|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

על חטא שחטאנו ועדיין לא שבנו

איך ניתן להסביר את הנסיונות "לעשות שלום" כאשר ידוע מראש שמדובר בהימור על חיי אדם? איך ניתן להסביר את ההתעלמות שלנו מההסתה הפרועה נגדנו במה שמכונה "מערכת החינוך הפלשתינית"
21/09/2018  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
שלוחת האו"ם בירושלים [צילום: איתמר לוין]

בעם ישראל הימים שבין יום הכפורים לסוכות אינם ככל הימים. בימים אלה המעמד הרוחני שלנו הוא גבוה ביותר, שכן יצאנו מיום כיפור, היום הכי קדוש בשנה, יום שבו אנחנו זוכים להתייחד עם בוראנו בשלמות, בלי שום מחיצות ואנחנו מתכוננים לחג הסוכות ושמחת תורה שאחריו, ימים שבהם נזכה לאותה דרגה של התייחדות כמו ביום כיפור, אבל הפעם מתוך שמחה. ביום הכיפורים השיא מגיע בסוף היום, בשעת הנעילה לאחר שזכינו לסליחה ומחילה ואף לכפרה. כלומר, מבחינה רוחנית, במוצאי יום הכיפורים אנחנו נקיים לגמרי אחרי שהקב"ה טיהר אותנו מכל הלכלוכים שדבקו בנו במהלך השנה וכמו שאמרנו ברשימה הקודמת, כעת אפשר להתחיל מחדש.

ובמה אנחנו עוסקים בימים הראשונים של החיים החדשים שבהם זכינו? בהכנות לחג הסוכות, החג שמסמל יותר מכל החגים את אחדות ישראל. גם בראש השנה וביום כיפור עניין האחדות הוא מרכזי; בראש השנה (דברים כט): [ט] אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם, לִפְנֵי ה' אֱלֹקֵיכֶם: תוך התעלמות מוחלטת מהבדלי מעמדות וביום כיפור התייחדנו כולנו עם הקב"ה, כולל כאלה שזו הפעם היחידה בשנה שבה ביקרו בבית כנסת. אלא שבחג הסוכות האחדות אינה מתעלמת מהמעמדיוּת ומהשונוּת, להפך, ארבעת המינים מייצגים היטב את הרבדים האינטלקטואליים השונים בעם ישראל והדגש הוא שרק בשילובם יחד מתקיימת המצווה. אז אם נסכם - בימים אלו אנחנו צועדים לקראת שיא הקשר בינינו ובין ה'.

וכאמור, השיא הזה מותנה באחדות עם ישראל, אחדות המאפשרת את הייחוד בינינו ובין ה' אלוקינו. והנה השנה בשבת שבין יום הכיפורים לסוכות, בין השיא הקודם לשיא הבא אנחנו קוראים את פרשת האזינו (דברים לב): [א] הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם, וַאֲדַבֵּרָה; וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ, אִמְרֵי-פִי. פירושים רבים נאמרו על הפסוק הזה, עומק בתוך עומק, אבל אנחנו ננסה למצוא את מה ששייך אלינו לענ"ד. 'אור החיים' הקדוש: נתכוון לדבר עם הדרגות הנמצאים בישראל; א) הם גדוליהם וראשיהם, ב) המה המון העם שאין להם שם בעם. וכינה לגדולים בשם שמים שהם במדרגה גדולה, והקדימם, ודבר להם בצווי האזינו השמים, ואחר כך אמר ותשמע הארץ פירוש מעצמם ישמעו ההמון הנמשלים לארץ כשיראו גדוֹליהם הולכים בדרך נכון.

לשוב ליהדותנו

היום נפוץ הכינוי "אליטות" למה ש'אור החיים' קורא גדוליהם וראשיהם. הם אמורים להיות במדרגה רוחנית גבוהה מספיק והנהגתם הטובה אמורה לשמש דוגמה אישית להמון העם. אליהם פונה משה ואומר: הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם, אתם שנמצאים שם למעלה, האזינו לדברי. ואם תעשו זאת, אם אכן תעמדו במשימה המוטלת עליכם להציב בפני ההמון דוגמה אישית חיובית, אז ממילא תשמע הארץ, ילמדו מכם המון העם וגם הם ינהגו כראוי. וכמאמר רבותינו ז"ל (זוהר ח"ב לו:) וזה לשונו: אי-רישא דעמא אתתקן כולא אתתקן. אם ראשי העם מתנהגים כראוי, כל העם מתנהג כראוי. נ.ב. דומני שהפרשן הקדוש הזה תיקן את הלשון כדי לא לכתוב משהו שלילי, כי שם כתוב שאם הראשים לא בסדר אז העם סובל.

