|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
פולגמן. השר לא נשמע [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90] מזוז. "חפים מפשע" [צילום: יונתן זינדל / פלאש 90] קרא. מותר או אסור? [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

שלושה פסקי דין של בג"ץ נותנים תשובה לשאלה

מי באמת מנהל את המדינה

שר האוצר לא רצה להעלות את מחירי מוצרי החלב, אבל בג"ץ כפה עליו את החלטת ועדת המחירים. שר המדע לא רצה לבצע מינוי, אבל בג"ץ כפה עליו את עמדת סמנכ"ל משרדו. בשני המקרים הציגה הפרקליטות עמדה הפוכה מזו של השרים, שנותרו ללא ייצוג משפטי. אבל מתי עמדת הדרג המקצועי אינה מכרעת? כנראה כאשר לשופט יש עמדה פוליטית שונה שימו לב גם לסתירה הפנימית בעמדתו של השופט ג'ורג' קרא
04/03/2019  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
איתמר לוין
בג"ץ: מוצרי החלב שבפיקוח יתייקרו ב-3.4%

איתמר לוין
בג"ץ פסל החלטת אקוניס בנוגע לאמיתי

רוסו מול עידן
שתי חוות דעת מהיום של אביחי מנדלבליט והפרקליטות. טל רוסו, שהמשיך בפועל לשרת בצה"ל אחרי שסיים את שירות הקבע, יכול להתמודד ברשימת מפלגת העבודה למרות שלא חלפו שלוש שנים מאז פשט את מדיו. פנחס עידן אינו יכול (כנראה) להתמודד ברשימת הליכוד, משום שלא עמד בחובה להתפטר משירות המדינה לצורך התמודדות בבחירות. בשני המקרים, על פניו, מדובר היה בפיקציה של המשך שירות אבל בשם אחר. אני רק מציין את העובדות.

תגידו, יכול להיות שכל המהומה סביב הבחירות מיותרת? שלא ממש משנה את מי נבחר בעוד חמישה שבועות, כי השלטון האמיתי מצוי במקומות אחרים לגמרי? שחברי הכנסת והשרים בכל מקרה יהיו כפופים לפקידיהם וליועציהם המשפטיים? משום שזהו הרושם הברור המתקבל משני פסקי דין שפרסם היום (יום 4.3.19) בג"ץ. ולצידו התפרסם עוד פסק דין, המגלה שיש מקרים שבהם אפילו חוות הדעת המקצועית עשויה להידחק - אם שופט חושב אחרת.

פסק הדין הראשון, אותו הוביל עוזי פוגלמן, הורה לשר משה כחלון להעלות ב-3.4% את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח, כפי שקבעה ועדת המחירים. כחלון סבר אחרת. הוא רצה להימנע מהעלאת מחירים שכזו, אשר תפגע בעיקר בשכבות החלשות. וזה לא היה קשור לבחירות; זוהי עמדתו מזה שנה. כחלון ניסה להוביל רפורמה שתמנע את הצורך בהתייקרות, ואז הוקדמו הבחירות ולא ניתן היה לסיים את החקיקה.

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, סבר שבמצב הזה - אין מנוס מאימוץ ההחלטה המקצועית. הוא הואיל בטובו להודיע לבג"ץ שכחלון חושב אחרת, אבל השר לא קיבל אפילו את ההזדמנות להביע את עמדתו. ברור שהוא גם לא קיבל אישור להיות מיוצג בידי עורך דין מטעמו. את האישור הזה יכול לתת רק היועץ המשפטי, כדי שניתן יהיה לסתור את עמדתו ואולי לשכנע את השופטים לפסוק נגדה. נו, אז מישהו באמת חושב שהוא יתן אישור כזה?

