין בה התנצלות מלאה.

שיחת נתניהו-פוטין

ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר לנשיא פוטין והביע את צערו על מותם של אנשי הצוות הרוסי שהיו במטוס התובלה, נתניהו הטיל את האחריות להפלת המטוס הרוסי על סוריה והציע לשלוח למוסקבה את מפקד חיל-האוויר האלוף נורקין עם כל פרטי התחקיר שעשה חיל-האוויר בנושא.

על-פי הודעת הקרמלין הנשיא פוטין אמר לראש הממשלה נתניהו כי פעולות אלה של חיל-האוויר הישראלי הינן הפרת הריבונות של סוריה וכי במקרה הזה ישראל לא יישמה את הסיכומים בינה לבין רוסיה למניעת תקריות מסוכנות, פוטין דחק בנתניהו לא לאפשר מצבים כאלה מעתה ואילך.

בהצהרה פומבית אמר הנשיא פוטין כי ישראל לא אשמה בהפלת המטוס הרוסי וכי שרשרת טעויות היא שהובילה לתקרית, עם זאת הוא הדגיש כי רוסיה תנקוט צעדים להגן על חייליה בסוריה וכי "כולם ירגישו בכך".

הצבא הרוסי החל כבר בהפקת הלקחים מהתקרית ובהגברת התיאום בינו לבין מערך הנ"מ הסורי כדי למנוע הישנות תקלות חמורות כאלה בעתיד, כל הצדדים המעורבים בתקרית מפיקים לקחים אבל בעולם הערבי הדעה הרווחת היא כי חיל-האוויר הישראלי שוב הוכיח את עליונותו האווירית וכי מערך ההגנה האווירי הסורי נחל כישלון חרוץ.

מה תקפה ישראל באזור לאד'קיה?


על-פי הודעת דובר צה"ל, ישראל תקפה בליל ה-17 בספטמבר מתקן של הצבא הסורי באזור לאד'קיה שממנו עמדו להעביר מערכות לייצור נשק מדויק וקטלני עבור אירן וחיזבאללה בלבנון, מדובר בנשק שנועד לתקוף את ישראל.

באזור לאד'קיה יש נוכחות גדולה של הצבא הרוסי, מדרום ללאד'קיה ממוקם בסיס חיל-האוויר הרוסי בחמיימים, באזור פרוסות סוללות נ"מ רוסיות ונמל לאד'קיה משמש כנמל משנה של הספינות הרוסיות וחלופה לנמל העיקרי בטרטוס.

האם תקרית הפלת המטוס הרוסי תשפיע על המשך התקיפות האוויריות הישראלית בשטח סוריה? במערכת הביטחון הישראלית אומרים שלא, אבל ברור כי ישראל תיזהר מעתה שבעתיים בתקיפת מטרות אירניות וסוריות הממוקמות בקרבת בסיסים של הצבא הרוסי בסוריה.

הכדור במגרשו של הנשיא פוטין, למרות שמערך הנ"מ הסורי הוא שהפיל את מטוס התובלה הרוסי על 15 אנשי צוותו, הנשיא הסורי בשאר אסד בודאי מצפה שבעקבות התקרית רוסיה תכריז על המרחב האווירי הסורי כ"אזור אסור לטיסה" עבור חיל-האוויר הישראלי ובכך ייפסקו ההפצצות הישראליות על יעדים בסוריה.

התיאום בין צה"ל לצבא רוסיה

בין צה"ל לצבא הרוסי פועל בשלוש השנים האחרונות מנגנון למניעת חיכוך שסוכם בין הנשיא פוטין לראש הממשלה נתניהו,מדובר במנגנון שהוכיח את עצמו מספר רב של פעמים בשנים האחרונות. גם הפעם הודיעה ישראל לרוסיה, באמצעות המנגנון הזה, על התקיפה באזור לאד'קיה אולם משרד ההגנה הרוסי טוען כי ההודעה הישראלית הייתה דקה אחת בלבד לפני התקיפה, דבר שלא איפשר לנקוט צעדים הדרושים למנוע את הפגיעה במטוס התובלה הרוסי.

מתחקיר חיל-האוויר הישראלי עולה כי ירי נ"מ נרחב ובלתי מדויק של מערכת ההגנה האווירית הסורית הוא שגרם להפלת מטוס התובלה הסורי, כאשר הסורים שיגרו את הטילים שפגעו בו, מטוסי חיל-האוויר היו כבר בשטח ישראל, סוללות ההגנה האוורית הסורית ירו ללא אבחנה ומבלי לוודא שאין מטוסים רוסיים באוויר.
לישראל יש אינטרס ברור שמערכת התיאום בין צה"ל לצבא הרוסי לא תיפגע ותמשיך לפעול, אירן נחושה להתבסס צבאית בסוריה, מדובר במערכה ארוכה וישראל זקוקה למערכת התיאום עם הצבא הרוסי כדי שתוכל להמשיך בפעילותה האווירת הצבאית נגד מטרות אירניות בסוריה.

