בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
האדם מתכנן והאלוקים צוחק - תשאלו את פרעה ● מה מסמל פרעה ומה לומדים ממנו? ● כיצד הצפרדע הפכה לצפרדעים? ● ולקינוח הלשון טובה או רעה?
|
משה ואהרון לפני פרעה [צילום: ציור מהמאה ה-16]
|
|
|
|
|
רבות מחשבות בלב איש - וַעֲצַת ה' היא תקום: שמתם לב? פרעה הרשע גוזר את כל הגזרות להמית את הבנים (בלידה וּבטביעה) כדי למנוע את לידתו של משה רבנו, מושיעם של ישראל. וּלבסוף מי מגדל את משה בארמונו? אדון פרעה בכבודו ובעצמו (לאחר שבתיה בתו לקחה אותו מהים)! וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם את בני ישראל בְּפָרֶךְ - חז"ל: בְּפֶה רַךְ - פרעה שכנע את היהודים לעבוד אצלו בלשון חלקלקה, כשהוא מבטיח להם שכר גבוה וּתנאי עבודה טובים. כשהם הגיעו 'והיו בכיס שלו' העביד אותם בעבודות בניין מפרכות ללא רַחֵם, כשהוא קובע מכסת לבֵנים יומית בלתי אפשרית. כך אפשר להסביר "וַיָּרֵעוּ אותנו המצרִים" בהגדה: כפי שראינו, הם משכו את היהודים למחנות העבודה (כמו בשואה) כְּרֵעִים, כחברים כביכול, אך מייד הפכו את עורם ונהיו רָעים לישראל. פרעה (כמו הנחש ועמלק) הוא סמל היצר הרע: ראשיתו בפה רך, וסופו בפה רע (אותיות פרעה). זו דרכו של היצר - הוא מנסה ללכוד ברִשתו את האדם כשהוא מציג את עצמו כחבר שדואג לו לטובתו לישון, לבלות, למלא את תאוותיו בלי רסן, וכך מֵנִיא אותו מקיום מצוות הבונות את האדם וּממלאות אותו במשמעות. מצווה מלשון צוותא - המצווה מחברת את האדם לפנימיותו, לנשמתו ולאלוקיו. מה ההבדל בין חכם לרשע? השאלה הראשונה של הבן החכם, כשהוא עובר דירה היא "מה העדות והחוקים אשר ציווה ה' אלֹקינו אתכם"? האִם יש בית כנסת, ישיבה? זה מה שמעניין אותו - התורה והמצוות, המקיפות את כל תחומי החיים. כך יעקב אבינו כשהגיע למצריים, דבר ראשון שלח את בנו יהודה להקים ישיבה. לעומתו הבן הרשע, הפורק עול מצוות, כשהוא עובר דירה, השאלה הראשונה שלו היא: "מה העבודה הזאת לכם" (פרשת בא)? - יש עבודה? זה מה שמעניין אותו - רק החיים הגשמיים (על-פי הרב עובדיה זצ"ל). במכת צפרדע (פרשת וארא) כתוב בתחילה "וַתַּעל הצפרדע", בלשון יחיד. לעומת זאת, בהמשך מופיעים הצפרדעים בלשון רבים. הא כיצד? מפרשים שמרוב כעס המצרים היכו את הצפרדע הגדולה וחתכו אותה לצפרדעים רבים. כך בדיוק אנו פועלים בשעת כעס - במקום להתמודד עם הכעס, אנו מעצימים אותו, וּמרבים שנאה, נקמה, לשון רעה וכדומה, המזיקות לבריאותנו וּלנפשנו. האם אין אנו דומים בשעת כעס לאותו כלב, שבמקום להתנפל על המכֶּה, הוא מתנפל בזעם על המקל שבו היכו אותו? כך אנו כועסים על אנשים, ה'סיבות', במקום לראות את ה'מסובב', הקב"ה, שהאנשים המכעיסים אינם אלא שליחיו, ולחשוב מה המֶסֶר שה' מבקש ללַמד אותנו. שמירת הלשון - סיפור אָמַר ר’ שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל לְטָבִי עַבְדּוֹ: צֵא וְקַח לִי מַאֲכָל טוֹב מִן הַשּׁוּק; יָצָא וקנה לָשׁוֹן של פרה (הנחשבת לחלק הכי משובח בבשר). פעם אחרת אָמַר לעבדו: צֵא וְקַח לִי מַאֲכָל רַע מִן הַשּׁוּק; יָצָא וְקנה שוב לָשׁוֹן של פרה. אָמַר לוֹ ר’ שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל: מִפְּנֵי מָה, כְּשֶׁאָמַרְתִּי לְךָ מַאֲכָל טוֹב לָקַחְתָּ לִי לָשׁוֹן, וּכְשֶׁאָמַרְתִּי לְךָ מַאֲכָל רַע לָקַחְתָּ לִי לָשׁוֹן? תחליט, הלשון טובה או רעה? אָמַר לוֹ העבד: מהלשון תצא הַטּוֹבָה וּמהלשוןִ תצא הָרָעָה, שנאמר: "מָוֶת וחיים ביד הלשון" (מדרש ויקרא רבא, בשינויים קלים).
