|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

ביקורת "המלך ליר" בהבימה

המלך ליר כראי וכלקח

ליא קניג כ"המלך ליר" בתיאטרון הלאומי הבימה, מציבה באופן נוקב מראה בפני הקהל על כל דווי החברה מאז ומעולם כשהמסקנה הראשונה במעלה: אל תחלק בעודך בחיים את רכושך בין ילדיך המסקנה השנייה: תאוות הבצע והשלטון היא המקור לכל מעשי הרצח, המלחמות ושפיכות הדמים ואת אלה הקהל מקבל כאן משייקספיר במנות נדיבות
02/12/2018  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
קניג. נוגעת בלב [צילום: ז'ראר אלון]

כשהמלך ליר מצוי בשיא שלטונו וממרום גילו, הוא מחלק את ממלכתו בין שלושת בנותיו. באסיפה שהוא מכנס, הוא שואל מי אוהבת אותו? ובתשובות - החנפנות של שתי הגדולות גורמת לקבס לצופים. מה גם שעל-מנת להדגיש זאת, בחר הבימאי גדי רול להנחות אותן לשחק באופן דיקלומי, פוזה, וללא רגש אמיתי. ככלל, ההצגה, על שלל שחקניה המצוינים ועתירי הנסיון, זורמת מהצביעות, מהשקרים ומהעמדות הפנים, עד לאמת היוצאת לאור - כשכל דמות מה"רעות" הופכת לזוועתית ובלתי נסבלת. בעוד המלך, השליט הכל יכול, הופך עקב בגידת בנותיו והתאכזרותן אליו - לדווי נפש וגוף, עד שהינו מאבד את שפיותו.

ושיא המחזה מצוי דווקא לקראת הסיום. המונולוג רווי הכאב והמצוקה של ליא קניג כליר הטראגי, מנענע ומטלטל כל צופה. כאן - ליא היא בשיאה. למי שזוכר את ליא מאז שנות השבעים כ"אמא קוראז" (הנפלאה מכל הגירסאות שנעשו אחרי כן מאז) ועד המלך ליר, חש שהיא נוגעת בנקודות המצויות בכל מקום ובכל עת בעולם כולו. את אכזבת ליר של ליא מבנותיה רעות הלב, חשים כל השוטים שחילקו את כל הונם לילדיהם, והגיעו לפת לחם ונוודות, כמו אחד הטייקונים המוכרים שהיו פה, והפך לקבצן עקב נדיבותו והענקת רכושו לשאריו. מלחמות אחים על הרכוש שחולק, לדעתם בצורה לא צודקת, כי כל אחד רצה את הכל, מלחמות אלו הפכו לאיבוד האנושיות תוך רצח והרג. כל כך הרבה דם ורציחות לא נראו מעולם בהצגה קלאסית כזו.

והשחיתות בגלל תאוות השלטון והממון לא תמה בכך. כשהבן הממזר (אלכס קרול) זומם לרצוח את אביו הרוזן (יגאל שדה) ואת אחיו (רותם קינן), ומכפיש את שם האח, היורש החוקי, כאילו זמם לבגוד באב, וכשהלז נמלט ומתחפש לקבצן, והופך ליד ימינו של האב שעיניו נעקרו - זה עוד שיא בדרמה הקולחת דמים על הבימה הגדולה של הבימה. רוע הלב של הבת הבכירה גונריל (יבגניה דודינה המקפיאה בחוסר הרגש לאביה וצביעותה), וכשאחותה רגן (מיקי פלג רוטשיין) נכנעת לאחותה הבכורה וחוזרת על דברי הרוע לאב, עד לגירושו בהמשך מביתה-אחוזתה - המלך לא יכול לשאת את האמת וגילויי אהבתה של קורדליה הצעירה (רינת מטטוב), ולא מעניק לה דבר, משום שאינה מוכנה להינשא במי שבחר עבורה, כי רצונה להקדיש את כולה לאב הזקן. מה שנראה לו כמרידה והוא מנדה אותה מרכושו.

