בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
להיות קשיש בישראל בעידן הטכנולוגי <br>
|
ההתפתחות הטכנולוגית גורמת להרבה הקלות באורך החיים ● אבל יש אוכלוסיות שהיא רק מקשה עליהם את ההתנהלות בחיים כמו האוכלוסייה המבוגרת ● בכתבה זו מוצגות כמה בעיות שההתפתחות הטכנולוגית הביאה איתה, אבל גם עם פתרונות אפשריים לאותן בעיות
|
מסתבכים... [צילום: אצו אינויה/AP]
|
|
|
|
|
בשנים האחרונות חלה התפתחות טכנולוגית מואצת. כיום, בלחיצת כפתור קטנה אפשר להשיג דברים שבעבר דרשו זמן וטרחה מרובה. אבל עם כל הטוב שהטכנולוגיה הזו מביאה ישנם קבוצות באוכלוסייה שהטכנולוגיה הזו מקשה עליהן את ההתנהלות בחיי היומיום, לדוגמא: האוכלוסייה המבוגרת. הקשישים מהווים 11% מהאוכלוסייה בישראל (קשיש הכוונה לאדם מעל גיל 65). זה גיל שיש בו צורך רב בשירותים של קופת חולים, ביטוח לאומי, חברות ביטוח וכדומה. הבעיה במוסדות רבים כדוגמת אלו, היא שצריך להיעזר במחשבים ובאינטרנט כדי להגיש בקשות ולבצע כל מיני פעולות, דבר שמאוד מקשה על הקשישים במימוש זכויותיהם. לדוגמה, סבתי רצתה להזמין תור בקופת חולים לריפוי בעיסוק עבור סבי והיה רק מענה קולי ממוחשב ולא מענה אנושי, אשר ביקש ממנה להקיש את מספר הפלאפון שלה על-מנת לקבל קישור שבו תוכל לבצע את ההזמנה. הבעיה היא שלסבתי יש פלאפון ישן אשר יש בו אפשרות לקבל הודעות טקסט אך היא אינה יודעת כיצד להשתמש בו בצורה מיומנת, מה גם שבמכשירים הישנים הכתב מאוד קטן, כך שקשה לאדם המבוגר לקרוא את הכתוב בו. לאחר שניסתה כמה פעמים ללא הצלחה, היא נאלצה לסוף לבקש מאימי להזמין את התור. אבל אדם מבוגר ללא ילדים או ללא קשר עם ילדיו היה נמצא במצב של חוסר אונים בסיטואציה זו ללא יכולת להזמין את הטיפול הדרוש לו. דוגמה נוספת: בזמן האחרון יש סגירה של סניפי בנק רבים כאשר ישנה ציפייה מצד המערכת הבנקאית שהלקוחות ינהלו את ההתקשרות עם הבנק דרך האינטרנט, אבל לאנשים מבוגרים יש צורך בקשר אישי עם הבנקאי, מכיוון שיש חלקים באוכלוסייה זו שרמת ההבנה והזיכרון עם השנים יורדת ולכן הם צריכים אדם שיסביר להם באופן מפורט באיזו תוכנית להשקיע, לדוגמה, כדי שהכסף שהם חוסכים לא ירד לטמיון. לדעתי, על המדינה לחייב שבכל מוסד ציבורי שנותן שירות לכלל האוכלוסייה ובפרט לאוכלוסייה המבוגרת, תהיה חובה לדאוג לכך שיהיה גם מענה אנושי ותהיה אפשרות לתקשר לא רק באמצעים טכנולוגיים פשוטים (כמו השארת הודעה קולית). כאשר אנשים מבוגרים רואים שמסובך להשיג דבר מה ממוסד ציבורי מסוים הם מראש מוותרים עליו גם אם הדבר מאוד נחוץ להם. אפשרות נוספת,במקרה ולאותו אדם מבוגר יש יכולת לרכוש מחשב, ליזום שבמקומות ציבוריים יערכו לאוכלוסייה המבוגרת הדרכת אינטרנט ויסבירו להם כיצד להשתמש באתרים של מוסדות שונים, דבר שיקל עליהם את ההתנהלות בעידן הטכנולוגי.
|
|
הכותבת היא סטודנטית לעבודה סוציאלית שנה א' באוניברסיטת בר-אילן.
|
|
תאריך:
|
23/12/2018
|
|
|
עודכן:
|
23/12/2018
|
|
צופיה אברהמוף
|
להיות קשיש בישראל בעידן הטכנולוגי
|
|
"כשאני עושה טוב לאחרים, אז טוב לי". מה עם להגיד מילה טובה לזר ברחוב, לעזור לזקן, לאהוב את כולם, ולא לזייף, לחלק פה אהבת חינם. לעשות משהו ולא בשביל אינטרס עצמי". זה המוטו של עדנה לימר, תושבת באר שבע, עובדת בית החולים סורוקה. אבל הכי חשוב - חברת הנהלה בסניף מתנדבי יחד למען החייל ומתנדבת בלתי נלאית. עדנה היא מסוג האנשים שעושים ולא אומרים. אין אחד בעיר הזאת אשר הגיע לסורוקה ולא פגש בה במכון MRI. בכל פנייה בכל נושא היא תמיד ראשונה. עדנה לימר היא באר שבעית שורשית, מתגוררת בשכונת נווה נוי. כבר שנים היא מתנדבת קבועה ביחד למען החייל, ממלאת את ימיה ואת חייה. אשתו של שמעון, אם ל-3 ילדים מדהימים וסבתא ל-2 נכדים עובדת 24/7 ועדין מוצאת את הזמן לחבק את חיילי צה"ל.
|
|
|
שוק האופנה בישראל עדיין לא אמר את המילה האחרונה בכל הקשור למצבו העגום ונראה שזו רק ההתחלה. חנויות האופנה כנראה עדיין לא הפנימו את מה שעשוי לקרות ועדיין מציגות מוצרים במחירים הזויים ולא מציאותיים.
|
|
|
בדצמבר 1992 נפל דבר - הממשלה גירשה 415 פעילי חמאס ללבנון, והחלטתה עוקרה על-ידי בג"ץ ועל-ידי לחץ אמריקני. בסיכומו של דבר, הוחזרו המגורשים, וחלקם הפכו למובילי הטרור נגדנו.
|
|
|
זו נקודת ההתחלה של כולנו. כולנו התחלנו שם את מסענו; אני, את ואתה פעם היינו ילדים, ואולי לחלקנו כבר יש עתה ילדים משלהם. אנו, ביקשנו דברים שהיו לא מושגים, אמרנו דברים שהורינו פירשו בצורה אחרת, אהבנו אותם והם לבטח אהבו אותנו. אהבה זו הייתה הדדית ולא משנה אם הם כעסו, צעקו, חיבקו או השתיקו. עדיין אהבנו אותם עוד ועוד.
|
|
|
ישנם דברים שכבר התרגלתי אליהם. אין פרושו שאני מקבל אותם, או חושב שהם נכונים, אך זו המציאות, ואין זמני להלחם בה. לדוגמה, בעל ואשתו, שכל אחד מקבל כשלוש מאות אלף דולר לשנה משכורת מגוף שאינו למטרות רווח. בכדי שלא נטעה, חייבים להיות ערים לכך שיש עוד "מיסי מעביד" כמו גם תוספות רבות אחרות (ביטוחים, פנסיה, וכו׳), כך שהסך גדול משני חלקיו.
|
|
|
|