פסק הדין השני, אותו הוביל ניל הנדל, הורה לשר אופיר אקוניס לדון מחדש במועמדותה של פרופ' יעל אמיתי למועצת הנגידים של קרן ישראל-גרמניה לפיתוח ומחקר מדעי. הדרג המקצועי במשרד המדע (הסמנכ"ל) המליץ על אמיתי, אך אקוניס סירב לקבל את ההמלצה, משום שבשנת 2002 חתמה אמיתי על עצומה שתמכה בסרבנות לשירות ביהודה ושומרון.

הנדל הוקיע את הסרבנות, אמר שמדובר בשיקול לגיטימי של אקוניס - אבל אז פסל אותו. הסיבה: אקוניס טען שמעשיה של אמיתי היו עבירה פלילית, בעוד מנדלבליט לא חשב כך. כאן ההיגיון ברור: השר אינו הממונה על אכיפת החוק, ואם רשויות האכיפה סבורות שמשהו איננו מהווה עבירה - הוא אינו יכול לקבוע אחרת. אבל הכל התחיל מכך שהדרג המקצועי המליץ על אמיתי, ונקודת המוצא של בג"ץ היא, שהדרג המדיני צריך סיבות טובות מאוד כדי לסטות מהמלצה שכזאת. אה, כן, ואקוניס שוב לא קיבל את הזכות לייצוג נפרד; רק בהוראת השופטים הוא לפחות יכול היה להופיע בפניהם אישית ולהסביר את עמדתו.

הזכות שיש לרוצח המונים

אז מה היה לנו עד עכשיו? שני מקרים בהם השרים הנבחרים מתנגדים משיקוליהם לעמדת הדרג המקצועי, וזו נכפית עליהם בידי בית המשפט העליון. ובשני המקרים, ההתנגדות נבעה ממניעים פוליטיים לגיטימיים לחלוטין, של מי שנשלחו לכנסת ולממשלה בידי אזרחי ישראל כדי לממש את מדיניותם הפוליטית. כחלון נשלח בידי מצביעים חברתיים שאינם רוצים עליית מחירים, אקוניס נשלח בידי מצביעים ימניים שאינם רוצים לעודד סרבנות.

וכאמור, היה עוד משהו משותף: בשני המקרים נכפה על השרים ייצוג משפטי שלא שיקף את עמדותיהם. הזכות שיש לכל גנב תיקים מחד ולכל רוצח המונים מאידך - לבחור את בא-כוחו ולהנחות אותו כיצד לייצג אותו - נשללת משרי ממשלת ישראל. בשני המקרים בא השופט אלכס שטיין - המינוי האחרון של איילת שקד - ואמר: כאן היה צריך לתת לשרים ייצוג משלהם. ובשני המקרים קפצו עליו עמיתיו: אתה יוצא נגד פסיקה מושרשת של העליון, בסוף עוד נקבל ריבוי דעות, ואנה אנחנו באים.

ואני חשבתי לתומי, שמותר - וחובה - ששופט יביע את דעתו כמות שהיא. ואני חשבתי לתומי, שגם דעת יחיד היא לגיטימית, ושמותר לשופט - בוודאי בבית המשפט העליון - לנסות לשכנע את חבריו לשנות את ההלכה הקיימת. תזכורת: כך בדיוק שינה יורם דנציגר את הלכת אפרופים בדיני חוזים והוביל לשינוי חקיקה נגד עמדתו הוותיקה של אהרן ברק.

עכשיו שימו לב מה אומר השופט ג'ורג' קרא נגד עמדתו של שטיין בנושא אמיתי: "ראוי להזכיר את דברי הנשיאה מ' נאור שהזהירה מסטייה מהלכה קיימת של בית משפט זה 'פן נהפוך מבית משפט לבית שופטים'. ראו גם את דברי השופטת א' חיות שחזרה על הדברים בבחינת קל וחומר 'כאשר מדובר בפסקי דין שניתנו על-ידי חמישה משופטי בית המשפט הזה אך לפני חודשים ספורים". שתי האמירות באו כנגד אותם שופטים בעליון הסבורים, שיש לדון מחדש בהיתר להריסת בתי מחבלים. ואתם יודעים מי נמנה עליהם? ג'ורג' קרא.

