|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
בית קברות סמבוסקי בירושלים [צילום: אלי אלון]

סמבוסקי - בית הקברות של העניים

למרגלות קבר דוד בירושלים שוכן בית קברות היהודי הנטוש "סמבוסקי" שבו נקברו עניי ירושלים במשך יותר מ-200 שנה בית עלמין עתיק זה לא ידוע ולא מוכר לרוב רובו של הציבור, ורק מעטים יחסית ביקרו בו כתבה זו באה לעשות הכרות עם בית עלמין לא ידוע זה
22/10/2018  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
חצבים בין הקברים בבית הקברות סמבוסקי [צילום: אלי אלון]

מצבת קבר בבית הקברות סמבוסקי [צילום: אלי אלון]

מצבת קבר משה שאמי בבית הקברות סמבוסקי [צילום: אלי אלון]

כתוצאה מהזנחה רבת שנים של בית הקברות סמבוסקי ניתן לזהות כיום רק כעשר מצבות או חלקי מצבות. כמעט כל המצבות בבית קברות זה הושחתו, נעקרו ממקומם, רבות נלקחו ונעלמו לצרכי בניה ותשתית על-ידי הירדנים וכפריים באזור וגם מצבות שנותרו במקום, הכיתוב עליהם נמחק ברבות השנים בשל פגעי הזמן והטבע.

במסגרת אירועי "בתים מבפנים" 2018 - סופשבוע של בתים פתוחים בעיר ירושלים (18-20.10.2018) נערך סיור מודרך בבית קברות היהודי העתיק סמבוסקי והיה לי הכבוד להשתתף בו. הסיור התחקה אחר הטמונים במקום ששמותיהם נמחקו והם הפכו לאלמונים, ופרס את סיפורו של בית עלמין זה.

בית הקברות סמבוסקי - תעודת זהות

בית הקברות סמבוסקי הוא בית עלמין יהודי עתיק בירושלים, הממוקם על מורדותיו הדרומיים והמזרחיים של הר ציון, במדרון הצפון-מזרחי של גיא בן הינום. השם המקובל ביותר של בית הקברות הוא סמבוסקי, אך במקורות שונים הוא נקרא בית הקברות הספרדי הישן ובשמות נוספים. מקור שמו לא ברור. ישנה סברה שנקרא על שם משפחה לא ידועה. יש המעלים סברה שהשם ניתן לו בשל צורתו הגאוגרפית של בית הקברות, המזכירה את המאכל סמבוסק שצורתו חצי-עגולה בדומה לצורתו של שטח הקבורה. להשערות אלה אין תימוכין או אסמכתאות וצריך להתייחס אליהם כאל השערות לא מבוססות.

דורון הרצוג (1957-2010), מחנך, מורה דרך, יליד ירושלים, חקר ותיעד בצורה יסודית את בית העלמין סמבוסקי לאורך שלושה עשורים. הוא נעזר במפות, בצילומי אוויר, נבר בארכיונים ישנים ואף נפגש עם ותיקי ירושלים. ממחקרו עולה כי הוחל לקבור בבית עלמין סמבוסקי עוד לפני למעלה מ-300 שנה בשנת 1700 לערך. נקברו בו נשים וגברים רבים מהם רבים קורבנות מחלות ומגיפות שהיו שכיחות כידוע בשנים עברו בעיר העתיקה בשל תנאי החיים, העוני והתברואה הקשים ששררו בעיר. בעיקר נקברו במקום עניי ירושלים, רובם יוצאי עדות ספרד, אשר הם או בני משפחתם לא יכלו לרכוש חלקות קבר בחייהם על הר הזיתים, או שלא יכלו לשלם דמי מעבר שדרשו אנשי הכפר הערבי הסמוך להר הזיתים עבור מעבר הגופה לקבורה בהר הזיתים.

חברה קדישא הספרדית קברה בסמבוסקי את העניים והגלמודים שלא יכלו לרכוש חלקת קבר. ידוע גם על אנשים שבחרו מראש להיקבר בבית הקברות סמבוסקי, ואשר קנו חלקות קבר במקום. בנוסף, נקברו במקום גם מתאבדים ומומרים. המצבות של עניי ירושלים בבית הקברות סמבוסקי, בניגוד למצבות הגדולות והכבדות שניתן למצוא בחלק מקברי הר הזיתים, היו למעשה אבנים פשוטות ביותר שנאספו בשדה ועליהן נחקק, לרוב בנוסח קצר, שם הנפטר ועוד שתיים שלוש מילים. ברוב המקרים לא צוין ע"ג המצבה (האבן) תאריכי לידה ופטירה. חקיקת האותיות הייתה שטחית וכמעט ללא עומק (החיסכון בכיתוב אולי נובע מהרצון לחסוך בעלות החריטה א.א) אין פלא, שהכיתוב על רוב המצבות נמחק כליל עם השנים ופגעי הזמן והטבע.