האם רוסיה תעניש את ישראל?

תקרית הפלתו של מטוס התובלה הרוסי מול חופי סוריה מזכירה תקרית אחרת שבה ירטו מטוסי קרב טורקים מטוס קרב רוסי מסוג סוחוי ב-24 בנובמבר 2015 והפילו אותו בטענה כי חדר לשטח טורקיה, דבר שיצר משבר קשה ביחסים בין שתי המדינות והביא לנקיטת סנקציות חריפות מצדה של רוסיה כלפי טורקיה.

בתקרית ההיא נהרג טייס רוסי אחד בעוד שבמקרה הנוכחי מדובר ב-15 אנשי צוות רוסים שנהרגו. למרות שברוסיה עושים השוואה בין שתי התקריות האוויריות הרי שיש הבדל גדול בינהן, מי שהפיל את מטוס התובלה הרוסי היו הסורים באמצעות טיל נ"מ רוסי ולא חיל-האוויר הישראלי.

רוסיה מעוניינת בשמירה על קשרים טובים והדוקים עם משטרו של בשאר אסד שנותן לה את הלגיטימציה להקים בסיסים צבאיים בסוריה כ"אורחת" במדינתו, לכן היא מאשימה את ישראל בהפלת מטוס התובלה שלה למרות שכאמור מי שהפיל אותו הם הסורים באמצעות נשק נ"מ שקיבלו מרוסיה. ישראל היא מטרה נוחה להפניית האשמות מבחינת רוסיה, מובן מאליו שהיא לא תשמיע טענות כלפי אירן, חיזבאללה או סוריה.

נראה כי אירן סברה בטעות כי אזור לאד'קיה הינו חסין מפני התקפות ישראליות בגלל הימצאות בסיסים רבים של הצבא הרוסי באזור ולכן מיקמה מחסני טילים וסדנאות לדיוק טילים באזור הזה, אולם,התקיפה הישראלית הוכיחה כי אין שום חסינות להתבססות צבאית אירנית בתחומי סוריה.

הנחישות של אירן להמשיך בהתבססות הצבאית שלה בסוריה היא שיצרה בעקיפין את המשבר הזה בין ישראל לרוסיה, אירן איננה מתכוונת להיעלם מסוריה והרוסים אינם מונעים ממנה להתבסס צבאית בסוריה, דבר שיאלץ את ישראל להמשיך את תקיפת המטרות הצבאיות האירניות.

ראש הממשלה נתניהו הבהיר לנשיא פוטין בשיחת הטלפון ביניהם כי ישראל נחושה לבלום את ההתבססות הצבאית האירנית בסוריה ואת ניסיונות אירן להעביר לחיזבאללה נשק קטלני נגד ישראל, מכך משתמע כי ישראל איננה מתכוונת להפסיק את ההפצצות בסוריה למרות המשבר ביחסים עם רוסיה.

מדובר במשבר דיפלומטי חריף בין ישראל לרוסיה, ויקטור בונדאריב, יו"ר ועדת הביטחון של בית הנבחרים הרוסי "הדומא", העריך ב-18 בספטמבר כי הסיכוי שתקרית הפלת המטוס הרוסי תוביל לעימות צבאי-ישראלי "לא סביר" אך צפוי שהיא תדרדר את היחסים הדיפלומטיים. מפקד חיל האויר הישראלי האלוף נורקין אמור לצאת למוסקבה כדי לעדכן את עמיתיו הורסים בנתונים שבידי ישראל על התקרית, גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי ראש הממשלה נתניהו יצא בקרוב למוסקבה לפגישה עם הנשיא פוטין כדי להביא לסיום המשבר.

עד לא ברור מה יהיו צעדי התגובה של רוסיה על התקרית והאם היא תפעל מיידית להגביל את חופש התנועה של חיל-האוויר הישראלי בשמי סוריה. ההודעה של משרד ההגנה הרוסי כי רוסיה "שומרת לעצמה את זכות התגובה המתאימה" צריכה להדאיג את ישראל כולל הדברים שאמר הנשיא פוטין בדבר צעדים שינקטו כדי לשמור על ביטחון החיילים הרוסים בסוריה. מאידך-גיסא, רוסיה מעוניינת בהרגעת המצב בסוריה וביצוב שלטונו של הנשיא בשאר אסד, לכן הנשיא פוטין הגיע להבנות עם נשיא טורקיה ארדואן על פתרון המצב באזור אדליב.

דבריו של הנשיא פוטין כי תקרית הפלת המטוס היא "שרשת של טעויות" וכי לא ישראל היא שהפילה את המטוס מפחיתה את רף המתיחות בין שתי המדינות אולם עדיין ישנו ערפל כבד לגבי הכוונות הרוסיות. סביר להניח כי פתרון המשבר הדיפלומטי ייקח זמן וכי רוסיה לא תבטל את התיאום הצבאי בינה לבין ישראל ואף ינקטו צעדים להידוק התיאום הצבאי בין שתי המדינות לגבי העתיד.

