|   15:07:40
דלג
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

מהומות עדתיות בבאר-שבע - קיץ 1959

נסיון להשכחת המהומות של העדה הצפון אפריקנית על-רקע האפליה והקיפוח בעיר האם תגובה זו, המהומות, הייתה כעיין תגובת נגד לאידאולוגיה של השמאל (מפא"י-מפ"ם) באותה תקופה?
01/11/2018  |   חנינא פורת   |   כתבות   |   תגובות
אפליה וקיפוח [צילום: פרידן משה/לע"מ]


פתיח

בעקבות מאמרה המעניין של ד"ר שני בר-און ממן שהתפרסם בכתב העת עיונים בתקומת ישראל 29 עולה השאלה האם ואיך הושתקו המהומות שפרצו בעיר על-רקע תחושות העדה הצפון אפריקנית כי הם מופלים ומקופחים בהשוואה לממסד העירוני ולהנהגה העירונית. החוקרת בדקה את הנושא בסיוע גנזכים, ראיונות ומחקרים שנעשו כבר ומציגה את הסיבות להתפרצות "המהומות".

המחסור בתעודות ופרוטוקולים מקשה עליה להגיע למסקנות חד-משמעיות אך ללא ספק המהומות ביטאו את מורת רוחם של יוצאי עדות אלו ממצבם בעיר בכל הקשור לדיור, לתעסוקה ולתפקידים עירוניים-חברתיים בהשוואה לעדות אחרות כגון יוצאי עירק, רומניה ועוד. השאלות שהצגנו לעצמנו היו האם "המהומות" היו ביטוי כנה לתחושות העדה או שצעיריה נסחפו אחר מנהיגות "בעלת עבר פלילי" ואילו מרבית בני העדה הסתייגו מאלימות זו?

ושאלה נוספת האם תגובה זו, המהומות, הייתה כעיין תגובת נגד לאידאולוגיה של השמאל (מפא"י-מפ"ם) באותה תקופה בדבר הצורך ביישוב מהיר ופיתוח הנגב באמצעות עולים "המסוגלים לכך" ועל האחרים (בעיקר מצפון אפריקה) לעבור תקופה של "הכשרה", חינוך מחדש, ומעבר לקהילה פרודוקטיבית באמצעות "כור ההיתוך"?

הקדמה
העובדה שגופים אלו "התגייסו" על-מנת להשתיק את סיבות המהומות ותוצאותיהן נבעה מההכרה באפליה בעיר ומטיפול כושל או בלתי מספק במוקדי הבעיה
▪ ▪ ▪

"מהומות באר שבע" כפי שכונו בעיתונות התקופה ובשיח הציבורי היו גל אירועים אלימים שפרץ ב-20 ביולי 1959 בשעות הערב במרכז העיר העתיקה. הוחלפו מהלומות, נופצו זגוגיות של חלונות ראווה, נשרפו מכוניות ונבזז רכוש. משום מה, קובעת החוקרת, האירוע ומה שהביא להתפרצותו, נעלם מן הזיכרון הקולקטיבי.

נראה ששתיקה והשתקה עומדים היום במרכז מחקר קבוצות השוליים. החוקרת קובעת כבר בפתיחה כי האחראי להשתקת המהומות בשנת 1959 היה הממסד - מערכת אכיפת החוק, מוסדות העירייה ומשרדי הממשלה.

לדעתה העובדה שגופים אלו "התגייסו" על-מנת להשתיק את סיבות המהומות ותוצאותיהן נבעה מההכרה באפליה בעיר ומטיפול כושל או בלתי מספק במוקדי הבעיה כמו חיסול המעברות, הגברת הניידות חברתית-קהילתית, ואספקת תעסוקה באופן שוויוני לכל העדות. כדי להתרשם אם אכן יש אמת בטענה זו יש להבין כיצד החוקרת רואה את מבנה שוק העבודה בעיר.

