|   15:07:40
דלג
  יוסי אחימאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

בדרכו של ז'בוטינסקי

מישה ארנס ז"ל הלך לכל אורך חייו בדרכו של זאב ז'בוטינסקי, במאבקים למען ארץ-ישראל, למען ההתיישבות בכל חבליה, למען הקמת המדינה וביסוס כלכלתה, בשוויון לערבים ולדרוזים בישראל, בפיתוח המדע, ובחיזוק אושיותיה הדמוקרטיות של ישראל
11/01/2019  |   יוסי אחימאיר   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

התמונה האחרונה שתיחקק לעד בזיכרון האישי שלי היא מלפני שבועיים בלבד. לאחר שעה לא קלה של שיחה עם מישה ארנס, בביתו, נכנסת הרעיה הנאמנה מיוריאל. מניחה ידה על כתפו ומישה מחזיק בה ברוך. "היא שומרת עלי" - הוא אומר לי, מרוכך ומאוהב, כמו נפגשו לראשונה רק אתמול.

זכיתי שמי שהיה שר הביטחון והחוץ של מדינת ישראל, בית"רי כל חייו, האחרון שעוד זכה לפגוש פנים אל פנים את ראש בית"ר זאב ז'בוטינסקי, במחנה בית"ר במניו-יורק זמן קצר לפני פטירתו הפתאומית, הסכים לארח אותי בביתו הצנוע בסביון. ייתכן כי הייתי האדם הזר האחרון שנפגש עימו, שוחח עימו פנים אל פנים. הידידות האינטימית בינינו הוכיחה את עצמה.

באתי על-מנת להגיש לו שני ספרים חדשים שהוציא לאור בימים אלה מכון ז'בוטינסקי. רק חצי שנה קודם לכן, נענה מישה ארנס לבקשתי, להיות יו"ר כבוד של המכון, מוסד המורשת של תנועת ז'בוטינסקי שכה יקר היה ללבו. "ומה עם איגרות ז'בוטינסקי?" - התעניין, בידיעה שהכרך האחרון, 15 במספר, נמצא בעריכה מתקדמת.

מזה כמה שנים קיננה המחלה האיומה בגופו. בשקט סבל. אבל תמיד הרגיע את המתעניין. איך אתה? - אני שואל, "פחות או יותר, לא הכי טוב, לא משתפר"... חלוש, חיוור, צלול וחד מחשבה כתמיד, ישב על כסאו בחדרו, וזכה לשמוע מפי, חבר הנהלת יד ושם, את הבשורה שכה חיכה לה. יד ושם, גיליתי את אוזנו, החליט סוף-סוף לתקן את התצוגה במוזאון שלו, ולהציג באופן ראוי ומאוזן את לחימת אנשי אצ"י ומפקדם פאבל פרנקל במרד גטו ורשה.

יש שכר לפועלך, זה בזכות ספרך "דגלים מעל הגטו" והמאמרים הרבים בנושא זה שפירסמת בשנים האחרונות - אמרתי לו, והוא השיב לי ברוב צניעותו: "לא, התיקון הוא בזכות ספרה של חוי דרייפוס, אשר עשתה בספרה דבר חשוב, הספר שלה מאוזן ומציג כראוי את לחימת אצ'י". ואכן, את שנותיו האחרונות הקדיש מישה לתיקון העוול שנעשה בהיסטוריוגרפיה של מרד גטו ורשה, במחקר פורץ הדרך שכתב. כן, הוא המהנדס האווירונאוטי, שלקח לעצמו את תפקיד החוקר וההיסטוריון, כדי לתקן את העוול לפאבל פרנקל וחבריו, תוך שהוא זוכה למנות של לגלוג ובוז מצידם של היסטוריונים "מקצועיים". לא פעם הביע את תמיהתו על שגם בימים הקשים של המרד בוורשה, לא פסקה הפלגנות הפוליטית בין הלוחמים. בוורשה כמו בארץ - ההגנה מול האצ"ל, אי"ל מול אצ"י. האיבה הפנימית כאבה לו מאוד, האחדות הייתה חשובה לו מאוד.

הוא הקדיש לי באותה פגישה אחרונה את האוטוביוגרפיה שלו, שיצאה לא מכבר לאור, באנגלית ובעברית - "למען ביטחון ישראל". הספר נפתח בסיפור טבח יהודי לטביה באתר ההשמדה רומבולה. אילמלא אביו שצפה מראש את הנולד והעביר ב-1939 את המשפחה לארה"ב, חייו של הנער בן 16, שנולד בקובנה שבליטא ונעוריו עברו עליו בריגה, יכלו להגיע לקיצם כבר ב-1941. גורלו עלול היה להיות כגורלם הטראגי של עשרות אלפי יהודי לטביה, ובהם רבים מחבריו.

