|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

כבישים "אדומים", או אנשים "אדומים"

"כבישים אדומים" הם תולדה של שתי תקלות יסוד: תשתית (חומרה) ותרבות-נהיגה{1}(תוכנה) לקויות תרבות נהיגה מבטיחה בין היתר התנהלות על הכביש התואמת את מצבו "נרמול" כבישים אלה מחייב מזעור שתי התקלות גם יחד; סדר הפעולות אינו חשוב
15/11/2018  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   הקטל בדרכים   |   תגובות
מאבק יעיל [צילום: פלאש 90]

בימים אלה התבשרנו שישראל כ"ץ, שר התחבורה והבטיחות בדרכים, השר לענייני מודיעין וחבר הקבינט, הודיע על כוונתו להרחיב את כביש 90 לכביש דו נתיבי מלא, עם שני מסלולים בכל נתיב. הודעת השר באה בעקבות סערה ציבורית וביקורת נוקבת בתקשורת, על סדרה בת שלוש תאונות דרכים, שאירעה בכביש הנ"ל מאז תחילת אוקטובר האחרון וגרמה את מותם של 17 אנשים, בכללם שתי משפחות שלימות2.

ההודעה מבורכת כשלעצמה, אבל אליה וקוץ בה. ראשית, ההודעה לא באה אחרי התאונה הראשונה והשנייה, בה איבדו את חייהם 11 איש. היא באה רק אחרי התאונה השלישית, בשל לחץ ציבורי וכניסיון למתן לחץ זה ולהתחמק מאי עשייה מוקדמת יותר. שנית, היא לא כללה התחייבות מפורשת לתוכנית יישום שכוללת לוח זמנים ותקציב. משמע, זו עדיין ציפור על העץ.

סלילת כביש במתכונת ההרחבה הדרושה בכביש 90, עולה כיום בישראל, בממוצע, בין 15 ל-25 מילון שקל לכל ק"מ. הואיל ובכ-50 ק"מ מכביש 90 בוצעה כבר ההרחבה האמורה, נותרו לביצוע כ-450 ק"מ. במחיר ממוצע של 20 מיליון שקל לק"מ, עלות הביצוע של הפרויקט עליו דיבר השר היא כ-9 מיליארד שקל! - סכום ענק לכל הדעות. ישראל השקיעה בעשור האחרון כ-100 מיליארד שקל בתשתיות לאומיות, מרביתם בתחבורה היבשתית. היכן בדיוק נמצא מאגר הכספים שממנו ילקח התקציב לכביש 90, ע"ח מה יבוא, ובאיזה קצב? שאלה פתוחה. התקציבים לשנתיים הבאות "ממושכנים" כבר כמעט במלואם לצרכים אחרים ובשנתיים שלאחר מכן הם ממושכנים באופן חלקי. רק בימים האחרונים, בעקבות התקריות הביטחוניות בגבול הרצועה, התברר, למשל, שאלפי מבנים בישובים שסביב הרצועה, בתחום טווח טילי ה"קאסם", אינם ממוגנים כלל. מיגונם הוא עניין של 4-3 מיליארד שקל ודחיפות הנושא גבוהה; וזו רק דוגמה אחת מיני רבות.

אין, אפוא, מנוס ממסקנה שדבריו של השר כ"ץ לא היו אלא פופוליזם לשמו; ניסיון נואל לסובב בכחש את הציבור ולהסב מהשר את תשומת לב התקשורת. ממשלת ישראל מצטיינת בארגון תוכניות סרק מסוג "הכל דיבורים" וכ"ץ הוא שחקן אמצע המגרש בנבחרת זו.

לא ניתן לסבול קצב גבוה כל כך של נפגעים קשה משימוש בכביש שבחלקים גדולים ממנו אין לו תחליף. אין ספק שהפתרון הטוב והנכון ביותר הוא זה שעליו דיבר השר, בתנאי שהוא ריאלי ומתממש. יודעי-דבר גורסים ש"תאונות אינן קורות; הן נגרמות"! משמעות הדבר היא שהגורם האנושי המעורב בתאונות הוא אחת הסיבות העיקריות, אם לא העיקרית, המחוללת אותן. התנהלות פגומה של הגורם האנושי (תרבות קלוקלת), מעצימה ללא ספק את יעילות גרימת הנזק של תשתית לקויה; אבל גם כשלעצמה היא גורם מרכזי גם כאשר התשתיות תקינות. לכן, אלה שתי דיסציפלינות נפרדות ומשלימות לצורך עיצוב מאבק יעיל לצימצום נזקיהן של תאונות דרכים.

עובדה חשובה

הואיל והשר סתם ולא פירש ומאידך-גיסא הסבירות לראות כביש כמובטח בטווח זמן של פחות מ-7 שנים היא מינורית, אין לחדול מהביקורת על השר לבטיחות בדרכים ויש לדרוש ממנו תוכנית יישום שלימה ומחויבות קונקרטית בשם ממשלת ישראל לדורותיה.