היווצרות הניגודים
הפסד עבודה [צילום: מילנר משה/לע"מ]

הייתה זו שכבה של "עולים מסודרים" מרביתם מזרחיים, שהם עצמם השתייכו למעמד הנמוך, אשר חששה מפני שינוי ההסדר הקיים מהפסד השפעה, מקומות עבודה ותפקידי מפתח במוסדות העיר
▪ ▪ ▪

העיר נחלקה לאחר המלחמה לשלוש קבוצות על בסיס פילוח שוק העבודה, בהיבט אתני, בהיבט של וותק והמיקום במרחב. צירופם של שלושת המרכיבים בקבוצה אחת הביא למאבק של קבוצת השוליים בקבוצה הדומיננטית. אך לאו-דווקא הקבוצה הדומיננטית היא שהביאה להשתקת האירועים אלא דווקא שכבת הביניים.

מסתבר, שהייתה זו שכבה של "עולים מסודרים" מרביתם מזרחיים, שהם עצמם השתייכו למעמד הנמוך, אשר חששה מפני שינוי ההסדר הקיים מהפסד השפעה, מקומות עבודה ותפקידי מפתח במוסדות העיר. הדיון במהומות עצמן חשוב קודם כל כדי לאשש את זיכרון קיומם שהתעמעם עם השנים.

ניתן באמצעות השוואתם לאירועי וואדי סאליב בחיפה לעקוב אחר העימות בין השוליים למרכז. עם זאת, מתברר מהמחקר שדווקא קבוצת הרוב הדומם הייתה היא שהתנגדה לאלימות מול הזעם שפרקו ראשי המתפרעים (גם בחיפה וגם בבאר שבע) במרכז העיר.

תחילה ברור היה שלגורמי המהומות היו טענות קשות כנגד חוסר עבודה וקיפוח בעמדות בכירות במפעלים ומחסור בדיור הולם בהשוואה לעדות אחרות אך בהמשך, נוספו להתפרעות האשמות נוספות של "מנהיגות המרד" בתחום של טענות כנגד הממסד האשכנזי שנהג בזלזול, קיפוח השפלה וחוסר כבוד כלפי העדה המרוקאית. הזעם הופנה כנגד "האריסטוקרטיה הפועלית" שהתפתחה בעיר ועמדותיה היו מזוהות עם המרכז הכלכלי-חברתי-פוליטי של ישראל בשנות החמישים.

הזעם והדממה
אירועי ואדי סאליב [צילום: משטרת ישראל]

קריאת סיסמאות בעלות אופי חברתי, סוציאלי ופוליטי: "רק מסדרים את השחורים"
▪ ▪ ▪

האירועים בבאר-שבע, המהומות, פרצו עשרה ימים לאחר תחילתם של המהומות בוואדי סאליב בחיפה (כאן המקום להזכיר שמהומות על-רקע אפליה עדתית כבר פרצו בבאר שבע עוד לפני יולי 1959). עיתון "דבר" דיווח כי תחילת האירוע פרץ כעימות בין מפגינים לבין בעלי קפה "כסית" ולאחר מכן התפשטו למוקדים נוספים בעיר העתיקה. ראוי שנביא את תיאור המהומות מפיו של מפכ"ל המשטרה יוסף נחמיאס כפי שנמסרו למחרת היום בישיבת הממשלה:

"כ-40 או 50 לכל היותר, התאספו אתמול בצורה שעוררה חשש מראש בעיר העתיקה. סמוך לשעה 7 או 7:30 בערב פרצה תגרה בבית הקפה "כסית" ומשם פרצו קבוצות קטנות והתחילו להתפרע בצורת שבירת חלונות ולהתערב בקהל מתוך קריאת סיסמאות בעלות אופי חברתי, סוציאלי ופוליטי: "רק מסדרים את השחורים".

המשטרה כמובן נכנסה לפעולה... הלא מתפרעים היו הרוב. במשך שעה בערך שמו יד על מרבית המתפרעים... עצרנו 34 איש ביניהם 20 שאפשר לקשור אותם במעשי פשע חמורים, הסתה, חבלה ועוד. 20 אלה ידועים כחומר פלילי, בעלי עבר פלילי בכל הצורות - התפרצויות נרקומניות, עבר פלילי בדרך כלל. עוד יש לציין שהקהל ברחובות עמד מן הצד, ההתפרעויות לא זכו בשמץ תמיכה".

