|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

דרך חיים חדשה

בעזרת עבודה על כמה צעדים פשוטים, ועל-ידי ניסוי הטכניקות הללו בסביבה בטוחה, תהיה — בתוך זמן קצר — בטוח בכוחותיך המחודשים לאסרטיביות
05/02/2019  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות



הקדמה

החלטה לאמץ התנהגות אסרטיבית תבשר את תחילתה של דרך חיים חדשה: דרך חיים שבה אתה (ואת! חשוב להדגיש כי הכתוב מתייחס לשני המינים גם יחד) מחליט ובוחר בעצמך, ללא תחושת אשמה, דרך שבה אתה בשליטה, ולא האנשים סביבך.

בעזרת עבודה על כמה צעדים פשוטים, ועל-ידי ניסוי הטכניקות הללו בסביבה בטוחה, תהיה — בתוך זמן קצר — בטוח בכוחותיך המחודשים לאסרטיביות.

אתה תזכה בכך שאחרים יכבדו אותך, תשיג את המטרות האישיות והמקצועיות וגם תהנה מפופולריות — אם תבחר בכך.

שבעת הצעדים להתנהגות אסרטיבית הם:

1. הבנה של סגנונות התקשורת השונים והשפעתם.

2. הכרת סגנון/סגנונות התקשורת שלך.

3. הכרה בערכך ובערכם של אחרים.

4. הגדרה ברורה של מטרותיך.

5. נכונות ללמוד מהצלחותיך ומכשלונותיך.

6. להיות גמיש ולא לצפות ליותר מדי.

7. ללמוד להאזין.

1.

הכנת היסודות

ב.

פרק הראשון נכין את היסודות לפיתוח התנהגות אסרטיבית ונלמד את 4 סגנונות התקשורת השונים.

יש לך שתי מטלות עיקריות בפרק זה:

ראשית, עליך לזהות את סגנון ההתקשרות שלך.

λ פסיבית

λ פסיבית/אגרסיבית (תוקפנית)

λ אגרסיבית

λ אסרטיבית

שנית, הכר בערך עצמך:

λ הבן את עצמך.

λ קבל את עצמך כפי שאתה ולמד לסלוח לעצמך.

λ החלט להשתנות — אם אתה אכן רוצה בכך.

λ תן לעצמך רשות להצליח — וגם להיכשל.

זהה את סגנון ההתקשרות שלך

על-מנת להבין את עצמנו, ולהבין מדוע איננו אסרטיביים, עלינו לבחון קודם כל את דפוסי ההתנהגות שלנו. לא נתעכב על כשלונותינו, פשוט נשתמש בהם לקבלת מידע וכמוטיבציה לשינוי.

שים לב לדפוס ההתנהגות שלך, בחיים האישיים ובעבודה. דפוס זה הוא שקובע את יחסם של אחרים אליך ובתורו הוא קובע את התוצאה של כל ההתקשרויות שלך.

אם אתה מתקשה לזהות את דפוסי ההתנהגות שלך, בקש עזרה מחברים — אבל אל תשכח, שהם עושים לך טובה.

לדוגמה: האם אתה מאוד אגרסיבי, לא מתפשר, תקוע בעמדותיך, חסר סבלנות וסובלנות? האם אתה ציני, מניפולטיבי, מזלזל, אגרסיבי או מתנשא? האם אתה מסכים תמיד עם אחרים, מתנצל, דחוי, נחבא אל הכלים או נחות?

חשוב לציין שמרבית האנשים שרוצים לפתח התנהגות אסרטיבית שייכים לסוג האחרון — זה של ה"קורבן".

אנשים מתייחסים אליך כפי שאתה "מבקש" מהם להתייחס אליך. כאשר תבין מה אתה רוצה, עשית את מחצית העבודה. עכשיו אתה יכול להתבונן בעצמך בתשומת לב ובכנות, ולעשות את השינויים שאכן יגרמו לשינוי.

אל תרגיש חסר אונים בשלב זה. מעתה ואילך, כל התקדמות היא רק לטובה.

