|   15:07:40
דלג
  יוסף קנדלקר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

החיים שלנו בידיים שלכם

בעוד שהמשפחות של ההרוגים מקבלות בשורה אחת מרה שאיתה הם צריכים להתמודד כל החיים, המשפחות של הפצועים מקבלות בשורה אחת מרה אבל שהיא ארוכה מאוד מדי יום מידי שעה ההתמודדות רק התחילה אם זה שיקום ואם זה נכות, אם זה בית שכל הנטל הכלכלי שלו נופל על כתפיים צרות מאוד, ואם זה העובדה שכל המעגל המשפחתי משתנה
12/12/2018  |   יוסף קנדלקר   |   מאמרים   |   הקטל בדרכים   |   תגובות
בשורה מרה [צילום: דוד כהן/פלאש 90]

איכשהו זה ברור לכולנו. אנחנו יודעים במה מדובר, ויודעים עם אלו סכנות אנחנו מתמודדים. אבל כמו כל דבר אחר בחיים, אנחנו די מדחיקים את זה. אני מדבר על המלחמה הגדולה שמתקיימת כאן על הכבישים שלנו. המלחמה בתאונות הדרכים. הייתי רוצה לדבר במספרים על הרוגים בשנה שעברה, מול הרוגים של השנה, ולסכם את זה בירידה או עליה. זה יהיה מצומצם מידיי לדבר על זה ככה. כי לכל מלחמה יש את פצועים שנשארים שם, ולכל תאונה יש ההרוגים שלה אבל יש גם את הפצועים שלה. אלו שלא בהכרח נספרים אלא מסתכמים במילים יבשות, עם מכות יבשות. הגדרות של פצוע בינוני, פצוע קל עד בינוני, או רק פצוע קל. כשהיינו בצבא ידענו שכשמדובר במה שנקרא פצוע בינוני, אז המצב הוא בלתי הפיך. בינוני זו רק מילה עדינה לתאר לנו מצב נורא.

בעוד שהמשפחות של ההרוגים מקבלות בשורה אחת מרה שאיתה הם צריכים להתמודד כל החיים, המשפחות של הפצועים מקבלות בשורה אחת מרה אבל שהיא ארוכה מאוד. מדי יום מידי שעה. ההתמודדות רק התחילה. אם זה שיקום ואם זה נכות, אם זה בית שכל הנטל הכלכלי שלו נופל על כתפיים צרות מאוד, ואם זה העובדה שכל המעגל המשפחתי משתנה.

אבל כמו תמיד בואו נתחיל בנתונים מספריים שליקטתי מאתרים שונים. להבין במה מדובר, ולאלה שאוהבים לדבר רק במספרים ולא באוויר. על-פי נתוני ארגון הבריאות העולמי בכל שנה נהרגים בתאונות דרכים מיליון ומאתיים אלף איש. בין עשרים לשלושים מיליון נפצעים. בישראל אפשר לומר שהנתונים מעודדים. אם לפני ארבעים שנה היו כאן כעשרים הרוגים לכל מאה אלף איש, היום מדובר על ארבעה לכל מאה אלף. האם אנחנו נוהגים טוב יותר מבעבר? לא בטוח. המכוניות שלנו היום בטוחות יותר. יש מערכות רכב חדישות שנועדו לעזור לנו, יש כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות וחיישנים שונים ומשונים. אבל אם ניקח נתון אחר למשל, הרוגים בישראל למול מספר רכב בישראל, המצב שלנו הרבה פחות טוב. כחמישה עשר הרוגים לכל מאה אלף מכוניות.

נמשיך לנתונים שנתיים. בישראל נהרגו יותר משלושים אלף איש בתאונות דרכים מאז קום המדינה. יותר מבכל המלחמות ופעולות האיבה. משאיות אחראיות לכעשרים אחוזים מהתאונות בישראל ועשרה אחוזים מכלל ההרוגים בתאונות הדרכים הם רוכבי אופנוע. כשליש מההרוגים הם הולכי רגל וחלק גדול מהם נהרג בעודו הולך כחוק על מעבר החציה.

במחצית הראשונה של 2018 נהרגו 151 איש. בשנתיים האחרונות יש "אורחים חדשים" בנתוני ההרוגים והם רוכבי האופניים הממונעים ושאר כלי המשחית הממונעים. כבר עשרה אנשים איבדו את חייהם השנה כשהם רוכבים על אופניים חשמליות. אחת מכל חמש תאונות נגרמת בגלל הסחת דעת, שזה שם כולל לכל פעולה שגורמת להסחת דעת של הנהג. זה יכול להיות התעסקות בטלפון, שליחת הודעות, התעסקות ברדיו, אוכל, שתיה או הסבת מבט לילד שיושב מאחור ובוכה בגלל סיבה מוצדקת או לא.