תיאור מפקד המרחב
מהומות [צילום: משה מילנר/לע"מ]

המשטרה עשתה מאמץ להפריד בין הקהל לבין המתפרעים והצליחה בכך פרוספר בן גיגי ממנהיגי המהומות, שנשפט לתשעה חודשי מאסר, השתמש בביטויים רווי שנאה כמו "הווזווסים שחיים מ-700 לירות בחודש"
▪ ▪ ▪

מהתיאור עולה שהמהומות פרצו לא בשכונות בהן התגוררו המקופחים ולא ליד המוסדות המרכזיים בעיר שנגדם כוונה ההסתה אלא דווקא במרכזי הבילוי והמסחר בעיר העתיקה ובמיוחד בבית הקפה "כסית" שהיה למעוזם של הצמרת האריסטוקרטית (מפא"י) שניהלה את העיר.

המשטרה עשתה מאמץ להפריד בין הקהל לבין המתפרעים והצליחה בכך. פרוספר בן גיגי ממנהיגי המהומות, שנשפט לתשעה חודשי מאסר, השתמש בביטויים רווי שנאה כמו "הווזווסים שחיים מ-700 לירות בחודש"; "המדינה שהפכה אותנו לרועי זונות" ועוד.

מול תיאור זה עמד תיאורו של מפקד המרחב חיים תבורי (לימים המפכ"ל) על האירוע: בן גיגי, עבריין לשעבר הוכיח כושר מנהיגות בלתי רגיל. הוא דיבר בפתוס רב וביכולת ביטוי נאה בעברית בעלת מבטא צרפתי. הוא נאם ואצבעו המאשימה הופנתה כלפי הממסד הבאר שבעי תוך כדי כך שהוא מחקה את טענת האשכנזים כלפי המרוקאים - אנחנו רועי זונות, אנחנו גנבים, אנחנו פורצים.

הוא נתן לקהל להבין שמי שעשה את העדה ככזו הם הממסד האשכנזי העירוני. מנהיג המהומות פרוספר בן גיגי נולד באלג'יר ועלה לארץ ב 1948 בגפו והוא בן 17 כדי להתנדב למלחמה. הוא גויס "לקומנדו הצרפתי" (עליו כתבנו פוסט כבר בעבר) ביחידה שעליה פיקד טדי איתן והשתתף בכיבושה של באר-שבע.

בן גיגי נאבק שנים רבות בצורך בהכרת בתרומת היחידה בקרב על העיר שלדעתו טושטש במידה רבה. בתחילה התגורר בן גיגי ומשפחתו במבנה נטוש ואחר כך הועבר להתגורר למעברת חצרים. בסופו של דבר עברה המשפחה למגורי קבע בשכונה ד' מזרח.

תגובות למהומות
אליהו נאווי [צילום: סער יעקב/לע"מ]

"המהומות בבאר-שבע קיבלו ממדים מחרידים שדוגמתם לא נראו בארץ אלא בימי פרעות ומלחמה"
▪ ▪ ▪

לאחר שחרורו מהכלא המשיך בן גיגי להתעמת עם מוסדות העיר ותבע לקבל לידיו חנות שהובטחה לו לדבריו. כך נפגש פעמים רבות עם "עריצות הביורוקרטיה" שזוהתה אצלו כאשכנזית. הוא גם נפגע ממה שהוא כינה - ניסיון למחוק את פועלם של יוצאי צפון אפריקה.

את התופעה הזו, של הקטנת המנהיג והקטנת פעילות העדה אותו הנהיג, חיברה החוקרת עם הביטוי "התעתיק הנסתר" כלומר, מציאת קו המחבר בין הקטנת דמותו של "המנהיג העבריין" למחיקת תרומתם של יוצאי צפון אפריקה במלחמה, ואף לבניית העיר ובמתן תרומה למדינה.

