|   15:07:40
דלג
  שלמה פרלה  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

יתרו והמפלגות הדתיות

כנגד מה נכתבים דברים אלה? כנגד חברים, פעילים, עסקנים וחברי כנסת של מפלגות דתיות אשר מקובל עליהם שסדר היום וההחלטות הפוליטיות שלהן, אף אלו שאינן אידיאולוגיות או הלכתיות במובהק יהיו כפופים ל"דעת תורה" של הרב או חבר הרבנים המוחזק אצלם כסמכות שלאורה יש ללכת גם בתחום המדיני
06/02/2019  |   שלמה פרלה   |   מאמרים   |   תגובות
דעת תורה [צילום: יעקב נעמי/פלאש 90]

ספר שמות הוא אכסניה לסיפור שני האירועים הדרמטיים המכוננים בהיסטוריה של עם ישראל - יציאת מצרים ומעמד הר סיני. גאולת הגוף משעבוד לאימפריה הסוגדת למונומנטים של אבן וגאולת הנפש מתועבת האלילות. בין שני אירועים אלה הציב נותן התורה דמותו של גוי הלא הוא יתרו אשר משיא עצות, עוד לפני מעמד הר סיני, לחתנו, משה רבנו, בסוגיות שהיום הם חלק מדיסציפלינה אקדמית הידועה בשם מדעי המדינה.

רבות דנה הספרות הפרשנית בשאלת זכותו של גוי זה, אשר לא רק שנקראה פרשה על שמו אלא, ובעיקר בשאלה המהותית של הזדקקותו של משה לעצתו של יתרו באשר להסדרים מדיניים. וכי לעצתו של גוי זה צריך משה "איש האלוהים"? וכי לא ידע כבר במי מרה שעתיד הוא לקבל מייד את פרוגראמת החיים של עם ישראל הכוללת בתוכה גם את עקרונות ההסדרים המדיניים כגון "שפטים ושוטרים תתן לך" ו"שום תשים עליך מלך"?

הצבתו של יתרו בצומת כה חשובה בין גאולה להתגלות מלמדת, בין שאר הספקולציות הפרשניות הלגיטימיות, כי התחום הציבורי/מדיני לאורך ההיסטוריה הארוכה של עם ישראל לא יהיה נתון, בכל עת ובכל מצב, לסמכותה של מה שקרוי "דעת תורה" ובוודאי שלא יהיה מוגדר תמיד בהגדרות הלכתיות. יתר על כן: ניתן יהיה לאמץ, ולו רק באופן תיאורטי, גם תבניות שלטון ומנהל אוניברסאליות, שהרי עצם משמעות התהוות דברי הימים, היא שינויים הכרחיים ותמידיים של נורמות ומבנים ציבוריים/מדיניים, שאינם יכולים להיות נתונים לרגולציות הלכתיות.

האם דיני מלחמה שבתורה, למשל, רלוונטיים למלחמת טילים מודרנית? האם יש לערב היום, ובוודאי שבהעדר סנהדרין, "דעת תורה" בענייני מלחמה הן במישור הטקטי והן בזה האסטרטגי (ואפילו אם הייתה קיימת סנהדרין הרי שבמלחמת מצווה פוסק הרמב"ם, ולא רק הוא, כי המלך כופה את העם לצאת למלחמה ואינו צריך ליטול רשות מסנהדרין)? וכן, האוטונומיה הקהילתית של היהודים בימי הביניים לא הונהגה על-ידי רבנים אלא על-ידי פרנסים הדיוטות ששיקוליהם נבעו מתוך תפיסתם את המציאות החברתית והפוליטית הספציפית ולא מתוך קטגוריות הלכתיות (המושג "דעת תורה" לא היה קיים אז) אשר ספק אם בכלל היו רלוונטים למציאות אז.

ואכן נקבע גם בספרות הרבנית בזמן ההוא כי מי שנתמנה פרנס על הציבור "אפילו קל שבקלים הוא כאביר שבאבירים" (המקור הוא במדרש קהלת). ואם כך הם פני הדברים והעולם הפוליטי הריאלי נשלט על-ידי קטגוריות אוניברסאליות המיוחדות לו אין מניעה לקבל עצות גם מהגוי יתרו בבחינת "וקבל האמת ממי שאמרה".

ככל הגויים

לא רק עולם המעשה של מדינת ישראל אלא גם התיאוריה הפרשנית של כמה ממפרשי הכתובים הידועים והמקובלים בעם ישראל לאורך הדורות מאמצת מבנים מדיניים אוניברסאליים כלגיטימיים גם לגבי עם ישראל.

