|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
לאיראן יש תוכנית גדולה [צילום: AP]

אירן בסוריה: ההתחלה

הקשרים בין סוריה של משפחת אסד לבין אירן של האייתולות הם ארוכי שנים. כאשר עמד משטר אסד לקרוס, נחלצה טהרן לעזרתו - כמובן לא רק לשם שמים
12/11/2018  |   יונתן ספייר   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות

בין סוריה הבעת'יסטית לבין הרפובליקה האיסלאמית של אירן שוררים תקופה ארוכה יחסים של בעלות ברית. סוריה הייתה בין המדינות הראשונות שהכירו ברפובליקה האיסלאמית של אירן, כשעשתה כן ב-12 בפברואר 1979, ימים ספורים בלבד לאחר היווסדה. הברית מוסדה במארס 1982 בסדרה של הסכמים דו-צדדיים בנושאי נפט ומסחר, וכן בהסכם סודי בעניינים צבאיים.

סוריה, בשל יריבותה הגאופוליטית עם משטר הבעת' התאום שלה בעירק, תמכה באירן במלחמת אירן-עירק. כאחת מבעלות בריתה הערביות הבודדות של אירן במהלך המלחמה, סגרה סוריה את צינור הנפט העירקי כירכוכ-בניאס על-מנת למנוע מן העירקים את ההכנסה הנובעת ממנו. סוריה גם אימנה אירנים בטכנולוגיית טילים, וסיפקה לאירן טילי סקאד B בשנים 1988-1986. בה בעת סיפקה אירן לסוריה נפט במחיר נמוך ממחיר השוק לאורך שנות ה-80.

לבנון היוותה גם היא בסיס לשיתוף פעולה מוקדם, אם כי הייתה שזורה בו יריבות מסוימת. משמרות המהפכה האיסלאמית של אירן הקימו את תנועת חיזבאללה ותמכו בה, ואילו סוריה תמכה בתנועת אמל של השיעים הלבנונים. אין ספק שמתום מלחמת האזרחים ב-1990 היו האינטרסים הסוריים והאירניים בלבנון משותפים - מכוונים נגד ישראל, נגד ארצות הברית ונגד האינטרס הסעודי. עבור אירן, ברית עם דמשק הייתה חיונית על-מנת לספק צינור להעברת אספקה, כמו גם עורף גיאופוליטי עבור חיזבאללה בלבנון בקידום מלחמתה הארוכה נגד ישראל.

עירק-סוריה-לבנון

עם זאת, לאורך העשור האחרון התבררה תוכנית גדולה יותר: עם עליית כוחן של המיליציות השיעיות בעירק, התעורר הסיכוי לשליטה אירנית בפועל בכל המרחב הקרקעי של עירק-סוריה-לבנון, או לפחות לחופש פעולה בתוכו. למימוש שאיפה זו היו הישרדותו וניצחונו של משטר בשאר אסד חיוניים. לכן, אין זה מפתיע שממש עם פתיחתן של המחאות נגד המשטר בסוריה, במארס 2011, לא איחר הסיוע האירני להגיע.

בשלבים המוקדמים, כאשר המרד היה בעל אופי של התקוממות אזרחית בלתי-חמושה, הסיוע האירני כלל בעיקר אספקת טכנולוגיה לשם מעקב אחר דואר אלקטרוני, טלפונים סלולריים ומדיה חברתית. אירן פיתחה את היכולות הללו במהלך המחאות של שנת 2009 במדינה. בירורים שנערכו באותה עת על-ידי משרד האוצר האמריקני הצביעו על כך שמגוון ארגונים אירניים היו מעורבים במאמץ זה, ובהם המשרד למודיעין וביטחון רב-העוצמה, כמו גם התעשיה הצבאית הגדולהIran Electronics Industries. על-פי משרד האוצר האמריקני, החל מאמצע 2011 שלחה אירן אנשים מרשויות אכיפת החוק על-מנת לסייע ולייעץ לאסד.

בסוף 2011 לבשה כבר ההתקוממות בבירור אופי חמוש. בנקודה זו, יכולות אכיפת החוק איבדו את הרלוונטיות שלהן; ובנקודה זו, סל הכישורים של משמרות המהפכה בהקמתן ובניהולן של מיליציות הפועלות בשליחותה, קיבל משנה חשיבות בקביעת גורלו של המשטר.

כאשר שקעה סוריה במלחמת אזרחים, ניצב אסד בפני דילמה. על הנייר עמד לרשותו כוח צבאי אדיר ממדים - 220,000 חיילים סדירים ועוד 280,000 חיילי מילואים - אולם בפועל לא יכול היה המשטר לעשות שימוש אמין ברובו המוחץ של כוח זה, מפני שרובו היה מורכב מערבים סונים, בדיוק המגזר החברתי שממנו פרץ המרד.

חיזבאללה מגיע

המשטר בחר להתמודד עם בעיה זו בשתי דרכים. ראשית, מסוף 2011, ובאופן שיטתי יותר מקיץ 2012, הוא החל לסגת מאזורים שהוחלט שאינם חיוניים להישרדו. שנית, מתחילת 2012 החל המשטר להסתמך על פריסתם של שליחים של אירן על אדמת סוריה, בתהליך שתואם עם כוח קודס של משמרות המהפכה.

