|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
להשתחרר מהצל [צילום: AP]
אחרי מינויו של קוואנו

ברט וברוטלי

מבט נקודתי נוסף על המאבק המכוער סביב המינוי לבית המשפט העליון של ארה"ב, הערה לגבי ההשלכות עלינו ובעיקר שלוש נקודות רוחב משמעותיות
07/10/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   מינוי השופט קוואנו   |   תגובות

אחרי שישקע האבק מן הקרב הקשה והמכוער על מינויו של ברט קוואנו לבית המשפט העליון של ארה"ב, ייוותרו כמה סוגיות רוחב משמעותיות במיוחד - המשפיעות לא רק על החברה האמריקנית, אלא על העולם כולו בשל מרכזיותה של ארה"ב בו.

אבל לפני כן - הערה נקודתית על השלכות המינוי וגם מבט עלינו. ההליך היה כל כך פוליטי, כל כך אישי וכל כך טעון - עד שקשה לראות כיצד קוואנו מתעלם ממנו בשבתו על כס השיפוט. דבריו לפני עשרה ימים היו חד-צדדיים בצורה כנראה חסרת תקדים; אין אדם נתפס בשעת צערו וקוואנו התנצל על חלקם, אך הוא יתקשה להשתחרר מהצל שליווה את מינויו. קוואנו יזדקק לכל החוכמה, הניסיון והאיפוק שלו כדי להוכיח שפסיקתו תהיה עניינית - וזה לא יהיה קל, כאשר ממילא מחצית מהציבור האמריקני מתנגדת להשקפת עולמו. קוואנו יצטרך להוכיח שהמחמאות שקיבל היו מוצדקות לחלוטין.

ומה לגבינו? תראו את התמונות שבהמשך המאמר, תקראו כמה מן הדיווחים על ההליך, תקדישו כמה דקות לצפייה בקטעים מהדיונים בוועדת המשפטים ובמליאת הסנאט - ואז תגידו האם אתם רוצים את זה גם אצלנו. מי שמדבר על הליך פוליטי לחלוטין במינויים לבית המשפט העליון - על זה הוא מדבר, על כך הכרוך בכך: השמצות הדדיות, הכפשות אישיות, קידום ופסילה על בסיס עמדות ולא על בסיס כישורים, הפגנות ועצורים. כן, צריך לתת יותר משקל לדרג הנבחר בעת מינוי השופטים בכלל ולבית המשפט העליון בפרט. לא, אסור לגמרי שזה ייראה כמו בארה"ב. ומכאן - לנקודות הרוחב.

הקצנה חסרת תקדים
מעצר מפגינים מחוץ לקונגרס [סקוט אפלווייט, AP]

בכל מערכת יחסים, גם פוליטית, גשרים נבנים ביגיעה ממושכת ונהרסים בן-רגע. חוסר היכולת וחוסר הרצון של טראמפ להושיט יד לצידו השני של המתרס, יעלה לו ביוקר רב. העובדה שמינויו של קוואנו כמעט נכשל, היא רק הקדימון למה שיקרה אם וכאשר הדמוקרטים ישיגו בעוד חודש רוב בלפחות אחד משני בתי הקונגרס

הראשונה היא הקיטוב העצום וכנראה חסר התקדים של ארה"ב. הרוב בו אושר מינויו של קוואנו – 50 מול 48 – הוא הקטן ביותר מבין 19 השופטים שעודם בחיים (15 המכהנים וארבעה בדימוס), אשר מונו מאז 1975. זהו כמעט הרוב הקטן ביותר האפשרי, למעט תיקו בו סגן הנשיא הוא המכריע. קשה לראות זאת רק על-רקע ההאשמות נגדו בעבירות מין; הדמוקרטים הבהירו מהרגע בו הודיע הנשיא דונלד טראמפ על מועמדותו שיתנגדו לו בכל תוקף. קשה גם לראות זאת רק על-רקע תפיסות העולם שלו ופסיקותיו בעבר; שופטים שמרנים וליברלים כאחד זכו לרוב גדול ואפילו לאישור פה אחד.

האמריקנים מטבעם אוהבים אבחנות חדות וברורות: השריף מול הפושע, הטובים נגד הרעים, שחור או לבן. זו גם הסיבה שהם נעים מקיצוניות אחת לשנייה: סכין יפני במטוס לפני 9/11, איסור על קוצץ ציפורניים אחרי 9/11; פיקוח מגוחך על שוק המניות לפני אנרון, חניקה שלו אחרי אנרון. במערכת פוליטית דו-מפלגתית זה אומר: או שאתה שמרן ורפובליקני או שאתה ליברל ודמוקרטי. מי שמקנא במערכת הזאת, כדאי שיראה את המחיר: אין מקום לגווני ביניים, אין אפשרות להיות באמצע, אין יכולת לשלב עמדות משני הצדדים.