מספר הקבורים בבית הקברות

מאחר שחלק ניכר מהמצבות בבית הקברות לאורך השנים הושחתו, נעקרו ממקומן והכיתוב עליהם נמחק, קשה לדעת כמה נקברו בו בפועל. על-פי הערכה ומחקרים מספר הקבורים בסמבוסקי מסתכם במאות רבות ואף בכמה אלפים. בשנים 1973-1972 נעשה סקר על-ידי משרד הדתות בו נרשמו כ-140 שמות מצבות ומקומן סומן על גבי מפה. במחקר עצמאי שערך חוקר בית העלמין דורון הרצוג נאספו שמות נוספים של נקברים בבית הקברות, ועד כה ידועים שמותיהם של כ-1,600 נפטרים.

באיסוף שמות הנפטרים הקבורים בבית הקברות סמבוסקי נעזרו החוקרים ב"פנקסי הנפטרים" שהיו ברשות משפחת פרנס שהייתה בין המשפחות האחראיות על בית העלמין. ב"פנקסים" אלה רשומים כמעט 1,400 איש שנקברו בבית הקברות סמבוסקי מסוף המאה ה-19 ועד אמצע המאה ה-20. הרישום המאוחר ביותר בפנקס הקברים של ועד העדה הספרדית מראה שהקבורה האחרונה בסמבוסקי נערכה בכ"ב בכסלו תש"ו 27 בנובמבר 1945 (יש אומרים 1943).

מדריך הסיור בבית הקברות סמבוסקי הראה לנו מסמך ובו רשימת תושבי ירושלים במאה ה-19 ומצבם המשפחתי הכלכלי ועיסוקם שהוכנה עבור משה מונטפיורי כחלק ממתן תמיכה לנזקקים. סביר להניח כי חלק מהם קבורים בסמבוסקי.

שטח בית הקברות מכוסה מרבד של חצבים, ואילו מחוץ לבית הקברות ישנם מעט חצבים. תופעה זו היא ככל הנראה תוצאה של המנהג לשתול חצבים כדי לסמן גבולות חלקה, או כסימון של קברים. יתרונו של החצב הוא בכך שהוא נשאר במקומו לשנים רבות ומהווה בכך תחליף למצבה. ושבצליו הרעילים ירחיקו בעלי חיים מלפגוע בקבר ללא מצבה מסודרת.

מערות הגניזה בבית הקברות

בית הקברות סמבוסקי שימש גם כבית קברות לגניזת כתבי קודש שהתבלו ("שמות"). כתבי הקודש נקברו במערות קבורה בשטח בית הקברות. תהלוכת הגניזה נערכה מדי כמה שנים והובילו אותה נכבדי העדה. בשנת 1925 נחקרו מערות הגניזה, מטעם חוקרי החברה לחקר א"י ועתיקותיה.

החל מהמאה ה-19 מוזכר מפורשות שם בית הקברות סמבוסקי במסמכים ובעדויות ואף שמו מופיע בעיתונות. בית הקברות מצוין גם במפות, ובצילומי ירושלים הראשונים.

בעיתון אחדות, מיום שישי, 15 ספטמבר, 1911; אני קורא "מכתב אל המערכת" חתום על-ידי י.ע וכך נכתב בו: "אליהו מזרחי מבבל, שאביו מת עליו, התנה את הה' חיים עזריאל מי שהיה ראש בי"ד ועכשיו נשיא ה" חברה קדישא של הספרדים שיחצבו קבר לאביו בהר הזיתים אצל יד אבשלום" קרוב לקבר אמו ושילם במחירו 1 לי"פ". כשהוציאו את המת לשער ציון ראה מזרחי שנושאי המיטה פונים לצד בית הקברות "סמבוסקי" והתקומם נגד זה. הקברנים עזבו את המת והלכו להתאונן לפני החכם באשי ח"נ בטיטו שמזרחי הכה את המטפלים בקבורת המת. הח"ב (החכם באשי) פנה לממשלה שתשלח שמה אנשי צבא, בני המת לקחו בסיוע אנשים מן הצד והביאו את אביהם להר הזיתים וקברוהו שם. בינתיים באו עשרה חיילים רוכבים והכו את אליהו מזרחי ואחיו ואסרו ארבעה אנשים והושיבוהום בכלא. הקברנים השתמשו בשעת הכשר והוציאו את המת מתוך קברו. שם אנשי הח"ק שעשו את מעשה הגבורה הם נחום שילו ונסים פרנס, אחרי שחקר הפחה את כל הדבר לא מצא חטא במעשה מזרחי והוציא את הנאסרים לחופש.

בראשית שנות השבעים של המאה ה-19 החלה לקום בהדרגה שכונה קטנה של ערבים בין בית הקברות סמבוסקי ובריכת השילוח. בתקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל. במיוחד לאחר מאורעות תרפ"ט (1929) החל הרס בבית הקברות ומצבות והתבצע שימוש באבני מצבות לבניית גדרות ובתים של תושבי האזור.

