|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

טראמפ בעצרת האו"ם

דונלד מונרו

הנשיא ה-45 רוצה לחזור לדוקטרינה של הנשיא החמישי, תוך התעלמות מכך שעברו 195 שנים. מותר לאתגר את החשיבה הקיימת; אלא שדעתו של טראמפ מקובעת מראש - ובוחנת הכל במשקפים דולריים
26/09/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   ממשל טראמפ   |   תגובות
מונרו. לא נתערב

שבע שניות מול 15 דקות
טראמפ רצה לבטל את הסכם הסחר החופשי עם קוריאה הדרומית, והתעלם מכך שהמשמעות תהיה הרסנית מבחינה ביטחונית ואסטרטגית. אחר כך הוא דרש להוציא מהדרום את 28,000 החיילים האמריקנים ואת מערכות ההגנה מפני טילים, בטענה שאין סיבה לתת אותם בחינם לסיאול. בכירי הממשל התקשו להסביר לו, שהחיילים והמערכות הללו חיוניים גם להגנתה של ארה"ב עצמה מפני קוריאה הצפונית (כולל זמן התרעה של שבע שניות מפני התקפת טילים במקום 15 דקות)

כל העולם תלוי בכל העולם
כל העולם תלוי בכל העולם. טראמפ עצמו ייבא חומרי בניין מסין לרבים מן הפרויקטים הנושאים את שמו. ארה"ב אינה יכולה להבטיח את אספקת הנפט בלא נוכחות במפרץ הפרסי. היא חייבת להילחם בטרור במקומות בהם הוא צומח. אי-אפשר לייצר מטוסים בסיאטל בלי אלומיניום מאירופה. לחקלאי ארה"ב אין מה לעשות עם כל הסויה בלי השוק הסיני. פיתוח ה"חץ" הישראלי במימון אמריקני מעניק לארה"ב טכנולוגיה מתקדמת

לכל היותר לתקן, לא לפרק
כמעט כל יתר הסובבים אותו - שרים, יועצים בכירים, כלכלנים מבריקים, אנשי עסקים מצליחים - אמרו לו שוב ושוב: גרעון מסחרי זה דבר טוב, כי האמריקנים קונים בזול תוצרת זרה, וכך יש להם יותר כסף לקנות תוצרת מקומית וגם לחסוך. הם ניסו שוב ושוב להסביר לו: הבריתות הבינלאומיות חיוניות לביטחון הלאומי של ארה"ב, וצריך לכל היותר לתקן אותן אך לא לפרק אותן

טראמפ: פטריוטיזם במקום גלובליזציה
איתמר לוין
"ארה"ב תעדיף תמיד שיתוף פעולה עם מדינות עצמאיות על פני שליטה גלובלית" * יוצא נגד אופ"ק ובית הדין הבינלאומי * "ניתן סיוע רק למדינות שמכבדות אותנו והן ידידותינו"
לרשימה המלאה

בשנת 1823 הכריז נשיא ארה"ב דאז, ג'יימס מונרו, על הדוקטרינה הנושאת את שמו: מעצמות אירופה לא יתערבו בנעשה בחצי הכדור המערבי בכלל ובארה"ב בפרט, ואילו ארה"ב לא תתערב בנעשה באירופה. 195 שנים מאוחר יותר, השתמש דונלד טראמפ בנאומו בעצרת האו"ם (יום ב', 25.9.18) בדיוק באותו עיקרון ואף הזכיר במפורש את מונרו. אלא שיש בעיה קטנה: חלפו 195 שנה.