ההקצנה הזאת הולכת ומחריפה מזה שנים, ונראה שאת השיא – או את השפל – שלה היא חייבת לדונלד טראמפ. הוא בנה את כל הקמפיין שלו על הסתה ושנאה כלפי הילרי קלינטון, והוא ממשיך לתקוף ולחרחר ריב על בסיס יומיומי. זה בתוך הממשל שלו (ראו את התבטאויותיו נגד ג'ף סשנס), זה נגד מדינות אחרות (זוכרים את "איש הטילים הקטן" לפני שהפך לחברו הטוב?) וזה בעיקר נגד הדמוקרטים. הללו מצידם אינם טומנים את ידם בצלחת, אך טראמפ הוא המלבה העיקרי של האש. זה אופיו, זה הצליח לו ועושה רושם שהוא פשוט נהנה מכל רגע.

בכל מערכת יחסים, גם פוליטית, גשרים נבנים ביגיעה ממושכת ונהרסים בן-רגע. חוסר היכולת וחוסר הרצון של טראמפ להושיט יד לצידו השני של המתרס, יעלה לו ביוקר רב. העובדה שמינויו של קוואנו כמעט נכשל, היא רק הקדימון למה שיקרה אם וכאשר הדמוקרטים ישיגו בעוד חודש רוב בלפחות אחד משני בתי הקונגרס. אם זה יקרה, הם יטרפדו את יוזמות החקיקה של טראמפ – לאו-דווקא משיקולים ענייניים, אלא מתוך נקמה וכדי להכשיר את הקרקע לבחירות 2020. זה אומר, שארה"ב תשקע במאבקים פנימיים שבמידה רבה ישתקו את יכולתה לפעול. כידוע, כאשר ארה"ב מתעטשת – לעולם כולו יש שפעת; תארו לעצמכם מה המשמעות כאשר ארה"ב סובלת משיתוק.


החד-צדדיות של הטיימס והפוסט
הפגנה ליד ביהמ"ש העליון [צילום: אלכס ברנדון, AP]

התנהגות כזאת כורתת את הענף עליו יושבת התקשורת האמריקנית. גם ככה קרוב למחצית מתושבי ארה"ב – תומכיו של טראמפ, שרבים מהם אינם בדיוק האנשים הכי מתוחכמים בסביבה – אינם מאמינים לה, בזים לה ואפילו היו רוצים לראות בחורבנה. חד-צדדיות שכזאת, הן בדיווחים והן בפרשנויות, לא רק שתחזק את דעתם של אלו, אלא עלולה לשכנע מיליונים אחרים שיש ממש בטענות נגדה

הנקודה השנייה היא החד-צדדיות המוחלטת של אמצעי התקשורת העיקריים בנוגע למינוי קוואנו בכלל וביחס להאשמות נגדו בפרט. לצורכי עבודתי אני עוקב בצורה שוטפת ורצופה אחרי וושינגטון פוסט וניו-יורק טיימס, שני העיתונים החשובים ביותר בארה"ב שהם גם העוינים ביותר לטראמפ. ככל שראיתי, לא הייתה בהם מילה אחת בדבר האפשרות שכריסטין בלייסי-פורד טועה. לא היה אפילו סימן שאלה אחד בשאלה העקרונית של האפשרות להרוס אדם בלא שמץ של ראיה. לא היה אפילו קול אחד שדיבר בשבחו של קוואנו מבחינה מקצועית. לא היה כותב אחד שיאמר: טראמפ ממלא את חובתו החוקתית וממנה שופט שעם דעותיו הוא מסכים – בדיוק כפי שעשו כל קודמיו.

טראמפ קנה ביושר רב את האיבה התקשורתית כלפיו. השחצנות שלו, האגו העצום שלו, השקרים שלו – כל אלו מחייבים חשיפה מתמדת. התגובה שלו לפרסומים נגדו היא לכנות את התקשורת בשמות גנאי חסרי תקדים ואף לחתור תחתיה, תוך התעלמות מוחלטת מכך שהיא ממלאת תפקיד חשוב ביותר בחברה האמריקנית הדמוקרטית. התקשורת חייבת להתגונן ולתקוף חזרה, כדי שתוכל להמשיך ולמלא את חובותיה.

כל זה אינו אומר שלתקשורת מותר להתייצב אוטומטית נגד כל דבר שטראמפ אומר ועושה, ולתמוך אוטומטית בכל מי שמתנגד למה שהוא אומר ועושה. התקשורת מחויבת ליושרה מקצועית, לאמת ולפחות למידה מסוימת של איזון. מי שתוקף (ובצדק) את רשת פוקס ניוז על התייצבותה המביכה לצידו של טראמפ, אינו יכול באותה נשימה לעשות בדיוק את אותו הדבר מהכיוון ההפוך. אני לא מאמין שהטיימס והפוסט לא יכלו למצוא אפילו כותב אחד שייצא להגנתו של קוואנו; אני לא מאמין שעשרות עיתונאים ופרשנים בשני העיתונים חושבים כולם בצורה אחידה.