בית הקברות לאחר קום המדינה

לאחר קום המדינה היה בית הקברות סמבוסקי בשטח ירדן (שטח הפקר). צפונית לבית הקברות נבנה מחנה צבאי ירדני. עד היום ניתן לראות מעל בית הקברות סמבוסקי עמדה צבאית ירדנית עם חרכי תצפית וירי, שריד למחנה הצבאי הירדני ששכן כאן עד 1967. הערכה היא כי הירדנים השתמשו בחלק ממצבות אבני בית הקברות סמבוסקי לבניית כבישים, מבנים וגדרות המחנה.

המעניין והמקומם שדווקא אחרי מלחמת ששת הימים כשעבר השטח לשליטה ישראלית, דווקא אז חלה החמרה במצבו של בית הקברות סמבוסקי. בפאתי בית הקברות ואף בשטחו נבנו מספר מבנים בלתי חוקיים, במהלך פעולת הריסתם ויישור השטח באמצעות כלים כבדים נגרם נזק לקברים רבים ונותצו עשרות מצבות.

ממשלות ישראל ומוסדותיה גילו לאורך השנים אי-אכפתיות למצבו המוזנח של בית הקברות "סמבוסקי", אולי בגלל שמדובר בבית הקברות של העניים ואולי בשל סדרי עדיפות. לעומת זאת, היחס והטיפול בבית העלמין בהר הזיתים היה שונה במידה רבה. במשך שנים היה בית העלמין סמבוסקי מלוכלך ובשטחו שכנו מצבורי ניילונים שקיות מזון, קרטונים ועוד. בכניסה לבית הקברות קיימים עד היום ערימות אשפה ולכלוך. סוג של מזבלה, שלא מוסיפים כבוד לבית קברות שגם כך מראהו לא מלבב.

בשנים האחרונות, הרבה בזכותו של חוקר בית העלמין דורון הרצוג ז"ל, שהעלה את קיומו ומצבו המוזנח של בית הקברות סמבוסקי למודעות הציבורית, החלו גורמים שונים לנסות לשקם ולשמר את המקום. בשנים האחרונות נערכים במקום סיורים ופעולות שיקום בשיתוף מדרשת "ראשית ירושלים", רשות הטבע והגנים ועוד. יצוין כי בית הקברות הוא למעשה חלק מגן לאומי סובב חומות ירושלים, בשנת תשע"ז (2017) ב-ז' באדר, יום פטירת משה רבינו, נערכה במקום אזכרה בהשתתפות הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, וסגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן. מועלת תוכנית להשמיש את בית העלמין הישן והנטוש ולהפכו לבית עלמין פעיל.

תאריך:  22/10/2018   |   עודכן:  22/10/2018
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סמבוסקי - בית הקברות של העניים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גינגי רחובות
22/10/18 13:45
2
קלמן1
23/10/18 12:11
3
אלי אלון
23/10/18 14:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אירן היא אויב מרשים. ארץ רחבת ידיים עם אוכלוסייה בת 80 מיליון נפש ועם משאבי אנרגיה רבים, שהיוותה מאז ומעולם מעצמה אזורית. עם עבר אימפריאלי וקנאות מהפכנית (מאז המהפכה האירנית ב-1979), אירן מטפחת שאיפות לשלוט במזרח התיכון ומעבר לו. יתרה מכך: בחשיבה הדתית האירנית אין מקום למדינה יהודית. אירן מאמינה שישראל תנבול בעקבות הלחץ הצבאי המופעל על אוכלוסייתה, או תושמד כשתהיה חלשה ופגיעה מבחינה צבאית.
22/10/2018  |  פרופ' אפרים ענבר  |   כתבות
טראמפ צריך להבהיר לסעודיה שרצח של מתנגד משטר הוא חטא בל-יסולח - ולא להרוס את שיתוף הפעולה החיוני איתה מול המשטר הרצחני באמת: זה שבטהרן
22/10/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
עו"ד יעקב וינרוט היה מורי, רעי ושותפי האהוב.
21/10/2018  |  עו"ד בעז בן-צור  |   כתבות
"שבתות וחגים" הוא מחזמר ישראלי חדש וקסום, העולה בתיאטרון הספרייה, מיסודו של בית צבי, שזור בכל אותם שירים שהפכו לנכס צאן ברזל בזמר הישראלי, מאז קום המדינה ועד ימינו אלה. להקת שחקנים-זמרים-רקדנים מבצעת מופע מוזיקלי מרגש ותוסס, קולח ועם טעם של עוד.
21/10/2018  |  חיים נוי  |   כתבות
והפעם על מזל החודש - מזל עקרב, תאריך המזל: בין 23.10 ועד 23.11, אלמנט: מים,
21/10/2018  |  צילה שיר אל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
סקר שבוצע בנובמבר 2023, מורה כי 50% מן הנשאלים צידדו במבצע - לעומת 45% ששללו אותו    נתונים אלה מתפרסמים ב'וושינגטון פוסט'
הזה ניצחון? [צילום: פטימה שאביר/AP]
גדי חיטמן
ישראל, על-פי הפרסומים, הרגה 30,000 אנשים ברצועת עזה   האם זה אומר שניצחנו כי מתו יותר פלשתינים מישראלים?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il