ריחוקה של העיר מהמרכז סייע למשטרה ולבתי המשפט להשתלט במהירות על המהומות כולל הזעקת השופט אליהו נאוי (לימים ראש העיר) לתחנת המשטרה לשפוט שם במהירות עשרות מבין המתפרעים שלרובם הוארך המעצר. כבישי העיר נחסמו ואף מטוס מיוחד הועמד לרשות המשטרה למקרה של התפשטות המהומות. השופט בזק ששפט 13 מבין המתפרעים, ליווה את גזר הדין בתיאור המהומות כפוגרום ממש:

"המהומות בבאר-שבע קיבלו ממדים מחרידים שדוגמתם לא נראו בארץ אלא בימי פרעות ומלחמה. תוך רגעים ספורים הפכו אנשים פרועים אלו עיר שלמה למקום פרעות, הרס וחורבן. נופצו חלונות ראווה, ונדד תוכנן. הוצתו מכוניות, נחבל רכוש ונזרעה אווירת איום ובהלה".

לדעת בר-און ממן, תיאור המהומות כפרעות אפשר להנהגת העיר והמדינה להשתיק את האירוע ולסמן גבול לגיטימי בעת מחאה ציבורית.

יצירת דעת קהל מסתייגת
גדעון בן ישראל [צילום: כהן פריץ/לע"מ]

ללא נשוא
מבין המתגוררים במעברות (שיכון ארעי) 90 אחוז הינם יוצאי צפון אפריקה בתנאי דיור ללא נשוא. צורת דיור זו גרמה לפשע, גירושין ומתח פנימי.

גם מזכיר מועצת הפועלים בעיר גדעון בן-ישראל הסביר כי העדה מודעת לקיפוח היא גם יודעת שלמעלה מ-50 אחוז מעובדי עבודות הדחק בבאר שבע הם יוצאי צפון אפריקה ורק מעטים מהם היו לעובדים קבועים ועלו בדרגה
▪ ▪ ▪

בצד תיאור המהומות קצת מהעיתונות הציגה את הגורמים שלדעתה ליבו אש זאת - פערים בדיור ובתעסוקה בין העדה הצפון האפריקנית (כ-10 אלפים בבאר-שבע באותה עת) לבין העדה האשכנזית. ראשי העדה גינו אומנם את המהומות אך היו מודעים לקיפוח כנגד צאן מרעיתם.

גם מזכיר מועצת הפועלים בעיר גדעון בן-ישראל הסביר כי העדה מודעת לקיפוח. היא גם יודעת שלמעלה מ-50 אחוז מעובדי עבודות הדחק בבאר שבע הם יוצאי צפון אפריקה ורק מעטים מהם היו לעובדים קבועים ועלו בדרגה. כך למשל בביח"ר "חרסה" המעסיק 60 אחוז מיוצאי צפון אפריקה אין אף אחד מהם בסגל המנהלי. סוגיית הדיור בעיר הבליטה את הפער שהשתרר בין העדה ושאר התושבים.

מבין המתגוררים במעברות (שיכון ארעי) 90 אחוז הינם יוצאי צפון אפריקה בתנאי דיור ללא נשוא. צורת דיור זו גרמה לפשע, לגירושין ולמתח פנימי. בעת משפטו של בן גיגי עלו שוב ושוב הטענות כנגד שיכון הארעי שגורם לתחושות הקיפוח וההתמרמרות. עורך דינו ציין כי בן גיגי מתגורר כבר 9 שנים במעברה ואילו עולים שהגיעו אחריו לעיר (הפולנים) כבר סודרו בשיכוני קבע.

כתב מעריב תיאר ביולי 1959 את הופעת בן גיגי במשפט כצעיר ששערותיו עשויות בקפידה ומשפטיו נאמרים בהחלטתיות וקצובים כמהלומת פטיש. הוא ליווה את עדתו ברגשי מרירות, שנאה יוקדת ותהומית ומלאת ארס כלפי הממסד העירוני. החבורה שליוותה אותו וביניהם הבולטים אחיו שלמה, שמעון בן-דוד ומחלוף הסתכלו עליו בהערצה אך היו ביניהם שהשפילו מבט עת הוזכר עברו הפלילי.

כך הוזכרה התקרית בה השתולל בן גיגי במפעל הפוספטים שם עבד וגורש מהמקום באיומי אקדח. עוד הוזכר שראש המחלקה הפלילית במשטרה הלך לקראתו על-אף עברו הפלילי וביקש "ממשען" לוותר לו על חוב של 500 ל"י עד שיעמוד על רגליו. מאידך לא הסתיר הכתב את התנאים הקשים במעברת "חצרים" שהייתה לחממה עבור פושעים ובטלנים וצעירים חסרי השכלה שהעדיפו לפנות לעולם הפשע.