ב-195 השנים הללו נלחמה ארה"ב על אדמת אירופה במלחמת העולם הראשונה, נלחמה על אדמת אירופה במלחמת העולם השנייה, שיקמה את אירופה במסגרת תוכנית מרשל, הקימה את נאטו כדי להגן על אירופה מפני ברית המועצות, הציבה טילים גרעיניים מבריטניה ועד טורקיה ושלחה רבבות חיילים לגרמניה. מאז 1945, המדיניות הזאת לא רק שמרה על השלום באירופה ומנעה עימות בין מעצמות העל, אלא גם הביאה לקריסתם של ברית המועצות, הגוש הקומוניסטי ומסך הברזל. בפעם היחידה שארה"ב סירבה להתערב - כאשר הסנאט הכשיל את הצטרפותה לחבר הלאומים - התוצאה הייתה המלחמה האיומה ביותר בהיסטוריה.

זאת ועוד: העולם של 1823 התרכז באירופה ובאמריקה, אבל העולם של 2018 כולל את כל היבשות ובמיוחד את אסיה. ארה"ב נאלצה להילחם נגד יפן ולהשתמש בנשק גרעיני כדי להכניע אותה, היא נלחמה בקוריאה, היא נלחמה בווייטנאם, היא ניצבת מול קוריאה הצפונית, היא שחררה את כוויית, היא נאבקת בטרור באפגניסטן ובעירק ובסוריה. 8.4% מהייצוא האמריקני מופנים לסין ו-4.4% ליפן; 21.6% מהייבוא האמריקני מגיעים מסין ו-5.8% מיפן (ועוד 5% מגרמניה).

העולם של 1823 נעזר בסוסים כדי לקשר בין ערים ובספינות קיטור ומפרש כדי לקשר בין יבשות. הרכבת, המכונית, המטוס - כל אלו היו לכל היותר נושא לפנטזיות; הלווין והאינטרנט לא עלו אפילו על דמיונו של ז'ול וורן. בעולם של 2018 ניתן להעביר בני אדם ומשאות מקצהו לקצהו בתוך יממה, ידו של האדם מגיעה לקצווי מערכת השמש, ואילו מידע ורעיונות עוברים במהירות האור.

להרוס את כל המערכת

את כל זה טראמפ אינו מבין או אינו רוצה להבין. הוא ביטא אתמול את השקפת עולמו בצורה החדה ביותר אי-פעם: "אנחנו דוחים את הגלובליזציה ומאמצים את הפטריוטיזם". טראמפ גם פירט: נעדיף הסכמי סחר דו-צדדיים על פני הסכמי סחר גלובליים, לא נשתתף בהסכם הבינלאומי על ההגירה, לא נטול חלק בפעילות בית הדין הפלילי הבינלאומי, נעביר כספים לתוכניות וולונטריות במקום לאו"ם.

ברמה הנקודתית טראמפ צודק בחלק מהדברים; הבעיה היא, שרצונו להרוס את כל המערכת. בוב וודוורד מראה שוב ושוב בספרו "Fear" כיצד טראמפ מסתכל על הכל בצורה נקודתית ובמשקפיים של דולרים, ואינו מוכן להביט על המערכת העולמית המורכבת, בה חלקים רבים תלויים זה בזה.

למשל: טראמפ רצה לבטל את הסכם הסחר החופשי עם קוריאה הדרומית, והתעלם מכך שהמשמעות תהיה הרסנית מבחינה ביטחונית ואסטרטגית. אחר כך הוא דרש להוציא מהדרום את 28,000 החיילים האמריקנים ואת מערכות ההגנה מפני טילים, בטענה שאין סיבה לתת אותם בחינם לסיאול. בכירי הממשל התקשו להסביר לו, שהחיילים והמערכות הללו חיוניים גם להגנתה של ארה"ב עצמה מפני קוריאה הצפונית (כולל זמן התרעה של שבע שניות מפני התקפת טילים במקום 15 דקות).

עוד דוגמא: טראמפ טען שמדינות אירופה אינן בעלות ברית אמיתיות של ארה"ב, משום שאינן מוכנות לתמוך בעיצומים שלה על אירן. הוא לא הבין, שבריתות באות לידי ביטוי במגוון רחב של דרכים ותחומים, ושגם לבני ברית מותר לחלוק זה על זה. ודוגמה שלישית: טראמפ יצא למלחמת סחר נגד סין, למרות שהיא חיונית ביותר להצלחת העיצומים על קוריאה הצפונית, שבלעדיהם לא תחוסל היכולת הגרעינית של שושלת קים.

