קשה היה שלא להתרשם מחברי ועדת הכלכלה -
אורי מקלב,
יעקב אשר,
דב חנין והיו"ר
איתן כבל - שנלחמו (6.1.19) בחרוף-נפש מול הקנסות הדרקוניים שמנסה להטיל
משרד התחבורה על נוסעי התחבורה הציבורית.
רק בזכות תשומת לבו של מקלב, נמנעה הרחבת החוק להגדלת הקנס על נוסע שלא תיקף כרטיסו גם על אוטובוסים בהם לא מתקיימת עלייה מכל הדלתות (אוטובוסים "סגורים").
כבר במרס 2018, בעת הגשת הצעת החוק על-ידי משרד התחבורה, התרעתי מפני המחטף. בהצעת החוק שהגיש, נמנע משרד התחבורה - כנראה במכוון - לציין את שיעור הנוסעים שמתפלחים לאוטובוסים בלי לשלם. הנתונים היחידים שנמסרו התייחסו לקווים בהם מתבצעת עלייה מכל הדלתות. בגוש-דן מדובר על כ-15% בלבד מהנוסעים שאינם משלמים (לאו-דווקא במזיד) ובירושלים שהיא עיר תיירות ובה קיימת אכיפה נוקשה על 9% בלבד. משרד התחבורה טען כי מדובר בריבוי מקרים, כלשונו, למרות שריבוי מקרים קיים רק בחיפה שבה שיעור הלא-משלמים נע סביב 30%.
נציג של אחד ממפעילי התחבורה הציבורית שדיבר בדיון בוועדת הכלכלה, שלף נתונים שבדקו נסיעה אחת בקו תלמידים - 7 מתוך 50 נוסעים התפלחו פנימה. אין בכך כדי ללמד על כלל הנסיעות בקווי התלמידים ובקווי התחבורה הציבורית בכלל, שבהם שיעור הלא-משלמים הוא אפסי - וכך מעידים גם הפקחים, שכמעט לא נתקים בתופעה בקווים בהם העלייה נעשית רק מן הדלת הקדמית.
כאשר עלתה הטענה בוועדה, טענו נציגי משרד התחבורה כאילו עלייתם של נוסעים מהדלת הקדמית "בדבוּקה אחת", כלשונם, היא פתח לאי-תשלום. הם לא ידעו לציין בכמה אנשים מדובר, ולא ידעו להסביר מדוע לא להמשיך את נוהל האכיפה הקיים לגבי מיעוט זניח זה. גם הניסיון שנעשה בדיון לטעון כאילו יקח זמן לנוסע להגיע מחלקו האחורי של האוטובוס למכשיר התיקוף הנמצא מלפנים - יסודו בכשל לוגי, משום שכל נהג יודע שהעלאת נוסע מן הדלת האחורית, שאוטובוסים שלא קיבלו היתר לכך, עלולה לעלות לו בקנס.
טוב עשו היו"ר כבל ויו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית חנין שקיבלו את עמדתו של ח"כ מקלב. "אי-אפשר להחיל חובות דרקוניות במקרה שאין מכשיר תיקוף אחורי", הבהיר חנין למשרד התחבורה. וכבל החרה-החזיק אחריו: "באוטובוסים שאי-אפשר לתקף מאחור - לא ניתן להפעיל כללי ענישה".
מה שעשה משרד התחבורה לעשות הוא בדיוק את מה שהוא עצמו מזהיר ממנו - להתפלח לאוטובוס. אנשי המשרד ניסו לנצל את תיקון החוק כדי להכניס בדלת האחורית - בדבוקה אחת - סעיפים שאין להם קשר להרחבת העלייה מכל הדלתות ולהחיל אותם גם על אוטובוסים בהם העלייה היא רק מהדלת הקדמית.