|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

פרשת לך לך (מקאם צבא)

בחר בו אלוהים

קבלת האמונה נחשבה בעיני בני האדם כלידה מחדש בקבלת האמונה לא היה הבדל אם זה היה אדון או עבד או שפחה, כי הרי כל בני האדם שווים בעיני האלוהים וכך אלוהים יצר את האדם וממנו את חוה
21/10/2018  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות


אַב הֲמוֹן גּוֹיִים

וְאֶלֶּה צֶאֱצָאֵי תֶּרַח אֲבִי אַבְרָם וְנָחוֹר

אֱֱלֹהִים בָּחַר בּוֹ וְהִשְׁאִיר את נָחוֹר אָחוֹר

וְאֶלָיו נִלְוָה צֶאֱצָא אָחִיו, הָרָן בֶן תֶּרַח

שֶׁגָּם הוּא נֶחֱשַׁב עִקָּר וְלֹא כְּעֹדֶף סֶרַח

ומִכָּאן תּוֹלְדוֹת יִשְׂרָאֵל אָז נִתְגַלּוּ בָּאִישׁ

שֶבָּחַר בּוֹ אֱלֹהִים וְהוּא נַעֲנָה לַצָּו חִישׁ

הָלַך לוֹ מְאַרְצוֹ וּמִמּוֹלַדְתּוֹ מְאוּר כַּשְׂדִים

מַעֲרָבָה מְעֶבֶר לַיַּרְדֶן צָפוֹנָה גָּם הִדְרִים

וּכְאַב הָמוֹן גּוֹיִים אַבְרָם לָעַמִּים נוֹדָע

כִּי הָיָה הָרִאשׁוֹן אֲשֶר לֶאֱלֹהִים הִתְוַדַּע

הוּא הִתְוָה דֶּרֶךְ יִשְׂרָאֵל וְהוֹלִיכוֹ לְאוֹרָהּ

יָרַד מִצְרַיְמָה וְעָלָה מִמֶּנָּה לְקַבֵל תּוֹרָה

שֶׁבְתַהֲפּוּכוֹת הַזְמָן עָלָיו שַׁמְרָה


אב-רם היה אברהם בעיני אלוהים ואדם

"אב רם" היה אברהם והכל מתברכים בו ששם יעודו לעשות נפשות לאמונה באל עליון אחד. וכל אשר היה כל אחד מבני דורו כדי להתגייר (במשמעות המקובלת בדת משה וישראל ביהדות) היה די בהצהירו: אני מאמין באמונה שלמה באל עליון - הוא אלוהי אברהם וכי אין זולתו אלוהים. וחכמינו אמרו כך היה אברהם מְגַיֵּר את האנשים ושרי הייתה מְגַיֶּרֶת את הנשים. קבלת האמונה נחשבה בעיני בני האדם כלידה מחדש. בקבלת האמונה לא היה הבדל אם זה היה אדון או עבד או שפחה, כי הרי כל בני האדם שווים בעיני האלוהים וכך אלוהים יצר את האדם וממנו את חוה. בתקופתנו אנו רואים כי ככל ששמים יותר כבלים על הגיור, כך הולך מספרו של עם ישראל ופוחת בעמים. ואלה שנהגו כמו בימי אברהם בקבלם עליהם את האמונה בקיומו של האלוהים פרו ורבו ומלאו את הארץ. וכל אלה שלא קבלו עליהם את האמונה באל עליון הנעלם והנסתר מעיני אדם, נשארו עובדי אלילים שהמירו את האלוהים בפסילים בדמות אדם או חיה, כפי שהיא מתוארת בתורה ובכתובים לשלילה, כדמויות מעשה ידי אדם, מאבן או מעץ שיש להם פה להם ולא ידברו, אזנים ולא ישמעו, רגלים להם לא יהלכו, ולא יהגו בגרונם (כולל הנצרות שרואה באדם אדם בשר ודם דמות אלוהית). ראינו עוד כי כדי לבחון אם אברהם שקבל עליו את האמונה באלוהי השמים שראהו בחוזנו, אם הוא איתן באמונתו, נסהו בעשרה נסיונות. הנסיון הראשון הוא בצוותו לאמור: לֶךְ לְךָ מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אַרְאֶךָּ (יב/א). כלומר להינתק ממשפחתו ומארץ הולדתו, ולית מאן דפליג שזה נסיון קשה ביותר ואברהם עמד בו. רק לאחר שעמד בנסיון לו נתגלה אלוהים אל אברהם שנאמר: וַיֵּרָא ה' אל אברם ..(יב/ז) מכאן מבינים שבהתחלה אברהם ראה את האלוהים בדמיונו ואילו לאחר שעמד בנסיון, אלוהים נתגלה אל אברהם. זה שגרם לאברהם לבנות מזבח לה' שנאמר: ויבן שם מזבח לה' הנראה אליו (יב/ז). אברהם עתיד לעמוד בעשרה נסיונות (מסכת אבות ה' ד') שהאחד קשה מקודמו רק אז נהיה אב המון גויים וכפי שתואר בהמשך על-ידי בני חת "נשיא האלוהים" (כג/ו).

