|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

פרשת השבוע ויצא (מקאם עג'ם)

מפגש של תחושה

האם היה צריך שיגעו בו כדי לראותם? על זה ניתן לומר כי אין מדובר במפגש כמו בין בני אדם, כאן מדובר במפגש אדם עם מלאכים
15/11/2018  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
יעקב אבינו והמלאך [צילום: אן לפבר]


יוֹצֵא וְשַׁב

חָשָׁש בַּלֵב יַעֲקֹב אֲשֶׁר אֶלָיו הוּא קָשׁוּב

יוֹדֵעַ מָתַי יוֹצֵא אך אֵינוֹ יוֹדֵעַ מָתַי יָשׁוּב

יָדַע יַעֲקֹב שֶׁיְּצִיאָה מֵהָאָרֶץ הִיא יְרִידָה

כִי הַיּוֹרֵד נוֹטֵשׁ מַחֲלִישׁ וּמְעוֹרֵר סְלִידָה

הֵידָד לָחָלוּץ שֶׁעָלָה בְּנָטְשׁוֹ אֶרֶץ מוֹשָׁב

כְּיַעֲקֹב בְּרֶדְתּוֹ כְּבַר אָז יָדַע כִּי לָאָרֶץ שַׁב

וְעַל אַף בִּרְכַת ה' בִּפְרוּ וּרְבוּ בָּעֶת וּבַזְּמָן

יִחוּדֵנוּ הַכּוֹבֵל הִשְׁאִירָנוּ תָּמִיד עַם קָטָן

וְהַלּוֹחֵם לְמַעַן קִיּוּמֶנוּ מְחֹמֶר טוֹב קוֹרַץ

לוֹחֵם וְנִשְׁבַּע שֶׁבָאָרֶץ לֹא יוֹתִיר "חָמָס"1 תרתי משמע

וְעָרָב אֶל הַמִּדְבָּר יִשְׁלַח כַּאֲמוּר פִלְכִּתָב2 בַקּוּרְאָן

זֶהוּ רְצוֹן הָאֵל וְשׁוּב אֵין אַשְׁלָיַת שַׁוְא


ראשית אהבת יעקב הייתה נכזבת

בדרכו לחרן לבית אבי רבקה אמו, פגש יעקב ברחל בת דודו לבן על-יד הבאר התפעם מִיָּפְיָהּ ונשק לה ובכה מרֹב אֹשֶׁר, ברם יש לִבְכִי יעקב גם משמעויות אחרות: האחת כי ראה בחזונו שרחל לא נכנסת עמו לקבורה במערת המכפלה, כי היא עתידה למות בדרך לבית לחם אפרתה, והסבה השנייה, כי לא היו בידיו מתנות בעת שפגש אותה, כפי שאלעזר עבד אברהם הצטיד בבואו לקחת ליצחק אישה מבנות חרן. משיעקב פגש בלבן דודו אבי רחל ולאה בקש ממנו לתת לו את רחל לאישה. לבן ענה ליעקב תחילה מתוך נימוס: אך עצמי ובשרי אתה (כט/יד) והוסיף לאמר לו: הכי אחי אתה (כט/טו) ולבקשת יעקב לשאת את רחל לאשה אמר לבן ליעקב: טוב תִּתִּי אֹתָהּ לְךָ מִתִּתִּי אֹתָהּ לאיש אחר שבה עִמָּדִי (כט/יח). לבן הרשע והערמומי, נשמע אמין בדבריו ויעקב מלא אחר התנאי ועבד שבע שנים חִנָּם אצל לבן בעבורה וכך נאמר: ויעבד יעקב ברחל שבע שנים והיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אותה (כט/כ). ואיך גמל לבן ליעקב? נהג מנהג רשעים, המבטיח ואינו מקים, ולא נתן לו את רחל, מכאן שאהבת יעקב לרחל הייתה נכזבת. כפי שנוהגים בימינו יום יום הרשעים מ"הרצועה", שתושביה המקוריים היו הפלשתינים כמו בימי אברהם ויצחק אבותינו, כרתו בריתות והפרו אותן, כי בהם טבוע השקר והוא לחם חוקם, לא די בכך אלא שהם גם נוהגים כלשון הפתגם הערבי העממי המוכר להם בלשון מדוברת: טָ'רַבְּנִי וּבָּכָּה וּסָבַאְנִי וְאִשְׁתָּכָּה תרגומו המלולי הוא: הִכָנִי וּבָכָה והשיגני להתלונן, שנחרז על-ידי המחבר כך: הִכָּנִי וְהִתְאוֹנֵן וְהִשִּׂיגָנִי לְהִתְלוֹנֵן. הפלשתינים מהרצועה עושים זאת במצח נחושה כמעשה לָבָן ליעקב-ישראל. הקשר של אבותינו עם בני פדן ארם כי ראו בהם קרובי משפחה ושמרו על הקשר המשפחתי, לכן כך היה עם יצחק כשאליעזר עבד אברהם נשלח על ידו לקחת אישה ליצחק את רבקה ממשפחתה בחרן, וכך קורה עם יעקב שנשלח לחרן לשאת אישה משם זאת כדי שלא יהיו נישואי תַעֲרֹבֶת עם בנות כנען. ומה עושים בני עמנו בימינו, מתעלמים ממצוה חשובה זו ונשאים ב"נִשּׂוּאֵי תַעֲרֹבֶת" המביאים לדלדולו שמדלדל את עם ישראל עד העלמו חלילה.

