|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

המעשה והכוונה

האמת היא שככל שנותנים יותר מקבלים יותר, באין ערוך יותר. שמישהו יספר את זה לפוליטיקאים, שבדיבורים הם שמים את האגו בצד ובמעשים - אותו אגו שהונח בצד מונע מהם לאחד כוחות. פרשת השבוע מנחה אותנו לנטרל לחלוטין את האינטרסים, לבטל לגמרי את האגו
07/02/2019  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: הגדת קופנהאגן]

בדרך כלל מקובל שכאשר יהודי עושה משהו טוב, חיובי, זה טוב בלי קשר לכוונה שהייתה לו במעשה שעשה. זה נכון בכל מצווה, ועם זאת הכוונה הנכונה משנה את איכות המצווה, מעלה את המעשה הטוב למדרגה גבוהה יותר וכך גם משפיעה על העושה לזיכוך נפשי ורוחני. זה הוא הכלל במצוות שבין אדם למקום, כגון לימוד תורה, הנחת תפילין וכדומה. עד כדי כך שחז"ל קובעים כי (ברכות יז/א): אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוין לבו לשמיים. והם אומרים את זה בהתייחס לתסכול שעלול לחוות מי שעסוק בפרנסתו ואין לו זמן ללמוד תורה כמו אותם חכמים שלומדים תורה רוב שעות היום בעוד הוא עובד בשדה ובקושי מצליח למצוא זמן וכוחות ללמוד פרק פה פרק שם.



לעומת זאת במצוות שבין אדם לחברו, למשל בצדקה וחסד שעושים עם הזולת, הכלל הוא הפוך: אחד המכוון ואחד שאינו מכוון, ובלבד שירבה במעשי חסד. הרעיון הזה מתבטא היטב בסיפור שהיה ברוסיה לפני כמאה ושבעים שנה; יהודי עשיר החזיק בית הכנסת אורחים, והולכי הדרכים - שרובם הגדול לא יכלו להרשות לעצמם לשלם עבור אכסניה, ידעו שאצלו אפשר לקבל ארוחה טובה ומיטה לישון בלי לשלם. הוא עצמו הרגיש טוב עם עצמו בפעילות הזאת והעובדה הזאת הציקה לו, חשב שהסיפוק שיש לו ממעשי החסד פוגמים באיכות המצווה. חשב שהסיפוק שלו מוכיח שהוא לא באמת עושה מצווה אלא נותן כי כיף לו לתת. הלך להתייעץ עם הצדיק והתשובה היתה: אבל העני שבע באמת.



כלומר, במצוות שבין אדם לחברו התוצאה - שהיא החוויה של המקבל, היא הקובעת את איכות המעשה, וכאן שהעניים אכלו לשובע, נתקיימה בכך המצווה גם אם מי שעשה אותה חווה סיפוק אישי כתוצאה מהחסד שעשה. לכן ההלכה היא שאם אין לאדם מה לתת לעני, צריך לפייסו בדברים, לתת לו הרגשה טובה, וזה חסד מעולה. ואם נתן צדקה לעני (רמב"ם, מתנות עניים, י, ד) בסבר פנים רעות ופניו כבושות בקרקע, אפילו נתן לו אלף זהובים אבד זכותו והפסידה. לסיכום החלק הזה יוצא שמה שחשוב בחסד שעושים עם הזולת זה להיטיב עמו, שהזולת ירגיש טוב. ולא נורא אם גם העושה ירגיש טוב באותו מעשה של חסד. והנה בפרשת השבוע הקב"ה מבקש שנתרום לו ודווקא מתוך כוונה לשם ה'.

הנותן מקבל הרבה יותר

(שמות כה) [ב] דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ-לִי תְּרוּמָה: מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ, תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי. והתכלית היא: [ח] וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם. בפסוק הראשון מפרש רש"י שהתרומה כאן צריכה להיות לשם ה': וְיִקְחוּ-לִי, לשמי. וכאן מתעוררות כמה שאלות שלא לכולן נוכל להתייחס במסגרת זו. א) לכאורה צריך לומר "ויתנו לי" תרומה. ב) אם התכלית היא וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ, לקב"ה יש בעיה לממן את זה בעצמו? וגם, למה כאן חשוב שהתרומה תהיה "לשמי"? לשאלה הראשונה משיב כ"ק אדמו"ר מליובאוויץ' שהפנייה מתחלקת לשתי קבוצות; הקבוצה הראשונה הם הגבאים שצריכים לאסוף, לקחת מהתורמים והקבוצה השנייה הם התורמים שמתבקשים לתרום בהתנדבות, כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ.