בארה"ב החלה הקריירה המדעית שלו, ולאחריה פתח בדרכו הבית"רית-הפוליטית. הוא הוקסם מאישיותו של זאב ז'בוטינסקי שעשה את חודשי חייו האחרונים בארה"ב, שם פעל למען הקמת צבא עברי שיילחם לצד בעלות הברית נגד הנאצים. מישה היה אחרון האנשים שזכו לפגוש פנים אל פנים את המנהיג הציוני, נשבע כרבים בקסמו, הושפע מתורתו עד יומו האחרון.

ואכן, בדרכו של ז'בוטינסקי הלך מישה לכל אורך חייו, במאבקים למען ארץ-ישראל, למען ההתיישבות בכל חבליה, למען הקמת המדינה וביסוס כלכלתה, בשוויון לערבים ולדרוזים בישראל, בפיתוח המדע, ובחיזוק אושיותיה הדמוקרטיות של ישראל.

מישה ארנס, המדינאי הלאומי-ליברלי, מזוהה מאוד עם תקופת ממשלות יצחק שמיר. הוא היה יד ימינו של ראש הממשלה שמיר בהרבה מובנים, בממשלה שבה כיהן כשר חוץ ושר ביטחון ובמאבקים הפנים-ליכודיים, שניהלו יחדיו. הוא היה נאמן לשמיר, על-אף אכזבות אישיות שנחל ממנו - הן בחיסול בבת עינו, מיזם מטוס ה"לביא" (הדגם שלו ניצב על ארון הספרים בחדרו), הן בדחיית עמדתו באשר לתגובה הנדרשת לתקיפות הסקאדים על ישראל במלחמת המפרץ והן בדחיקתו לטובת דוד לוי יבל"א. בספרו הוא מבקר את שותפו שמיר ובשיחה האחרונה עמי אמר עליו כי "היה איש זהיר עם עבר מזהיר בלח"י"...

הערכה רבה הייתה לארנס כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו ("הוא היה מגיע למה שהגיע גם בלעדי"), שכמה ימים קודם לכן ביקר אותו בביתו בסביון. הוא ידע לזהות את כישוריו בהסברה, בהשכלה, בהנהגה, אבל בשיחות פנימיות לא חסך ביקורת מכמה ממהלכיו ומנוהגיו. חרו לו מאוד הסגנון והתופעות שצצו בשנים האחרונות בתוככי תנועתו. עם זאת, נשאר נאמן לה עד יומו האחרון.

מישה השתעשע ברעיון, שאולי אי-פעם יגיע אף הוא לתפקיד ראש הממשלה, ואמנם לא היה ראוי ממנו לתפקיד זה, אבל ניתנה האמת להיאמר כי לא היה אובססיבי ותקיף מדי במאבקים הפנימיים. הוא לא נולד - כך העיד על עצמו - להיות פוליטיקאי. הוא היה ישר מדי בשביל החיים הפוליטיים התובעניים, אידיאליסט ואיש עקרונות עקבי, דבק בדרך לבלי סטות ממנה.

בבת עינו של מישה ארנס הייתה האוניברסיטה באריאל, שהוא כיהן כיו"ר חבר הנאמנים שלה. לא היה מאושר ממנו כשהמכללה הוכרזה כאוניברסיטה. לא היה לו סיפוק גדול מכך, כשהוקם בה באחרונה בית הספר לרפואה. "אינני מבין למה נפתלי בנט חותר - אמר לי בשיחתנו האחרונה - אבל אני מעריך אותו על שסייע להקמת בית הספר לרפואה באריאל". הוא ידע שהאוניברסיטה ובית הספר לרפואה באריאל ישרתו גם סטודנטים ערביים.

אחד ממאמריו האחרונים של ארנס - הוא הקפיד לפרסם מאמר מדי שבוע בהארץ - הוקדש להחלטת מועצת העיר בעפולה לא לאפשר לערבים לגור או להקים עסקים בבירת העמק. בחריפות אך בהגינות ביקר את ההחלטה הזו כשהוא כותב: "אסור שיהיה הבדל בין יהודים לערבים, לא בעפולה ולא בתל-השומר. ישראל צריכה להתגאות בשוויון ההזדמנויות שהיא מעניקה בכל התחומים לכל האזרחים, יהודים ולא יהודים".

סיפרתי לו, כי המאמר זכה להדים רבים, וכי "יש החושבים שנהפכת לשמאלן", והוא השיב, ובצדק: "זוהי בדיוק מורשת ז'בוטינסקי". ואכן, עד יומו האחרון דבק מישה בעמדותיו הלאומיות ברוח זאב ז'בוטינסקי, כשהוא עושה זאת בלי אגו, בלי רעש וצילצולים, ביושרה מופלאה. אם היה מי שראוי היה לשאת את התואר איש ההדר הבית"רי, זהו מישה ארנס.
לפני שנפרדנו עוד הספיק מישה לגלות לי כי הוא מכין להארץ מאמר הספד על שמחה רותם, קז'יק, אחרון לוחמי גטו ורשה שהלך לעולמו יום קודם לכן. "הוא ביטל את אצ"י, אבל היה גיבור ללא ספק". המאמר פורסם כעבור שלושה ימים. מאמרו האחרון של אחד מאחרוני המדינאים ישרי-הדרך בקרבנו.