במיוחד הוזכר כאבו של בן גיגי עת העלייה הפולנית שבאה כמה שנים אחריו לעיר זכתה לבתי קבע והוא והעדה הצפון אפריקנית הושארו לשנים רבות במעברה. יתר על כן עיתון הארץ התחכם וטען שאירועים מעין אלה לא קרו בקיבוצים אבל הכתב שכח שריכוזם של עולי צפון אפריקה בקיבוצים באותה תקופה היה אפסי.

טיפול בגורמי המהומות
שלא כבוודי סאליב, ניסיונות הממסד להרחיק את גורמי המהומות ולהשתיק את האירוע - נעשו בהסכמת הרוב המכריע של תושבי העיר כולל מנהיגות מזרחית שכבר השתלבה במעמד הביניים
▪ ▪ ▪

בניסיון להוכיח כי הממסד מוכן ללכת לקראת תביעות מנהיגי המהומות נפגש נציג של משרד העבודה בבאר שבע עם משלחת מייצגת את ציבור יוצאי צפון אפריקה בעיר. הצטרף לפגישה מנהל מחוז הנגב בשירות התעסוקה. בדיון לא אוזכרו אירועי המהומות אך בהחלט הוזכרו התנאים הקשים בהם חיים בני העדה שהביאו למתח ותחושות קיפוח ובעיקר סוגיות של תעסוקה ודיור.

נראה שבעירייה קמה ועדה משלה וכן לידה, ועדה של יוצאי צפון אפריקה אך הללו לטענת החוקרת לא פעלו באופן רציף ופסקו מדיוניהם עם שוך המהומות. שלא כבוודי סאליב, ניסיונות הממסד להרחיק את גורמי המהומות ולהשתיק את האירוע - נעשו בהסכמת הרוב המכריע של תושבי העיר כולל מנהיגות מזרחית שכבר השתלבה במעמד הביניים. החוקרת לא מצאה עדות לדיונים רחבים בנושא (נראה שעסקו בכך בעיתונות ובעיר כשבועיים בלבד) לא בפרוטוקולים של מועצת העיר ולא בהנהלתה או ועדותיה.

אפילוג
מצוקה גדולה [צילום: סער יעקב/לע"מ]

דיון לעומק
ניסיונות כושלים לצמצום פערים ומאמץ להשתקת האירועים תוך התחמקות מדיון לעומק בגורמים שהביאו להתפרצות העידו כי קבוצת הרוב ביקשה את ההשכחה וההרגעה ומניעת זעזועים חברתיים-כלכליים-עדתיים בעיר.

המהומות היו שיאה של המתיחות החברתית בעיר. מכאן ואילך לא ניתן היה להתעלם ממצוקתם של יוצאי צפון אפריקה אשר מחאתם הופנתה נגד יושבי "כסית" שסימלו את מעמד הביניים והממסד שזכה לניידות חברתית ויציבה בתחום התעסוקה והמגורים
▪ ▪ ▪

החוקרת מציעה אם כן לראות באירועים עדות לקיטוב חברתי ובהסכמה שבשתיקה של רוב אוכלוסיית העיר כולל שכבה מתעבה של עולים מוביליים מזרחיים ואשכנזים כאחד. הללו שהשתלבו כבר בראשית שנות החמישים בשוק הראשוני-משני או למגזר העסקי הזעיר והבינוני, העדיפו שקט חברתי ותמכו בניסיון ההשתקה שהכתיבה הנהגת העיר.

לא ברור עדיין מדוע הספרות המחקרית (הסוציולוגית וההיסטוריוגראפית) בנוגע למהומות בבאר-שבע שתקה אף היא. בר און סבורה כי חלק נובע במחסור במחקר מדעי מפורט על האירועים בתקופה זו בעיר וכן מחסור במחקר על התפתחותו של מעמד הביניים הנמוך, שאפיין חלקים נרחבים בקרב העולים לאחר 1948 אשר רובם (אך לא כולם) היו מזרחיים.