ולשאלה השנייה, לקב"ה אין שום בעיה לממן לעצמו בית אם זה מה שהוא רוצה, אם זו התכלית. אבל התכלית האמיתית היא וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. הרי הקב"ה מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ (ישעיהו ו) והוא ודאי לא צריך בית גשמי לעצמו. אנחנו צריכים את הבית הזה כדי שהקדושה תשכון בתוכנו, ואנחנו צריכים להשקיע כדי שזה יקרה. כי לא די בכך שהקב"ה יוריד אלינו את אור הקדושה, הוא עשה את זה, ובגדול, בהר סיני, אבל מיד אחרי שהסתלק האור האלוקי מההר הוא חזר להיות ככל ההרים, חסר משמעות רוחנית עבורנו. ועובדה זו בולטת מאוד לעומת קדושתו הנצחית של הר-הבית, קדושה שנתקבעה בו כתוצאה מההשקעה האדירה של דוד המלך ברכישת ההר ושל שלמה בנו בבניית בית המקדש.



לפי זה מה שמפרש רש"י "לי לשמי" הכוונה היא שצריכים לתת לטובת העניין, בלי אינטרסים, בלי כוונה להרוויח משהו. שרק אז הנתינה הופכת ללקיחה, רק כך הנותן מקבל/לוקח הרבה יותר ממה שהוא נותן. בשכל האנושי זה לא כל כך נתפס, אנחנו רגילים לעמוד על המשמר, שלא ינצלו אותנו, שלא ניתן יותר מהמינימום ההכרחי, אבל האמת היא שככל שנותנים יותר מקבלים יותר, באין ערוך יותר. שמישהו יספר את זה לפוליטיקאים, שבדיבורים הם שמים את האגו בצד ובמעשים - אותו אגו שהונח בצד מונע מהם לאחד כוחות. פרשת השבוע מנחה אותנו לנטרל לחלוטין את האינטרסים, לבטל לגמרי את האגו, כי זו הדרך היחידה להגיע לתכלית של וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם.

תאריך:  07/02/2019   |   עודכן:  07/02/2019
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני הולך לדווח על משהו בלתי יאומן. העיתונאי יואב יצחק פרסם מאמר באתרו News1 בו טען טענה בומבסטית כי היועמ"ש אביחי מנדלבליט הוא איש 'סחיט' מצד שני אנשים בעלי עמדות כוח: פרקליט המדינה שי ניצן ורה"מ בנימין נתניהו. פרקליט המדינה, כך יצחק, מחזיק שלוש קלטות מחקירת פרשת הרפז המתעדות שיחות מפלילות של מנדלבליט עם אשכנזי וארז וינר בהן שיבש הליכי חקירה ומשפט, ונתניהו מחזיק מכתב מנומק ונפיץ מאוד שקיבל מהיועמ"ש יהודה וינשטיין, בו פירט את מעשיו הפליליים של מנדלבליט, ומכוחו דרש וינשטיין מנתניהו לשקול את הדחת מנדלבליט מתפקיד מזכיר הממשלה. יואב יצחק לא הסתפק בזו כי אף זו: בסיפת המאמר פרסם את תוכן המכתב של וינשטיין ככתבו וכלשונו, 18 עמודים, מאיפה השיג אותם אין לי מושג. קראתי את המאמר בתמיהה וסיימתי אותו עם פה פעור. אמרתי לעצמי: הולך להיות שמח.
07/02/2019  |  אלברט שבות  |   מאמרים
היחס בין דיני התכנון והבנייה ובין דיני הקניין העסיק ומעסיק רבות את בתי המשפט ואת ועדות הערר. במאמר זה נעסוק ביחס שבין דיני התכנון והבנייה ובין דיני הקניין בהקשר של זכויות בנייה על גגות בניינים משותפים.
נדמה שכל המדינה עוסקת רק בזה, החל מחולדות בפיצה דומינוס, דרך הובלת גופות ברכב משלוחים של שופרסל והזיהומים בבית-החולים אשר גורמים לכמות נפגעים והרוגים פי 10 מאשר הקטל בדרכים!
07/02/2019  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
פנינים לחודש אדר ולפרשת תרומה מאוצרות חכמינו וּבהשראתם המעשירה והמחכימה
07/02/2019  |  ציפי לידר  |   מאמרים
עכשיו, אחרי שהמהומה הגדולה שככה, נותר לבחון את המצאי. מי נוכח ברשימה הריאלית לכנסת ומי לא. אני בוחן את הרשימה הזו ברגשות מעורבים. כידוע, הכל בעיני המתבונן ובמיוחד אם הוא איננו מיוצאי חלציה של תנועה זו (אבל מסכים היום עם דרכה הפוליטית). הרכב הרביעייה הראשונה: יו"ר הכנסת אדלשטיין, ישראל כ"ץ, גלעד ארדן, וגדעון סער, מוכיחים כי שיקולים של ממלכתיות והערך הסגולי של המתמודד, הן התכונות שעמדו בראש מעייניהם של הבוחרים. טוב שכך.
07/02/2019  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il