זכור, הדבר היחיד הדרוש כדי לגרום לשינוי הוא קבלת החלטה.

דפוסי ההתנהגות של מרבית האנשים מאפיינים תכונות מסוימות מכל אחת מהקטגוריות שמנינו — פסיבי, פסיבי/אגרסיבי, אגרסיבי ואסרטיבי — בהתאם לנסיבות ההתקשרות. אבל יש לצפות שאחת הקטגוריות תהיה אופיינית יותר לסגנון שלך. קרא בתשומת לב את התיאורים להלן וראה איזה מהם תואם את התנהגותך רוב הזמן.

פסיבי

התנהגות פסיבית קשורה בדרך כלל ב"מפסידן": מי שתמיד נסוג, מוותר ונכנע. התנצלויות נפוצות מאוד בדפוס התנהגות זה, כמו גם הסכמה מאונס ואמירות שליליות על עצמך.

התנהגות סבילה משדרת את המסר: "אתה בסדר, אני לא בסדר".

פסיבי/אגרסיבי

התנהגות פסיבית/אגרסיבית קשורה בדרך כלל בדמות ה"חבלן". המניע האגרסיבי אינו גלוי אבל אפשר להבחין בו. התכונות המייחדות דפוס התנהגות זה של תקשורת הן הערות עוקצניות, הערות בעלות משמעות כפולה וסימנים לא מילוליים, כמו מבט לעגני וגלגול העיניים כלפי מעלה.

המסר החבוי הוא "אני לא בסדר, אתה לא בסדר".

אגרסיבי

התנהגות אגרסיבית אינה מתחשבת כלל בזכותם של אחרים. אדם כזה נתפס בדרך כלל כמי שיעשה הכל כדי להשיג מה שהוא רוצה, או כ"מנצח". בדרך כלל חוששים מהם וסגנונם גורם לחוסר כנות בקרב אלה שסביבם, המעדיפים שלא להתעמת עם זעמו של האגרסיבי.

המסר שמשדרים אנשים אלה הוא "אני בסדר, אתה לא בסדר".

אסרטיבי

תקשורת אסרטיבית איננה מבטלת אחרים או מזלזלת בהם. היא איננה רומסת את זכויותיו של האחר ואיננה חוששת לדון בנושאים חשובים. במקום זאת, היא מעודדת התקשרות טובה שבה נענים צרכיהם של כולם בדרך הטובה ביותר. התכונה המאפיינת התנהגות אסרטיבית היא השימוש במילה "אני". זה מצביע על כך שהאדם המדבר לוקח אחריות על המסר שהוא משדר. לדוגמה, "ההחלטה הזו איננה מוצאת חן בעיני, הייתי רוצה לדון בה". צורת התקשרות כזו מבוססת על כבוד לעצמך ולאחרים. היא נובעת מהאמונה ש"אני בסדר, אתה בסדר". אף אחד אינו מפסיד.

מילת אזהרה. התנהגות אסרטיבית אין פירושה שאתה תמיד מצליח להשליט את רצונך. אלא שהסיכויים להשיג את הפתרון הטוב ביותר, בלי לפגוע בכבודו של אף אחד, גדולים הרבה יותר.

התכונות העיקריות הקשורות בכל אחת מצורות ההתקשרות רשומות להלן. אם אתה מתקשה להחליט אם אתה פסיבי, פסיבי/ אגרסיבי, אסרטיבי או אגרסיבי, אולי תצליח להזדהות עם אחת התכונות הללו. תוכל למצוא את הסגנון השולט שלך כאשר תקרא את ההגדרה מתחתיה.

נכנע חתרן עוזר וכחן

פסיבי פסיבי/אגרסיבי אסרטיבי אגרסיבי

זה יעזור לך לראות היכן עליך להתחיל לעבוד על כישורי התקשורת שלך.