קביעות אלה הביאו את החוקרת לקבוע כי המהומות היו שיאה של המתיחות החברתית בעיר. מכאן ואילך לא ניתן היה להתעלם ממצוקתם של יוצאי צפון אפריקה אשר מחאתם הופנתה נגד יושבי "כסית" שסימלו את מעמד הביניים והממסד שזכה לניידות חברתית ויציבה בתחום התעסוקה והמגורים.

אפשר גם היה לזהות במהומות את רצונם של המתפרעים להיכלל ("תעתיק נסתר") באותו מרחב מעמדי וחברתי בו חיו חוגי "כסית" ומעמד ביניים מזרחי. .

למען ההגינות נציין כי החוקרת הכירה בעובדה ששאלות רבות נותרו להמשך המחקר. נציין כמה מהם: כיצד שקטה באר-שבע לאחר המהומות והמחירים ששילם כל צד?; האם הניידות בעיר כללה את כל שכבות האוכלוסייה?; האם בעקבות המהומות והמאמצים לטפל בשורשיו הצטמצם הקיטוב המעמדי בעיר?; איך הוצדק הפער בין יוצאי צפון אפריקה לשכבת "האריסטוקרטיה הפועלית" בשיח המקומי? בעיתונות ובביטאוני המפלגות והגופים החברתיים בעיר?;

מה מידת השפעת מאורעות ואדי סאליב על המהומות ומדוע הרוב הגדול, גם מיוצאי צפון אפריקה, העדיף את אי-ההתערבות, ההשתקה וקיבל את מאמצי הממסד הקלושים לתיקון המצב כצעדים מקובלים והגונים? מכאן ואילך המשיכה החוקרת במאמרה לעסוק בהתפתחותה של האריסטוקרטיה הפועלית בעיר והתגוונותה; הפיכתה של באר-שבע לבירת הנגב; הגירה וההתפתחות הכלכלית; האפליה במקומות העבודה ועוד - אך בכל אלה נדון בפעם אחרת.

המאמר המרתק שייך למחקרים, ספרים וסרטים שפורסמו בשנים האחרונות ואשר חיפשו את הסיבות לפער הנמשך לדעתם בין הדור השני והשלישי בעדות צפון אפריקה בנגב (בנים ונכדים למקימי עיירות הפיתוח) לבין בני גילם המשתייכים לעדות מערביות ואחרות. בחומר שפורסם הדגש הושם על יחס גזעני, מזלזל ומקפח של הממסד הקולט ומפא"י במרכזו כלפי העולים מצפון אפריקה "שנזרקו" לנגב השומם.

במחקר זה מנסה ד"ר בר און גם להדגיש את סיבת "ההשתקה" של המהומות "הלא נוחות" פוליטית לממסד החש רגשי אשמה וגם להציג את העובדה שהמרכיב החשוב בפער שנוצר בין העולים מצפון אפריקה לאשכנזים ואחרים בעיר ובארץ נובע מכך שהעולים השתלבו בשוק העבודה השניוני המתאפיין בהעדר ייצוג, בחוסר יציבות ובתנאי עבודה ירודים. ובהגינות אקדמית מודה החוקרת כי רבות השאלות שנותרו עדיין ללא תשובה. רוצו לקרוא.

מקורות לעיון נוסף

בר-און ש', "מחאה ומעמד בבאר שבע, 1948 - 1963", בתוך עיונים בתקומת ישראל, 29, 2018.

ברלר א' ואחרים, באר שבע: הדרכים לקידומה הכלכלי, תל אביב 1963.

גרדוס י' וגיצנשטיין א'(עורכים), באר שבע: מטרופולין בהתהוות, באר שבע 2008.

זמיר ר', באר שבע 1958/9, תהליכים חברתיים בעיר פיתוח, ירושלים תשכ"ד.

ראיון עם מזכיר מועצת הפועלים לשעבר בעיר, גדעון בן-ישראל, מאי-יוני 1989, א"ט, 0847-06.

ראיון עם מפקד מרחב הנגב חיים תבורי, 1988 - 1989, א"ט, 0979-01.

