רק קומץ חברות טכנולוגיה יכולות להתהדר במיליארד משתמשים; אובר רוצה להצטרף אליהן. זהו היעד שהציב בשבוע שעבר המנכ"ל, דארה חורסושווילי: מיליארד נהגים ולקוחות בתחום אספקת המזון, לעומת 100 מיליון כיום. לפני שנתיים היו לה 40 מיליון, מציין פייננשל טיימס.
אובר מתכוננת להנפקה הראשונה שלה בשנה הבאה – וחורסושווילי מציב יעד שאפתני: להיות המתווך העיקרי בכל דבר, מנסיעות משותפות ואופניים חשמליים ועד אוטובוסים ורכבת תחתית;
אמזון של תחום התחבורה. אם יהיו לה מיליארד משתמשים, היא תהיה חברה במועדון של גוגל, פייסבוק וטנסנט – אבל נכון לעכשיו, למרות שהיא גובה תשלום על שירותיה, החברה מפסידה מיליארדי דולרים מדי שנה. בכלל לא בטוח שזינוק עצום במספר הלקוחות יעביר אותה לרווח.
בוול סטריט סבורים שאובר תוכל להנפיק לפי שווי של 100 מיליארד דולר, לעומת 76 מיליארד בסבב הגיוס האחרון שלה. האתגר הגדול הניצב בפני החברה וחורסושווילי הוא להוכיח שביכולתה להיות יותר מאשר ספק מפסיד של שירותי נהיגה. בקרוב לעשור בו היא קיימת, שרפה החברה מיליארדי דולרים של קרנות הון סיכון בבניית עסקיה ב-600 ערים ברחבי העולם, כאשר סבסדה את שירותיה בשווקים בהם פועלים מתחרים ותיקים יותר. בשנה שעברה היא הפסידה 4.5 מיליארד דולר, ולדברי חורסושווילי יידרשו עוד מספר שנים עד שתרוויח מליבת עסקיה – שירותי הנהיגה.
אבל שאיפותיה – שימלאו תפקיד מרכזי בגיוס הקרוב – חורגות כאמור בהרבה אל מעבר לנהיגה. "אם יש לאובר אתגר גדול אחד, הוא להוות תחליף לבעלות על רכב", אומר חורסושווילי. החברה כבר פועלת בהשכרת אופניים חשמליים ואופנועים, משלוחי מזון והזמנת מטענים; היא מתכוונת להציע בקרוב כרטיסים לתחבורה הציבורית והשכרת רכב, ובטווח הארוך יותר היא רוצה להיות בתחו מי המכוניות האוטונומיות, מטוסים חשמליים לטווח קצר ומשלוחים ברחפנים.
לדברי חורסושווילי, מצטט אותו העיתון, אובר אינה צריכה להסתפק ב"שידוך" בין נהגים למכוניות, ועליה לכוון לכל שוק התחבורה העולמי שהיקפו 6 טריליון דולר בשנה. אובר בוחנת שורה של אפשרויות, כאשר המטרה היא לפתח ארבעה-חמישה מנועי רווח בני מיליארדי דולרים, אשר יאפשרו לה להמשיך לצמוח בשלוש-חמש השנים הבאות. שירותי הפצת המזון, Uber Eats, הם המודל. הזרוע הוקמה לפני שלוש שנים בלבד, והכנסותיה כבר מסתכמות ב-6 מיליארד דולר – למעלה מ-10% מכלל הכנסות החברה כולה – והיא גדלה בקצב של 200% בשנה.
פייננשל טיימס מצנן את ההתלהבות: ייתכן שבטווח הארוך ההשקעות הללו ישתלמו, אבל בטווח הקצר הן יעכבו את המעבר לרווחיות. ההנפקה שלה תהיה תזכורת נוספת למשקיעים לכך שאין לה רווחים ותזרים מזומנים חיובי, ותצית מחדש את הוויכוח בשאלה האם המודל העסקי שלה יעבוד אי-פעם. חורסושווילי מהמר על כך שאם יראה למשקיעים שאובר הולכת בכיוון הנכון, הם ישלימו עם ההפסדים לתקופה נוספת. כדי להוכיח זאת, הוא מצביע על אינדיקטור שלרוב לא מייחסים לו חשיבות: שיעור ההכנסות הדרושות כדי לכסות את ההוצאות. לדבריו, שיעור זה הולך ומשתפר בארה"ב ובחלקים מאירופה בתחומי הנהיגה והמזון, מה שמוכיח שהמודל העסקי אכן עובד. המשקיעים יחליטו בקרוב האם הם משתכנעים.