|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

פסאדה היא הדרך למצדה

שנה לבחירות היא "שנת-בחירות" השאלה מי יעמוד בראש הממשלה הבאה הוכרעה כבר (ראו להלן) השאלה הפתוחה היא לאן הולכים וכיצד - על כך יצטרך העם להכריע בבחירות אלה
21/11/2018  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   בחירות 2019 (א)   |   תגובות
לפיד. דייסה של רעיונות [צילום: גילי יערי/פלאש 90]

אבי גבאי הוא הפסאדה הזמנית של מפלגה גדולה לשעבר, שכיום היא צל-עצמה. ככזה הוא אינו מחמיץ הזדמנות להוכיח, שמנהיגי העבודה נבחרים באופן שיציג לציבור החושב את השלולית הרדודה שנותרה ממפא"י הגדולה; זו שהקימה את המדינה כשבן-גוריון עמד בראשה.

ליד גבאי מתייצבת לפעמים דמות נשית, לבושה היטב, שמורה לא רע, מהוקצעת בדיבורה בתקשורת הציבורית ושבלונית לזרא. מדי פעם היא נעלמת לזמן מה וחוזרת, כאשר מחנה השרידים המרכיב את "המחנה הציוני", מדמיין לעצמו שהימין השתגע ועומד להפקיר את השלטון ולהפקידו בידי חבורה זו. אם גבאי הוא הדמות הדהויה עד לבלי היכר של בן-גוריון, לבני במחזה האבסורד שלנו היא המקבילה לגולדה מאיר במפלגת הצל של מפא"י הגדולה.

מה שלא השתנה אצל שני אלה ובמחנה הפוליטי שהם מייצגים, היא התחושה המזויפת של ערך עצמי יוצא דופן. מחנה הנישאים מעם עדיין מאמין שהוא נבחר ביכולותיו ומגיע לו לחזור לשלטון. זו רק שאלה של עוד מעט השמצות כלפי יריביו, עוד שחיטה מהירה של מספר פרות קדושות שנותרו מהימים ההם וממורשת ישראל, והעניין יוסדר והצדק יראה. קטני האמונה וההבנה הללו, המוּבלים בדרך חסרת תכלית וסיכוי על-ידי המוטציות האחרונות "ממחנה האוונגרד של האתמול", סבורים שהציבור אינו מבין את המציאות - כדרכם, הם טועים; הוא מבין היטב.

בכל ימי תקומת הציונות, שררו במחנה הגדול והמגוון שלה חילוקי דעות על דרך. תמיד היו אלה חילוקי דעות על אופן הגשמת הרעיון הציוני, המשותף והשלם. מעולם לא על הדרך כיצד לנוון בהצלחה מה שכבר הושג ולהיפטר ממנו. זה מה שהבדיל ומבדיל במובהק בין ציונות אמיתית לציונות שקרית או אנטי-ציונות.

כשהחליטה הנהגת היישוב בארץ על גיוס מתנדבים לבריגדה היהודית הלוחמת במסגרת הצבא הבריטי, היו לכך שתי מטרות גדולות: הצלת יהודים באירופה הכבושה על-ידי הנאצים והכנת קאדר של חיילים ומפקדים בעלי ניסיון קרבי ואירגוני-צבאי, שבבוא יום פקודה יהוו גרעין מקצועי לצבא עברי שיוכל לעמוד בפרץ, לגבור על אויבים ולהבטיח את הנכסים הלאומיים.

מציאות ההכחשה

בן-גוריון שהחליט לקבל את תוכנית החלוקה ב-1947 (החמישית במספר), עשה זאת מתוך הרכנת ראש זמנית בפני הצורך ההיסטורי לזכות בתמיכה בינלאומית, אולי חד-פעמית, ובהכרה בזכויות העם היהודי למדינה ריבונית משלו. יש לזכור בהקשר זה, שהתנועה הציונית צמחה ברבע האחרון של המאה ה-19, בין היתר על יסוד רעיונות "אביב העמים" מהמחצית הראשונה של אותה מאה. תנועה זו ראתה בזכות העמים להגדרה עצמית ולריבונות טריטוריאלית זכות יסוד. מטעם זה התכחשה תמיד התנועה הלאומית הערבית לזכותו זו של העם היהודי, בין היתר באמצעות אי-הכרה ביהדות כבלאום. מציאות ההכחשה נמשכת עד עצם היום הזה.

כשנאלץ בן-גוריון לבסוף להוליך את הישוב היהודי בארץ למלחמת-שחרור, לא היסס לפרוץ את גבולות תוכנית החלוקה ולסיים את המלחמה כשהמדינה הצעירה שולטת בפועל על שטח גדול ב-50% ויותר מזה שהוקצה לה על-פי תוכנית 1947. כשלא עלה בידו לכבוש את ירושלים המזרחית לפני כניסת הסכם שביתת הנשק לתוקף ב-1949, הגדיר כשל זה עד יומו האחרון כ"בכייה לדורות".