ה' שומר ישראל שומר על יעקב

כפי שכבר נאמר: אברהם כֻּנָּה "אב המון גויים", תֹאַר שאמור לקרב בין העמים שמוצאם מאותו אב, אלא שהמציאות ההיסטורית הייתה שונה. בפרשת לך לך אברהם היה אבי כל העמים וזה נמשך עד פרשת ויצא כשמדובר ביעקב היוצא מבאר שבע עם חשש רב בלבו, אם הוא עושה נכון בצאתו מן הארץ לחרן. מהשגיע ערב ושכב לישון במקום (בסמוך להר המוריה) אמר אלוהים ליעקב. אל תחשוש לֵךְ: אנכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך וַהֲשִיבֹתִיךָ לאדמה הזאת (לארץ כנען) כי לא אֶעֱזָבְךָ (כח/טו)... היציאה הזאת של יעקב נועדה להביא לנו סיפור ראשית התהוותו של עם ישראל בקרב העמים הרבים האחרים. הדבר מתואר בדרך מיוחדת בדרך של חלום שחולם יעקב ובו רואה: סֻלָּם מצב ארצה וראשו מגיע השמימה והנה מלאכים עולים ויורדים בו. רז"ל שואלים הלא צריך לאמר יורדים ועולים ולא להפך, כי מקום המלאכים בשמים, על כן קודם יורדים ואחר כך עולים, אלא שמדובר במלאכים שהיו כבר על הארץ מטה כי הם לוו את יעקב בצאתו מבאר שבע לחרן, לפיכך הם היו עולים תחילה ויורדים אחרים במקומם ללוותו את יעקב כפי שנאמר: והנה אנכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך והשיבותיך אל האדמה הזאת כי לא אעזבך עד אשר עשיתי את אשר דברתי לך (כח/טו). משנתעורר יעקב מן החלום נהג כאברהם סבו בכל הקשור לאמונה בה': וַיִּדֹּר יעקב נֶדֶר לֵאמר אם יהיה אלוהים עמדי ושמרני בדרך הזה ושבתי בשלום אל בית אבי .....ונתן לי לחם לאכל ובגד ללבוש ... והיה ה' לי לאלוהים (כח/כא). בשלום נאמר מכון לשובו של יעקב שָׁלֵם בלי פגע, אלא שיעקב כן עתיד להפגע בחרן מדודו לבן הרשע ודבריו אלה יאמרו כשיעקב בורח מלבן בהסתר, ומשפגש בו לבן יעקב אמר לו ולא חשש: גֻּנַּבְתִּי יוֹם וְגֻנַּבְתִּי לָיְלָה, הייתי ביום אֲכָלַניִ חֹרֶב (יִבֶשׁ כמו אש) וקרח בלילה וַתִּדַּר שנתי מעיני (לא/מ). לולי אלוהי אבי אלוהי אברהם ופחד יצחק היה לי כי עתה ריקם שלחתני (לא/מב).

