|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

שימור בית תיאטרון "האהל" <br>

מבנה אולם בית ארלוזורוב תוכנן בתחילה לשמש כמקום כינוס ואירועים למרכז מפא"י וכששמעו ראשי תיאטרון האהל על תוכנית ההסתדרות ומפא"י להקים את "בית ארלוזורוב" ברחוב בלינסון, ביקשו שיהפוך לביתם הקבוע
03/02/2019  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
מלון במקום תיאטרון [צילום: באדיבות הארכיון הציוני המרכזי]

בימים אלה נשלמות עבודות שיפוצים ושימור נרחבות במבנה תיאטרון אהל ("בית ארלוזורוב" ) ברחוב בלינסון 6 בתל אביב, הסמוך לכיכר דיזנגוף. המבנה ששימש משכנו של תיאטרון "אהל" בין השנים 1940 - 1969 - הוכרז על-ידי עיריית תל אביב כבניין לשימור מחמיר ומתוכנן להיפתח בו מלון בוטיק.

תולדות המבנה ההיסטורי
[צילום: באדיבות הארכיון הציוני המרכזי]

בתמונה:
מבנה תיאטרון אהל בשנות ה-40.

"התיאטרון הסוציאליסטי "האוהל" עבר לא לאוהל, אלא לארמון, לארמון ממש..."
▪ ▪ ▪

בשנת 1930 הוקמה מפא"י - מפלגת פועלי ארץ ישראל. היא וההסתדרות הכללית של העובדים העבריים בארץ ישראל, שהוקמה 10 שנים לפני כן, ב-1920, היו כידוע הגורמים המרכזים ביישוב ובתנועה הציונית בתקופת טרום הקמת המדינה וגם בעשורים הראשונים לאחר הקמתה. בין השאר עסקו שני גופים אלה בהקמת בתי תרבות ומקומות כינוס עבור "הפועלים העמלים". אחד מבתי תרבות אלה ומהבולטים שבהם, היה בית תיאטרון אוהל (בית ארלוזורוב) ברחוב בלינסון 6 בתל אביב.

בית תיאטרון אוהל (בית ארלוזורוב) נבנה בשנים 1939-1937 על-ידי מפא"י (ההסתדרות), ברח' בילינסון 6 בת"א, בעורפה של כיכר צינה דיזנגוף, בשכנות לקולנוע חן ומול קולנוע תל אביב, כדי לשמש אולם כינוסים למפלגת פועלי ארץ ישראל (מפא"י) ומשכן לתיאטרון ההסתדרותי 'אהל'. המבנה נקרא בית ארלוזורוב ע"ש המדינאי הציוני חיים ארלוזורוב שנרצח בחוף ים תל אביב ב-1933, אולם הוא מזוהה מוכר וידוע יותר בשם "אולם אוהל" שכן שימש משכנו של תיאטרון "אהל" במשך כשלושה עשורים, בין השנים 1940 – 1969.

הבית תוכנן על-ידי האדריכל הנודע אריה שרון, בוגר בית הספר באוהאוס, ונבנה בסגנון הבינלאומי. לשרון היה "קשר משפחתי" לתיאטרון האוהל. רעייתו חיה סנקובסקי-שרון הייתה שחקנית בתיאטרון.

הבית נפתח באופן רשמי בתחילת 1940. לקראת פתיחתו הרשמית הזמינה הנהלת הבית ותיאטרון אוהל עיתונאים לסיור התרשמות בבניין (הסיור נערך ב-28.1.1940) בליווי אדריכל הבניין אריה שרון ומשה הלוי מייסד תיאטרון האהל. לעיתונאים נמסר "פרוספקט" ובו פרטים ונתונים על הבית. אם תירצו מעין "הודעה לעיתונות" של היום.

וכך מסקר את פתיחת הבית עיתון המשקיף בגיליונו מיום 31 בינואר 1940: "התיאטרון הסוציאליסטי "האוהל" עבר לא לאוהל, אלא לארמון, לארמון ממש... התיאטרון נמצא בקומה שניה ובו 28 חלונות לצד מערב. בזאת הערובה שהתיאטרון יהיה מאוורר וקריר אף בימי הקיץ הלוהטים. מדרגות מוזאיקה ברוחב של 2.5 מטר מובילות לאולם התיאטרון, הקירות מצופים עץ לשיפור האקוסטיקה. הכסאות ממין משובח, נוחים לישיבה מהנה".

