התרחבות שירותי הרפואה הפרטיים, ניצבת בשנים האחרונות במרכזו של פולמוס סוער. התרחבות זו מכרסמת ברפואה הציבורית, אפקט בעל השלכות רוחב על הגדלת הפערים החברתיים. השאלה בנוגע לשירותים הפרטיים מתחדדת לנוכח זמני ההמתנה הארוכים. בידי המטופל ישנן 2 אפשרויות, המתנה ממושכת העלולה להביא להחמרה במצבו או תשלום גבוה בעבור השירותים הפרטיים. כנראה שהיום ניתן לקנות בריאות בכסף, והחסר? שימתין.
עודף הביקוש לשירותי הבריאות במגזר הציבורי הביאו רבים לפנות לבסוף אל השירותים הפרטיים. ניתן לראות את הגידול מ-18% ל-37% מתוך ההוצאות על משק הבית המושקעים בבריאות.
כ-22% מהפונים לשירותים הפרטיים פנו על-מנת להשיג תור קרוב יותר מאשר התור שנקבע להם במערכת הציבורית. האבסורד הוא שרבים מאזרחי ישראל מוציאים מכיסם כסף רב על-מנת לקבל טיפול הולם במרפאות הפרטיות, אף שלבסוף הטיפול ניתן בידי אותם רופאים המטפלים בשירות הציבורי. כיום רוב מוחלט של הרופאים בבתי החולים הציבוריים עובדים תחת שני כובעים, הכובע הציבורי והכובע הפרטי. בנוסף, בעודם עובדים בשירות הציבורי, מפנים הם את המטופלים אל הקליניקות הפרטיות שלהם. התוצאה המיידית של פעולה זו הינה חוסר בכוח אדם וחוסר יעילות במרפאות הציבוריות, משמע הרחבה מתמדת של הפערים בנגישות שירותי הרפואה לשכבות סוציו-אקונומיות שונות.
מאידך-גיסא, ניתן לשמוע קול לפיו ישנו צורך דחוף בהגדלת תחום הרפואה הפרטית, לעיל דוח
מבקר המדינה אשתקד. אך גם לגישה זו, ישנם הנחיות חדשות המגבילות את שיעור פעולתם של השירותים הפרטיים על-מנת להתמודד עם האתגרים הניצבים בפני מערכת הבריאות הציבורית.
הנחיות חדשות לפיהם שיעור פעילות השירותים הפרטיים הפועלים בתחומי השירותים הציבוריים, לא יעלה על 25% מסך הפעילות. יתרה מזאת, על מנהלי בתי החולים לפקח ולהגיש דוח למשרד הבריאות בתום השנה. סעיף נוסף בחוזר מתייחס לנושא הקריטי ביותר, אורך ההמתנה לתור. על -פי החוזר, באחריותו של מנהל בית החולים לפקח כי אורך ההמתנה תהיה דומה הן בשירות הפרטי והן בשירות הציבורי. במידה ונוצר פער, על המנהל לפעול לצמצומו.
לראות עייני הפתרון האפקטיבי ביותר, הוא העברת שירותי הרפואה הפרטיים אל תוך בתי החולים. בהעברה זו יהיה ניתן לפקח בצורה ראויה, בנוסף תהיה בכך זמינות מרבית של הרופאים בתוך בתי החולים. המעורבות בתוך בתי החולים תייצר לבסוף משאבים נוספים עבור הציבור ובכך גם הציבור החלש יהיה נשכר מהתרחבות שירותי הרפואה הפרטיים.
כחברה יש לנו אחריות על כלל הציבור-החזק כללית והחלש כלכלית. בעזרת הפתרון הנ"ל תוכל גם החברה החלשה, שאינה יכולה ליהנות מהשירותים הפרטיים, להיות נשכרת מהם.
לקנות בריאות, לכולם.