המחנה המתיימר להיות ממשיך דרכו, מתגנדר בשמו ובהישגיו, אך הולך כבר יובל שנים ויותר בדרך הפוכה במהותה לדרכו: דרך הוויתור על מהות, דרך מורך הלב בשם עקרונות אוטופיים חסרי יסוד, דרך הניתוק מהמורשת וההיסטוריה הלאומית, חסרת מעוף ומנוגדת לחזון התקומה. בדרכו זו הוא אינו מנצל את מעשי אויבינו לקידום מטרותינו, אלא מניח להם לנצל אותנו לקידום מטרותיהם העויינות. לדרכו זו, שותפים האוניברסליזם האבסורדי והאנטישמיות הבינלאומית - יש אבסורד גדול מכך?!

קולות ההמייה לצד ה"עליהום" העולים ממחנה זה בעקבות ההתרחשויות האחרונות ובכללן התפטרות האופורטוניסט ליברמן, ששימש בשנתיים האחרונות כשר הביטחון, מהווים כסות עיניים לרוח הנכאים המרחפת מעל לביצועי הצבא בחודשים האחרונים מול מחבלי חמאס ולא רק שם. רוח זו החריפה עוד יותר בעקבות אוזלת היד בעימותים האחרונים על גדר הרצועה. כשהתקינות הפוליטית ורוח הגייסות המשפטניים, עדיפה על חיי חיילים ואזרחים, זהו שבר אמיתי.

כל אלה הינם ביטויים נאמנים ומובהקים, אך לא יחידים, למקום בו עומדת האופוזיציה הראשית לממשלה המכהנת. רק בזכוכית מגדלת ניתן לפעמים, לפרקי זמן קצרים, לבדל את עמדות ה"מחנה (הפוסט) ציוני" מעמדותיהם של חוגים צבועים או עוינים בעולם, המנסים לנגוס בביטחונה ובזכויותיה של מדינת-היהודים. אינני מאמין שעם הווה ציוני כזה, צפויים להם חיים פוליטיים ארוכים.

שיוב שסדרי החיים

סימן השאלה הציוני המכונה "יש עתיד" - התאגדות אד-הוק פוליטית לכיבוש ראשות הממשלה בישראל - הוא בעיני אניגמה. ארגון ובו סלט או דייסה של רעיונות ודעות מנוגדים, איגוד של עסקנים בעלי אגו העולה בהרבה על ביצועיהם הפוליטיים בעבר, שפניו אינם לשרת את העם אלא לכבוש את כיסא ראש הממשלה. בארבע השנים האחרונות עברה ישראל שורה של מבחנים, בחלקם משמעותיים מאוד, ברוב תחומי החיים. בכל אלו נמצאה "יש עתיד" באופוזיציה - מצב סמלי בהחלט. במקום לתרום לעתיד, עסקה המפלגה בדרך כלל בשיבוש סדרי החיים במדינה, בביקורות קנטרניות חסרות תכלית ובגרימת נזק לתוכניות הממשלה.

"יש עתיד" בנתה לעצמה מנטרה נוחה שעיקרה: הדרך לראשות הממשלה עוברת באופוזיציה. במילים אחרות, המסר לעם הוא: או שתפקידו בידינו את ראשות הממשלה או שנמתין באופוזיציה, בתנאי מלון "5 כוכבים", לכך שתתפכחו. משום-מה לא הובן אצל ראשי המפלגה שאת אמון העם קונים במעשים שעיקרם שירות לציבור. אני נוטה להאמין שהציבור מבין "דקויות" אלה, וישיב להם כגמולם.

לטעמי, מי שלא יהיה חלק מהקואליציה הבאה, ללא תלות בשאלה מי יהיה ראש הממשלה, יעיד על עצמו שהוא שייך למחנה הציונים המפוקפקים והמפקפקים.

אינני חסיד שוטה של ראש הממשלה נתניהו. יש באמתחתו לא מעט כשלים, אבל יש הרבה יותר הישגים וסימני קריאה! פרשות הדרכים בפניהן תעמוד ישראל בקדנציה הבאה, יחייבו אותה לסדרת מהלכים היסטוריים, שבין אחרים יכריעו גם בגורל היחסים עם הערבים, התוויית גבולות המדינה ועיצוב יחסי הפנים בין רשויות הממשל ובינן לבין הציבור.