התורה מצווה בספר דברים: "כי-תבוא אל-הארץ, אשר יהוה אלוהיך נותן לך, וירשתה, וישבת בה; ואמרת, אשימה עליי מלך, ככל-הגויים, אשר סביבותיי שום תשים עליך מלך, אשר יבחר יהוה אלוהיך בו". התורה אינה שוללת את הלגיטימיות של בקשת העם למלך "ככל הגויים" אלא שהיא מתנה זאת בנורמות התנהגות מסוימות של המלך. הרמב"ם פוסק כי מינוי מלך הוא מכלל מצוות עשה, ויש לקיים זאת. לעומתו טוענים פרשנים אחרים כגון הספורנו שמינוי המלך אינו מהלך חיובי, ופרשן מפורסם כמו דון יצחק אברבנאל העדיף משטר רפובליקני על פני מלוכני שכן במהלך חייו הכיר את המשטר המסואב בחצרות ספרד ופורטוגל לעומת המשטר ברפובליקות האיטלקיות שהיה נתון, יחסית, לסוג של ביקורת ציבורית. מבחינתו יוצאים ידי חובת "שום תשים עליך מלך" גם בהקמת משטר רפובליקני.

הנצי"ב מוולוז'ין, מחשובי ההוגים היהודים בעת החדשה שחי ופעל במאה התשעה עשרה היה עד ל"אביב העמים" ולהתפתחות הרעיון הדמוקרטי, ומתוך מה שראה אצל יתרו המודרני הסיק שיוצאים ידי חובת "שום תשים עליך מלך" גם במשטר דמוקרטי, אם זה רצון העם.

בדרשותיו (דרשה י"א) מציג רבי נסים גירונדי (הר"ן) בן המאה הארבע עשרה תזה מעניינת המסבירה את ההבדל הפונקציונאלי בין השופטים למלך. הראשונים נועדו לדון על-פי דיני התורה ואילו המלך דן באותם מקרים שקצרה יד דין תורה לפסוק בהם כגון במשפטי רצח החסרים את תנאי העדות וההתראה שבלעדיהם אי-אפשר לחייב את הרוצח על-אף קיומן של ראיות חותכות לחייבו. כאן דרושה המלוכה ומשפטיה ל"תיקון הקיבוץ המדיני", כדברי הר"ן. והוא מסיק כי "ונמצא שמנוי המלכות שווה בישראל וביתר האומות שצריכים לסידור מדיני". הווי אומר ניתן גם ללמוד משהו מיתרו כשהעניין הוא "קיבוץ מדיני", היינו סדרי מדינה.

כנגד מה נכתבים דברים אלה? כנגד חברים, פעילים, עסקנים וחברי כנסת של מפלגות דתיות אשר מקובל עליהם שסדר היום וההחלטות הפוליטיות שלהן, אף אלו שאינן אידיאולוגיות או הלכתיות במובהק יהיו כפופים ל"דעת תורה" של הרב או חבר הרבנים המוחזק אצלם כסמכות שלאורה יש ללכת גם בתחום המדיני. ובעיקר אמורים הדברים על-רקע פרישתם של השרים בנט ושקד מהבית היהודי ועל-רקע הרהורי האיחוד של רסיסי מפלגות הימין הדתי. נראה לי כי "דעת תורה" המוטלת על הפוליטיקאים או המוזמנת על ידם משבשת שיקולים פוליטיים אסטרטגיים אשר מטבעם שייכים לאותו תחום מדיני שבו עצתו של יתרו יכולה להיות רלוונטית יותר מגזרתם של רבנים, גדולי תורה ככל שיהיו, אך עניים בדעת חברתית-פוליטית.

חכמי הדור

מיומנות פוליטית אינה חופפת לגאונות תורנית. סמכות הלכתית גבוהה ככל שתהיה אינה בהכרח בעלת רגישות למורכבות הפוליטית הדורשת התייחסות גמישה ומשוחררת מציוויים אידיאולוגיים נוקשים. לא כל הרבנים ניחנו בכישורים אלה, וכנראה שגם לתופעה זו מתייחסים חז"ל במושג "תלמיד חכם שאין בו דעת נבלה טובה הימנו". נבלה מטמאה את הנוגע בה והוא יכול להיטהר, אך תלמיד חכם שאין בו דעת עלול להזיק לציבור נזק שאין לו תקנה.

ידועה בעניין זה דעתו של הרב אהרן ליכטנשטיין ז"ל מי שהיה ראש ישיבת הר עציון. במאמרו "אם דעת אין, מנהיגות מנין"? הוא מצטט מקרה מהתלמוד הבבלי מסכת סנהדרין (דף ה עמוד ב) על תלמיד חכם שחיתוך דיבורו הלקוי הביא את שומעיו לידי טעות בהלכה, ומסיק מכאן הרב ליכטנשטיין כי "ולכאורה הדברים הם קל וחומר: אם אדם אינו רשאי להורות בשל חיתוך דיבורו, שאינו רהוט, ועשוי להביא את שומעיו לידי טעות, תלמיד חכם הפוסק הלכה על-פי דעת תורה בדברים שאינו מבין בהם דבר, על אחת כמה וכמה"!