אבל זו בדיוק התמונה שהצטיירה מהם בשבועות האחרונים, וזה מה שהוביל למחאות האלימות נגד מינויו של קוואנו, מצד מי שלא התעמקו בטענות ולא הפעילו מינימום של שכל ישר. הסנאטורית סוזן קולינס נזקקה לליווי של משטרת הקפיטול לאחר שהכריזה שתצביע בעד המינוי. אשתו ובנותיו של קוואנו ספגו איומים. פרחחים ניסו לשבש את ההצבעה בסנאט. וכן, היו גם איומים על חייה של כריסטין בלייסי-פורד – שטראמפ ותומכיו (כולל בתקשורת) אינם יכולים להתנער מכל אחריות עליהם.

התנהגות כזאת כורתת את הענף עליו יושבת התקשורת האמריקנית. גם ככה קרוב למחצית מתושבי ארה"ב – תומכיו של טראמפ, שרבים מהם אינם בדיוק האנשים הכי מתוחכמים בסביבה – אינם מאמינים לה, בזים לה ואפילו היו רוצים לראות בחורבנה. חד-צדדיות שכזאת, הן בדיווחים והן בפרשנויות, לא רק שתחזק את דעתם של אלו, אלא עלולה לשכנע מיליונים אחרים שיש ממש בטענות נגדה. וגם כאן, אם התקשורת האמריקנית תאבד את כוחה וסמכותה המוסרית – התוצאות לעולם כולו עלולות להיות חמורות.

ניצחון במאבק על הליך הוגן
מפגינים בביהמ"ש על רקע הקונגרס [אלכס ברנדון, AP]

קוואנו הוא האדם הבולט הראשון בשנה-שנתיים שלא הסכים להיכנע. אחרים – הן במגזר הפוליטי והן במגזר העסקי – העדיפו להיכנע ללא קרב. אולי זה משום שהם באמת היו אשמים; אולי זה משום שהסיקו שהמלחמה אבודה ממילא ושניהולה רק יזיק להם עוד יותר. אבל קוואנו החליט שהוא נלחם על חפותו, ובעצם על זכות היסוד הכי בסיסית במדינת חוק דמוקרטית: לקבל הליך הוגן. והוא ניצח

הנקודה השלישית היא אישורו של המינוי למרות ההאשמות נגד קוואנו, וכאן אני רואה מקום לאופטימיות זהירה. עמדתי שוב ושוב על כך שמדובר בהאשמות בעלות אופי פלילי שאינן נתמכות בראיות כלשהן, ושהאווירה הציבורית בארה"ב היא של ביצוע לינץ' במהירות הבזק בעקבות כל בדל האשמה בתקיפה מינית. זהו מצב חמור מאוד, הפותח פתח לסחטנות, לנקמנות אישית ולמניפולציות פוליטיות.

קוואנו הוא האדם הבולט הראשון בשנה-שנתיים שלא הסכים להיכנע. אחרים – הן במגזר הפוליטי והן במגזר העסקי – העדיפו להיכנע ללא קרב. אולי זה משום שהם באמת היו אשמים; אולי זה משום שהסיקו שהמלחמה אבודה ממילא ושניהולה רק יזיק להם עוד יותר. אבל קוואנו החליט שהוא נלחם על חפותו, ובעצם על זכות היסוד הכי בסיסית במדינת חוק דמוקרטית: לקבל הליך הוגן. והוא ניצח.

מי שמסתכל על ההאשמות הללו בעיניים פקוחות יגלה, שהן לא היו עוברות את סף דלתו של השוטר הכי מתחיל. טענות על אירועים מלפני 35 שנה, שלא סופרו לאיש בזמן אמת וגם לא עשרות שנים אחר כך; העדר מוחלט של ראיות פיזיות; עדי ראייה מטעם המתלוננת (כריסטין בלייסי-פורד) המכחישים את גרסתה; חשיפת הטענות ברגע בו ה"מואשם" עומד בפני שיא הקריירה שלו ובעיצומו של מאבק פוליטי לוהט; ניגוד מוחלט בין הטענות לבין כל הידוע על אופיו ומעשיו של ה"מואשם".