במצב זה לא קשה להבין ראש ממשלה שיחפש דרך יציבה ומוצקה להיכנס דרכה לישורת זו. ממשלה רחבה ומוצקה תקל על מדינת ישראל לעמוד בפני לחצים וקשיים ואולי גם בפני הצורך להשתמש בכוח צבאי נגד אויבים. מי שיהיה שותף קונסטרוקטיבי יזכר ככזה ומי שישב על הגדר, אל נכון יזכר לשנים ארוכות כאגוצנטרי, מתבדל וחסר-אחריות.

ממשל דמוקרטי

החודשים האחרונים רוויים בהתלהמות יצרים בתקשורת, בקמפיינים נפסדים ובשיח ביבים ברשתות החברתיות. לאחר שצלחה הממשלה הנוכחית את המשברון השוטף האחרון, היא ממשיכה לעבר התאריך החוקי בו יש לקיים בחירות. לאחר שנכשל הקמפיין הנבזי להחליף ראש ממשלה שלא באמצעות הקלפי, כל מה שיקרה בשנה הקרובה הוא בגדר "נורמלי" מבחינה פוליטית.

לפיכך, טוב יעשה הציבור אם יניח לכל ההתלהמויות וההשתלחויות ויעסיק עצמו בשאלות היסוד שיעמדו על הפרק בבחירות אלה - במפורש או במשתמע - ובכלל זה מי ראוי להוביל את ההכרעות בשאלות-יסוד אלה ולאיזה כיוון יש ללכת.

אני מאמין בזכותו של העם היהודי על ארץ ישראל, בזכותו לריבונות בכל ארץ ישראל המערבית, ובהיותה של מדינתו יהודית עם ממשל דמוקרטי - ציונות מגשימה. כלומר: ציונות שרואה בריכוז העם היהודי בישראל את חזון הגשמת העצמאות המלאה. בהיות העם הריבון במדינה דמוקרטית, הוא בעל הסמכות העליונה בכל ההחלטות המשותפות. בדמוקרטיה, מנגנון קבלת החלטות קהילתיות הוא הכרעת הרוב, באין דרך מעשית לפתרון אופרטיבי באמצעות הידברות.

על אלה ניבחן בבחירות הבאות וגם לאחריהן.

תאריך:  21/11/2018   |   עודכן:  21/11/2018
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פסאדה היא הדרך למצדה
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
21/11/18 11:31
 
רפי לאופרט
21/11/18 16:41
2
הירונימוס
21/11/18 12:53
 
רפי לאופרט
21/11/18 16:33
3
באום
21/11/18 22:15
 
חלק נכון
22/11/18 01:07
 
רפי לאופרט
22/11/18 08:07
 
באום
22/11/18 13:45
 
רפי לאופרט
24/11/18 12:48
4
פלמוני
24/11/18 09:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2019 (א)
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לראשונה בישיבת סיעת "הליכוד" להודעתם של השרים מ"הבית היהודי", נפתלי בנט ואיילת שקד לפיה הם נשארים בממשלה.
19/11/2018  |  מירב ארד  |   חדשות
אז מי באמת שולט ומי מנהיג את מדינת ישראל? שאלה חשובה זו עולה בשיחות סלון רבות, בבתי קפה ובהזדמנויות שונות. ברוב המקרים השאלה מציתה ויכוחים מרים ונוקבים, ויכוחים עמוסי אמוציות, ההופכים לוויכוחים המקטבים עוד יותר את השיח, בעיקר בין שמאל לימין.
19/11/2018  |  מוטי פלד  |   מאמרים
המערכת הפוליטית מגיבה להצהרתם של השרים נפתלי בנט ואיילת שקד כי מפלגתם נשארת בממשלה. שר הביטחון לשעבר ח"כ אביגדור ליברמן אביגדור ליברמן תקף את התנהלות "הבית היהודי" ואמר כי ההחלטה שלא לפרוש מהממשלה היא "הישרדות פוליטית נטו" שלא קשורה לביטחון. על בנט ושקד אמר: "אין ספק ששני השרים פשוט נכנעו ללחצים ולא היו מסוגלים להיפרד מהכיסא". קודם לכן כתב ליברמן בחשבון הטויטר שלו בתגובה להצהרת השרים כי "עכשיו כולם מבינים למה איבדנו את ההרתעה".
19/11/2018  |  מירב ארד  |   חדשות
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הצהרה לתקשורת, בה הודיע "היום אני נכנס לתפקיד שר הביטחון". בפתח דבריו פרס את עברו הצבאי, תיאר את כובד האחריות המוטלת עליו בעניינים ביטחוניים וסיפר שהוא מחליט בצורה שקולה.
18/11/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
פגישתם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושל שר האוצר, משה כחלון, הסתיימה (יום א', 18.11.18) ללא תוצאות. הפגישה החלה בשעה 18:30 ונמשכה כארבעים דקות. לדברי מקורבי שר האוצר, השניים קבעו להיפגש בהמשך השבוע.
18/11/2018  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il