שטרית ש', המאבק המזרחי בישראל, תל אביב 2004.
תאריך:  01/11/2018   |   עודכן:  01/11/2018
חנינא פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מהומות עדתיות בבאר-שבע - קיץ 1959
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סרטן זו לא מחלה אחת, אלא מכלול מחלות שונות, שההתייחסות אליהן שונה, הטיפול בהן שונה והפרוגנוזה (הערכת מהלך המחלה ותוצאותיה) שלהן שונה. התהליך של פגיעה ב-דנ"א, הגורם לחלוקה פרועה ולא מבוקרת של התאים, יכול להתחיל מסיבות שונות, לא תמיד ידועות וברורות, ולהימשך על-פני שנים, כך שהתפרצות המחלה היא כבר שלב מאוחר יחסית בתהליך ארוך ולעיתים בלתי מורגש.
01/11/2018  |  אולגה רז  |   כתבות
כל באי תיאטרון היידשיפיל שהורגלו לסוג מסוים של מחזות ביידיש, זכו הפעם להפתעה שלא שיערו. אומנם הסיפור על המכשפה המתערבת בגורלות, אלמנט מיסטי שקיים עד היום, עומד בבסיס ההצגה. אך העיבוד החדשני הבלתי רגיל של הבימאי עטור הפרסים אלכסנדר האוזפטר הרומני הבינלאומי, השתמש בסיפור כבסיס, אך הביצוע המבריק של הלהקה הצעירה והמחוננת -עצם היות הסיפור מוגש במחול ותנועה בלתי פוסקת שעיצבה מיטל דמארי הראויה לכל התשבוחות; תנועה שהרבגוניות שלה העניקה לכל שחקן אפשרות להחצין את מירב עושר הבעותיו; השימוש בצילומי הוידאו ארט של אנדריאנה לובינה שלמדה בבלגרד ואמשטרדם, שהיו טובים יותר ומרהיבים מכל תפאורה רגילה שזקוקה להזזות; שפע התלבושות העשירות של דליה פן לרנר המתחלפות בקצב כזה שמעניקות לכל שחקן להרשים בדמויות שונות. המוזיקה המקורית הנפלאה שכתב אורן סלע ולתוכה יצק את עיבודיו לשירים הנודעים מהמחזה המקורי - כל אלה מעלים הצגה מרהיבה שלא ביידישפיל ולא בהצגות בתיאטרון הישראלי בכלל ניתן לראות עד היום.
01/11/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
האירוע המרגש, שכלל "מפגש עם סופר עברי" ואשר התקיים בשבוע שעבר לשמחת הילדים והוריהם, מהווה שלב שותפות נוסף בקשר ההדוק בין אשר וינשטיין, המשורר הוותיק ובעל עיטור "קסת הזהב" לשנת 2015 מטעם "אגודת הסופרים העברים במדינת ישראל", המתגורר ויוצר ברחובות, לבין ילדיי מתנ"ס קריית משה, בניהולם של גולן ביטון מנהל המתנ"ס ושל יפעת יצחקי מנהלת הגיל הרך במתנ"ס, זאת השנה הרביעית ברציפות.
31/10/2018  |  אשר וינשטיין  |   כתבות
המלחין, המנצח והמעבד רפי בן-משה, מהמוזיקאים הבולטים בישראל, מציין בימים אלה 90 שנה להולדתו את השירים שכתב אנו שרים ואוהבים, אולם לא תמיד יודעים שהוא זה שהלחין אותם בין שיריו הידועים: "לילה ראשון בלי אמא", "בנצי השמן", "שלא לאהוב אותך איך אפשר", "סיירת שקד", "מי אוהב את השבת", "דרך הטבק" ועוד רבים וטובים
31/10/2018  |  אלי אלון  |   כתבות
קצת יותר מעשור שנים לאחר שהשתתפתי בטקסים שציינו את הפיכת מזבלת חירייה לפארק מיחזור ולאחר מאמרים רבים שהקדשתי לנושא, אני מקיים הבטחה וחוזר בכדי לסכם את פעילות המקום ששינה את מציאות החיים בגוש-דן. חוזר בכדי לשמוע מעו"ד דורון ספיר, מ"מ וסגן ראש העיר תל אביב והאיש שיזם והקים את פארק המיחזור, את הקריאה לממשלה לפתוח פארקים נוספים.
31/10/2018  |  חובב לויטס  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il