עיתון המשקיף מוסיף כי לרשות הבאים יעמדו "חדרי ההמתנה מרווחים ומלאי אור. גם הגג יעמוד לרשות הקהל בהפסקות וייתן אפשרות לשאוף אוויר צח בין מערכה למערכה. המבט מהגג על הסביבה מרהיב עין. מערכת החשמל על הבמה ובאולם היא מהמשוכללות לפי מיטב הטכניקה התיאטרלית באירופה".

עיתון דבר בידיעה (30.1.1940) על פתיחת "בית ארלוזורוב" ברחוב בלינסון, מציין כי עיקר שאיפתו של מתכנן הבניין היא ליצור אווירה אינטימית בתיאטרון, וקשר בין הבימה לאולם, שהוא חשוב בפרט לכינוסים ולקונצרטים. מכל מקום היושבים באולם היציע רואים יפה את כל הנעשה על הבמה. עוד נאמר בידיעה: "בקומת הביניים, 4 חדרי איפור. במרתף מקום רב להחזקת התפאורות. שלוש כניסות לו מרחוב בלינסון ושתי כניסות צדדיות מחדרי האיפור". בסיור העיתונאים נמסר כי בהקמת הבית הושקעו כ-11,500 לירות (א"י) שניתנו כהלוואה על-ידי חברת "ביצור" ההסתדרותית לחברת בית ארלוזורוב - חברה בעלת הנכסים של מפא"י.

אולם הבית של תיאטרון "אהל"
אפרים קישון [צילום: משה שי/פלאש 90]

בין ההצגות הבולטות והידועות שהוצגו על-ידי תיאטרון אהל במקום: "החייל האמיץ שוויק" בכיכובו של מאיר מרגלית, המחזמר "חמש חמש" על-פי מחזה מאת אהרן מגד בבימוי גדעון שמר, המחזה "הכתובה" מאת אפרים קישון ובכיכובו של מאיר מרגלית, ועוד
▪ ▪ ▪

למען הדיוק ההיסטורי צריך לציין כי מבנה אולם בית ארלוזורוב תוכנן בתחילה לשמש כמקום כינוס ואירועים למרכז מפא"י וכששמעו ראשי תיאטרון האהל על תוכנית ההסתדרות ומפא"י להקים את "בית ארלוזורוב" ברחוב בלינסון, ביקשו שיהפוך לביתם הקבוע.

בקשתם נענתה ותכנון הבניין התחשב בצרכי התיאטרון. המבנה הושכר על-ידי ההסתדרות לתיאטרון אהל לתקופה ארוכה שישמש ביתו ושם יוצגו מרבית הצגותיו. ההצגה הראשונה של תיאטרון האהל באולם הבית החדש שלו נערכה בתחילת 1940. הייתה זו ההצגה "בתיה", מחזה מחיי הארץ על-פי סיפורו של צבי שץ מאת פאלק הלפרין. נמסר כי ההצגה זכתה להצלחה רבה. התיאטרון נכנס באופן רשמי לבית ארלוזורוב בנובמבר 1940 (כתבה מורחבת על תיאטרון אוהל ותולדותיו תפורסם בקרוב באתר זה).

במשך כ-30 שנה מ-1940 עד 1969 שימש אולם האהל (בית ארלוזורוב) כאולם הבית של תיאטרון האהל שהציג בו עשרות רבות של הצגות. אלפי איש חזו בהצגות אלה. בין ההצגות הבולטות והידועות שהוצגו על-ידי תיאטרון אהל במקום: "החייל האמיץ שוויק" בכיכובו של מאיר מרגלית, המחזמר "חמש חמש" על-פי מחזה מאת אהרן מגד בבימוי גדעון שמר, המחזה "הכתובה" מאת אפרים קישון ובכיכובו של מאיר מרגלית, ועוד.