אם אתה נופל באופן טבעי בקטגוריה הפסיבית, אין ספק שתִרצה מאוד לשנות את התנהגותך ולהיות יותר אסרטיבי. אתה תראה שאימוץ סגנון התקשרות כזה יאפשר לך, סוף-סוף, להפסיק להמעיט בערך עצמך. טמונה בכך ברכה גדולה עבורך.

אם אתה שייך לקטגוריה של האגרסיבי, יהיה לך קשה לעבור להתנהגות אסרטיבית מאחר שתרגיש שאתה מאבד שליטה. היה אמיץ: למעשה אתה דווקא זוכה בשליטה ובמחויבותם של אלה שאיתם אתה מתקשר.

לאלה מכם המשתייכים לפסיביים/אגרסיביים, כרגע אתם מניחים לאחרים לקבוע איך אתם עצמכם מרגישים. אתם בוודאי מצפים מהם לנחש את רגשותיכם, להצטער על שגרמו לכם להרגיש כך ולשנות את התנהגותם כלפיכם. יהיה הרבה יותר קל אם תקחו את עצמכם בידים ותתחילו להחליט החלטות בעצמכם.

אם עדיין אינך בטוח מהו סגנון ההתקשרות הדומיננטי שלך, מלא את השאלון הפשוט להלן. אל תיבהל אם התשובות שלך נופלות בכל הקטגוריות השונות: הזדהה עם המגמה החזקה ביותר. התשובות השונות יעזרו לך להתמקד בתחומים המסוימים בסגנונך שהיית רוצה לשנות.

לא חשוב איך תגדיר את עצמך, כל עוד אתה יודע מהן מטרותיך.

באופן כללי, אם מרבית תשובותיך נופלות בקטגוריית "לפעמים", אתה נוטה להיות אגרסיבי או פסיבי/אגרסיבי. אם הן נמצאות בקטגוריית "לעולם לא" אין ספק שאתה פסיבי. אם אתה מוצא שתשובותיך נמצאות בדרך כלל בעמוד ה"לעיתים", אתה בדרך לאסרטיביות.

יסודות הצצלחה
מוטיבציה היא הדרך המובילה לאימוץ גישה חיובית, פעילות היוצרת שינויים, בניית הערכה עצמית והגברת יכולת ההשגה והמימוש של יעדים ומטרות
▪ ▪ ▪

יסודות ההצלחה נמצאים בתכונות פשוטות לכאורה, שכולן נמצאות בכל אחת ואחד מאתנו, כולם ניתנות לפיתוח ולחיזוק ואת כולן ניתן ללמוד, לשכלל ולהעצים:

אסרטיביות הינה התקשורת ״הטובה״, האופן בו מבוצעת התקשורת עם אחרים כך שהתוצאה תענה בצורה הטובה ביותר על צרכי כולם — ובעיקר צרכי האדם המתקשר עצמו, ה״אני״.

מוטיבציה היא הדרך המובילה לאימוץ גישה חיובית, פעילות היוצרת שינויים, בניית הערכה עצמית והגברת יכולת ההשגה והמימוש של יעדים ומטרות.

זמן הוא המשאב היקר ביותר העומד לרשותו של כל אדם, הן בחייו הפרטיים והן בחיי העבודה והחברה. ניהול זמן, שיפור וייעול השימוש בזמן, הינו הכלי היעיל ביותר העומד לרשות האסרטיביות והמוטיבציה המוכלים באדם.

לחץ, בצורות שונות, הינו הגורם העיקרי הפוגע וחוסם התנהלות יעילה ומועילה. ההתמודדות עם מצבי לחץ היא הצעד הראשון בדרך המובילה אל ההצלחה.

ספר זה, ״ההצלחה בהישג ידך״, נותן בידי הקורא את הכלים להצלחה, תוך הצגת הנושאים השונים באופן ברור, ממצה ועדכני. הכותבים השונים הינם מומחים — כל אחד בתחומו — המציגים את הנושאים אותם הם חוקרים ועליהם הם מרצים.

