|   15:07:40
דלג
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

פרשת כי תצא

צונח וצומח

מה לומדים מחלום הסולם? ואיך זה קשור לפרשתינו? משמעות חלום סולם יעקב בשבילי נברא העולם - אז למה לא היית אתה?
18/11/2018  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
חלום יעקב [צילום: ויליאם בלייק]


ראש הסולם? - לא, תודה

שמעו סיפור: פעם אחת חלם איכר אחד על המלך. הוא ראה את מלכו האהוב מטפס על סולם, כשהוא מגיע עד למחציתו בלבד. שמח האיכר מאוד על החלום. אץ רץ לארמון המלך, וסיפר לו בהתרגשות על החלום המוזר. שמח המלך מאוד, והעניק לאיכר כסף ומתנות רבות.

בהגיעו הביתה, ראה השכן את האיכר שמח וטוב לב, כשבאמתחתו אוצר רב. "מניין לך אוצרות יקרים אלה?" תָּמַה השכן. סיפר לו האיכר על חלומו המרגש, ועל המתנות שקיבל מהמלך.

קינא השכן באיכר, והחליט ללכת למלך ולספר לו שהוא חלם שהמלך הגיע עד ראש הסולם. עתה, חשב לעצמו, אקבל מתנות כפולות מאֵלו שקיבל האיכר. בהתלהבות רבה רץ השכן לארמון וסיפר למלך את חלומו הבידיוני. אך מה רבה הייתה אכזבתו שהמלך גרשו מהארמון. כששאל לפשר הגירוש, הסביר לו המלך, כי כשהעני בישר לו שהוא הגיע עד מחצית הסולם, משמע שעדיין לא מיצה את חייו, ויש לו לאן לשאוף. אולם כשהשכן סיפר לו שהוא הגיע לראש הסולם, משמעות הדבר שהוא סיים את תפקידו בחייו, ואין לו אפוא עוד מה לעשות בעולם הזה.

והמסר? אי-אפשר להתעלם מהמסר של הסיפור האגדי. דְּבַק בָּאמת, שמשתלמת תמיד. כי מילקוט הכזבים והקנאה לא תצמח לך כל תועלת, ורק אכזבה ומרורות יהיו מנת חלקך. ענישה טבעית כבר אמרנו?

כבר בפרשות הקודמות קשה שלא לזהות את יעקב אבינו, איש תם ויושב אוהלים, עם האיכר התמים. ואילו את לבן הרמאי ועשיו עם שכנו הקנאי והבדאי. מעֵבר לכך אנקדוטה חינוכית זו בגירסה היהודית מזכירה את חלום סולם יעקב כמוטיב מרכזי הפותח את פרשת ויצא, אך השלכותיו באות לידי ביטוי גם בפרשות הבאות. מה לומדים אפוא מחלום סולם יעקב, ומה המכנה המשותף בינו לאנקדוטה שלנו?

הסולם מוצב ארצה אך ראשו מגיע השמיימה. ראש הסולם הוא הטופ, שאליו צריך לשאוף תמיד. שיא היעד, פסגת השאיפות, שאותה יש לכבוש. הלאה. מלאכים עולים ויורדים בו. לפי הפשט נראה שעבוּר מלאכים, שמשכנם הוא שמיימי, השהוּת בארץ היא ירידה. אך דומה שלא פחות חשובה משמעותם הסמלית של המלאכים בחלום. הם מסמלים באופן ברור את דרכו הרוחנית של האדם. כסוג של מעשה סיזיפי הוא שואף מטבעו להגיע למעלה ולכבוש את הפיסגה, אך הוא לעולם לא משיג יעד נכסף זה.

אולם אל יאוש. כדאי שתדעו שהירידה היא חלק בלתי נפרד ממסלול העלייה, והנסיגה היא צעד משמעותי לקראת תהליך ההתקדמות וּמניעה אותו. וּמי לנו מודל כאדם הצדיק. כבר הֶחכם מכל אדם הצביע על כך כי "שֶׁבע יפול צדיק וקם". איך אדם הגיע לדרגת צדיק? על-ידי נפילותיו הרבות החוזרות ונשנות, המעצימות את אישיותו ואת כוח ההתמודדות שלו. כי מה שלא מְחַסֵל, מְחַשֵׁל. הַצניחה היא מנוף לצמיחה. וכך כל מעגל חיינו מאופיין בתנועה מתמדת בין עליות לירידות ולהפך. יכולת הבחירה וההתמודדות מקנה לאדם יתרון מובהק על פני המלאכים המקוּבעים בדרגתם הרוחנית, ולכן מכוּנים 'עומדים'. לעומת זאת ההלכה מכוּנה בשם זה כי היא מניעה את האדם להליכה וּלהתקדמות תמידית בחייו.