כינוסי מפא"י, קונצרטים, נשפים ותערוכות
אולם אהל-בית ארלוזרוב היה בזמנו אחד מבתי התרבות החשובים בארץ
▪ ▪ ▪

בנוסף להיותו אולם הבית של תיאטרון האוהל שימש אולם אהל - בית ארלוזורוב, לכינוסים וישיבות של מפאי" ומוסדותיה, כאולם קונצרטים, אופרות, מסיבות ונשפים, ותערוכות. הוא היה בזמנו אחד מבתי התרבות החשובים בארץ. כאן נערכה בינואר 1961 ישיבת מרכז מפא"י בה הודח מזכ"ל ההסתדרות פנחס לבון על-ידי בן-גוריון ואנשיו. מאוחר יותר בשנות ה-70 וה-80 התקיימו באולם זה ישיבות מרכז מפא"י בו התמודדו רבין ופרס על ראשות המפלגה. לאורך שנות ה-40, כולל בתקופת מלחמת העולם השנייה הרבתה להופיע במקום תזמורת הארץ ישראלית (לימים הפילהרמונית הישראלית) בשנות ה-50 הוצגו ב"אולם האוהל" גם הצגות של תיאטרון המטאטא.

הנה כמה דוגמאות לאירועים שנערכו לאורך השנים באולם אהל-בית ארלוזורוב: ב-13 בינואר 1944 נערכה באולם זה מסיבה לציון 19 שנה לקק"ל בהשתתפות אברהם הרצפלד והזמרת ברכה צפירה שהופיעה ב"שירי אדמה". ב-12 בספטמבר 1943 נערך ב"אולם האהל" כינוס של ועדי האגודות המקצועיות ומועצות הפועלים במקומות העבודה בהשתתפות גולדה מאירסון (גולדה מאיר) א. ציזלינג ודוד רמז. ב-12.12.1943 נערכה במקום הוועידה השנתית של מגדלי העופות, ואילו ב-14.12.1944 נערכה באולם זה הוועידה ה-11 של עורכי הדין. בשנות ה-60 נערכה באולם תערוכה על "תולדות הבנייה בארץ" רשימת האירועים שנערכו במקום רבה וארוכה.

סגירת תיאטרון אהל
[צילום: אלי אלון]

בתמונה:
פנים בית האהל העובר שיפוצים ינואר 2019.

הבניין הוכרז על-ידי העירייה כבניין לשימור מחמיר בהגבלות מחמירות בשל ערכו ההיסטורי והאדריכלי
▪ ▪ ▪

ב-1969 נסגר תיאטרון האהל לאחר שההסתדרות הפסיקה להזרים אליו כספים. גם לאחר סגירתו של תיאטרון האהל, בשנות ה-70 וה-80 נערכו באולם בית ארלוזורוב (לשעבר אולם אהל) מופעי בידור וזמר, אירועים ואף הצגות תיאטרון של תיאטראות שונים. בין השאר התקיימו על בימת אולם בית ארלוזורוב גם בשנות ה-70 וה-80 הופעות של הגשש החיוור, הופעות של ספי ריבלין, הצגות ילדים, הצגות של תיאטרון גיורא גודיק ועוד.

בהמשך הועבר המבנה לרשות חברת גלובוס גרופ - ג.ג של יורם גלובוס - אולפני ג.ג בת"א, ששיכנה בו את משרדיה ואולפן טלוויזיה. במקום הופקו והוקלטו תוכניות טלוויזיה שונות ובהן ידועות. בין השאר הוקלטה כאן התוכנית "הלילה עם ליאור שליין", ששודרה בערוץ 10. בשנת 2006, כך דווח בזמנו בעיתונות, נמכר מבנה בית ארלוזורוב לחברת אירו סאט תמורת 2.8 מיליון. שנים לא מעטות עמד המבנה נטוש ומוזנח. הבניין הוכרז על-ידי העירייה כבניין לשימור מחמיר בהגבלות מחמירות בשל ערכו ההיסטורי והאדריכלי במסגרת תוכנית השימור העירונית ואושרה הסבתו לבית מלון.

עבודות לשימור המקום
באולם הראשי של המבנה נהרסו הבמה והיציע, נאטמו חלונות, התקרה הוחלפה
▪ ▪ ▪

ביקרתי בימים אלה באתר מבנה "תיאטרון האהל (בית ארלוזורוב") ברוב בלינסון 6 בתל אביב. עבודות הקמת בית המלון נמצאות בעיצומן. עברתי על צילומים ישנים של המבנה, ואם אני עושה השוואה לדגם ולתוכנית השימור של הבניין כפי שמוצג ומתואר על-ידי אדריכלי השימור משרד אמנון בר-אור וטל גזית אני מתרשם שמה שישמר מהבניין המקורי הוא מעטפתו החיצונית, וחזיתות המבנה.

