|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

ביקורת "פונדק הרוחות" בחאן הירושלמי

רוחות ומציאות בפונדק <br>

מחזהו של נתן אלתרמן "פונדק הרוחות" מקבל בחאן הירושלמי תמריץ מרענן מהבימאית שיר גולדברג עם השפה הנפלאה ביותר שנשמעה על במה ישראלית, שלל הדמויות הצבעוניות שהטקסט נשמע מפיהם כה ברור, ועיצוב התנועה שכה מחדיר קצב וקסם בהפקה, אתה נכבש כליל מהסיפור הסוריאליסטי-והריאלי כאחד
20/12/2018  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
קלאסיקה ישראלית [צילום: יעל אילן]

שובה לב [צילום: יעל אילן]

אחד מגדולי המשוררים שלנו במאה העשרים, נתן אלתרמן (1970-1910) כתב גם מחזות. פונדק הרוחות עלה לראשונה בתיאטרון הקאמרי ב-1962. לפני שנים ספורות עלה בתיאטרון האוניברסיטה, ואם להשוות בין שתי ההפקות האחרונות, הרי הפקה הנוכחית בבימויה של שיר גולדברג עולה לעין ערוך על כל קודמותיה. אין ספק, ששפה עברית כה יפה לא תימצא בימים אלה בין כל המחזות שנכתבו בעשרות השנים האחרונות. שפת הדיבור שלנו כה התדלדלה, כך ששפתו של אלתרמן היא כשמן המזוקק. כמו נופת צופים לאוזן הישראלית. כל משפט בהצגה - בעל משמעות ויופי האצור בו. עיבודה של גולדברג לא פגם באוצר הזה. להפך. בימויה הפך יצירה כביכול דקלומית-קלאסית לאירוע תיאטרלי יוצא דופן.

זוהי קלאסיקה ישראלית טהורה. הוויזואליה של צירוף התפתחות העלילה, כשברקע כל דיאלוג קיימות דמויות צבעוניות הנעות בעיצובו של אריאל וולף המופלא, עם המוזיקה המקורית של שלומי ברטונוב, המהווה נדבך חשוב נוסף בעלילה, הרי הסיפור הפשטני לכאורה על האהבה העזה של נעמה לבעלה חננאל, מוגשת במשחק אכספרסיבי ומרשים העוטה על המילים שלמות דרמה נפלאה. כל זאת, כשהמחבר יוצר מנעמה את דמות המיוסרת, המקריבה הכל למען אהבת האמנות של בעלה. כשהיא מוכרת את עצמה להיות שפחה של בן החלפן למשך 12 שנות העדרותו של חננאל, תמורת כסף שיעזור לו כשיצא לעולם הגדול לכבוש את מקומו ככנר.

חננאל (אריאל וולף שובה הלב בחיבור הישיר והחודר שלו ללב כל צופה, מעצם התחבטותו בין המציאות והדמיון) בדרכו להגשמת חלומו מגיע לפונדק, שמהווה סמל לתבל האנושית, כששלל הטיפוסים שהוא נפגש בהם מהווים החצנה של חלקים מאופיו-הוא. אך הדמות הגורלית ביותר עבורו במסעו בחיים שמחוץ לביתו, הוא בן דמותו של השטן, כמו מפיסתופלס של גתה. וכך חננאל למעשה מוכר את נפשו למכשף-האמרגן, עבור הבטחת הצלחתו האמנותית. כשם שאשתו נעמה (סוזאנה פפיאן מכמירת הלב) מכרה את עצמה לבן החלפן תמורת זהובים שיקנו לחנניה מחיה לשנים. בכך, שניהם, הבעל והאישה, למעשה מהווים שתי פנים של אותה נפש. נפש המקריבה את חרותה הנפשית או הפיסית, תמורת הבטחה לעוד 12 שנים. כי חנניה הרי הבטיח לחזור בתום 12 השנים.

כל הסצינות בהצגה רוויות בתנועה של כל באי הפונדק, של בעל תיבת הנגינה (ניר רון) בעל הקוף (יניב סגל המפליא ביכולת תנועותיו) שמוציא מהתיבה פתקים (כמו הנבואות בעוגיות המזל שבמסעדה סינית) - המנבאים את עתידו של מי שמשלם עבור כך; של אור למברוזו הססגונית ועשירת התנועה, יהויכין פרידלנדר שכה משמעותי בדרמה ומרשים כדמות האמרגן-הקבצן, בקולו העשיר ובמשחקו רב ההבעה; עירית פשטן כפונדקאית הסקסית, החטובה והיפה, שמצויה בצד הריאלי של הסיפור, כך גם איתי שור כבן החלפן, דודו בן זאב כרוח וכחלפן, מותיר רושם בהופעתו; ואריה צ׳רנר כבנקאי, כרוח, וכחובב מוזיקה זקן, שהסצינה של המונולוג שלו כובשת כליל הן במשחקו והן בתנועה שסביבו.