הרבה חן ואמרי שפר יש בפי ליצן החצר המכונה "השוטה" (איצ׳ו אביטל), וכמוהו מפיגים את המתח ורצף הדמים דברי שייקספיר הנשמעים כה ברור מפי נורמן עיסא, הרוזן היחיד שנשאר נאמן למלך; ומפי יגאל שדה בקולו המופלא כרוזן אבי שני הבנים, ששובה את הלב בכל דקה שהוא על הבמה, וכן גל גולדשטיין המקסים כמלך צרפת (בעל הנסיון מאז שיחק את המלך במקבת בבית צבי) המוכן להינשא לקורדליה גם ללא נדוניה, טיפוס חיובי מהבודדים במחזה; מורדי גרשון כדוכס קורנוול, נתי רביץ כדוכס אולבני, וניר זליחובסקי כדוכס בורגונדי - כל האצילים המכובדים בבגדים מודרניים שעיצבה יהודית אהרון כדי לקרב את הקהל לבעיות, אך לא היה צורך להתאמץ. הדרמות המתחוללות אינן שייכות לזמן ספציפי, הן כלל עולמיות ונצחיות. מאז קין והבל ועד היום. הכפשות וכזבים המופצים כדי למגר את הנמצאים בשלטון או במישרות הנחשקות - כולם מכירים מכאן ועכשיו. אין אפס. הכל מותר למען המטרה.

וגם אם ארכה ההצגה שלוש שעות, הרי שפע האירועים וההתרחשויות, שמלווים במוזיקה המרגשת של אלדד לידור המוסיפה למתח, המשחק המעולה של כל השחקנים המשובחים, ומעל לכל - של ליא קניג, יכול לכל הבעיות הטכניות שכרוכות בהפקה, כמו העשן שעלה מהתאורה וגרם להפסקת ההצגה לכמה דקות, או האורך שלה וגודש האירועים שלעיתים נעלמו הודות למהירות דיבורם של חלק מהשחקנים - כל אלה קטנו בשישים, ולא יכלו להפחית מעוצמת האימפקט שיש בה ונגעה לכל לב.

הדרמות והטרגדיות של שייקספיר, שמוכרות יותר כמו "המלט" ו"מקבת", כולן יחד לא מכילות שפע כזה של אקשן, מונולוגים כובשי לב, והצגת תוצאת פרישת התפוררות כל הערכים, עד חזרתו של האדם לעפר. "המלך ליר" היא הצגה בעלת מסרים כה עמוקים, שחרף כל החסרונות - היא בעלת עומק שלא יישכח.

שפע של אקשן [צילום: ז'ראר אלון]
תאריך:  02/12/2018   |   עודכן:  02/12/2018
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יזם הנדל"ן הוותיק, שלמה איזנברג (69) חתם השבוע על אחת העסקות הגדולות שהוא וחברותיו עשו בשנים האחרונות: ישרס רכשה מקרן ריאליטי וחמשת שותפיה שני מגרשים, 31 דונם סך הכול, בנווה אילן, ב-255 מיליון שקל. בראיון, מספר איזנברג על מאחורי הקלעים של העסקה, ועל פעילויות נוספות של חברתו.
30/11/2018  |  אלעזר לוין  |   כתבות
הם לא קוראים? הם לא מבינים? הם מסלפים במכוון? הנה דוגמאות למקרים בהם קריאה פשוטה של טקסטים ברורים, מחייבת להוביל למסקנות שונות מאלו שאותן מנסים למכור לנו, ובסיומן - שאלות רטוריות
30/11/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
לפני שלוש שנים, חודש לאחר שנכנס רוני אלשיך לתפקידו כמפכ"ל המשטרה, הייתה לו הזדמנות פז להעביר מסר חד-משמעי: אצלי לא משקרים. מבקר המדינה, יוסף שפירא, פרסם דוח ובו קבע ששלושה קציני משטרה בכירים - תת-ניצב יהודה דהן, תת-ניצב יזהר פלד וניצב-משנה תומר בדש - שיקרו ואף פברקו דוחות פעולה, כדי להצדיק עבירות תנועה חוזרות ונשנות שלהם. אלשיך יכול היה להשתמש בדוח, להעיף את השלושה ובכך לאותת ל-30,000 השוטרים האחרים: על שקרים משלמים.
30/11/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
"כלוב העליזים" העולה בתיאטרון באר שבע הוא קומדיית מצבים מטורפת, השזורה תנועה, מוזיקה ומשחק משובח וקולח. הבמאי רפי ניב, המנהל האמנותי של התיאטרון, הצליח ללהטט עם השחקנים המוכשרים והתוצאה היא הצגה קלילה וגם מרגשת, שזורה ברגעי צחוק פרוע בימים אלה של בין חורף לבין שלהי סתיו וקיץ ישראלים.
29/11/2018  |  חיים נוי  |   כתבות
1. "אדוני מתנגד לשאלה של בית המשפט?!", אמר בתדהמה השופט משה סובל לדן בהט, התובע במשפט רונאל פישר, לאחר שהציג (26.11.18) שאלה לעד ששון חי ובהט העיר משהו. בהט ניסה להתווכח, וסובל נאלץ להזכיר לו - ולא בפעם הראשונה - שאת האולם מנהל השופט, לא התובע.
29/11/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il