תוקף ואז רוצה עזרה

אותה גישה צרה באה לידי ביטוי גם בנאום אתמול. טראמפ שיבח את סין על עזרתה מול פיונגיאנג וביקש ממנה להמשיך לעזור - ואז תקף אותה בחריפות רבה בתחום הסחר. טראמפ שיבח את סעודיה על הסיוע שהיא מעניקה למלחמה בדאעש - ואז דיבר בלשון בוטה על אופ"ק, שסעודיה אחראית ליותר מרבע מתפוקת הנפט שלו. טראמפ הצהיר שסיוע חוץ יינתן רק לידידותיה של ארה"ב; בעבר הוא איים לשלול אותו ממי שלא יתמכו בהצעתה לארח את המונדיאל.

הנה עוד סתירות: טראמפ קרא לכל העולם לדחות את הסוציאליזם והקומוניזם, באומרו בצדק שבכל מקום הם זרעו רק עוני ודיכוי. הוא גם הבטיח שארה"ב לא תכפה את ערכיה - שוב בצדק. אבל טראמפ גם דיבר על הפצת ערכי החרות וחופש הפרט - ואיך בדיוק ארה"ב תעשה זאת, אם תבודד את עצמה מן העולם? הוא רוצה שאזרחי אירן יפילו את האייתולות המושחתים (הלוואי) - אבל האם זאת אינה התערבות בענייניה של מדינה אחרת?

לא בכדי מדברים ב-30-20 השנים האחרונות על "הכפר הגלובלי". כל העולם תלוי בכל העולם. טראמפ עצמו ייבא חומרי בניין מסין לרבים מן הפרויקטים הנושאים את שמו. ארה"ב אינה יכולה להבטיח את אספקת הנפט בלא נוכחות במפרץ הפרסי. היא חייבת להילחם בטרור במקומות בהם הוא צומח. אי-אפשר לייצר מטוסים בסיאטל בלי אלומיניום מאירופה. לחקלאי ארה"ב אין מה לעשות עם כל הסויה בלי השוק הסיני. פיתוח ה"חץ" הישראלי במימון אמריקני מעניק לארה"ב טכנולוגיה מתקדמת. 5 מיליון בריטים מבקרים מדי שנה בארה"ב, ו-3.5 מיליון אמריקנים עושים את הדרך ההפוכה. וכמובן יש עוד אין-ספור הוכחות לאופיו של העולם המודרני.

זה בסדר גמור לקרוא תיגר על החשיבה המקובלת, על המדיניות הנהוגה, על המוסדות הקיימים. אם מתברר שהם מוצדקים ויעילים - טוב לדעת זאת שוב. אם מתברר שיש צורך לתקנם או לשנותם - ודאי שחיוני לדעת זאת. הבעיה עם טראמפ היא בטחונו העצמי מרקיע השחקים, ולפיו הוא לבטח יודע הרבה יותר טוב מכל קודמיו בארה"ב ומחוצה לה, שהוא לבטח צודק במקום בו טעו מאות מנהיגים במשך שבעה עשורים, שהוא נכנס לדיונים עם דעה מקובעת ("אני חושב כך 30 שנה", אמר לאחד מיועציו) ואינו מוכן להשתכנע משום דעה הפוכה. טראמפ החליט לקעקע את הסדר העולמי הקיים, והכל משיקולים כלכליים וכספיים גרידא: זה עולה לנו יותר מדי.

