|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

תמה תקופת נתניהו <br>

תקופת נתניהו, כך נראה, מגיעה לקיצה, וכאמור, טוב שכך טוב לאפשר לאחרים לצמוח, ויסתבר עת נחגוג את יום הולדתה ה-71 של המדינה המודרנית, שהעולם על תלו עוד עומד, ונזק לא יגרם כתוצאה מחילופי-גברי בצמרת נהפוך הוא
13/01/2019  |   ארי בוסל   |   מאמרים   |   בחירות 2019 (א)   |   תגובות
נתניהו. הגיע זמן שינוי [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

עם פרוס עלינו השנה האזרחית החדשה, נקלענו למערכת בחירות בארץ עת ימלאו שלושה חודשים מהיום. זו היא תקופה אינטנסיבית, בה יוצאו סכומים אדירים (רובם מכיסו של משלם המיסים), יהיו מפלגות שתצבורנה חובות אדירים (בהנחה שאם הן תעבורנה את אחוז החסימה, הן תזכנה בנתח כספים ציבוריים) ותתקיים מלחמה "לחיים ולמוות".

חבר טוב שלי, ישראלי-דרוזי, החליט לרוץ לכנסת. הוא מתחרה בליכוד על מקום השמור למיעוטים, וכמוהו מספר דרוזים ואחרים. אלא שעכשיו יש אישה ערביה המתמודדת מטעם הליכוד, וראה, נדם קולם של הדרוזים, נמוגה הפופולריות של האנשים הנאמנים ביותר למדינה, והתחלפו, כמו נמחקו, במתמודדת שהיא שתיים גם יחד: אישה מחד וערביה מאידך-גיסא, הללויה!

יש גם בחורה חירשת-אילמת המתחרה לכנסת, והלב נצבט, למעשה מתמוגג, שכן נראה שהיא ראויה בלי קשר לבעיות שמיעה, דיבור או ראיה.

משעמם בטוח לא. הרשימה הערבית המשותפת מתפרקת, וראשיה-דובריה, זועבי וטיבי, פונים כל אחד לדרכו. שניהם אוהבי ומוקירי מדינת ישראל, וכה אסירי תודה הם למדינתם שאפשרה להם - מיעוטים שאינם יהודים - שוויון זכויות מלא, עד כדי כך שמר טיבי הנכבד מזכיר לנו פעם אחר פעם את מקומו כסגן יו"ר הכנסת, המזכה אותו, לפי ראות עיניו, בזכויות יתר המאפשרות, בין השאר, לתקוף את ישראל, לנסות להשתיק את מגיניה ולהוציא את דיבתה בעולם.

הצמד בנט-שקד, שפעם שירת אצל נתניהו - זה כראש מטה וזו כראש לשכה, שם התחנכו השניים ושם קיבלו את הסמכתם, שם יצרו את הקשרים וביססו את מעמדם - ואחר כך ייצגו את הפלג הלאומי-דתי, מאמין שהגיע הזמן לעזוב את הספינה שהם היו קברניטיה, וכך קם ועזב. עשו זאת פעם, עשו זאת פעם שניה. הכל ניתן להחלפה, נאמנות והכרת תודה אין בנמצא. חבל רק שהם משאירים שם טעם מר בפה וספינה מחוררת לחלוטין, עם חובות ענקיים שנצברו תחת הנהגתם (ולפיכך נותרים אנו בפה פעור לגבי "אחריות" ו"דוגמה אישית"). כה קל לזנוח את העבר, להקים דבר חדש ולהכריז "הללויה, אנחנו בנמצא"!

לוקה בחסר

מסתבר ששקד-בנט למדו גם מאחרים, באופן ספציפי מלבני ושי, שבמהלך השנים הם קופצים-עוברים ממפלגה למפלגה, והם עוד בצד שמעז לתקוף את נתניהו שכל מאוויו לשרוד ולשמור על כסאו. זו כנראה האופנה היום: נבחרי ציבור מהעבר מאמינים שהם, ורק הם, המתאימים. הם, ורק הם, יוכלו להציל אותנו, ורק נשאלת השאלה "מי יצילנו מידם"? הלא עד כה הם לא בדיוק הצילו אותנו, והמנהיגות שהראו לוקה בחסר. לבני, לדוגמה, הייתה מספר שתיים במדינה לפני עשור, ועיקר משנתה היה למתג את ישראל. מבחן התוצאה: האם המיתוג עזר למלחמה נגד תנועת החרם? האם האנטישמיות פחתה? האם הדיפלומטיה הציבורית של מדינת ישראל עובדת? זקוקים אנו למנהיגות אחרת.

