|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

שישה בשישי / גילויים חמורים על הפרקליטות

פרקליטות שיש לה מדינה

ביסוד ההתנהגות הפסולה של הפרקליטות - המתגלה על בסיס יום-יומי, כולל השבוע - עומדים שכרון כוח, ידיעה שאיש לא יעשה לה דבר, שחצנות כלפי בתי המשפט, זלזול בזכויות נאשמים, התעלמות מכללי אתיקה והתנהגות בסיסיים, צפצוף על הציבור והתייחסות אל החוק כהמלצה בלבד. כאשר את כל זה עושה הגוף המרכזי המופקד על אכיפת שלטון החוק, זה עוד יותר גרוע ועוד יותר חמור ועוד יותר מסוכן מאשר ארגון פשיעה
22/02/2019  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
חובבנים או זדוניים? [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]


שי ניצן
לא להאמין לאף מילה [מארק ישראל סלם, פלאש 90]

רוזן היה צריך להודיע לניצן: יש לך כך וכך ימים/שבועות לענות לי. אם אינך מוסר תשובה מלאה – אני מוציא החלטה על סמך החומר שלפני. ונזכיר שוב: מדובר בשנה, הרבה לפני הדיונים האינטנסיביים בתיקי נתניהו. ואם כבר, אזי חשוב לבדוק עכשיו, דווקא עכשיו, האם מי ששותף להכרעה בתיקי ראש הממשלה, ביצע בעצמו עבירות או כשלים. אבל רוזן לא עשה דבר, כחלק ממדיניות פשרנית תמוהה שהוא מגלה כלפי הפרקליטות (בניגוד ליד הקשה שלו כלפי המשטרה)

יואב יצחק חשף השבוע, כי בפני נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, מונחת מזה שנה תלונה ולפיה פרקליט המדינה, שי ניצן, טרפד חקירה בנוגע ליחסיו האינטימיים לכאורה של המפכ"ל לשעבר יוחנן דנינו עם קצינת משטרה. ולמה זה שוכב שנה אצל רוזן? משום שניצן טען שאינו יכול להתפנות לענות לשאלותיו של רוזן, בנימוק שהוא עסוק בתיקי בנימין נתניהו.

קודם כל, מאחר שעסקינן בשקרן פתולוגי וחסר מעצורים, המשקר אפילו על פסק דין של בית המשפט העליון ועל ניירות שהוא עצמו חתום עליהם, אי-אפשר להאמין לאף מילה של ניצן. שנית, רוזן צריך היה להשיב לניצן בדיוק בצורה בה השיבה הפרקליטות לעורכי דינו של נתניהו: אנחנו פועלים לפי סדר עבודה קבוע מראש והתפתחויות חיצוניות אינן מענייננו. זה שניצן עסוק – זאת לא בעיה של רוזן, שיש לו סדר עבודה וצריך להכריע בתלונות תוך פרק זמן סביר.

שלישית, וזה העיקר: התחמקותו של ניצן ממתן מענה ענייני היא חלק מהתנהלותה הקבועה של הפרקליטות, ולפיה לוחות זמנים והוראות חיצוניות אינם מחייבים אותה. כבר הזכרתי כמה פעמים את המקרה בו שמעתי את מרים נאור, ממש לא מן השופטים הוותרנים שהיו במחוזותינו, אומרת לנציג הפרקליטות בשילוב של כעס ויאוש: יקרה פעם שתעמדו בזמנים?! קל וחומר כאשר מדובר בנציבות הביקורת, שניצן עשה ועושה כל שביכולתו כדי לטרפד ולגמד אותה.

רוזן היה צריך להודיע לניצן: יש לך כך וכך ימים/שבועות לענות לי. אם אינך מוסר תשובה מלאה – אני מוציא החלטה על סמך החומר שלפני. ונזכיר שוב: מדובר בשנה, הרבה לפני הדיונים האינטנסיביים בתיקי נתניהו. ואם כבר, אזי חשוב לבדוק עכשיו, דווקא עכשיו, האם מי ששותף להכרעה בתיקי ראש הממשלה, ביצע בעצמו עבירות או כשלים. אבל רוזן לא עשה דבר, כחלק ממדיניות פשרנית תמוהה שהוא מגלה כלפי הפרקליטות (בניגוד ליד הקשה שלו כלפי המשטרה). וכאשר איש אינו יכול לדרוש מניצן דין וחשבון – כידוע, גם אי-אפשר לפטר אותו – התוצאה היא פרקליט מדינה שמעשיו צריכים להדיר שינה מעיני כולנו.