ומה היה לנו בחודש האחרון

ביום 26 לחודש בבוקר תאונה קטלנית בצפון. נהג משאית נהרג. מה קרה עם הפצועים? הם עוד נתון שממשיך לחברות הביטוח ולמשפחה שצריכה להמשיך עם זה. ביום 23 לחודש הרוג בתאונת אופנוע. ביום 20 לחודש שני הרוגים בכביש שש. ב-19 לחודש הרוג בתאונה בצפון. ב-17 לחודש הרוג בתאונת אופנוע. 16 לחודש הולכת רגל נהרגה על-ידי אוטובוס. 11 לחודש, פצועה קשה הולכת רגל. ב-11 לחודש ילד פצוע קשה כשחצה במעבר חציה. ב-7 לחודש ילד הרוג בתאונה בצפון. אני לא סופר את ההוא שפגע מאחור בשני כאן בעיר, לזה ששפשף את הרכב השני שבא ממול בכביש העוקף ממשית לזינמן, ועוד מאות תאונות "קלות" שאנחנו רואים ושומעים מדי יום ליד הבית, העבודה, או סתם בדרך לטיול.

מה אפשר לעשות?

האמת, אני בדיוק כמוכם. גם אני נוהג מדי יום ברכב שלי. גם אני תמיד ממהר לעבודה, לפזר את הילדים או לאסוף את הילדים. גם אני צריך לענות לטלפון דחוף וגם אותי מעניין מה שלחו לי בוואטסאפ ולאיזה פניה לפנות הוויז ממליץ.

גם אני חושב שהמשטרה מתעסקת בשטויות במקום בדבר האמתי, שהיא נותנת דוחות רק כדי למלא את המכסה, ובכלל הדוחות והנקודות לא תורמים כלום מעבר לתרומה נכבדת לקופת המדינה. גם אני חושב שכולם אשמים חוץ ממני, שכל הנהגים בישראל נוהגים בחוסר תרבותיות, חותכים בלי אבחנה, וגם אני חושב שהורים שמסיעים את הילדים שלהם בלי חגורה נוהגים (תרתי משמע) בחוסר אחריות, ושהורים שמאפשרים לילד שלהם אופניים חשמליות עושים טעות.

גם אני מאשים את כולם אבל לא מצביע קודם כל על עצמי. במה אני יכול להשתפר. האם אני יכול להניח את הנייד בצד ולא להתעסק איתו, האם אני יכול להירגע רגע עם הגז? האם אני יכול שלא להסתובב בגלל שהבת שלי קוראת לי מאחור. האם אני יכול לוותר בכביש גם לזה שחתך אותי? האם אני יכול לבקש מהנהג שאיתו אני נוהג שירגיע קצת, שלא ידבר בנייד, שלא יסכן את החיים שלי או שאני מתבייש? האם אני יכול להיות המורה לנהיגה של הבנות שלי? אלו שיושבות מאחור ולומדות ממני איך לנהוג? ואם לא בשבילי אז לפחות בשביל הבנות שלי?

תאריך:  12/12/2018   |   עודכן:  12/12/2018
יוסף קנדלקר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פגע וברח   צליפת שוט 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הקטל בדרכים
צמצום השירותים לערביי מזרח ירושלים, אינם מפתיעים כל הכבוד לארגון 'פעמונים', המסייע בניהול תקציבי נכון של משפחה במצוקה קרוב למחצית מערביי ישראל מכחישים את השואה
03/12/2018  |  ציפי לידר  |   מאמרים
שלב נוסף ביישום התוכנית הלאומית להגברת בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים. מהיום (א', 2.12.18) ניתן לבצע מבחן תיאוריה יעודי, המותאם לרוכבי אופניים חשמליים. זאת, בעקבות החלטת שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, להתנות החל ב-1 בינואר 2019, רכיבה על אופניים חשמליים לבעלי אישור כשירות לרכיבה בלבד.
02/12/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
נהגת נהרגה וגבר בן 50 נפצע קשה בתאונת דרכים שאירעה אחר-הצהריים (יום ה', 29.11.18) בין רכב פרטי לאוטובוס של חברת אפיקים, סמוך לצומת גיתי אבישר בשומרון.
29/11/2018  |  איציק וולף  |   חדשות
על בניינה של עיריית תל אביב מופיעים שלטים שונים לרוחב הקיר. שלא יגידו שהכתובת הייתה על הקיר, תלוי (תרתי משמע) בעונות השנה ובאירועים בעיר. במיוחד מסעות האופניים (לא ברור!) ברחובות הראשיים וגם אירועים אחרים. עכשיו הופיע על הקיר שלט חדש, שאומר: רכיבה באופנוע על המדרכה - 250 שקל, רכיבה בקורקינט ובאופניים חשמליים על המדרכה - 250 שקל שימוש בנייד - 1000 שקל, שימוש באוזניות - 250 שקל, הפרעה להולכי רגל - 250 שקל.
21/11/2018  |  יאיר דקל  |   מאמרים
בימים אלה התבשרנו שישראל כ"ץ, שר התחבורה והבטיחות בדרכים, השר לענייני מודיעין וחבר הקבינט, הודיע על כוונתו להרחיב את כביש 90 לכביש דו נתיבי מלא, עם שני מסלולים בכל נתיב. הודעת השר באה בעקבות סערה ציבורית וביקורת נוקבת בתקשורת, על סדרה בת שלוש תאונות דרכים, שאירעה בכביש הנ"ל מאז תחילת אוקטובר האחרון וגרמה את מותם של 17 אנשים, בכללם שתי משפחות שלימות2.
15/11/2018  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il