כחלון? לפיד? ליברמן? לכולם ניתנה הזדמנות, וגם הם נכשלו במבחן התוצאה. ראו את ליברמן, לדוגמא. היה שר הביטחון, וכשהתפטר יצא במתקפה חסרת שחר על אוזלות יד. רק שכח שימים ספורים לפני כן הוא עצמו היה האחראי, והאחריות, כך נוהגים לאמר, "עוצרת אצלו". כמו שקד-בנט, נראה שליברמן חושב שהבוחר טפש, שהבוחר לוקה בשכחה, ומה שקרה אתמול הוא נחלת העבר, והעבר כידוע לא מעניין, לא רלוונטי, ראוי להזרק.

אז יש לנו רמטכ"לים ושרי ביטחון לשעבר, אך יודעים אנו כבר שמי שהיה רמטכ"ל טוב, אפקטיבי, אולי אפילו אהוב ומכובד, אינו בהכרח פוליטיקאי טוב. איני מדבר על ברק, הוא ממולח (הפרויקט האחרון שלו כרמטכ"ל היה לטהר את הארכיונים מכל שמץ מידע, כל פיסת ניר או עדות שיכולים לשמש נגדו בצורה קטנה או גדולה עת הכנסו לחיים הפוליטיים) וגם ידע לצבור הון עתק מיד עם סיום תפקידיו הקודמים.

הנה יעלון, אותו זכיתי לארח פעמיים בעיר המלאכים. כשרואים אדם שמילא תפקידים כה רמים מקרוב, לומדים עליו דבר או שניים. ברק - זוכר אני מלפני שלושים שנה - חריף בצורה בלתי רגילה, וגם חסר סבלנות לפיכך. יעלון הרשים אותי ביותר בכך שלא דיבר נגד ראש הממשלה. יודעים כולם שהשניים לא מסתדרים, לא רואים עין בעין ואפילו מעדיפים לשמור מרחק זה מזה. יעלון, בפומבי וביחוד בחו"ל לא דיבר סרה נגד ראש הממשלה (דבר שכמעט כולם נכשלים בו, ולא רק זועבי וטיבי) כי אם הראה כבוד למי שמכהן כראש הממשלה של כולנו. הנה דוגמה של ערכים ודוגמה אישית, דבר שהייתי מצפה ממנהיג אמיתי.

השר יעלון התנסה בשני צידי המתרס ("נחשים בקריה" מחד ותפקידי שר בכיר תחת נתניהו מאידך), ומזה זמן הוא מחוץ למערכת ומי שהיה "חברו" בעבר כבר לא משחר לפתחו. בד"כ הריחוק מלמד אנשים פרק בצנעה וענווה, מלמדם שכוח הוא בר חלוף. אותו ריחוק מנפה בין חברים של אמת לבין חברים של נוחות וגורם לאדם לראות גם את הצד השני, של הבוחר, של האדם הפשוט, שבעבר היה בלתי נראה עבורם. מנהיג אמיתי אינו מנותק מהעם, וגם אם הוא "עליון" מאתנו, הוא אינו נותן לנו להרגיש זאת. זו גדולתו של מנהיג אמיתי.

הפרק האחרון

יעלון, התרשמתי, התרגל קצת יותר מדי לאולימפוס, וכך הוא מנותק מהעם. הוא גם מקיף עצמו באנשים המרגישים וחשים את אותו הדבר, ודבר זה מגביר את הניתוק, וחבל. כי אכן ואכן דרושה "מנהיגות אחרת", נגישה ופתוחה, תכונות של מנהיג שיוביל ויעסוק בעיקר, ויזכור תמיד את מי הוא משרת - את בוחריו והעם כולו!

