|   15:07:40
דלג
  יהודה קונפורטס  
עורך קבוצת אנשים ומחשבים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

הטכנולוגיה שמניעה את האוטובוסים החכמים

ענף התחבורה הציבורית עובר טרנספורמציה דיגיטלית, ופרויקט המחשוב הענק של דן הוא דוגמה טובה לכך אלא שעם כל הכבוד לפרויקטים הללו, בלי צעדים ממשלתיים, מצב התחבורה הציבורית לא ישתפר
09/01/2019  |   יהודה קונפורטס   |   מאמרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
ניהול יעיל [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]

תוכנית חרום
אם הממשלה לא תעלה את הנושא למקום גבוה בסדר העדיפויות הלאומי, תשקיע בתשתיות שיאפשרו לאוטובוס לנוע, ותציג תוכנית חרום להכשרת נהגים עם מסלול קידום ותגמול נאות, נמשיך לעמוד בפקקים, והתחבורה הציבורית תמשיך לא להיות אופציה עבור נהגים ונוסעים רבים.

פרויקט הענק להחלפת מערכות הכרטוס והמחשוב של אוטובוסי דן מפנה זרקור לטרנספורמציה הדיגיטלית המואצת שעוברת על ענף התחבורה הציבורית בישראל. בדרך כלל, מדברים על תחבורה ציבורית בהקשר של בעיית הפקקים, כשהאוטובוסים והרכבות מוצגים כאמצעים שיכולים לפתור אותה, או לפחות להקל. אלא שכשמנסים להסביר מדוע הציבור לא ממהר להשתמש בתחבורה הציבורית עולות הטענות על רמת השירות, עמידה בלוחות הזמנים וחוויית המשתמש של הנוסע, שהיא לא כל כך נוחה.

הסיבות הללו הביאו את החברה הוותיקה דן להשקיע משאבים בשדרוג מערכות המחשוב, הבקרה והניהול של צי האוטובוסים שלה. בכך היא מעוניינת להציב רף חדש בשירותי התחבורה הציבורית בגוש-דן, בבאר שבע ובנגב הצפוני, שם מפעילה החברה את קווי השירות.

כמו בארגונים אחרים, גם כאן תהליכי השדרוג והמיצוב מחדש מובלים על-ידי אגף המחשוב, על החדשנות הטכנולוגית שבו, ובראשו איתמר כהן, המנמ"ר, ואסף סבן, סמנכ"ל הטכנולוגיות. לדברי סבן, אוטובוס הוא כבר מזמן לא שלדה עם ארבעה גלגלים. כבר כיום, האוטובוסים של דן הם יחידות מחשב חכמות, ובשנה הבאה הם יהיו חכמים הרבה יותר, כשהתוצרים הישירים יהיו שיפור ניכר ברמת השירות, ברמת הזמינות של האוטובוסים ובקווי שירות חדשים שישרתו טוב יותר את הצרכים של הנוסעים. במקביל, ההשקעה בפרויקטי מחשוב מסייעת לניהול יעיל יותר של צי האוטובוסים, ניטור בזמן אמת של כל אוטובוס, מעקב אחר ביצועי הנהגים ושיפור הדרך שבה הנוסעים משלמים עבור הנסיעה.

אוטובוסים חכמים יותר

אוטובוס ממוצע של דן מכיל מחשב רכב שאוסף שלל של נתונים מרכיבי אינטרנט של הדברים הפזורים בו ולרוב אינם גלויים לעין. החיישנים יודעים לבצע ספירת נוסעים בכל רגע נתון ובכל קו, ומשמשים לניתוב וניוד טוב יותר של האוטובוסים, ככל שזה ניתן מבלי לפגוע בשירות. מערכות הכרטוס הן אומנם חכמות, אבל שייכות לדור ישן של המערכות. הדור הבא, שיותקן בקרוב באוטובוסים, יכלול מערכות תיקוף, שתאפשרנה לבצע שורה של פעולות מצד הנוסע, ולא רק העברת כרטיס רב קו. כך, הוא יוכל לשלם בכרטיס אשראי.

גם הנהג מבצע את כל הפעולות של הבק אופיס בצורה דיגיטלית. חלפו הימים שבהם הוא היה צריך להמתין לקבל סידור עבודה ולחתום על כל נסיעה. סבן סיפר כי בכל בוקר, הנהג מזדהה בצורה דיגיטלית, ואז נפתח לו ממשק שמראה לו את סידור העבודה לאותו היום. מאותו הרגע הוא נתון במעקב בקרה צמוד ממרכז השליטה של החברה בתל אביב, כולל זמני הגעה לתחנה, עצירה ודילוג מעל תחנות.