אפשרות נוספת שנראית לי היא שבשיטת הגמול הטבעי המלאכים העולים מסמלים את המלאך הסניגור הנולד, על-פי המסורת, כפי שהצביעו חז"ל בפרקי אבות, מכל מצווה וּמעשה טוב, והמלאכים היורדים את המלאך הקטיגור שנולד מכל עבירה וּמעשה רע.

אמור לי מי אתה

מה הקשר אפוא של אנקדוטה חינוכית זו לפרשת השבוע ויצא? אכן פרשתנו פותחת בחלום סולם יעקב. זאת לא לפני שהתורה מציינת את יציאתו של יעקב מבאר שבע. וכי עובדה זו אינה ידועה לנו? אלא, מסביר רש"י שיציאת צדיק מן העיר עושה רושם, וחסרונו ניכר היטב. הוא הודה, הוא זיווה, הוא הדרה הצדיק מקרין אור רב על סביבתו ועירו. כמה סמלי הדבר שהפרשה נקראת בראשית חודש האורה, איך לא, חודש כסלו. חנוכה בפתח זוכרים?

מה לומדים אפוא מחלום סולם יעקב, ומה המכנה משותף לאנקדוטה שלנו? חז"ל אומרים שעל האדם לאמץ את דמות האבות הקדושים כמודל, ולשאוף לחקות את מעשיהם הטובים. עליו לשאוף לכך להגיע לרמתם הרוחנית והמעשית הגבוהה, ולומר "מתי יגיעו מעשיי למעשי אבותיי". אבל רגע, איך זה מתיישב עם המדרש כי "לעתיד לבוא, בבית דין של מעלה, לא ישאלו אותך למה לא היית משה רבנו, אלא למה לא היית אתה"?

אז בואו נעשה סדר. נראה לי שההסבר הוא, קודם כל תהיה אתה. במישור הפרקטי תפַתח את יכולותיך וכוחותיך, שנתן לך הבורא, והשתמש בהם לרווחתך ולטיפוח איכות חייך. אבל מנקודת מוצא זו שאתה מגבש את זהותך, תמיד תשאף ליותר, להתקדם וּלקדם את עצמך, תוך אימוץ המודל של אבותינו ואימהותנו הקדושים. אך גם ההפך הוא הנכון. כי כדי להיות אתה, עליך לדעת איזה תוכן עֶרכי ליצוק לתוכו - מַהם הערכים והנורמות שתאַמץ לפיתוח אישיותך וּלגיבוש זהותך המוסרית, האנושית והיהודית, ובאֵלו דרכים לממשם. לשם כך עליך לאמץ את דגם האבות והאימהות כמדריך מעשי לטיפוח המידות וּליישום המצוות.

לא לסתירה

אם כך אולי אין בכלל סתירה בין שתי המובאות, והן רק משלימות זו את זו. שמתם לב להבדל המהותי ביניהן? המובאה הראשונה מדברת על מעשי האדם, שעליהם להידמות למעשי האבות, שישמשו לנו מודל. לעומת זאת, המובאה השנייה מצביעה על אישיותו של האדם "למה לא היית אתה? כמיטב המסורת הפרשנית של חז"ל, כל אדם הוא ייחודי וּמיוחד. כדי שיוכל למלא תפקיד בלעדי בעולם הזה, המיועד לו בלבד, הוא נטען בכוחות ויכולות המיוחדים רק לו, ולא לזולתו, אשר משמשים כלים למילוי ייעודו הספציפי בעולם. "בשבילי נברא העולם", כדברי המדרש. פירושו של דבר - למעני וּבַשביל שלי, בדרך המיוחדת רק לי. האם מתאימה לי הגישה השכלית או הגישה הרגשית -חווייתית? האם אני טיפוס ויזואלי, הזקוק להמחשה וּלהַמְחָזָה, או שאני מסתפק בשינון? ואולי עולם הניגון מדבר אלי? לאור זאת יובנו דברי חז"ל שבמהותו שום אדם לא יכול להיות משה רבנו, אך הוא יכול ללכת בעקבות מעשיהם של המנהיג הדגול ושל אבותינו, שהציבו לנו כמודל.