אולי כעת תתחיל ארה"ב להבין, שאי-אפשר לשפוט אדם בפייסבוק ובטוויטר, ושאין תחליף להליך משפטי או לפחות משפטי-למחצה כאשר מעלים טענות על מעשים פליליים. אולי כעת יחליטו גברים חפים מפשע לא להיכנע אלא לדרוש הליך הוגן. זה לא יהיה קל, בלשון המעטה. הפופוליזם הליברלי ימשיך ללכת עם הנשים. האופי האמריקני המוקצן ימשיך להעדיף הוקעה מיידית על פני בירור שלוקח זמן. לא כל אחד הוא ברט קוואנו, עם חוט שדרה שכזה ועם תמיכה של הבית הלבן ושל הרוב בסנאט (ומצד שני, לא כל אחד הוא ברט קוואנו, עם מריחת ההאשמות בכותרות הראשיות ובשידור חי במשך שבועיים ברציפות).

ובכל זאת, ייתכן שנקבע כאן תקדים. בדרך כלל נדרשות לארה"ב 15-10 שנים עד שהיא מתיישרת לאחר מעבר מקיצוניות לקיצוניות. המעבר מהתעלמות מהטרדות מיניות להוקעה מוחלטת שלהן התרחש לפני שנתיים. ארה"ב רחוקה עדיין מהאיזון הדרוש בין זכויות המתלוננת לבין זכויות החשוד. לאחר ששנים העלימה עין מגברים רבי עוצמה המשתמשים בכוחם כדי לנצל, לתקוף, להטריד ולאנוס נשים – היא כעת מתעלמת מכך שיש גם טעויות ושקרים מצד מתלוננות. נצחונו של קוואנו לא ישנה את הגל, אבל אולי יקצר את הזמן שיעבור עד שיימצא האיזון הנכון.


תאריך:  07/10/2018   |   עודכן:  07/10/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ברט וברוטלי
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי פ
7/10/18 09:49
 
קורא ותיק מאוד
7/10/18 11:20
2
אלטע קאקער
7/10/18 11:57
 
ע_הראל
7/10/18 13:32
 
קאקר אתה טיפש
7/10/18 15:51
3
רון ה.
7/10/18 12:23
4
פנחס
7/10/18 14:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מינוי השופט קוואנו
הסנאט האמריקני אישר (מוצ"ש, 6.10.18) את מינויו של השופט ברט קוואנו לבית המשפט העליון של ארה"ב. כצפוי, האישור היה ברוב דחוק ביותר: 50 בעד ו-48 נגד (סנאטור תומך אחד נעדר, וסנאטורית מתנגדת התקזזה עימו). ההצבעה נקטעה מספר פעמים בשל השתוללות של מפגינות נגד קוואנו ביציע הקהל.
06/10/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
הסנאט צפוי לאשר הערב (מוצ"ש, 6.10.18) את מינויו של ברט קוואנו לבית המשפט העליון של ארה"ב. מבין ארבעת הסנאטורים שהתנדנדו, שלושה הודיעו על תמיכתם בקוואנו ובכך הבטיחו לו רוב של 51 נגד 49.
06/10/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
אנה מריה ארצ'ילה, אחת משתי הנשים שהתעמתו בשבוע שעבר בפתח המעלית עם הסנאטור הרפובליקני ג'ף פלייק, שהתלבט עד הרגע האחרון האם להצביע עם שאר חבריו למפלגה בעד מועמדו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לבית המשפט העליון, הודתה (ו', 5.10.18) כי הנשיא טראמפ צודק בטענתו כי המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס קשור למימון ההפגנות נגד מינוי השופט, ברט קוואנו.
05/10/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
מליאת הסנאט אישרה (יום ו', 5.10.18) ברוב של 49:51 את הצעת מנהיג הרוב הרפובליקני, מיץ' מקונל, להגביל את הדיון על מינויו של ברט קוואנו לבית המשפט העליון. האישור מלמד שהמינוי עצמו צפוי להיות מאושר מחר (שבת, 6.10.18).
05/10/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
"עדותי בסנאט בשבוע שעבר הייתה תקיפה ונרגשת, משום שאני מכחיש בתוקף ובהתרגשות מכחיש את ההאשמות נגדי" - כותב השופט ברט קוואנו, המועמד לבית המשפט העליון של ארה"ב, במאמר יוצא דופן המתפרסם (יום ו', 5.10.18) בוול סטריט ז'ורנל. הפרסום בא מספר שעות לפני שמליאת הסנאט אמורה לקיים הצבעה מקדימה על אישור המינוי, כאשר הרפובליקנים מקווים לאשרו מחר (שבת, 6.10.18).
05/10/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מינוי השופט קוואנו  /  מי ומי  
מסתמן רוב בסנאט למינויו של קוואנו  /  איתמר לוין
מינוי קוואנו בדרך למליאה  /  איתמר לוין
הערכות: לא יימצאו ראיות נגד קוואנו  /  איתמר לוין
קו קוואנו  /  איתמר לוין
הסנאט איבד את המוניטין  /  איתמר לוין
השימוע לקוואנו: דמויות המפתח  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il