לוחמי חיזבאללה הלבנוני החלו להופיע בשדה הקרב הסורי כבר בפברואר 2012, כאשר חצו את הגבול מלבנון והשתלטו על שמונה כפרים באזור קוסייר. ככל שהורע מצבו של המשטר במהלך 2012 - כך התרחבה נוכחות חיזבאללה. הקרב הרציני הראשון של תנועת החיזבאללה היה ב-2013 בעיירה אל-קוסייר (בצידו הסורי של הגבול), שבו ספגה המיליציה אבדות ניכרות. ביולי 2017 פתח חיזבאללה במערכה על ארסל - עיירה בצד הלבנוני של הגבול שנשלטה באותה עת על-ידי דאעש. כיום חיזבאללה נהנה משליטה בלתי-מעורערת על אזור גבול סוריה-לבנון ומקווי אספקה בטוחים אל אותו אזור וממנו.

שליחים אחרים של אירן החלו גם הם להופיע בסוריה באותה עת. מיליציות שיעיות עירקיות, ובהן כתאיב חיזבאללה, אסאיב אהל אל-חאק, וכן חטיבות האימאם עלי, שלחו כעת גם הן חברים משורותיהן לסוריה בפיקוח אירני, לכאורה על-מנת להגן על מקדש סעידה זיינאב שבדמשק. כמו-כן הוקמה ונפרסה בסוריה מיליציית אבו פאדל אל-עבאס, העירקית השיעית. על התהליך פיקחו, על אדמת סוריה, אנשי כוח קודס של משמרות המהפכה.

מידת מעורבותו של כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה התבהרה בפברואר 2013, עם הירצחו של הגנרל חסן שאטרי האירני בפרברי דמשק בשעה שהיה בדרכו לביירות, לאחר שביקר בחלב. שאטרי היה מפקד בכיר בכוח קודס ופעל בחשאי בלבנון מאז 2006.

המעורבות גדלה

בתחילת 2013, משהחמיר מצבו של המשטר, דרשה אירן מחויבות גדולה יותר של חיזבאללה כלפי סוריה, ודרישה זו נענתה. לאחר מכן שמרה חיזבאללה על נוכחות מתמדת של 8,000 לוחמים, וכתוצאה מכך נגרמו לארגון אבדות כבדות. כוחות המיליציה העירקיים הוסגו ברובם ב-2014 על-מנת לסייע בעצירת ההתקדמות של דאעש בעירק. חלקם הוחזרו לסוריה מאוחר יותר, לאחר שהמצב מול דאעש התייצב.

במהלך 2015, ככל שמצבו של משטר אסד המשיך להידרדר - כך גדלו היקפו של הסיוע האירני והשימוש בשליחיו. ב-2015 נרשמה לראשונה תרומה משמעותית של האירנים עצמם בקרב בקו החזית. בקיץ 2015 פתחה ברית מורדים חדשה, ג'איש אל-פתאח, במהלכי התקדמות רציניים בצפון-מערב סוריה. העיר אידלב נכבשה בידי המורדים באפריל. העיירה ג'יסר א-שור'ור, בעלת החשיבות האסטרטגית, נכבשה באותו חודש. הדבר היווה איום על מובלעת המשטר שבאזור החוף המערבי ועל המתקנים הסוריים שבאותו אזור.

מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, ביקר במוסקבה ביולי 2015. הוא הדגיש בפני הבכירים הרוסיים את המצב הנואש והמביך העומד בפני אסד. דיווחים בתקשורת מרמזים על כך שסולימאני הציע באותה עת מחויבות קרקעית מוגברת מצד אירן ובעלות בריתה. הדבר התרחש בחודשים שלאחר מכן, לצד פריסתם של כוחות אוויריים רוסיים, אשר הפכו יותר מכל גורם אחר את היוצרות במלחמה נגד המורדים.

לפי דיווח בעיתון הכווייתי אל-ראי, 2,000 חברי משמרות המהפכה הגיעו ללטקיה בשבועות שלאחר מכן, ועימם 2,000 אנשי מיליציות עירקיות שיעיות, 2,000 לוחמים אפגניים שיעים ו-1,000 אנשים מכוחות העילית של חיזבאללה. סולימאני וכוח קודס פיקדו על תהליך פריסה זה. הדבר הפגין את יכולתם של משמרות המהפכה, שאין שני לה, לבנות כוחות של שליחים ואז להשתמש בהם בדרך מתואמת ומאורגנת ברמה אזורית.

צבא סורי מקביל

פעילויותיהם של משמרות המהפכה וחיזבאללה לא היו מוגבלות לאספקת לוחמים מן החוץ. בהתאם לדוקטרינה האירנית, הם פתחו גם בצעדים ליצירתו של כוח צבאי סורי מקביל לזה של הצבא הרשמי. כוחות עלאוויים צבאיים-למחצה מילאו תפקיד חשוב מבחינת המשטר למן ההתחלה. עם אלה, המכונים "שביחה", נמנו 50,000-40,000 לוחמים.