הצעד הראשון הרוסי היה תגבור הבסיס האווירי הרוסי בחמיימים והבסיס הימי בטרטוס במערכות אלקטרוניות חדשות על-פי הוראת הנשיא פוטין. ייתכן שגם מערך ההגנה האווירית הרוסית בסמוך לבסיסים הצבאיים הרוסים בסוריה יתוגבר בסוללות נוספות של טילי 300-SA ותגבור מערך הנ"מ הסורי בסוללות נוספות של טילי 200-SA, דבר שעלול להקשות על חיל-האוויר הישראלי לפעול במרחב האווירי הסורי, האירנים מנסים כעת למקם את מחסני הנשק והסדנאות לדיוק הטילים בסמוך לבסיסי הצבא הרוסי בסוריה כדי להקשות על ישראל לתקוף אותם מן האוויר.

האם תחליט רוסיה לספק גם טילי 300-SA לסוריה? עדיין לא ברור, ישראל תנסה לשכנע את רוסיה שלא ללכת בכיוון הזה אולם, כל האפשרויות פתוחות.

תאריך:  20/09/2018   |   עודכן:  20/09/2018
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משבר ביחסי ישראל רוסיה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הגלשנית
20/09/18 18:55
 
אלטע קאקער
23/09/18 03:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
צה"ל יהרוס את כל ארבע הקומות של בית המחבל שרצח את לוחם צה"ל, סמ"ר רונן לוברסקי. הודעה על כך נמסרה (יום ד', 19.9.18) למשפחתו של המחבל.
19/09/2018  |  איציק וולף  |   חדשות
בימים אלו אנו מציינים 25 שנה להסכמי אוסלו, שנחתמו בין ממשלת ישראל בראשות יצחק רבין לארגון לשחרור פלשתין (אש"ף), לפיהם חולקו שטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה לשלוש קטגוריות:
18/09/2018  |  יאיר נתיב  |   מאמרים
בהנהגת חמאס גובר התסכול מכך שהארגון איננו מצליח לקטוף את הפירות המדיניים של קמפיין "צעדת השיבה", מלחמת ההתשה נגד ישראל שהחלה ב-30 במרס ונמשכת כבר חצי שנה, לא הביאה עד כה שום הישגים לתושבי הרצועה. הקהילה הבינלאומית כבר התרגלה למצב, אין תחושה של דחיפות לטפל במצב ההומניטרי ברצועה ולהקל את המצור הישראלי מכיוון שארגון חמאס מחזיק היטב את המכסה של סיר הלחץ העזתי,הוא שולט בגובה הלהבות של האלימות על הגבול עם ישראל, הוא איננו מעוניין בעימות צבאי כולל וגם ישראל איננה מעוניינת בו, שני הצדדים מתמודדים עם מלחמת ההתשה בכלים שלהם ומקפידים על כללי המשחק החדשים מבלי להיגרר למלחמה כוללת.
18/09/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
לחוק יסוד הלאום יש משמעות מעשית בפסיקתם של בתי המשפט, ובין היתר הוא מספק הצדקה משמעותית להטלת פיצויים עונשיים על ארגוני טרור האחראים לפיגועים נגד ישראלים ויהודים. כך קובע (יום ב', 17.9.18) סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, משה דרורי, בפסק דין שהוא ככל הנראה הראשון המיישם את חוק הלאום.
17/09/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
מדיניות הנשיא טראמפ בהקשר הפלשתיני מבטאת תהליך התפכחות מתובנות מקובלות שהשתרשו בתודעת מעצבי מדיניות ותקשורת מערביים, אך נחשפו בערוותן על-ידי המציאות הכלל-אזורית במזרח התיכון.
17/09/2018  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
תמלול של קטע מרתק ומאלף מתוך ראיון של דובר צה"ל לשעבר, המותח ביקורת נוקבת על התרבות הארגונית של צה"ל    לא מיותר לציין שתרבות זו היא של צה"ל בפרט, אבל של החברה הישראלית בכלל, לפחות ...
ירון פרידמן
ירון פרידמן  |  
חזרה לפילוג הפוליטי שהיה לפני השבעה באוקטובר, התחמקות מקבלת אחריות למצב, משבר מנהיגות ועוד - לא מדובר בישראל אלא בוויכוח הפנים-פלשתיני. פרשן מצרי מתאר בדרכו את המתיחות בין שני הפלג...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
יעקב הוא עיתונאי אשר לא היו לו שאיפות אחרות מלבד תקשורת, עיתונאות, יצירת סיפור, הגשה, הבאת חדשה, כתיבה, הבאת מידע על נושאים מנושאים שונים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il