היו בעבר נסיונות מעניינים של חידוש - בנו של מנחם בגין (כבר זמן רב לא שמענו ממנו או עליו, ואולי התעמעם זוהרו); בחורה ישראלית-אמריקנית שחזרה ארצה ונבחרה כמו במטה קסמים לכנסת (נסו אתם, וראו שאין זה דבר של מה בכך); פרופסור-שגריר לשעבר שויתר על אזרחותו האמריקנית והגיע ארצה בכדי לשרת בכנסת ובממשלה; אורון חזן הידוע לשמצה, שכשמכירים אותו הוא מתרשמים מיד מכנותו לטובה; סמוטריץ׳ שלא מפסיק לתקוף ולהטריד ולהוציא את הקהל משלוותו; ד"ר ברקו שלא בדיוק רצה, שכן היא "נבחרה" על-ידי חברתה, ד"ר מרים אדלסון, שפנתה לחברה, אחד בנימין נתניהו, שישבץ את ענת במקום משורין שפרושו שהיא בכנסת ויהי מה; ועוד כהנה וכהנה נסיונות, הצלחות וסיפורים אחרים שכל עיקרם - היה לנו עשור שלם תחת הנהגתו של נתניהו, הגענו לפרק האחרון בספר זה. כמו בכל ספר טוב, יש פתיחה וסיום, ולעיתים גם ספר המשך, אך העמוד האחרון הולך וקרב, הסאגה הולכת ומסתיימת.

הגיע הזמן לשינוי. חייבים לאפשר צמיחה של אנשים אחרים, של ענפים צעירים יותר, בריאים ורעננים. זה דבר חיובי והכרחי, בדיוק כמו שריפות בטבע המטיבות והנחוצות ליערות.

נראה שהפעם, בבחירות בעוד שלושה חודשים, מבינים כולם שצריכים ליצור "גושים", מפלגות גדולות שתוכלנו לפעול עת הבחרן, ללא תלות בסחר-זנות כמו שהיה בעשורים קודמים עם החרדים או הערבים (וכל האחרים גם כן - איש לא בחל בקיא ובסירחון ובאובדן היושר האישי כשהגיע הזמן לשאת ולתת על "מה אקבל בתמורה" ו-"איזה אתנן ניתן לדרוש"). כרגע אנחנו עדיין באותו תבשיל כמו בעבר, עם בערך אותם שחקנים, אך עד מהרה יפרצו אחרים לבמה.

אולי אפילו נזכה בפעם השנייה בהיסטוריה שלנו כמדינה צעירה ותהיה לנו שוב אישה ראש ממשלה בשיעור קומתה של גולדה (ומבין הקורא הנאמן שאיני חושב ולו לשבריר שניה על שרת ה"תרבות" והספורט)?

כיוונים סותרים

תקופת נתניהו, כך נראה, מגיעה לקיצה, וכאמור, טוב שכך. טוב לאפשר לאחרים לצמוח, ויסתבר עת נחגוג את יום הולדתה ה-71 של המדינה המודרנית, שהעולם על תלו עוד עומד, ונזק לא יגרם כתוצאה מחילופי-גברי בצמרת. נהפוך הוא.

ואולי, את מה שלא הצליחו מסע ההכפשות נגד בני משפחתו, תיקים שנפתחו ונסגרו ועוד עומדים שרירים וקיימים, כמו גם יועצים משפטיים ומערכת העושה הכל להכשילו (כולל עדי מדינה שבעבר עבדו עבורו ועתה מנסים להציל את עורם), יצליח הבוחר בקלפי להבהיר לראש הממשלה האגדי שלנו: "די, מספיק, תודה, אנחנו אסירי תודה, אבל הגיע זמן שינוי"!

בקלחת הזו, עם כל כך הרבה גורמים שונים המושכים לכיוונים סותרים, נוצר בליל שאין כמוהו בעולם. מדינה עם שבעה מיליוני גנרלים (או ראשי ממשלה) כמאמר הבדיחה, כך הוא. ואולי זה בדיוק מה שנחוץ לנו, שוק חופשי של דעות ורעיונות והצעות ודרכי פעולה, ודרכו של שוק חופשי שהוא מביא אותנו ליעילות ולאופטימיזציה.