התפתחות האנושות אחרי המבול

משנצלו נֹחַ ואשתו ובניו ונשותיהם, החלה האנושות להתפתח ונתפלגה לגזעים שונים המוכרים לנו: שֵׁם מיצג את אנשי המזרח הקרוב שעל פני כדור-הארץ. חָם מיצג את האוכלוסייה ביבשות החמות-השחורה יֶפֶת מיצג את האוכלוסייה הרחבה ביותר בעלי עור לבן וצהוב והאדום. אין חלוקה זו מבוססת מדעית, אבל כך נכתב בספרי ההיסטוריה על הָרָסִיזְם = הגזעים. בלימודי ההיסטוריה הכללית מונים ארבעה גזעים: שחור, חום, לבן וצהוב. זאת המציאות על פני כדור-הארץ. חז"ל נתנו לחלוקה אנושית זו: כנויים כאשר: שֵׁם מסמל אוכלוסייה קדושה שישראל חלק ממנה על כן הוא מכונה בתורה "עם קדוש". הקדושה כאן איננו דָבָר מֻלָּד היא תוצאה של התנהגות ומעשים של האדם, בעשית מעשי קְדֻשָּה ואחד המעשים כפי שֶׁנִוָּכַח היה, מעמד הר סיני עליו ניתנה התורה לעם ישראל, בכך עם ישראל נתקדש, ואלוהים הוריש לישראל את הארץ. נטלה מהכנענים ונתנה לישראל (כפרשנות רש"י). ואילו הכנענים לפי חז"ל סמלו אז את הטֻּמְאָה שאיננה מתחברת ל"קְדֻשָּה", הם לא נתחברו לישראל שהם צאצאי שם. לעומת זאת ניתן לחבר קְדֻשָּׁה עם חֻלִּין שזה משלים את זה, שלא כמו חבור טֻמְאָה וּקְדֻשָּׁה, שזה דוחה את זה. מכאן נדחית תאורית ה"שִׁלּוּשׁ" בנצרות שבבסיסה נמצאת התאוריה בדבר "האב, הבן ורוח הקודש". זו עבודת אלילים בהתגלמותה . מה עוד .והנצרות החזירה את ה"צְלָמִים-הַפְּסִילִים" לכנסיות ומחוץ להן. הנצרות חדשה גם כל הטקסים החיצוניים וסממניהם, המזבח והקטורת ולחם הקדש. שהיו לפי התורה בבית המקדש כל עוד ועמד על תלו. זה ההגדרה של "עבודה זרה" שנזכרת המגונה בתורה.