"הבעתי את דעתי כי השימוש בתקנה 119 לתקנות ההגנה (שעת חרום) [המאפשרת את הרס הבתים] מעורר קשיים בתחומי המשפט הפנימי והבינלאומי, שלא זכו לליבון ולדיון מעמיק בפסיקה, וכי יש מקום לשוב ולעיין בשאלות אלה בהרכב מורחב. מדעתי זו לא שיניתי", כתב קרא בחודש שעבר, כאשר התנגד להרס ביתו של המחבל שרצח את ארי פולד. אז קטונתי מלהבין: מותר לשופט להביע דעה שונה מההלכה המקובלת, או אסור לו? או שמא זה תלוי בסוגיה ובעמדתו הפוליטית?

צה"ל אומר שזה מרתיע

מה שמוביל אותנו לפסק הדין השלישי שפרסם היום בג"ץ, בו התיר להרוס את ביתו של המחבל עאצם ברגותי, שרצח את העובר עמיעד ישראל איש-רן ואת החיילים יובל מור-יוסף ויוסף כהן. כאן ראו הנדל ושטיין עין בעין ודחו את עתירת המשפחה. אבל לשופט מני מזוז הייתה דעה שונה - וכמו קרא, גם הוא עקבי בהתנגדותו להרס בתי מחבלים. גם הוא חושב שצריך לדון בנושא שוב בהרכב מורחב (ואיננו חושש משינוי ההלכה הפסוקה).

ההתנגדות של מזוז הפעם נבעה מכך שההריסה תפגע בחפים מפשע - בני משפחתו של ברגותי. נניח בצד את השאלה, עד כמה זהו שיקול משמעותי כאשר ישראל נלחמת על קיומה נגד חיות-אדם כמו ברגותי. השאלה שלי, בהקשר בו אנו עוסקים כאן, היא אחרת: האם עמדת הדרג המקצועי אינה מספקת את מזוז? המדינה אומרת שוב ושוב, כי הרס בתים הוא גורם מרתיע. כאשר יש הרתעה, פסק בג"ץ עקרונית וגם נקודתית, ההריסה היא לגיטימית - בתנאי שהיא עומדת בעוד מספר תנאים.

ובכן, האם ההריסה מרתיעה? "אפקט ההרתעה הכללי עודנו בתוקף. החומר [הסודי] שהוגש מקיף, מלא ומאוזן, ובמובנים שונים אף מפתיע בעוצמתו", כותב הנדל. אז הדרג המקצועי - במקרה הזה, כוחות הביטחון - משוכנע שהריסת בתי מחבלים יכולה למנוע פיגועים. אז מדוע מזוז חושב שצריך להתערב בשיקול דעתו? במה צה"ל פחות נחשב מאשר ועדת המחירים או סמנכ"ל משרד המדע? בזה שלמזוז יש דעות פוליטיות/משפטיות/מוסריות אחרות? וזה אותו מזוז, שתמך בפסק הדין בנושא מחירי החלב, שכאמור התבסס על החלטת הדרג המקצועי.

כך או כך, התשובה לשאלה שבכותרת נראית ברורה: הדרג הפוליטי יכול להחליט, בתנאי שהוא עושה את מה שאומרים לו הפקידים, ובתנאי שהוא מקבל את אישורם של היועצים המשפטיים. וכך חזרנו לשאלה בה פתחנו: מי צריך את הבחירות?
בג"ץ 5124/18, תנובה נ' שר האוצר ואח' / פס"ד
מוצרי החלב שבפיקוח יתייקרו ב-3.4% כפי שהחליטה ועדת המחירים ובניגוד לדעתו של השר משה כחלון
בג"ץ 5679/18, יעל אמיתי ואח' נ' שר המדע / פס"ד
על שר המדע, אופיר אקוניס, לבחון מחדש את סירובו למנות את פרופ' יעל אמיתי למועצת הנגידים של קרן ישראל-גרמניה למחקר ופיתוח מדעי
בג"ץ 974/19, איאת דחאדחה ואח' נ' המפקד הצבאי לאיזור הגדה המערבית ואח' / פס"ד
דחיית עתירה נגד הריסת ביתו של מחבל שרצח עובר ושני חיילים