יעקב והמלאכים

נאמר כי פגעו בו (ביעקב) המלאכים, כלומר הוא חש במלאכים בְּנָגְעַם בו או בְנָגְעוֹ בהם. האם היה צריך שיגעו בו כדי לראותם? על זה ניתן לומר כי אין מדובר במפגש כמו בין בני אדם, כאן מדובר במפגש אדם עם מלאכים. זה יכול להיות מפגש של תחושה (כמעין דמיון) ולא מפגש וּרְאִיָּה של ממש. במלים אחרות זו רְאִיָּה בתודעה כדי שאדם כיעקב החביב על הקב"ה, ששומר עליו יוכל להתעלות לרמה כזאת שיוכל לראות בתודעתו את המלאכים ולא ימוש אותם בנגיעה. זה מוסבר במדה מסוימת גם בתורת הנבואה של הרמב"ם, לפיה המלאכים מבטאים את אשר האדם החוזה בהם מדמה אותם בתודעתו ובהשגתו. כדי שאדם יגיע לרמה זו צריך להעמיק חשוב בינו לבין עצמו בעניין שרוצה להשיגו ולהבינו. גדולי הפרשנים אמרו בעניין זה, כי יכול אדם להגיע לרמה של הינתקות נפשית מן החמר ולהתקשר אל הרוח בעיני רוחו ולהגיע לחקר האמת הנקיה מהשפעות זרות. נדמה כי זאת הייתה דרך הנביאים והנבואה שהייתה בתקופה הנביאים. הנביא מתנתק מן החמריות שחש בדרך כלל ומתמסר לרוחניות. לכן אנו רואים כי יעקב אינו מבקש בדברו אל עליון דבר, פרט לקבלת מרותו ולסור לְמִשְׁמַעֲתוֹ של הקב"ה והוא שם את ה' כְדַיָּן הדן אותו במדת הרחמים, בּיָדְעוֹ שהוא לא נהג תמיד כמצופה ממנו כאיש תם יושב אוהלים. יעקב מקבל עליו את האחריות והתחיבות הגדולה של "והיה ה' לי לאלוהים" על זה אומר רש"י: שיחול שמו עליו מתחילה ועד סוף שלא ימצא פסול בזרעו כמו שנאמר: את אשר דברתי לך(כח/טו) זו גם ההבטחה שהבטיח ה' לאברהם שנאמר: להיות לך לאלוהים ולזרעך אחריך. (יז/ז)

הִתְעַלּוּת הַנֶּפֶשׁ מְשַחְרֶרֶת מִן הַחֹמֶר

כַּךְ הָאָדָם נִשְמַר וְהָאֵל עָלָיו שׁוֹמֵר

גָּם הַיּוֹצֵא אֱלֵי קְרַב מִתְעַלֶּה לַנִּשְׂגַב

הוּא מְנַצֵּחַ בַּקְרָב ולְבֶיתוֹ בְּשָׁלוֹם שַׁב

יִשְׂרָאֵל יָבִיס בְּסוֹף מַסַּע צְמֵאֵי הַדָּם

אִם יֵדַע לִנְהוֹג בְּחָכְמַת הָאִישׁ הַתָּם

כִּי אִם רַק בְּתַחְבוּלָה יַעֲשֶׂה מִלְחָמָה

לְהַרְתִּיעַ צְמֵא דָם וְלֹא מַעֲשֶׂה נְקָמָה

לְהִתְרָחֵק מְרִיב אָחִים בִשְׁעַת הַקְרַב

כִּי לָמַדְנוּ שֶׁמְּרִיב-אָחִים הַבָיִת נֶחֱרַב

נִשְׁמוֹר עַל יִחוּדֶנוּ וְיֵעוּדֶנוּ יַעַד נִשְׂגַב

נְכַבְדֵּהוּ וּנְחַשְׁדֵּהוּ מִנְהַג יַעֲקֹב בְּעֵשָׂו

כְבָר נֶאֱמַר הַדָּבָר אָנוּ פֹּה לְעוֹלְמֵי עַד עוּרוּ אָחִים בְּעֵת הַקְרַב שִׂימוּ יָד בְּיָד