|
תאריך:
|
13/01/2019
|
|
|
עודכן:
|
13/01/2019
|
|
ציפי לידר
|
|
עם פרוס עלינו השנה האזרחית החדשה, נקלענו למערכת בחירות בארץ עת ימלאו שלושה חודשים מהיום. זו היא תקופה אינטנסיבית, בה יוצאו סכומים אדירים (רובם מכיסו של משלם המיסים), יהיו מפלגות שתצבורנה חובות אדירים (בהנחה שאם הן תעבורנה את אחוז החסימה, הן תזכנה בנתח כספים ציבוריים) ותתקיים מלחמה "לחיים ולמוות".
|
|
|
מערכת הרפואה בישראל חולה אנושות. תחלואיה באים לידי ביטוי בקיטוב החד שבין הרפואה הפרטית לרפואה הציבורית. בין אלה שמצד אחד ידם משגת לבחור רופא כלבבם לזירת הטיפול וקבלת ההחזר הכספי, לבין אלה שמטופלים על-פי תנאי הרפואה הציבורית הנוקשים. הקיטוב הזה יצר, מעצם טבעו, עדיפות עליונה לרפואה הפרטית, והותיר את הרפואה הציבורית הרחק מאחוריה.
|
|
|
גלעד שליט היה "הילד של כולנו". אומנם היה חייל לפי הגדרה, גם אם לא לפי תיפקודו, אבל אותו היה צריך, לדעת הוריו הרבים ("כולנו"), לפדות מידי החמאס בכל מחיר. "כל מחיר" היו 1,000 רוצחים ערבים, ששוחררו תמורת "הילד". הרוצחים ועוזריהם הבינו מה משמעות המחיר, שלא כמו היהודים שדאגו לשלום "הילד", וחלקם, בהבנתם המתבקשת, חזרו לרצוח ולפגוע.
|
|
|
השב"כ הישראלי, בשיתוף עם הימ"ם, הצליח לעצור ב-8 בינואר, במבצע מודיעיני מוצלח, את המחבל עאצם ברגותי, מבצע הפיגוע בצומת גבעת אסף בעת שהסתתר בביתו של סייען בכפר אבו שח'ידם באזור רמאללה. עאצם ברגותי הופתע מהמעצר ולא הספיק אפילו להשתמש בנשק שהיה ברשותו, הוא נכבל באזיקים ונלקח לחקירה במתקני השב"כ.
|
|
|
גורמים בחמאס טוענים כי המודיעין הישראלי החדיר פלשתינים למשימת ריגול בקרב שלוחת דאעש בחצי האי סיני. ישראל משתמשת במודיעין לסייע לצבא המצרי במלחמתו בטרור, לסכל העברת משלוחי נשק לרצועה ולמנוע התבססות של ארגון דאעש על הגבול שלה עם מצרים.
|
|
|
|