תאריך:  13/01/2019   |   עודכן:  14/01/2019
ארי בוסל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תמה תקופת נתניהו
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
13/01/19 15:16
 
הטוב ממושך מדי...
14/01/19 12:09
2
אבל לא הציבור
13/01/19 21:30
3
קשקשן בלתי נלאה
13/01/19 22:38
4
כדברי הפתגם
13/01/19 23:32
5
יושב לו בLA
14/01/19 00:45
6
חוכמולוג סדרתי
14/01/19 01:45
7
יעקב יעקב
14/01/19 04:14
8
קורןנאוה טבריה
14/01/19 06:33
9
ינקותא
14/01/19 08:51
10
תמה תקופת נתניהו
14/01/19 14:08
11
חבל"ז
14/01/19 19:20
12
יהודי מפוכח
16/01/19 06:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2019 (א)
יושב-ראש הכנסת יולי אדלשטיין אומר כי הכנסת הנוכחית עשתה הרבה דברים טובים, אך ההחמצה הכי גדולה הייתה בכך שלא חוקקה את חוק הגיוס. הוא הביע צער על כך שמפלגות שמלכתחילה הביעו תמיכה בחוק, שהוכן בשיתוף צה"ל, שינו את עורן. הוא לא ציין שמות, אך נראה היה שכיוון כלפי ישראל ביתנו ויש עתיד. "בעוד 100 ימים עדיין יהיו חרדים בכנסת, חרדים לא יעלו על מדים, ונצטרך לעבור את אותו התהליך מחדש. בשביל מה?"
12/01/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
החודש, השפעת ההיבט בין הכוכבים יופיטר ונפטון תהיה קדימון לשנה הקרובה. אופי הכוכבים האלה מציג פסיביות, התחמקות מעימותים או מתחים. אנשים יעדיפו לברוח ממצבים שידרשו מהם התחייבות או אחריות. המבנה הזה יקשה על תהליכים שיזרמו "חלק" ובלי בעיות. ההסברים שנקבל, מאנשים הקרובים לנו בעבודה וחוגים חברתיים, ויתכן גם במשפחה המורחבת, לא תמיד יהיו אמינים, לעיתים בגלל הצורך להתגונן. גם אנשים מכובדים ככל שיהיו, שיש להם השפעה על דעת הקהל, לדוגמה, כלכלנים, אנשי רוח ודת, פוליטיקאים וכמובן אנשי התקשורת בכל המישורים, עלולים להשמיע לנו שמועות מזויפות, חלקן רק רכילות חסרת בסיס, או ידיעות כוזבות או "מהונדסות" בחדשות. כן, השילוב של היופיטר במנעד המתוח לנפטון הם אלה שמומחים ביצירת חדשות הכזב (ה"פייק ניוז"). כמובן, שרק חלק מהן יתאמו להגדרה ולא כולן. הבעיה תהיה של אלה ששומעים, האם הם ידעו מה האמת ואיפה הכזב?
11/01/2019  |  טובה ספרא  |   כתבות
פוליטיקאים קופצים ממפלגה למפלגה משיקולים אופורטוניסטיים אנשים חסרי ניסיון מתיימרים להנהיג את המדינה מי החל את הטיפול ברכוש יהודי מדינות ערב כיצד מגיבים טוקבקיסטים ההודעות התקשורתיות של הממונה על המאבק בגזענות גם התקשורת חוטאת בקיצורי דרך
11/01/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
השרים נפתלי בנט ואיילת שקד הציגו (יום ו', 11.1.19) מועמד נוסף שישובץ ברשימת מפלגתם, הימין החדש, בבחירות לכנסת ה-21: מתן כהנא, שהיה חברו של בנט בסיירת מטכ"ל ולאחר מכן הפך לטייס ולמפקד טייסת F-16.
11/01/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
מפלגת אגודת ישראל מחויבת לתקן בתוך שלושה שבועות את תקנונה, כך שתוסר המגבלה הפורמלית המונעת מנשים להיות חברות בה. עם זאת, המפלגה הבהירה לבג"ץ, כי בפועל תמשיך שלא לקבל נשים לשורותיה. כך עולה (יום ה', 10.1.19) מפסק דינה של נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות.
10/01/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il