מדובבים
העדיפה זיכוי על פני ציות להוראת ביהמ"ש

עוד השבוע: בית המשפט העליון הורה לפרקליטות להעביר לסניגוריהם של נאשמים ברצח את עיקרי הנהלים שלה בנושא הפעלת המדובבים, כדי שיוכלו לבחון האם הם קוימו בנוגע לאחד מהנאשמים. זה הגיע עד לעליון, משום שבמחוזי העדיפה הפרקליטות לחזור בה מכתב האישום, כדי שלא למלא אחרי הוראת בית המשפט למסור את המידע.

עצם המצב הזה מעורר תדהמה. בואו נציג אותו שוב: אדם מואשם ברצח, וראיה מרכזית נגדו היא הודאתו בפני מדובב. ההגנה מבקשת לדעת האם המדובב הופעל כיאות, או שמא – כפי שנפסק לא פחות משלוש פעמים בחודשים האחרונים, כולל בשני תיקי רצח – מדובר היה בשימוש פסול בכלי זה, שהוא בעייתי מלכתחילה. הפרקליטות משיבה: לא רוצה, זה חומר סודי. במילים אחרות: הנאשם עלול ללכת למאסר עולם, מבלי שבית המשפט יידע האם ההודאה התקבלה ממנו בצורה תקינה או לא.

מעבר לחומרה בה יש לראות את המצב הנקודתי הזה – הפרקליטות מנסה להסתיר ראיות בתיק רצח – הוא גם משקף התנהלות הרבה יותר רחבה של הפרקליטות. לעיתים קרובות מדי נדמה, כאילו הפרקליטות סבורה שבית המשפט הוא שלוחה שלה, ושחובתו לעשות מה שהיא אומרת לו. צריך היה להגיע עד בית המשפט העליון, כדי שהוא יאמר את מה שצריך להיות מובן מאליו: הפרקליטות חייבת לציית להחלטות שיפוטיות.

הסדרי טיעון
רק הם משלמים את המחיר [צילום: פלאש 90]

חוק העונשין קובע: "הגורם במעשה או במחדל אסורים למותו של אדם, יואשם בהריגה". שמישהו יסביר לי איך ריצוץ גולגולת באבן הוא "מעשה או מחדל אסור" ולא רצח בכוונה תחילה

ועוד אירוע השבוע: הסדר הטיעון עם ראאד רושרוש, אשר רוצץ את גולגולתה של בת-זוגו, תהילה נגר. למרות שהאיש הואשם ברצח, הפרקליטות סגרה איתו הסדר טיעון על הריגה. הנימוק – כרגיל: קשיים ראייתיים. אז הנה כמה הערות בנושא הזה.

• המילים "קשיים ראייתיים" הן נוסחת הקסם של התביעה כדי להצדיק הסדרי טיעון. הגיע הזמן שבתי המשפט ידרשו פירוט, במיוחד בתיקים חמורים, כדי שיוכלו לדעת האם מדובר בקושי אמיתי או בפברוק שמטרתו להצדיק את ההסדר.

• במקרה של רושרוש נטען, כי המשטרה לא נטלה מיד מזירת הרצח את האבן בה השתמש וכי היא לא בדקה את המצלמה במכוניתו. זה לא "כשל"; אלו רשלנות וחובבנות שלא ייאמנו, במיוחד בתיק רצח. אבל הפרקליטות מורחת את זה, ומובן שאיש לא ישלם את המחיר – פרט למשפחתה האבלה של נגר המנוחה.

• חוק העונשין קובע: "הגורם במעשה או במחדל אסורים למותו של אדם, יואשם בהריגה". שמישהו יסביר לי איך ריצוץ גולגולת באבן הוא "מעשה או מחדל אסור" ולא רצח בכוונה תחילה.

• כל נושא הסדרי הטיעון אינו מעוגן בחקיקה, אלא בהוראות של היועץ המשפטי לממשלה ובנהלים של הפרקליטות. ברור לגמרי למה אין חקיקה כזאת: כי היא עלולה למנוע מהפרקליטות להגיע להסדרים שערורייתיים.

• הגיע הזמן לחשוב בצורה מקיפה על ההלכה המחייבת את בתי המשפט לאמץ הסדרי טיעון. צריך לאזן בין העובדה שהם מהווים כורח, ואולי אף רע הכרחי, לבין מניעת הפיכתם של בתי המשפט לחותמת גומי, כאשר הפרקליטות היא שקובעת מה יהיה סעיף האישום ומה יהיה העונש (ואגב כך גם קובעת רף ענישה נמוך).