תאריך:  04/03/2019   |   עודכן:  04/03/2019
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי באמת מנהל את המדינה
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יאיר ל
4/03/19 19:40
2
אלטע קאקער
4/03/19 20:26
3
כחלון בזניחים
4/03/19 20:33
4
אזרח בוחר
4/03/19 20:57
5
עיתון בגרוש+חור
4/03/19 21:55
6
לוגי
4/03/19 22:17
7
טודא
4/03/19 22:32
8
אחרון הדמוקרטים
5/03/19 00:08
 
אכן אין שופטים
5/03/19 04:58
 
שםלי
5/03/19 08:43
9
קיבוצניק
5/03/19 06:46
 
הירונימוס
5/03/19 10:59
10
קורןנאוה טבריה
5/03/19 07:02
11
צרצר
5/03/19 07:25
12
צרצר
5/03/19 07:34
13
צרצר
5/03/19 08:04
14
הירונימוס
5/03/19 08:21
15
שפרירית
5/03/19 09:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אקטיביזם שיפוטי
עמותה המפעילה בתל אביב בית ספר השיטה האנתרופוסופית לא תקבל מן העירייה מבנה לפעילותו והוא לא ייקלט במערכת החינוך הממלכתית. כך קובע (יום ד', 20.2.19) שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג.
20/02/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופטי בית המשפט העליון אלכס שטיין, מני מזוז וניל הנדל חלוקים בשאלה עד כמה חייבת ועדת מכרזים לדבוק לחלוטין בתנאי המכרז. בדומה למחלוקת בין שטיין לעמיתיו בנוגע לפרשנות חוק (ראו קישור משמאל), גם הפעם זוהי מחלוקת בין מי שנחשבים לשופטים אקטיביסטים לבין מי שמוגדר כשופט שמרן.
06/01/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
מחלוקת בין שופטי בית המשפט העליון בנוגע לגביית היטל השבחה, חושפת (יום א', 1.1.19) חילוקי דעות עקרוניים בשאלת פרשנותו של חוק: האם יש להעדיף את המשמעות הלשונית או את זו התכליתית. במבט רחב יותר, זוהי מחלוקת בין שמרנות משפטית לבין סוג של אקטיביזם שיפוטי.
01/01/2019  |    |   חדשות
2019 עשויה להיות שנה היסטורית בבית המשפט העליון של ארה"ב, כאשר לשמרנים יש בו רוב – לראשונה מאז 1936. ומה שחשוב יותר: לראשונה מזה דורות רבים, רוב השופטים סבורים שיש לפרש את החוקה בהתאם למשמעותה המקורית – כותבים פרופ' ג'ון יו ועו"ד גיימס פיליפ באתר פוקס ניוז.
01/01/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שופטת בית משפט השלום באשדוד, רבקה שורץ, זיכתה נאשם במכירת אלכוהול לקטין לאחר שקבעה, כי התיקון לחוק העונשין בנושא זה אינו חוקתי.
28/10/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   אקטיביזם שיפוטי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
מזוז: דרוש פלורליזם בהנחלת זהות יהודית  /  איתמר לוין
לוין: דיקטטורה של בג"ץ  /  איתמר לוין
היועמ"ש כ"שומר סף" - המצאה חדשה ומחטף  /  איתמר לוין
הסהר של חלם  /  איילת שקד
אקטיביזם שיפוטי נוסח הודו  /  איתמר לוין
זמן לכפרות  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il