״תקשורת אסרטיבית איננה מבטלת אחרים או מזלזלת בהם. היא איננה רומסת את זכויותיו של האחר ואיננה חוששת לדון בנושאים חשובים. במקום זאת, היא מעודדת התקשרות טובה שבה נענים צרכיהם של כולם בדרך הטובה ביותר. התכונה המאפיינת התנהגות אסרטיבית היא השימוש במילה

״אני״. זה מצביע על כך שהאדם המדבר לוקח אחריות על המסר שהוא משדר״. - (דנה מישלי, אסרטיביות).

ד״ר דנה מישלי היא מהנדסת בהשכלתה המקצועית, סופרת שחיברה מספר ספרים בתחום התקשורת (המילולית והלא מילולית) שתורגמו לשפות רבות, מרצה מבוקשת בתחומים אילו ויועצת מומחית לארגונים בנושאי כוח אדם.

קריסטיאן הרווי היא מהמרצות הידועות ביותר בתחומי המכירות והמוטיבציה, מנחה ויועצת בתחומים אלו בחברות ענק בינלאומיות ביותר מעשרים מדינות. היא חיברה 6 ספרים שהיו לרבי־מכר. מרכז פעילותה הוא בלונדון, שם היא מנהלת את חברת הייעוץ שייסדה ומעבירה קורסים שונים.

דקלן טרייסי הוא מומחה בינלאומי לניהול זמן, שכתב מספר ספרים בנושא. דקלן מרצה מזה שנים על ניהול זמן, והרצאותיו לימדו והשפיעו על עשרות אלפי אנשים.

פרופסור קארי קופר שימש במשך 50 שנה כפרופסור לפסיכולוגיה ארגונית בבית הספר הגבוה לעסקים באוניברסיטת של מנצ׳סטר, אנגליה. כתב עשרות ספרים — שחלקם היו לרבי מכר — ומאמרים מקצועיים. זכה בכל תואר כבוד, עיטור וציון לשבח אפשרי על פעילותו לאורך השנים בתחום הפסיכולוגיה הארגונית.

אליסון סטראו, בעלת מספר תארים אקדמאיים, עומדת בראש ארגון לפיתוח וניהול קריירה מקצועית, כולל גיוס וניהול כוח אדם מקצועי. כתבה מספר ספרים המבוססים על עבודתה כיועצת ארגונית.

דנה מישלי, קריסטיאן הרווי, דקלן טרייסי, פרופ׳ קארי קופר ואליסון סטראו. ההצלחה בהישג ידך. אסרטיביות, מוטיבציה, ניהול זמן והתמודדות עם לחץ. עורך: אלישע בן-מרדכי. הוצאת אסטרולוג. 319 עמודים, 98 שקל.
תאריך:  05/02/2019   |   עודכן:  05/02/2019
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