בתום 12 השנים, וכשמגיע הזמן לחזור, וכשהכנר מגיע להכרה שהכל בבל"ת, ושלשווא מכר את נשמתו, הוא מתאווה לחזור לאשתו. בתום סצינת המחול המשותפת לשניהם אותה הוא הוזה, ושמהווה שיא מהפנט לעיצוב התנועה של אריאל וולף בהצגה זו, מסתבר לו שאשתו כבר אינה בין החיים. המוות (בן דמותו של מפיסטופלס, האמרגן) כבר גבה את תמורת מימוש החוזה ביניהם, מה שחנניה הצליח למנוע כל העת בעזרת תשלומי כסף על-מנת למנוע ממנו להגיע להמית את נעמה. אך כמו ב"מפיסטו" של גתה, או בסרט "מפיסטו" של אישטוואן סאבו משנות השמונים, לכל חוזה מגיע מועד הפרעון, ועמו המסקנה: ששום חוזה עם השטן לא יביא את האושר הנכסף ואת מימוש תשוקתו של האמן.

שפת המחזה שכתב אלתרמן כה פואטית ומרהיבה, כששיאה מצוי בשלושת השירים המושרים במשך ההצגה - כולם פיוט מהמעלה הראשונה, שאי-אפשר שלא להתפעל מכל מילה בהם. כולם מושרים עם הקולות המצוינים של שחקני החאן. את עבודת עיצוב הבמה שאדם קלר בחר להותיר נקיה, כדי לא להזדקק להחליף מיקומים תוך העמסת אביזרי תפאורה, הוא עיצב בצורה חכמה ביותר, כשחלקים מריצוף הבמה משנים את צורתם באחת, ובכך את משמעות תפקודם. כך שהבמה אינה כלל פשוטה וסתמית. שלל התלבושות הכה רבגוניות, שעיצבה טל קילשון, ממלאות כל דמיון בצבעוניותם והתאמתם לדמויות השונות שהשחקנים ממלאים ברקע - וכך נוצרת תמונה עשירה וויזואלית הנוסכת בעוצמה רבה עוד ענין בדרמה הפסיכולוגית רבת המשמעות.

הצגת "פונדק הרוחות" - אין די מילים כדי להללה. היא פשוט יצירה נדירה בביצוע הנוכחי, שמעלה ומשדרגת את התיאטרון הישראלי לדרגה העילאית ביותר. ולו המבקר המיתולוגי ד"ר חיים גמזו היה יכול לצפות בה - לא היה קוטל אותה כפי שעשה ב-1962. היא תהיה לאבן דרך ולאור לכל השחקנים והיוצרים בארץ.

תאריך:  20/12/2018   |   עודכן:  20/12/2018
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סיפורי קובי אביעזר, איש הביטחון של נירים ושל המועצות האזוריות פיתוח שיטות הגנה לאורך שנים על גדר הקיבוץ ושטחי המועצה האזורית בפני מסתננים, שודדים והמודיעין המצרי
19/12/2018  |  חנינא פורת  |   כתבות
בראש פינה הלך לעולמו בסוף השבוע, שבע שנים ופעלים, אל"ם (מיל') צבי רסקי, יליד ובן המושבה ראש פינה, שכיהן בתפקיד ראש מועצה המקומית ראש פינה במשך כ-15 שנים רצופות בשנים 1978 - 1993, לאורך 3 קדנציות.
18/12/2018  |  אלי אלון  |   כתבות
הסיפור על משורר אורבני ומשבר חיי האהבה שלו, שבא לידי ביטוי כה נפלא בספר השירים שכתב אביב זמר - "מילים", מהווה את הבסיס להצגה שעולה בתיאטרון הסימטה. הספר שקראתי לאחר הצפיה בהצגה, מגלה דמות שונה מאוד מזו שבהצגה. דמות של גבר מאוד רגיש, שאכזבת אהבתו האחרונה רוקנה אותו מכל רגש, עד שהפך לחיית בארים תל אביבית נפוצה. חיה המתמקדת במין חפוז, תוך שתית אלכוהול ושימוש בסמים קלים, ללא רגש וללא השארת משקע כלשהוא. וכל שנותר הוא רק ריקנות ויאוש. למרות שבספר קיים ניצוץ של תקווה.
18/12/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
אם קראתם ספר מתח טוב וניסיתם לדון בו בפורום של מועדון קריאה או עם חברים אוהבי ספרים, לא תזכו לאותה ההערכה שזוכה לה מי שקרא לדוגמה את "המנהרה", "בחזרה מעמק רפאים" או ה"אחרון של פלוני" - כפי שנהוג כאן לכנות יצירה של סופר מקומי נודע.
17/12/2018  |  תרצה הכטר  |   כתבות
בנח קליגר היה שילוב מרתק של איש ספר, איש עדות שזכר כל פרט, כתב ספורט מוערך בעולם ובארץ, פובליציסט בעל עמדות נחרצות וברורות, אמיץ לב ואיש שיחה נעים להתרועע. על תרומתו יוצאת הדופן להנחלת זיכרון השואה כבר נאמרו ונכתבו תילי תילים של מילים ובכל זאת בלי כמה מילים על איש העדות האולטימטיבי אי-אפשר.
17/12/2018  |  יורם דורי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il