כִּי אִם לֹא נִנְהַג כַּךְ נֶאַבֵּד אֶת הַקּוֹד

וְנִמְצָא אֶת לָבָן חַי מְרַמֶּה וּבוֹעֵט עוֹד

וּלְיִשְׂרָאֵל לֹא קַיֶּמת הַבְּרֵירָה לִמְעוֹד

הערות

1. תרתי משמע.

2. בַקּוּרְאָן.

תאריך:  15/11/2018   |   עודכן:  15/11/2018
עו"ד אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני שבועיים כתבתי כאן על הכישלון של מדינת ישראל בהתמודדות מול החמאס ועל כך ש"הסדרה" שאינה באה כתוצאה מיוזמה ישראלית וכתוצר של גביית מחיר קשה מהחמאס אינה שווה את הנייר. בא תשלום "הפרוטקשן" לחמאס על-מנת שיהיה פחות אלים, הגיעו דברי נתניהו בפריז שבשום אופן אינו רוצה מלחמה עם החמאס, הגיע סבב 460 הרקטות והפסקת האש ומסקנתי ברורה: מדינת ישראל איבדה את ההרתעה מול החמאס. החמאס הוא שמרתיע את ישראל. זה עצוב, אבל זאת הבנת המציאות שלי. ועכשיו 6 נקודות לעניין סבב 460 הרקטות:
15/11/2018  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
הם שיגרו אל שדותינו מאות עפיפוני אש שהציתו תבערה גדולה והשמידו עמל ויזע של שנים. ואנחנו הבטנו מנגד באפס מעשה כאילו לא היו בידינו אופציות לתגובה הולמת על מעשה הנבלה. הם הגדילו את טווח ההשחרה הבוערת של שדות הישובים בעוטף עזה עד אל בתי המגורים של נתיבות ושדרות. ואנחנו לא הגבנו והתמקדנו רק בכיבוי האש בכל מקום שבו התלקחה בתקווה שמשהו חמור יותר לא יתרחש.
14/11/2018  |  עמי דור-און  |   מאמרים
לעיתים המערכת מפרסמת מאמר רק לאחר יומיים, שלושה, וכאשר החדשות משתנות במהירות, זה כבר פחות רלוונטי. היום לאחר הפסקת האש המבישה, השקט לכאורה שהושג, מעלה בראשי את המילים הנשגבות משיר בית"ר: "כי שקט הוא רפש הפקר דם ונפש", ואין כאן כל הוד נסתר.
14/11/2018  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
"המהפכה החוקתית" הוא כינוי שקיבלה סדרת המהלכים שהביאה באמצע שנות ה-90 לחקיקת "חוק כבוד האדם וחירותו" והפיכתו ביוזמת השופט העליון אהרן ברק, לחוקה בפועל של ישראל. התפתחות מגמה זו חרגה מזמן מגבולותיו של החוק המקורי ומכוונתם של מרבית המחוקקים שהצביעו עבורו בכנסת. בחסות ובגיבוי מסיבי של בית המשפט העליון, הורחבו תחולתו ותוקפו באמצעות פרשנויות משפטיות, להליך המרכזי בקבלת הכרעות בכל סוגיות היסוד הנוגעות לאופיה והתנהלותה של מדינת ישראל ומוסדות השלטון שלה. הרחבות אלה מעצבות גישות ותפיסות בסוגיות כמהות הדמוקרטיה, מקור הסמכות בדמוקרטיה, מערכת יחסי הגומלין בין רשויות הממשל במדינה, מהות תפקידיהם של בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה ומערכת התביעה הכללית ומגבלותיהם.
14/11/2018  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
איבדנו את ההרתעה, אמר לי תמיר.
14/11/2018  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il