אנשי הסגל של חיזבאללה ומשמרות המהפכה השתמשו בגורמים אלה כגרעין ליצירתו של "צבא ההגנה הלאומי", מיליציה עלאווית בעיקרה שבה 100,000-90,000 לוחמים, שנכנסה לשדה הקרב באמצע 2013. כוח זה היה שליח קלאסי מבית היוצר של אירן - כוח רגלים קל שבסיסו מגזרי ואשר אומן על-ידי שליח (חיזבאללה) תחת הדרכה אירנית ישירה. נוכחותם של כוחות אלו מעידה כמובן על המשבר החריף שעבר על המשטר הסורי במונחים של מחסור בכוח אדם, אך היא גם עדות למיומנותם וליעילותם של משמרות המהפכה האיסלאמית ביכולתם לגייס, לשנע ולהקים כוחות שליחים צבאיים-למחצה ולפרוס אותם ברמה אזורית רחבה בנקודה מסוימת כפי הצורך.

המודל האירני אינו כרוך בחיזוק צבאותיהן הקיימים של בעלות בריתה; משמרות המהפכה מעדיפים למעשה ליצור מבנים חדשים משלהם. מבנים אלו מסייעים לבעלת הברית הנזקקת לעזרה, אך הם עצמם מצויים תחת שליטתם של האירנים. התוצאה היא שאירן מגבירה את המינוף שלה ואת שליטתה באמצעות השימוש השקול בשליחים, וכן באמצעות הצעת סיוע יעיל וחיוני לבעלות בריתה.

הכותב הוא מזרחן, פרשן ומומחה בסוריה, עירק, קבוצות איסלאמיות רדיקליות וכורדיסטן במכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים.
תאריך:  12/11/2018   |   עודכן:  12/11/2018
ד"ר יונתן ספייר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
רצח העיתונאי ג'מאל חאשקוג'י מלמד על הסמכותנות הגוברת של המשטר הסעודי. בעבר היו שליטי הממלכה מוגבלים חלקית בידי מערכת של חלוקת כוחות, בה נסיכים שונים החזיקו בחלקים שונים מהסמכות. אבל המלך סלמאן ביטל מודל זה כאשר מינה ב-2015 את בנו, הנסיך מוחמד, ליורש העצר והעניק לו סמכויות כמעט בלתי מוגבלות. הרצח חאשוקג'י הוא הביטוי הבוטה ביותר לתוצאות של ריכוז סמכויות זה – כותב פרופ' מדאווי אל-רשיד מבית הספר לכלכלה בלונדון ב-Foreign Affairs. למעשה, ארה"ב היא הכוח היחיד היכול כיום לרסן את מוחמד, המוכר בכינוי MBS, אך ספק רב אם ממשל טראמפ יעשה זאת.
12/11/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
קציני מודיעין סעודים המקורבים ליורש העצר, מוחמד בן סלמאן, בדקו אשתקד את האפשרות להשתמש בחברות פרטיות כדי להתנקש בחייהם של בכירים אירנים - חושף (יום א', 11.11.18) ניו-יורק טיימס. היה זה כאשר מוחמד עדיין היה סגן יורש העצר, אך הוא הלך וצבר כוח, וביקש להסלים את פעילויות המודיעין הסעודיות מחוץ לגבולות המדינה.
11/11/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
העיתון הלבנוני אלבנא, מדווח מפי מקור אירופי (שבת, 10.11.18) כי מלך סעודיה סלמאן (בן 83) החליט על הדחת בנו - יורש העצר מוחמד בן סלמאן (בן 33), והחלפתו באחיו הצעיר של המלך - אחמד בן עבד אלעזיז (בן 77). יורשו של האח הקשיש יהיה אחיינו של המלך הנוכחי - מוחמד בן נאיף (בן 60).
10/11/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
נדרשת חשיבה חדשה על מרכיבי הביטחון הלאומי הישראלי גם כיום מדיניותו של בנימין נתניהו לא מעוניינת באמת בהסדרי ביניים בני קיימא בעזה מול ממשל חמאס בתיווך הנשיא המצרי סיסי, זאת למרות שבניהול מו"מ אמיתי קיימות כיום הזדמנויות לוויתורים משמעותיים של חמאס עקב חולשתו
05/11/2018  |  עו"ד דויד סנדובסקי  |   מאמרים
בחלוף חודש מפרשת היעלמותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י באיסנטבול, ולאחר שתיקה רועמת מצד ירושלים הרשמית, הגיב ראש הממשלה נתניהו ב-2 בנובמבר בפעם הראשונה בקולו על הפרשה.
05/11/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי  
מה עשתה מקינזי בסעודיה  /  איתמר לוין
מנוחין ישתתף בוועידה בסעודיה  /  איתמר לוין
"בכירים סעודים מעורבים ברצח חאשוקג'י"  /  איתמר לוין
עומאן - המתווכת האזורית  /  יוני בן-מנחם
נורמליזציה מזרח תיכונית  /  גדי חיטמן
כך ייחקר רצח חאשוקג'י  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il