לכאורה זה אותו הדבר, אבל בכל זאת הוא העדיף ניסוח חיובי. הבעיה היא שלא תמיד זה אפשרי. ביחוד לא כאשר מתייחסים לעניינים מוגדרים כגון אירועים תמוהים עד הזויים או התנהלות לא תקינה. ואמנם בפרשת השבוע משה רבנו אומר לנו דברים קשים על הנטייה שלנו להיסחף למחוזות לא רצויים עד כדי נתק ר"ל בין חלקי העם, והנתק הזה בהכרח מעמעם את הקשר עם ה': [טו] וַיִּשְׁמַן יְשֻׁרוּן וַיִּבְעָט... המשמינים, אלה המצליחים כלכלית מרוב טובה שה' השפיע להם עלולים לאבד את הרגישות ביחס לחלשים מהם, כי: ...שָׁמַנְתָּ עָבִיתָ כָּשִׂיתָ... מרוב שומנים שצבר הוא כבר לא רואה מה נעשה מחוץ למסגרת הנוחות שלו. וההמשך הטבעי הוא: ...וַיִּטֹּשׁ אֱ-לוֹהַּ עָשָׂהוּ...

והנטישה הזאת היא השורש של כל הרעות החולות אצלנו. כי איך ניתן להסביר אחרת את ההתנהלות שלנו ביחס לחיי אדם בכלל ולחיי יהודים בפרט? איך ניתן להסביר את הניסיונות "לעשות שלום" כאשר ידוע מראש שמדובר בהימור על חיי אדם? איך ניתן להסביר את ההתעלמות שלנו מההסתה הפרועה נגדנו במה שמכונה "מערכת החינוך הפלשתינית" מערכת שאנחנו מממנים? וכיצד ניתן להצדיק את העובדה שבירושלים יושבת שלוחה של האו"ם, אפילו בלי לשלם שכר דירה, ומנצחת על ההסתה נגדנו? אפשר להעלות עוד הרבה שאלות, אבל לכולן התשובה היא אחת: התנתקנו מעצמנו, מעצמיותנו, מהחיבור שלנו לקב"ה. חג הסוכות קורא לנו לשוב לאחדות ישראל ואז באמת הכל יתוקן.

תאריך:  21/09/2018   |   עודכן:  21/09/2018
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על חטא שחטאנו ועדיין לא שבנו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בואו נראה מה סיפר אלדד יניב על אהוד ברק ועל עצמו רק לפני כמה שנים: "כשהניצחון הוא תכלית הכל, אתה לא רואה בעיניים, אתה מכבה את הלב. ואתה אפילו לא צריך לכבות את המצפון, כי הוא מזמן נמצא אצלך בגרב. וכשאין שום דבר יותר חשוב מניצחון, אז אין לך לא קווים אדומים ולא קווים שחורים ולא קווים אפורים, ואני חציתי את כולם".
21/09/2018  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
על-פי גורמים בתנועת פתח, סבב השיחות של משלחת פתח עם ראשי המודיעין המצרי בקהיר כשל גם הפעם. המשלחת של פתח קיימה שלוש פגישות עם נציגי המודיעין המצרי כדי למצוא נוסחה שתהיה מקובלת גם על תנועת חמאס כדי שאפשר יהיה ליישם את הסכם הפיוס, אולם לא הושגה פריצת דרך. הגורמים בפתח אומרים כי ככל הנראה יהיה זה ביקורה האחרון של משלחת פתח בקהיר כדי לדון בנושא הפיוס. אין טעם לקיום פגישות נוכח העמדה של תנועת חמאס הרוצה לחלוק בשלטון עם הרש"פ ברצועת עזה וליישם את מודל חיזבאללה בלבנון.
20/09/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים

20/09/2018  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
כששהרה בלאו בשנת 2018, בת למשפחה דתית לאומית מבני ברק מורטת את עצבי החברה ממנה היא באה בספרה האחרון "האחרות", בתיאור הברית, שנכרתה בין חברות ללימודים באוניברסיטת "בר-אילן", שנשבעו לא להפוך לאימהות, היא לא נצלבה על-ידי הביקורת, כפי שנצלב באש הביקורת הסופר שלום אש בשנת 1906, כשפרסם את המחזה "אל נקמות".
20/09/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בשבוע האחרון צמנו ועינינו את הנפש, בכפיפות קומה אמרנו את עשרת הוידויים, התעניינו חמישה עינויים, ניצבנו בבושת פנים, ככלים מלאים בושה וכלימה. לא עבר שבוע, וכבר אנו בזמן שמחתנו, האין המעבר חד מדי?
20/09/2018  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il