חומרי חקירה
החוקרים הסתירו את המידע אפילו מהתביעה

"אתם זוכרים שזה חומר שההגנה קיבלה רק בעקבות הערעור לעליון", עוקץ מדי פעם – במילים אלו או דומותיהן – השופט משה סובל את ספסל התביעה במשפט רונאל פישר. כמעט ארבע שנים אחרי הגשת כתב האישום באחד מתיקי הדגל של המחלקה לחקירות שוטרים, טרם הסתיימה מסירת חומרי החקירה להגנה. הצדדים ממשיכים לשבת יום-יומיים בשבוע על רבבות המסרונים וההודעות שהופקו מהטלפון של ערן מלכה, ואשר את קיומם הסתירו חוקרי מח"ש אפילו מן התובעים במחלקה עצמה. לצד זאת, לא מעט חומרי חקירה אכן נמסרו לתביעה רק בהוראתו של בית המשפט העליון, כפי שמציין סובל.

השאלה מהם חומרי חקירה רלוונטיים, היא מן המסובכות שבמשפט הפלילי. החוק אינו מגדיר זאת, ובתי המשפט לא הצליחו עד היום לתת מענה כולל והגדרות רוחביות. מצד אחד, יש לנהל את המשפט בצורה יעילה ולא לאפשר לנאשם לצאת למסע דיג – ודאי בתיקים גדולים ועמוסי מסמכים. מצד שני, כמאמרו האלמותי של הנשיא יצחק אולשן, "אין חקר לתבונת סניגור מוכשר", ומי יודע איזו תועלת יפיק ממסמך נידח כלשהו.

הרושם הוא, שהפרקליטות עושה את המקסימום כדי לתת להגנה את המינימום. ראשיה מדברים גבוהה-גבוהה על כך שהצדק בראש מעייניהם ושבניגוד לעורכי דין פרטים אין הם רוצים לנצח בכל תיק, אבל המעשים בשטח מוכיחים את ההפך. משפט פישר הוא דוגמה מובהקת.

ראיות פסולות
מתעלמים מן הפסיקה העקבית של בתי המשפט

יש מקרים בהם הפרקליטות עושה דברים עוד יותר גרועים מאשר אי-מסירת חומרי חקירה: היא משתמשת בראיות פסולות. נניח בצד את המצב החמור, בו המשטרה מבצעת חיפושים בלתי חוקיים ותרגילי חקירה אסורים ותשאולים בלתי מתועדים; זה נושא לפעם אחרת. כאן השאלה היא: איך לכל הרוחות מעזה הפרקליטות להגיש את הראיות הללו לבית המשפט?! האם עיניהם של התובעים עיוורות מלראות ואוזניהם אטומות מלשמוע את הפסיקה העקבית בנוגע לראיות כאלו? או שמא הם כל כך רוצים להרשיע, עד שהם מהמרים על האפשרות שהראיות איכשהו בכל זאת יוכשרו? ובמילים אחרות: האם הם חובבניים עד זרא או זדוניים עד אימה?

השאלות הללו הן אולי גם מענה לשתיים מן הנקודות שהעליתי בשורות הקודמות. הן מסבירות מדוע הפרקליטות עמדה על רגליה האחוריות כדי שלא למסור את נוהלי המדובבים – כי זה עלול לגלות שהפעלתם הייתה פסולה. הן מסבירות את הנהירה להסדרי טיעון – כי זה מונע את הצורך להתמודד עם ראיות פסולות ואת הסכנה שבית המשפט יוקיע את התנהגות הרשויות. צדק? משפט הוגן? מניעת עיוות דין? אל תבלבלו את המוח.

דוברי הפרקליטות
אסור לגעת בנייר עליו חתום שופט

לאור כל אלו, מתגמד לכאורה המעשה החמור של דוברות משרד המשפטים עליו הצבענו השבוע: מחיקת שמותיהם של מתלוננים מגזר הדין בפרשת עוקץ האינסטלטורים. מה זה כמה קווים שחורים לעומת פרקליט מדינה שמשבש חקירה נגדו, הפעלת בעייתית של מדובבים, הסדרי טיעון מפוקפקים, מניעת חומרי חקירה והגשת ראיות פסולות. אכן כן, אך מן הראוי להסתכל על המעשה הזה דווקא בהקשר של ההתנהגות החמורה יותר.

איש אינו רשאי לגעת בנייר היוצא מתחת ידיו של בית המשפט. אפילו הוא עצמו כפוף לנהלים, גם אם מדובר רק בטעות דפוס. קל וחומר, שלצדדים אסור לשנות אפילו פסיק. אבל דוברי הפרקליטות החליטו, שמותר להם להפיץ לתקשורת נוסח משלהם של פסק הדין. נכון, מדובר "רק" במחיקת שמות; אבל למה לא להשמיט למשל ביקורת על הפרקליטות? וכבר היו דברים מעולם: לחץ מוצלח על שופט, שהביא למחיקת שמה של דפנה אברמוביץ, שהסתירה ראיות בתיק פדופיליה ושיקרה לבית המשפט. ולמה לעצור כאן? אם זה הלך הרוח, מה ימנע מדוברי הפרקליטות – שבראשה עומד כאמור שקרן חסר מעצורים – להפיץ נוסח מטעה בעליל של פסק דין?