אברהם ותפילתו בעבור בנו ישמעאל

ישראל מְשַׁיְּכִים את אברהם כאבי ישראל, בעוד אמר בקב"ה כי הוא אב המון גוים. ואכן אברהם הוא גם אבי הישמעאלים -האיסלאם אשר אמצו לעצמם, כאלפיים וחמש מאות שנה אחרי שעם ישראל היה קים ואשר קבל התורה בהר סיני, את העקרונות שבתורת משה את האמונה באל אחד וראו באברהם אבינו אביהם גם המכונה בלשונם "אבראהים אל ח'ליל" (אברהם הידיד - ידיד-יה) גם מפני שהתישב בבואו לארץ כנען בעיר חברון שם זה נגזר מהבטוי "חבר" או ידיד או ח'ליל - "אל-ח'ליל" האיסלאם אימץ את האמונה באל אחד וביטל כל הפסילים, ואנשים עושים ברית מילה (כי ישמעאל נימול. זה מביא אותנו לתפילת אברהם בעבור ישמעאל, בבקשו בעבור מאת השם: לו ישמעאל יחיה לפניך (יז/יח). על כך כתב הרמב"ם תשובה לשאלה בשאלת אמונת הישמעאלים היא דת האיסלאם, כי הם אינם עובדי עבודה זרה ומאמינים בה' אחד וכך כתב: אמונת הישמעלים ב"ייחוד" (באמונת הייחוד- التوحيد لا اله الا الله) שאין בה דופי. לעומת עשו שהנצרות מיוחסת אליו שהיא עבודה זרה בתקוה שבאחרית הימים יתרחקו הנוצרים ממנה ויכירו בה' אחד (לא בשילוש) כפי שהתפלל יצחק על בנו עשו שיקבל חנינה וישוב לאמונה של אברהם. רש"י התייחס לשם אברהם ותוארו וכתב: "אב המון גויים" לאמור שהיה קודם ל-"אב-רם" ולאחר מכן הוספה לשמו האות ר אב-(ר)הם על כן נהיה ל אב המ-ון" רש"י מבהיר כי היה אברהם תחילה אב של גוי אחד של ארם, ובבואו לחרן עם אביו וגלה את האלוהים, נהיה אב של גויים רבים, ייתכן כי לכך נקרא שמו תחילה אברם, כי אומנם היה אדם חשוב אב -רם, רם מעלה, ומורם מעם ונהיה לאחר מכן ל"אב המון גויים". לאחר שלחם אברהם נגד חמשת המלכים, שנלחמו במלך סדום וחטפו את לוט בן אחיו. אברהם קם ורדף אחריהם עם קומץ לוחמים: ויכם וירדפם עד חובה אשר משמאל לדמשק (מב/טו) והשיב את הרכוש שנטלו עמם למלך סדום גם מלך שָׁלֵם קבל פני אברהם בלחם ויין וברכו ומלך סדום שהיה אסיר תודה אמר לאברהם: תן לי הנפש והרכוש קח לך (מב/כב). ואברהם דוחה מחוה זה ועונה לו: הרימתי ידי אל ה' אל עליון קנה שמים וארץ, אם מחוט ועד שרוך נעל ואם אקח מכל אשר לך ולאר תאמר אני העשרתי את אברהם (מב/כב,כג) עד כמה נדירה התנהגות זו בימינו, "לא מחוט עד שרוך נעל" והמבין יבין. אברהם היה רודף שלום ונהג בפתרון מחלוקות בדרכי שלום, מנהג המאפין את עם ישראל לאורך הדורות . מדי פעם צריך לשוב ולהזכיר לעצמנו את עקרונות השלום כפי שזה התרחש בין אברהם ולוט כך ואת ונקיון הכפיים במלחמתו למען מלך סדום ולהצלת לוט. בדחותו קבלת טובות הנאה - כּפי שנאמר על זה: הַשּׁחַד מְעַוֵּר עֵינֵי פקחים וִיסַלֵּף דברי צדיקים .