החשיבה הזאת מוטעית, וטראמפ מצא כלכלן אחד ויחיד - פיטר נבארו - שחושב כמותו והביא אותו לבית הלבן. כמעט כל יתר הסובבים אותו - שרים, יועצים בכירים, כלכלנים מבריקים, אנשי עסקים מצליחים - אמרו לו שוב ושוב: גרעון מסחרי זה דבר טוב, כי האמריקנים קונים בזול תוצרת זרה, וכך יש להם יותר כסף לקנות תוצרת מקומית וגם לחסוך. הם ניסו שוב ושוב להסביר לו: הבריתות הבינלאומיות חיוניות לביטחון הלאומי של ארה"ב, וצריך לכל היותר לתקן אותן אך לא לפרק אותן.

נכון לעכשיו, טראמפ הפך בצורה חלקית את הצהרותיו למעשים. הוא הוציא את ארה"ב מהשיחות על הסכם הסחר הטרנס-פסיפי ומהסכם פריז בנוגע לשינוי האקלים ופתח במלחמת מכסים נגד סין. הוא לא פגע בנאטו, בהסכם נאפט"א ובהסכמי הסחר החשובים האחרים. זה אומר, שלפעמים יועציו השקולים מצליחים לכל הפחות לעכב את מהלכיו הפזיזים ואולי אפילו לשכנע אותו לרדת מהם. הבעיה היא, שהמערכת העולמית חשובה ועדינה מכדי שתהיה נתונה לגחמות של נשיא הטוויטר. אולי כדאי שלפחות בזה יחזור ל-1823.

תאריך:  26/09/2018   |   עודכן:  26/09/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דונלד מונרו
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבי כהן
26/09/18 13:00
2
באום
26/09/18 13:06
3
כל כך רע
28/09/18 17:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשל טראמפ
המשנה לשר המשפטים האמריקני, רוד רוזנשטיין, אינו הולך לשום מקום – בינתיים. אחרי שעות של שמועות לפיהן יפוטר או יתפטר, הודיע הבית הלבן (יום ב', 24.9.18), כי רוזנשטיין ייפגש מחרתיים (27.9.18) עם הנשיא דונלד טראמפ והשניים ישוחחו על הפרסום לפיו רוזנשטיין הציע להקליט בסתר את טראמפ ולהשתמש בכך כדי לשלול ממנו את סמכויותיו; רוזנשטיין מכחיש.
25/09/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
איש העסקים היהודי-אמריקני שלדון אדלסון (שמחזיק בין השאר בבעלות על העיתון "ישראל היום" ובבתי קזינו במקאו, סין) הפך לתורם הגדול ביותר כיום בפוליטיקה האמריקנית, כך עולה מבדיקת עיתון ה"ניו-יורק טיימס".
23/09/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר (שבת, 22.9.18) כי בכוונתו "להיפטר מהצחנה המתמשכת" במשרד המשפטים האמריקני.
22/09/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
תגובות קשות בארה"ב לציוץ של הנשיא דונלד טראמפ, בו קבע כי אם התקיפה המינית משנת 1982 המיוחסת למועמדו לשופט בית המשפט העליון ברט קוואנו, הייתה כה חמורה כפי שטוענת המתלוננת, היא הייתה מדווחת כבר אז לרשויות החוק.
22/09/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
ראש ממשלת ישראל לשעבר, אהוד אולמרט, נפגש בפריז (יום ו', 21.9.18) עם יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן). בתום הפגישה אמר אולמרט: "אני שמח מאוד להיפגש עם הנשיא הפלשתיני שכן לא נפגשנו זמן רב. אני משוכנע כי אם יכולתי להמשיך כראש ממשלה עוד שלושה או ארבעה חודשים, הייתי מצליח להשיג שלום בין ישראל לפלשתינים. אבו מאזן מעולם לא דחה את התוכנית שלי".
21/09/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ממשל טראמפ  /  מי ומי  
טראמפ: פשוט תדפיסו כסף  /  איתמר לוין
טראמפ על סשנס: אין לי שר משפטים  /  איתמר לוין
טראמפ עשוי לפטר את שר ההגנה  /  איתמר לוין
מחויבים לשבח את טראמפ  /  איתמר לוין
"שימו אותה בפורטלנד!"  /  איתמר לוין
מציאות מפחידה  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il