זהו רק תסמין נוסף לבעיות החמורות, העומדות ביסוד ההתנהגות הפסולה של הפרקליטות: שכרון כוח, ידיעה שאיש לא יעשה להם דבר, שחצנות כלפי בתי המשפט, זלזול בזכויות נאשמים, התעלמות מכללי אתיקה והתנהגות בסיסיים, צפצוף על הציבור והתייחסות אל החוק כהמלצה בלבד. כאשר את כל זה עושה הגוף המרכזי המופקד על אכיפת שלטון החוק, זה עוד יותר גרוע ועוד יותר חמור ועוד יותר מסוכן מאשר ארגון פשיעה.

תאריך:  22/02/2019   |   עודכן:  22/02/2019
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרקליטות שיש לה מדינה
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אופיר
22/02/19 10:37
2
Prms-999.
22/02/19 10:48
3
אורי פ
22/02/19 10:58
4
Haim Mevin, NYC
22/02/19 12:45
 
שמישלי
22/02/19 14:07
 
שמפו
24/02/19 23:24
5
טנא
22/02/19 13:25
6
טנא
22/02/19 13:46
7
טנא
22/02/19 13:57
8
אחת מהעם
22/02/19 14:56
 
איחס
22/02/19 16:44
9
Prms-999.
22/02/19 16:40
10
Prms-999.
22/02/19 16:50
11
ארי כספי
22/02/19 17:56
12
העם זועק
22/02/19 21:44
13
פושעם ומשבשים
23/02/19 19:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
דוברות משרד המשפטים צנזרה נוסח של גזר דין ששלחה לתקשורת (יום א', 17.2.19), וזאת ללא כל סמכות ובצורה המהווה לכאורה עבירה של זיוף מסמך.
17/02/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
פרקליטות המדינה מסכימה (יום א', 17.2.19) לנהל משפט חוזר לאדם שהורשע ברצח - לאחר שהתברר שהמשטרה לא העבירה, הן לתביעה והן להגנה, ראיות משמעותיות. מדובר בהסכמה נדירה ביותר מצידה של המדינה, הצפויה להוביל להחלטה נדירה לא פחות של בית המשפט העליון על עריכת משפט חוזר.
17/02/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
המשטרה ביצעה תרגילי חקירה פסולים, אשר כללו הפעלת לחץ פסול מצד מדובבים והעדר תיעוד חזותי של הדיבוב, במטרה להוציא מקטין הודאה ברצח. הקטין אומנם הודה, אך בית המשפט המחוזי בנצרת זיכה אותו, לאחר שקבע שההודאות הושגו באמצעים פסולים. פסק הדין כולל (11.2.19) ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה ומסיק, כי החוקרים רצו להשיג הודאה כמעט בכל מחיר.
13/02/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופט ג'פרי כהן, מבית המשפט לערעורים שמושבו בברוקלין, הוא כנראה השופט היחיד במדינת ניו-יורק החבר בלשכת עורכי הדין בישראל. כהן חי בישראל בתחילת שנות ה-80, קיבל רישיון ישראלי ועסק במקצוע. הקשר שלו לישראל מתחיל קודם והוא ייחודי בכל קנה מידה.
13/02/2019  |  איתמר לוין, ניו-יורק  |   כתבות
השופטת בדימוס הילה גרסטל לא תמשיך לשמש כבוררת בסכסוך סביב הבעלות בחברת דוראד אנרגיה. כך קובע (יום ג', 12.2.19) בית המשפט העליון, ברוב דעותיהם של השופטים דוד מינץ ונעם סולברג מול דעת מיעוט של השופט ג'ורג' קרא.
12/02/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
המחוזי הקל מדי בעונש לעבריין מין  /  איתמר לוין
המדינה עתרה לבג"ץ נגד שופטת מחוזית  /  איתמר לוין
שהם הכשיר פעילות חן בתיק המעונות  /  איתמר לוין
במותב ארבעה  /  איתמר לוין, ניו-יורק
"המושבעים בודקים עובדות"  /  איתמר לוין, ניו-יורק
לא לעצור בעליון  /  עו"ד עופר רשו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
הזה ניצחון? [צילום: פטימה שאביר/AP]
גדי חיטמן
ישראל, על-פי הפרסומים, הרגה 30,000 אנשים ברצועת עזה   האם זה אומר שניצחנו כי מתו יותר פלשתינים מישראלים?
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אנשים מתגעגעים לבית, לעצים ולפרחים, לרוח הקיבוצית לרוח העירונית, לרוח המושב, לרוח היישוב, לרוח שהוכתמה בזעם השנאה ונפלה שדודה בחבל ארץ יפה כל כך, פורח כל כך, חבל חנק המשווע לנתיבי ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il