וַיְהִי רִיב בֵּין רוֹעֵי לוֹט לְבֵין רוֹעֵי אַבְרָם

קַם אַבְרָם וְאָמַר לְלוֹט כְּאָחִים אָנוּ גָּם

עַל טְרִיטוֹרְיָה לֹא נָרִיב נִפָּרֵד זֶה מִזֶּה

בְּחַר בְיָמִין אוֹ בִּשְׂמֹאל זֹאת מִמֶּנִּי מַחֲוֶה

בְּחַר לוֹט בַּכִּכָּר וְאַחֲוַת אָחִים לֹא שָׁבַר

בְּרַם אַבְרָהָם בְּאֶרֶץ כְּנַעַן כְּמִצְוַת אֵל בָּחַר

כָּכָה יֻשַּׁב רִיב אָחִים וְלֹא שָׁבְרוּ הַכֶּלִים

בְּכַךְ הֵם נָהֲגּוֹ כַּחֲכָמִים וְלֹא רַק צוֹדְקִים

כְּשָׁיֵּשׁ מַחְלֹקֶת בֵּין קְרוֹבִים אוֹ רְחוֹקִים

תָּמִיד טוֹב לְדַבֵּר לְסִיּוּמָה וְלַחְסוֹךְ דָּמִים

הָיָה וְכָלוּ כָּל הַקִּצִּין וּפִתְרוֹן אֵין עֲדָיִן

כֹּל שֶנּוֹתַר לַיְרִיבִים לְבַקֵּשׁ חַסְדֵּי שָׁמָיִם

זֹאת לָמַדְנו מְאַבְרָהָם אַב הָמוֹן גּוֹיִים

שֶׁקִּבֵל מַתַּת מִשָּׁמָיִם אֶרֶץ רַבַּת לְאֻמִּים

וְאַנְשֵׁי לוֹט בַּיֵּשׁ שֶׁנִּתַּן לָהֵם לֹא הִסְתַּפָּקוּ

הַיְרִיבִים בְּחָכְמַת אֶבְרָהָם נָהֲגוּ וְיַחֲלוֹקוּ

תאריך:  21/10/2018   |   עודכן:  21/10/2018
עו"ד אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לבני תוקפת את נתניהו מתוך קנאה, שנאה ותסכול אישי ופוליטי, ובכך מוסיפה לו מנדטים על מגש של פוליטיקה. צורת הנאום, שפת הגוף והפנים הביעו תסכול עמוק מהכשלון שלה כשעמדה בראש מפלגה שזכתה ב-24 מנדטים, נכשלה בהקמת ממשלה, ריסקה את המפלגה עד עפר ונשארה עם 6 פליטים, איתם זגזגה למפלגת העבודה.
21/10/2018  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
ארגון "בצלם" מתיימר להילחם נגד הפגיעה בזכויות אדם על-ידי צבא הכיבוש הישראלי. ישראל שולטת רק בחלק מהגדה. רוב הגדה נשלטת אזרחית על-ידי אבו מאזן ושם מתרחשת פגיעה יומיומית בזכויות אדם. אבל, הפגיעה בזכויות אדם על-ידי הרשות הפלשתינית איננה מעניינת את "בצלם". מתקבל הרושם שהארגון דואג רק לפגיעה בזכויות האדם של טרוריסטים.
21/10/2018  |  ד"ר רבקה שפק ליסק  |   מאמרים
ראוי היה לחייב כל אזרח במדינה דמוקרטית להתיצב בקלפי ולהצביע אם ירצה - יכניס למעטפה פתק לבן ההצבעה היא חובה אזרחית שיש למלא אותה בלי קבלת תמורה למעט עצם החיים בדמוקרטיה
21/10/2018  |  יוסף אליעז  |   מאמרים
השבוע פורסם מדד התחרותיות הבינלאומי של הפורום הכלכלי העולמי (WEEF). ישראל ניצבת במקום ה-20 במדד - ארבעה מקומות נמוך יותר מאשר בשנה שעברה. המשמעות היא שיכולת התחרות של ישראל הולכת ונפגעת - עובדה שפוגעת באופן ישיר בצמיחה של המשק.
21/10/2018  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
להתארח בעולם שבעים שמונים שנה ולהתנדף ממנו כטיפת טל על עלה נידף לחלל האינסופי - אילו היינו סגורים על העובדה הזאת לא היינו מסוגלים לסבול אף רגע מהרגעים הארוכים של החיים, גם לא היינו מתפתחים כי דלק החיים הוא לא התזונה - שיקר מי שאמר לנו את זאת, הדלק היחיד שמאפשר לנו לעבור מרגע לרגע הוא התקווה; התקווה שיש לאחר הרגע הזה עוד רגע
21/10/2018  |  אלברט שבות  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il