מישה זכה לאריכות ימים, אבל נחסכו ממננו מראות מערכת הבחירות, המתחממת והולכת, שעלולה עוד לעלות על פסים שליליים ביותר. הרבה הספדים משבחים ומלים מהללות מצד דוברי כל המפלגות, ימין ושמאל, הושמעו כבר עם היוודע דבר מותו. האם ישארו אלה ביטויים מהשפה ולחוץ, או שמא הפוליטיקאים שלנו יפנימו את כל הנאמר על האיש היקר הזה, איש ההדר, וינהלו מכאן ואילך את המאבקים באיפוק-מה, בטונים מתונים, בוויכוחים על עקרונות ולא בהטחות בוץ ורפש זה על זה?

פורסם לראשונה במעריב, 8.1.2019
תאריך:  11/01/2019   |   עודכן:  11/01/2019
יוסי אחימאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בדרכו של ז'בוטינסקי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה, עורך-דין
11/01/19 16:52
2
Haim Mevin,NYC
11/01/19 20:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
למה מצפה מאיתנו התורה כשהיא מספרת לנו בכזאת אריכות על העקשנות של פרעה ומתארת את מכות מצרים שבאו כתוצאה ממנה? מילא שהיא מצווה אותנו (שמות יג, ג): ...זָכוֹר אֶת-הַיּוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִמִּצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים... הבאנו לא פעם את ההסבר שזו הוראה עבורנו לחתור קדימה בהתמדה, לא להתקבע בתוך (מְצָרים) מסגרת תפיסתית או התנהגותית, לא לומר 'ככה זה ואין מה לעשות'. הרי את התורה לא מעניין לספר לנו על אירועים היסטוריים, 'תורה' זה מלשון 'הוראה', איזו הוראה אנחנו אמורים ללמוד מהסיפורים על מכות מצרים? וקוראים עליהם לא רק בפרשות השבוע שזה אחת בשנה, חוזרים על כל הפרטים בכל שנה בחג הפסח ודוקא בשלב הכי חגיגי, בליל הסדר. אז מה הרעיון?
11/01/2019  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
הנתונים מראים שבמדינת ישראל עובדים בממוצע כ-27,000 רופאים, המהווים 3.1 אחוז מכלל האוכלוסייה הישראלית (מדובר בנתון נמוך יחסית לעומת מה שקורה ברוב המדינות המתועשות, שם מהווים רופאים 3.4 אחוז מכלל האוכלוסייה).
10/01/2019  |  רועי אורן  |   מאמרים
המפץ בימין שחוללה פרישתם המפתיעה של נפתלי בנט ואיילת שקד מצמרת הבית היהודי, לשם הקמת מפלגת הימין החדש, עדיין מחולל זעזועי משנה במחנה הציונות הדתית. מפלגת הבית היהודי, שמצאה עצמה לפתע ערופת ראשים, ודווקא אותם בעלי כריזמה אלקטוראלית, חוששת שהמהלך עלול להותיר אותה מחוץ לכנסת הבאה, ומאז מוצ"ש לפני שבועיים עודנה מחפשת בקדחתנות, דמות ייצוגית אטרקטיבית, שתציל אותה מאימת החרב המתהפכת של אחוז החסימה הגבוה.
10/01/2019  |  מנחם רהט  |   מאמרים
אני מעריך נערה על שיש לה מחויבויות כלפי תנועה פוליטית, בה היא חברה ומזדהה עם מטרותיה, גם אם אני חלוק על כל מה שמייצגת אותה תנועה. מדובר בתנועת "אם תרצו", שהוקירה את פועלה ומסירותה של הדס לסרי, ולכן העניקה לה תעודת פעיל מצטיין בסניף ירושלים ביום ה' תמוז התשע"ה (יוני 2015).
10/01/2019  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
התגברות איומי הסייבר וההתערבות של מדינות בבחירות במדינות אחרות באמצעות הפצת פייק ניוז ברשתות החברתיות מעלות באופן טבעי את סף הרגישות לגבי מערכת הבחירות הנוכחית כאן, בישראל. השאלה היא האם המערכות שאמורות לסייע לכך שכל אחד יוכל לממש את זכותו הדמוקרטית ולהצביע, ולהבטיח את תקינות הבחירות, אכן ערוכות ומוגנות מפני תרחישים אפשריים, ובעיקר מתקפות סייבר ושימוש ברשתות החברתיות להפצת מידע כוזב כדי להשפיע לטובת מועמד אחד או אחר.
10/01/2019  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il