יתרה מכך, המציאות מוכיחה שקיים פער עצום בין רמת השאיפות לרמת המעשים, ובין רמת היכולת לרמת הביצוע שלנו. בתחום האינטליגנציה השכלית בממוצע אנו מנצלים רק 10%(!) מהיכולת שלנו. הידעתם? בתחום הערכי באופן סטנדרטי אנו מגיעים לאיזשהו מקום טוב באמצע. ייתכן שהפער הזה בין המצוי לרצוי מזין את המוטיבציה שלנו להתקדם בחיים, ועוזר לנו לעבוד באופן תמידי על שיפור המידות והמעשים.

עקידה כמשל

קחו למשל את עקידת יצחק, שבסופו של דבר, כידוע, לא מומשה כלל והפכה לסמל. יש לזכור שמדובר באבות האומה וּבדמויות לאומיות. גם אם ברור שהאיש הממוצע לא מסוגל להגיע לדרגתם הממשית, להט נכונותם ללא סייג של אברהם האב ויצחק הבן לבצע את העקידה, בניגוד לטבע האנושי, וּבסתירה לכאורה להבטחת ה' לאברהם אבינו כי "ביצחק יקָרא לך זרע", ושממנו עתיד לצאת עם ישראל, היא שנטעה בעם לדורותיו את הגבורה ויכולת ההקרבה האישית והלאומית על קידוש השם, והגנה עליו. העקדה הפכה אפוא להיות הסניגור הראשי והנצחי של עמנו, המלמד זכות על העם בפרט וּבכלל.

תאריך:  18/11/2018   |   עודכן:  18/11/2018
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאז בריחתנו מחבל קטיף ואולי עוד קודם לכן, איבדו צה"ל ומדינת ישראל את יכולתם להכריע את חמאס. סדרה של ׳מבצעים׳ כושלים - סבבים - הראתה קבל עם ועולם, שלצבאנו אין המנהיגות, אין היכולת, ואין הנחישות להכריע את חמאס. קציננו ובכירי מערכת הביטחון מנמקים זאת בק"ן טעמים, שבסיכומם הצבא ומערכת הביטחון מתקפלים, אינם מוכנים להסתכן בסיבוב נוסף, ומשדרים חוסר-אונים. לפיכך, אבדה ההרתעה הישראלית לפני הרבה שנים, וכרגע צריך לבנותה מחדש. "אַל-תַּגִּידוּ בְגַת אַל-תְּבַשְּׂרוּ בְּחוּצֹת אַשְׁקְלוֹן: פֶּן-תִּשְׂמַחְנָה בְּנוֹת פְּלִשְׁתִּים פֶּן-תַּעֲלֹזְנָה בְּנוֹת הָעֲרֵלִים ...", יעץ דוד המלך (בקינתו על שאול ועל יהונתן, שמואל ב', א', כ'). הרעיון הזה תקף במלחמה ועוד יותר בלוחמה בטרור, שבה ליסוד הנפשי יש משמעות כבירה.
18/11/2018  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
עוד הערות, שכתבתי על מלחמת יום הכיפורים המשך יבוא, כי יש עוד הרבה להגיד על המלחמה ההיא
18/11/2018  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בבחירות המוניציפליות האחרונות עברו אנשי ה"פלג הירושלמי" (המכנים את עצמם משום מה כ"בני תורה"...) את גבול החוצפה הפוליטית המינימלית המורשית לכל קונפורמיסט ואופורטוניסט מהשורה. אלה הם אנשי ה"פלג הירושלמי", שמידי פחות משבועיים מקיימים הפגנות אלימות נגד הגיוס, ובכללן עימות פיזי אלים עם שוטרות וחיילות מג"ב. אלה הם אנשי ה"פלג הירושלמי" הקוראים לא רק לסרב להתגייס אלא גם קוראים לסרב להתייצב. אלה הם אלה המופיעים מדי שבוע בשבוע בפני גבירי חסידות סאטמר ומבקשים שלמוני זהב בעבור אנטי ציונותם ואי קבלת תקציבים מהמדינה, כאשר כל כולם אנשי שקר ומרמה. ואותם אנשי זמרי הלאומנים והאולטרה ציונים יודעים לבקש שכר כפנחס הקנאי.
18/11/2018  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
בשולי הכותרות - על ניצחון וכישלון: ליאון סינדרלה? ביבי המרגיע הלאומי ולקינוח משחקי איווט
18/11/2018  |  ציפי לידר  |   מאמרים
עם פתיחת מושב החורף של הכנסת אני רוצה לצטט את שר האוצר משה כחלון "יש לנו את אירן, ויש לנו את סוריה, ויש לנו את דאעש, ואת חמאס ואת החיזבאללה, אבל הפערים החברתיים הם איום יותר גדול מכל אלו יחד".
18/11/2018  |  אלכס טנצר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il