לדבריו, הפרויקטים של היום הם החידושים של ההווה, אלא שבאגף המחשוב של דן כבר חושבים על היום שלמחרת, שיציג את התחבורה החכמה הבאה. בדן, כמו בחברות אחרות, מדברים על הזמנת אוטובוסים על-ידי הנוסעים, כמו הזמנת מוניות ב-Gett. ניסוי ראשוני כבר החל באחרונה באמצעות מערכת של Vigo. המטרה היא לאפשר לאוטובוסים להגיע קרוב יותר למקומות האיסוף של הנוסעים, ולחבר אותם מהר יותר אל קווי הסעות ומוקדים מרכזיים. התהליך הזה יאפשר ליצור מסלולים שמותאמים לצרכי הנוסעים, להתאים את סוג הרכב למספר הנוסעים ולבצע תהליכי אופטימיזציה מבוססי מערכות מידע ומחשוב, שיודעות להוציא הרבה יותר מאינסוף כמויות המידע שהאוטובוסים משדרים בכל יום.

אחרי שרואים ומבינים את כל זה, עדיין אי-אפשר להיות רגועים. דן וחברות התחבורה הציבורית האחרות מפעילות את השירות שלהן בתנאי תשתיות בלתי אפשריים. הדרישה לשירות רציף, 24 שעות ביממה שישה ימים בשבוע, אינה מתחשבת בשורה של גורמים שלמפעיל אין שליטה עליהם, כמו עומסי תנועה, נתיבי תחבורה ציבורית ועוד. ומכאן שבשורה התחתונה ניתן לומר שלא משנה כמה ישקיעו חברות כמו דן באוטובוסים חדישים וממוחשבים, אם הממשלה לא תעלה את הנושא למקום גבוה בסדר העדיפויות הלאומי, תשקיע בתשתיות שיאפשרו לאוטובוס לנוע, ותציג תוכנית חרום להכשרת נהגים עם מסלול קידום ותגמול נאות, נמשיך לעמוד בפקקים, והתחבורה הציבורית תמשיך לא להיות אופציה עבור נהגים ונוסעים רבים.

תאריך:  09/01/2019   |   עודכן:  09/01/2019
יהודה קונפורטס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הטכנולוגיה שמניעה את האוטובוסים החכמים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עינבל 1
9/01/19 22:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
בימים הקרובים ייפרקו בנמל חיפה עוד ארבעה קרונות דו-קומתיים חדשים, אשר יצטרפו לששת הקרונות שסיימו בימים אלה תהליך התקנה ובדיקות טכניות במרכז האחזקה הרכבתי בבאר שבע. ששת הקרונות החדשים שנפרקו בנובמבר, ייכנסו לשירות בימים הקרובים, וארבעת הקרונות אשר ייפרקו השבוע ויכנסו לשרות גם הם, יוסיפו 1,420 מקומות ישיבה חדשים.
08/01/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכלכלה הורתה למשרד התחבורה לצמצם את החוק להגדלת הקנסות על אי-תשלום דמי נסיעה, ובין היתר להחיל אותן רק על אוטובוסים בהם יש מכשיר תיקוף אחורי ("אוטובוס פתוח") [ראו מאמר משמאל], להקטין את גובה הקנסות, להגדיל את משך הערעור על קנס ולהקטין את הקלות בה ניתן להטיל קנס על נוסע.
07/01/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
קשה היה שלא להתרשם מחברי ועדת הכלכלה - אורי מקלב, יעקב אשר, דב חנין והיו"ר איתן כבל - שנלחמו (6.1.19) בחרוף-נפש מול הקנסות הדרקוניים שמנסה להטיל משרד התחבורה על נוסעי התחבורה הציבורית.
07/01/2019  |  עידן יוסף  |   מאמרים
בעקבות פניית הנהלת אגד תעבודה לבית הדין לעבודה בירושלים בבקשה להוציא צווי מניעה נגד השביתה הלא חוקית, ועד עובדי אגד תעבורה הודיע כי שביתת הנהגים שתוכננה למחר נדחתה עד ל-19.1.19, אם עד אז החברה לא תספק אוטובוסים ממוגני ירי בקווי בית אל.
06/01/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת המכרזים למימון הרכבת הקלה בירושלים להקמתה ולהפעלתה, בראשות סגן בכיר לחשב הכללי, הודיעה (יום א', 6.1.19) לקבוצה בה חבר קואופרטיב אגד על הזמנתה לשימוע בעניין השתתפותה במכרז, וזאת בהמשך להמלצת הממונה על הגבלים עסקיים, שלא לאפשר לאגד להשתתף במכרז.
06/01/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
אבי נחמני
אבי נחמני
את חגיגות המימונה ההמוניות בפארקים, השנה יש לבטל    צו השעה מחייב אותנו כעת להוריד את גובה החגיגות ולהתכנס יותר אל חיק המשפחה והחברים באירוע צנוע ורגוע יותר שיוכל 'לעבור בגרון של כו...
דרור גרין
דרור גרין
יש קסם במה שלכאורה נראה כצירוף של מקרה וכוונה מודעת    אינני יודע אם פנחס שדה היה מודע למעגליות שיצר בציור שנוצר מתוך כתם מקרי ובשיר שנבע מתוך הציור
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il