במאמר של שמעון איפרגן, ב"מאקו", 5.11.12,3 סוקר איפרגן את פועלו של ניצב ברונו שטיין, שהיה בעת כתיבת המאמר מפקד משטרת התנועה, ומסביר את שיטותיו והישגיו. אפשר לקבל את כל השיטות או לדחות חלק מהן. העובדה החשובה היא ששיטות אלה צמצמו את מספר ההרוגים בתאונות דרכים, בשנת הדיווח, בעשרות. כל השיטות שהפעיל שטיין, עומדות גם היום לרשות משטרת התנועה ובהחלטת ממשלה אחת, ניתן להשלים את החסר. מדובר בסכומים שנתיים סמליים בהשוואה לאלה הכרוכים בסלילת הכביש. עם מנהיגות נכונה ומיקוד ממשלתי אפקטיבי, ניתן, תוך חודשים ספורים, להגדיר תוכנית רב-שנתית שתשיג את שני היעדים גם יחד - צמצום מספרי האבדות והיקפי הנזקים בכביש 90 וקפיצת מדרגה בניהול התנועה בכל כבישי ישראל.

כול מי שראה את קטעי הסרטים מתאונות קודמות בכביש 90, בכבישים "אדומים" אחרים (כ-500 ק"מ) ובכבישים ה"רגילים", מבין שהמקור העיקרי לתאונות דרכים בארץ הוא הגורם האנושי - מיומנות הנהיגה ותרבות ההתנהלות על הכבישים בזיקה לאיכותם. מיומנות היא פונקציה של האימון וההדרכה שמקבלים צעירים טרם עלותם על הכביש. בהיותם על הכביש כבוגרים, זהו פועל יוצא ממשמעת ביצוע ותרבות אנושית בסיסית. באלה ניתן וצריך לטפל, בחינוך והסברה ובהרתעה אפקטיבית. חינוך יכול וצריך להתחיל עוד בבתי-הספר. ההרתעה היא תפקידם של המשטרה ומערכת החוק. דרושות 10-5 שנים של פעילות אינטנסיבית בשני התחומים הללו, בכדי לבסס תהליך קבוע של הטמעת הנושא בקרב הציבור. עלינו להיאבק לא רק בכבישים האדומים אלא בראש וראשונה באנשים האדומים - הם מקורות הסיכון הגדולים. השר לבטיחות בדרכים הוא הרפרנט הממשלתי לנושאים אלה ואם נחוץ לרענן מספר נהלים בכדי לחדד עובדה זו, יפה שעה אחת קודם.

יתכן שהטכנולוגיה של רכבים אוטונומיים תשנה מגמות ודגשים בהתפתחות זו. אבל עד שדברים אלה יגיעו למסה קריטית בתחבורה היבשתית, נוכל להציל עוד חיים לאלפים על-ידי הרתמות לפעילות אפקטיבית כנ"ל. מה שאינו נחוץ לנו הוא פופוליזם ממלכתי כתחליף לעשייה.

הערות

1. אני משתמש "בתרבות נהיגה" כביטוי גנרי להתנהגות האנושית הלקויה של אנשים על כבישים בהם קיימת אינטראקציה בין כלי רכב לבין "עצמם" ובינם לבין הולכי רגל.

2. כביש 90 הוא עורק התנועה העיקרי במזרח המדינה (בקעת הירדן), אורכו קרוב ל-500 ק"מ ממטולה עד אילת. ב-10 השנים האחרונות, אירעו בכביש זה כ-1,350 תאונות, בהן נספו 135 איש ונפצעו כ-4,000. הכביש מוגדר: כביש "אדום", משמע: מסוכן ועתיר נפגעים.

3. שמעון איפרגן, "300 ק"מ, של כבישים אדומים יש היום בישראל. איפה נעלמו עוד 400?", מאקו, 5.11.12.

תאריך:  15/11/2018   |   עודכן:  15/11/2018
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פגע וברח   צליפת שוט 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כבישים "אדומים", או אנשים "אדומים"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
16/11/18 19:22
 
רפי לאופרט
17/11/18 22:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הקטל בדרכים
ועדת הכלכלה התכנסה (יום ג', 6.11.18) לשתי ישיבות מיוחדות שעסקו במאבק בקטל בדרכים, במסגרת ציון יום הבטיחות בדרכים בכנסת. בפתח הדיונים עסקה הוועדה ביישום החלטות דוח השימוע הציבורי למניעת הקטל בדרכים, שהוביל היו"ר ח"כ איתן כבל, ולאחר מכן עסקה הוועדה בתוכנית למניעת השימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה.
06/11/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
לא אבזבז זמן, אפתח את המדריך מיד בקמפיין פרסומות המיועד לציבור הרחב, אבל גם אתם תוכלו ללמוד ממנו: נהגים יקרים, רוצים לדעת מהו הסוד לנהיגה ללא תאונות? במילה אחת: "סעו". בשתי מילים: "פשוט סעו". בינתיים, עד לפעם הבאה נסו לפענח מה מסתתר מאחורי המילה.
05/11/2018  |  אהרון שחר  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - שיסוי, דרוש שיטור, קללה, והפעמונים יצלצלו חודש טוב
05/11/2018  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
שישה בני אדם נהרגו וחמישה נוספים נפצעו קשה בתאונת דרכים שאירעה הבוקר (יום א', 4.11.18) בכביש הבקעה. מדובר בהתנגשות חזיתית שאירעה בין משאית לבין רכב מסחרי, שהסיע פועלים תושבי מזרח ירושלים, בכביש 90, סמוך לצומת פצאל.
04/11/2018  |  איציק וולף  |   חדשות
ממחר (1 בנובמבר), חייבים הנהגים לנסוע באורות דולקים בכבישים הבין-עירוניים גם בשעות היום. חובת הדלקת אורות ברכב בכבישים הבין-עירוניים חלה על כל סוגי הרכב והיא תהיה בתוקף במשך חודשי החורף, עד ל-31 במרס 2019.
31/10/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il