גם חלק מחדרי המבואה והמדרגות ישומרו, אולם פנים הבניין ברובו לא ישמור על מראהו המקורי. באולם הראשי של המבנה נהרסו הבמה והיציע, נאטמו חלונות, התקרה הוחלפה. אולם הקרקע והכניסה חולקו לחדרים והחללים שונו כולל איטום פתחים. חדרי האמנים הוסבו למשרדים ולצורך כך נהרסו המלתחות והשירותים. דלתות וחלונות רבים נאטמו או הוחלפו, בהם גם דלתות הכניסות מרחוב בלינסון.

מבנה תיאטרון האהל הוא עוד דוגמה מיני רבות למבנה ציבור שנבנה על-ידי ההסתדרות בכסף ציבורי - כסף של פועלים עמלים שנועד לשימושו ורווחתו של הציבור אשר עבר בחסות ההסתדרות "הסוציאליסטית" ליזמים פרטיים בעלי ממון.

תאריך:  03/02/2019   |   עודכן:  03/02/2019
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מהלכי הבריטים בפלשתינה מסוף 1946 - ינואר 1947 במרבית המחקרים על-אודות מלחמת העצמאות לא העריכו כראוי את תפקידה של בריטניה בסיוע למדינות ערב לפלוש לארץ ישראל
03/02/2019  |  חנינא פורת  |   כתבות
ארבעת האחים שפירא, בעלי השליטה בחברת הנדל"ן המובילה שפיר, אינם אוהבים לדבר, להצטלם או להתראיין. גם כאשר הפכו ב-2014 לחברה ציבורית הנסחרת בבורסה לא שינו ממנהגם. בשיחות פרטיות הם נוהגים לומר: הציבור לומד על פעילותנו מתוך הדיווחים לבורסה ומהדוחות התקופתיים את כל מה שעליו לדעת, ואיננו חייבים להוסיף ראיונות אישיים.
01/02/2019  |  אלעזר לוין  |   כתבות
מי הקדים את הבחירות? מה נקבע בעניין אשכנזי בפרשת הרפז? האם לבני היא מגנת הדמוקרטיה? מהו הרקורד של שלמה בן-צבי? איזו הוכחה יש לכך שהמשטרה מדליפה מחקירות? ומי אמור היה לממן את החומה בגבול מקסיקו?
01/02/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
ז'אן קלוד גרימברג, שבעברו אב שסבל מהשואה, גר בצרפת אך ממשיך לשאת על כתפיו את שק האנטישמיות המוטחת בכל יהודי באשר הוא. סיפורו, הנשען על חייו הפרטיים, נסב על סופר יהודי ממוצא פולני, שסביו וסבתותיו הושמדו בשואה, החי לו שאנן בצרפת הליברלית, כביכול, ולא מתעניין בדבר אצל שכניו או בפוליטיקה. לחייו של היהודי האתאיסט נכנס שכנו הקתולי, דמות שלגרימברג משמשת מודל לרוב הצרפתים הקתולים הנבערים, הספוגים באנטישמיות מתוך דרשות הכומר בכל יום ראשון בכנסיה. הנודניקיות והטרחנות של הקתולי, מול האופי החיובי של היהודי מהווים את נדנדת השיחות ביניהם, ואת קצב העלילה.
31/01/2019  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
העם היהודי נוצר אחרי 400 שנים של היותו עבד במצרים. בשנת 70 לספירה לאחר כיבוש מדינת יהודה בימי רומי בו נטבחו רוב היהודים ויתרם נשלחו לשוק העבדים ברומא, משם התפזרו לכל העולם, חזר נושא העבדות עם פוגרומי חמלניצקי במאה ה-16. מאות אלפים מיהודי פולין ומזרח אירופה נטבחו, ואלפים נמכרו כעבדים. סיפורו של יעקב העבד היהודי, שמתאהבת בו ונדה, בת מעבידו הגוי, ודרכו לחופש הודות לקיום מיצוות פדיון שבויים - ידוע מהפקת "גשר" הקודמת ב-2002.
30/01/2019  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il