23/01/2019  |  ציפי לוין  |   ספרים
צלצול הנייד קדח בחלומי כרופא שיניים הקודח בשיני. בסטאז', הורגלתי להירדם בשנייה ולהתעורר כהרף עין. הפעם לא התעוררתי, לא ממש. שלחתי יד מנומנמת, מגששת, לשידה במטרה להשמיד את הנייד הארור. תוך כדי, העפתי את המשקפיים. כשלחצתי סופסוף על המקש הירוק הפציע למוחי קול קונטראלטו צרוד מסיגריות. קול שנחרת במוחי לנצח ושקיוויתי נואשות לשכוח.
16/01/2019  |  ציפי לוין  |   ספרים
לאחר שדחה זאת שוב ושוב, הלך לבסוף פרץ לוי למרפאה. הוא חיכה בתור זמן רב ואז נכנס לחדר הרופא. ד"ר ברונפמן היה רזה, מקריח, חובש משקפים ויותר צעיר משחשב. תעודת זהות, אמר לו במבטא רוסי קל, מבלי להסיר את עיניו ממסך המחשב. פרץ מיהר לשלוח את ידו לכיסו כדי לשלוף את הארנק ולהוציא את תעודת הזהות, אבל אז הבין שהכוונה היא למספר ומיהר להגידו לדוקטור, שהקיש על המקלדת ואז סוף-סוף הביט עליו ואמר: פרץ לוי. נכון, אישר פרץ. מה הבעיה? שאל הרופא. כבר די הרבה זמן אני לא מצליח לישון, ענה פרץ. הרופא עיין במחשב ואמר: בסך-הכל אתה בריא, לפי מה שאני רואה. כן, אישר פרץ, הרופא המשיך לתקתק על המקלדת בשתיקה. אולי תתן לי איזה כדורים בשביל לישון, הציע פרץ, והרופא לא ענה. איך התיאבון שלך? שאל לבסוף. לא טוב, ענה פרץ, אין לי תיאבון בזמן האחרון. ירדת במשקל? אני חושב שכן. אתה מרגיש עייף? חסר אנרגיה? כן, ענה פרץ. איך מצב הרוח שלך? לא טוב, ענה פרץ לאחר שתיקת מה, לא טוב בכלל. מר לוי, אתה כנראה סובל מדיכאון. אני ארשום לך כדורים. אתה תיקח כדור ביום ותוך שבוע שבועיים כבר תרגיש בשיפור. יש עוד משהו שאתה רוצה לספר לי? כן, לפעמים, בעיקר בבוקר כשאני מתעורר, יש לי לחץ בחזה והרגשה רעה. פרץ התבייש לספר לרופא שלפעמים הוא גם פורץ בבכי. זה התקף חרדה, אמר הרופא. הכדורים מטפלים גם בזה. מה זה אומר, דוקטור? שאני משוגע? אח, לא, לא. עשרים אחוז מהאוכלוסייה סובלים מדיכאון וחרדות. אתה בחברה טובה. רק לא להפסיק לקחת את הכדור על דעת עצמך. ותחזור אלי עוד שבועיים שלושה. פרץ נטל את המרשם, הודה לרופא ויצא. בחוץ חשב עצמו: הוא בכלל לא שאל אותי למה אני בדיכאון. זה כנראה לא מעניין אותו.
15/01/2019  |  ציפי לוין  |   ספרים
מתוך שמונת סיפורי הקובץ "בית האושר" מאת ניבה רטנר מתבלטת ועולה, מאפילה במקצת על שאר גיבוריהם, דמות של בחורה ילדותית שנשארה תקועה אי-שם בתקופת הצבא. אישה צעירה זו, על סף גיל הארבעים, חולמת על חיים בוהמייניים (שסמלם הוא מוזיקת הג'ז) ופרסום פתאומי כסופרת בינלאומית (נקמה על היותה תלמידה לא מקובלת ואף דחויה, אני אראה להם, לכולם), לא מתקשרת עם בן זוג מאכזב ולא מתפקדת כהלכה כאם.
31/12/2018  |  אורנה ליברמן  |   ספרים
שבי הוא מצב חריג בצבא. מאמנים חייל להיות חייל, ולמלא את תפקידו; ואם אינו איש צוות אוויר, איש מודיעין, או לוחם ביחידות למבצעים מיוחדים, אין מכינים אותו לאפשרות שייפול בשבי, פרט להסברים כלליים, שכנראה אינם רלוונטיים, על נפילה בשבי. מי שעברו תדריכים כאלה, יודעים עד כמה הם חסרי משמעות. ד"ר אל"ם מיכּי זייפה, פדוי-שבי ממלחמת יום הכיפורים, כיום מפקד גדוד הדם המטכ"לי, מציע להשתמש בניסיונם של פדויי-השבי, כדי להכין חיילים להתמודדות עם שבי (עמ׳ 217)1.
30/12/2018  |  אביתר בן-צדף  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עם שלם עוטה מסכה כדי להסתיר את היגון והצער, להסתיר את החרפה והבושה, להסתיר את הכאב והגעגוע, להסתיר את החוסר הנורא, את השבר שהיה כחרס הנשבר
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
94% מהקשישים התכוננו מראש לשעת החירום והצטיידו עם רשימת טלפונים של קרובי משפחה, תרופות וכסף מזומן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il