ואפילו מייסד חסידות חב"ד "האדמו"ר הזקן" "בעל התניא כתב ב"אגרת הקודש" (סימן כ"ב): "מי שמע כזאת ומי ראה כאלה? מעולם לא שמענו ולא ראינו אדם מישראל שנדרש לחכמי הדור במילי דעלמא" (בענייני העולם סתם שאינם קשורים בדת) דהיינו, גם לשיטתו יש לפנות למומחים בעניינים לא תורניים ולא לחכמי הדור, וכמובן הנחיה זו כוללת גם את התחום המדיני.

המנהיגים והעסקנים של המפלגות הדתיות יודעים להגדיר את האינטרסים של הציבור שבשמו הם מדברים, ויודעים להתוות את האסטרטגיה לקידום אינטרסים אלה. אין הם נזקקים לייעוץ תורני בעניין זה. אומנם התייעצות עם רבנים אינה פסולה ואף יכולה להיות לברכה, ובתנאי שרבנים אלה אינם מציגים רק "דעת תורה" אלא גם דעת רחבה ושאין לראות בעצותיהם פסיקה הלכתית מחייבת.

תאריך:  06/02/2019   |   עודכן:  06/02/2019
ד"ר שלמה פרלה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על-מנת להתמודד עם העניין, קודם כל נתוודע אנו, שלא מכירים את הדברים האלה, מה זו פוליאמוריה ואחר כך נתייחס לכנס באוניברסיטת בר-אילן. פוליאמוריה - פולי זה ריבוי, אמוריה זה אהבות. ריבוי אהבות. אם בתורת ישראל עוד מזמן אדם הראשון נאמר, "על כן יעזב איש את אביו ואת אמו ודבק באישתו והיו לבשר אחד", הפוליאמוריה באים ואומרים, אין שום סיבה לכלוא את בני הזוג בהתחייבות כזו שהוא מחויב לה והיא לו. אלא היא יכולה לרעות בשדות זרים כאוות נפשה. הוא יכול לרעות בשדות זרים כאוות נפשו. זה המימוש העצמי של כל אדם לפי אהבותיו - תאוותיו. וימשיכו במקביל גם עם הזוגיות שנקראת בעל ואישתו, ז"א יקיימו חיים כפולים, משולשים, מרובעים ללא הבדל. יוצא לפי מקורות המידע, שהם פשוט רוצים לפרק את התא המשפחתי הידוע.
06/02/2019  |  רצון ערוסי  |   מאמרים
ההצבעה המחודשת על הקמת פקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל, שעליה הורה היועץ המשפטי לממשלה, היא ממש מיותרת, באשר אין שום מקום לפקולטה כזו, האמורה להיפתח בשטחים הכבושים. לא בכדי מעוררת ההצבעה עצמה התנגדות עזה מצד מרבית החוקרים והמרצים במוסדות להשכלה גבוהה, הרואים בפקולטה אבן-נגף, שאותה יש להסיר ללא השתהות.
06/02/2019  |  ראובן לייב  |   מאמרים
קיימת עוצמת פער בין עוצמת ערכי הנתינה הכספית של באי החברה, כפי שבאה לידי ביטוי בפרשת "תרומה", ובין התרגום האלים והנוגש, שנתנה לפרשה המונרכיה הישראלית בתקופת המלכים, במיוחד בימי שלמה המלך.
06/02/2019  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בעוד שבוע בדיוק יצאו נציגים בכירים של ארגוני חמאס ופתח למוסקבה להשתתף בכנס מיוחד שמארגן משרד החוץ הרוסי וימשך יומיים בניסיון להגיע לפיוס פנים פלשתיני.
06/02/2019  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
המושג "שומר סף" אינו מוגדר בשום מקום. יש מי שאין חולקים על היותם "שומרי סף", גם אם הם לוקחים לעצמם לעתים קרובות מדי סמכויות יתר והחלטות שאינן בתחום סמכותם. יש מי שמחליטים שהם "שומרי סף", גם אם במקרים רבים מדי אין כל כיסוי או הצדקה לכך. לא מיותר להזכיר בהקשר זה את שירו האלמותי של אריק איינשטיין על "עיתונאי קטן שלי" ועל מעשיהם של עיתונאים רבים מדי הנמנים על עדר השמאל/תקשורת, שאינם אלא עסקנים פוליטיים של מפלגת "רק לא נתניהו".
05/02/2019  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il